Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MrOtto

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 02. juli 2024, klokken 08:02
Jeg ladet med Schuko-laderen til Hyundai og fikk 14,6v 12v-lading.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
torsdag 27. juni 2024, klokken 10:04
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Felg- og dekktråden for IONIQ 5
onsdag 26. juni 2024, klokken 20:29
19", Primacy 4 gjør det ganske godt i rullemotstandkategorien i tester, nærmere toppen enn bunnen. Alle dekkene 235/55-19 Primacy 4 i ulike varianter har kategori A for rullemotstand. F.eks. her: https://www.dekk365.no/finn-produkt/dekk?Width=235&Profile=55&Diameter=19&Season=1&OrderBy=consumption_asc
Dekket på bildet er nøyaktig det som kommer på Ioniq 5 (105W XL Acoustic(foam) GOE)

At 20" er 255 brede, samt at hjulene er tyngre (start og stopp) gjør nok at de omtrent i alle dekkvarianterer ruller dårligere.

Hadde Goodyear Efficient Grip 2 Performance eksistert i 235/55-19 hadde jeg valgt det, men i denne dekkdimensjonen kommer det i Efficient Grip 2 SUV, og da vil jeg nok ikke kjøpt det fordi det er et annet dekk. For rullemotstand og ikke mye dårligere våtgrep ville jeg valgt Bridgestone Turanza T005 eller Turanza 6.
Men når jeg sammenlikner samme type dekk i ulike tester, så får de ulike målinger i rullemotstand i forhold til hverandre, som gjør det å finne akkurat det dekket som ruller best til Ioniq 5 vanskelig.
Hyuandai Kona byttet fra Nexen til Primacy 4 og fikk lenger rekkevidde WLTP.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lakkode matt sølvgrå plast
lørdag 15. juni 2024, klokken 11:06
Billakkspesialisten kan blande denne lakkoden.
De har flere utsalg, bl.a. ved St.Hanshaugen i Oslo.
https://billakkspesialisten.no/
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
lørdag 15. juni 2024, klokken 11:05
Har det noen innvirkning på problemet at bilen "vekkes" og trekker 12V-strøm hvis man tilbakestiller bilen til default settings, som bryter alle linker til kontoer/Bluelink/andre applikasjoner?

12V-batteriet i Nissan Leaf 2018 har fungert fint i seks år. Blysyrebatterier varer lenge hvis en lader topper de opp kontinuerlig. Hovedbatteriet har nok energi til å kunne toppe opp 12V batteriet i alle tilfeller.
Åpenbart en software-feil når BEV får problemer med 12V-batterier.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
torsdag 13. juni 2024, klokken 11:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:49
Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

Jeg uttrykket meg sikkert litt krøkkete. Det jeg mente var at "Teslaen ikke krever regelmessig bytte av væsker", som det står i vedlikeholdsmanualen. Ikke noe sånn at en må bytte batterivæske til 14.000 som et service-punkt.

På Model Y holdt bremsene seg uforskammet bra, selv om jeg ikke hadde hatt service før på 70.000 km. Enig i at en burde hatt service tidligere ihht manualen, men skivene holdt seg fine og rene. Må si Tesla har kommet en lang vei med bremser (fra tidligere modeller). De holder seg fine.

Når jeg så etter 70.000 km kikket i manualen, som jeg gjorde, så jeg: wow: er jo bare to kupefilter og bremseservice som skal gjøres nå. Dette kostet til sammen 3600, fordi de brukte kortere tid enn i tilbudet - sikkert fordi bremsene allerede var fine før kalipperne ble smurt.

Her er den kortfattede service-manualen: Skal egentlig rotere dekkene også, bare for å gjøre noe, men har ikke gjort det heller, og viser seg at dekkene har holdt i 70.000km og har ennå greit med spor.

Teslaen din krever årlig service/20 000km i Norge.
Andre merker annet hvert år/30 000km

