Jeg ladet med Schuko-laderen til Hyundai og fikk 14,6v 12v-lading.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:49Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Jeg uttrykket meg sikkert litt krøkkete. Det jeg mente var at "Teslaen ikke krever regelmessig bytte av væsker", som det står i vedlikeholdsmanualen. Ikke noe sånn at en må bytte batterivæske til 14.000 som et service-punkt.
På Model Y holdt bremsene seg uforskammet bra, selv om jeg ikke hadde hatt service før på 70.000 km. Enig i at en burde hatt service tidligere ihht manualen, men skivene holdt seg fine og rene. Må si Tesla har kommet en lang vei med bremser (fra tidligere modeller). De holder seg fine.
Når jeg så etter 70.000 km kikket i manualen, som jeg gjorde, så jeg: wow: er jo bare to kupefilter og bremseservice som skal gjøres nå. Dette kostet til sammen 3600, fordi de brukte kortere tid enn i tilbudet - sikkert fordi bremsene allerede var fine før kalipperne ble smurt.
Her er den kortfattede service-manualen: Skal egentlig rotere dekkene også, bare for å gjøre noe, men har ikke gjort det heller, og viser seg at dekkene har holdt i 70.000km og har ennå greit med spor.
Sitat fra: kaiat på torsdag 28. mars 2024, klokken 14:23Har opplevd lignende selv på min 2014-modell, spesielt i regnvær. Klarte da å fikse det (tror jeg) ved å rengjøre ladeporten med contact cleaner (ikke helt å anbefale) og trykkluft på boks. Nissan selv har som et av servicepunktene å rengjøre ladeporten med trykkluft, men dette kan jo være oversett om en tar service selv (som meg) eller bruker et ikke-merkeverksted. Er det mye dritt rundt kontakten og det er fuktig, kan dette føre til krypstrømmer på avveie. Siden laderen ofte rapporterer om "isolasjonsfeil", har jeg lurt på om det er noe her.
Jeg har også lurt på om det er noe softwaremessig da jeg primært har hatt trøbbel med nyere ladere. Eldre ladere har fungert bra for min del.