"Vinterpleie

Vi anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipers hver 12. måned eller 20 000 km for biler i regioner med kaldt vær."
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19
Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lakkode matt sølvgrå plast
torsdag 13. juni 2024, klokken 08:16
Jeg har søkt på YEV hos flere lakkprodusenter som selges over disk. Ingen har den. Noen som har kjøpt denne eller en lakk som likner i Norge lett tilgjengelig?
#9
Hyundai Ioniq 5 / Lakkode matt sølvgrå plast
tirsdag 11. juni 2024, klokken 23:04
Noen som har lakkoden på den matte sølvgrå plasten, eller en lakkode som likner veldig?
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading, Leaf 40kWh
søndag 31. mars 2024, klokken 11:49
Sitat fra: kaiat på torsdag 28. mars 2024, klokken 14:23Har opplevd lignende selv på min 2014-modell, spesielt i regnvær. Klarte da å fikse det (tror jeg) ved å rengjøre ladeporten med contact cleaner (ikke helt å anbefale) og trykkluft på boks. Nissan selv har som et av servicepunktene å rengjøre ladeporten med trykkluft, men dette kan jo være oversett om en tar service selv (som meg) eller bruker et ikke-merkeverksted. Er det mye dritt rundt kontakten og det er fuktig, kan dette føre til krypstrømmer på avveie. Siden laderen ofte rapporterer om "isolasjonsfeil", har jeg lurt på om det er noe her.

Jeg har også lurt på om det er noe softwaremessig da jeg primært har hatt trøbbel med nyere ladere. Eldre ladere har fungert bra for min del.

Takk, det kan ha vært løsningen.
Jeg sprayet godt med elektronikkrens i både chademo og type2-kontakten og lukket lokkene og lot det løse opp evt. smuss i et par minutter før jeg blåse der godt rent med 9 bar trykkluft fra kompressor. Dette gjorde jeg i to omganger.

Bilen stod ute i kaldgarasje, og været var ikke spesielt tørt, men ikke regn, og jeg prøvde tre hurtigladere etter hverandre, alle tre av samme type, men ikke de individene, som avbrøt ladingen, gammel Efatec og ABB, samt en 225kW hypercharger. Alle startet og lade nornalt uten feilmeldinger.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Avbrutt hurtiglading, Leaf 40kWh
torsdag 28. mars 2024, klokken 21:20
Contact cleaner og trykkluft, det har jeg og skal prøve.

Ellers fant jeg denne service bulletin angående feilkoden U1009-96:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163708-9999.pdf

Schuko og type2-lading fungerer alltid.

Virker å være en software-sak. Håper Nissan gjør det på good will, for både reklamasjon og garanti er utgått på både bil og batteri.
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Avbrutt hurtiglading, Leaf 40kWh
onsdag 27. mars 2024, klokken 21:25
Jeg opplever oftere denne vinteren at hurtiglading avbrytes eller ikke vil starte.

I dag var det ekstra ille da jeg prøvde tre gamle 50kW-ladere og tre nye "lynladere" før jeg fant en nyere type lader som bilen ladet på. De to gamle ABB gav feilmelding "Feil!Isolasjonsfeil (og noe liknende: "Farlig situasjon avverget"".
Første gang på denne lader stoppet ladingen etter under 0.5kWh. jeg prøvde å starte flere ganger, og kundeservice omstarter software på lader.
Et par CircleK lynladere gav ingen feilmelding og skrudde seg bare av. Den eldste ABB-laderen meldte "Avbrutt av bruker (eller bil)".
Tidligere i vinter har et par nye stolpeladere til Recharge avbrutt etter bare et par kWh, så har samme type stolpelader fra en annen ladetilbyder fungert.
Nå fungerer plutselig en Recharge 150kW lynlader.

Ladeporten ser hel og fin ut. Kunne heller ikke se noe fukt. Det var tørt under panserladelokk og ladekontaktlokk, selv om det regner i dag.

Noen som har opplevd liknende? Er Chademo-normen blitt ustabil, pga. manglende kompatibilitet i software?
Siden 2018 har jeg opplevd noen få avbrutte ladeøkter, men denne vinteren hadde det skjedd altfor ofte.

Kan jeg lese av evt. feil med OBDII-leser?
Leafspy og Carscanner feilkoder:
#14
Viskerne på Leaf er spesielle og gjør at den visker lenger mot a-stoplen, bedre sikt mot siden av frontrute, sammenliknet med bytte til en visker med kroken sentrert på viskern. Jeg kjøper gummi på alixpress og bytter selv, de visker av helt fin kvalitet

Du skal ha type D og 26/16". Koster en totalpris på 60-70kr.
https://www.aliexpress.com/item/1005003096183772.html

Bruk denne guiden, ganske lik metode for Nissan, bare at på Nissan sitter "mothakene" som holdere gummien på plass litt lenger inn på viskeren.

https://youtu.be/adRFPUFJDoo?t=67
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Plutselig fall og ustabil SOC
torsdag 25. mai 2023, klokken 09:31
PLutselig fall i SOC skjer meg kun i lange stigninger, f.eks. rv4 Lygna fra Gran, og gjerne på lavere SOC under 40%, og gjerne når det er kaldt. Skjer aldri ellers. På toppen går SOC opp igjen til hva man kan forvente av forbruk opp stigningen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA