Avbrutt hurtiglading, Leaf 40kWh

Startet av MrOtto, onsdag 27. mars 2024, klokken 21:25

« forrige - neste »

MrOtto

Jeg opplever oftere denne vinteren at hurtiglading avbrytes eller ikke vil starte.

I dag var det ekstra ille da jeg prøvde tre gamle 50kW-ladere og tre nye "lynladere" før jeg fant en nyere type lader som bilen ladet på. De to gamle ABB gav feilmelding "Feil!Isolasjonsfeil (og noe liknende: "Farlig situasjon avverget"".
Første gang på denne lader stoppet ladingen etter under 0.5kWh. jeg prøvde å starte flere ganger, og kundeservice omstarter software på lader.
Et par CircleK lynladere gav ingen feilmelding og skrudde seg bare av. Den eldste ABB-laderen meldte "Avbrutt av bruker (eller bil)".
Tidligere i vinter har et par nye stolpeladere til Recharge avbrutt etter bare et par kWh, så har samme type stolpelader fra en annen ladetilbyder fungert.
Nå fungerer plutselig en Recharge 150kW lynlader.

Ladeporten ser hel og fin ut. Kunne heller ikke se noe fukt. Det var tørt under panserladelokk og ladekontaktlokk, selv om det regner i dag.

Noen som har opplevd liknende? Er Chademo-normen blitt ustabil, pga. manglende kompatibilitet i software?
Siden 2018 har jeg opplevd noen få avbrutte ladeøkter, men denne vinteren hadde det skjedd altfor ofte.

Kan jeg lese av evt. feil med OBDII-leser?
Leafspy og Carscanner feilkoder:

kaiat

Har opplevd lignende selv på min 2014-modell, spesielt i regnvær. Klarte da å fikse det (tror jeg) ved å rengjøre ladeporten med contact cleaner (ikke helt å anbefale) og trykkluft på boks. Nissan selv har som et av servicepunktene å rengjøre ladeporten med trykkluft, men dette kan jo være oversett om en tar service selv (som meg) eller bruker et ikke-merkeverksted. Er det mye dritt rundt kontakten og det er fuktig, kan dette føre til krypstrømmer på avveie. Siden laderen ofte rapporterer om "isolasjonsfeil", har jeg lurt på om det er noe her.

Jeg har også lurt på om det er noe softwaremessig da jeg primært har hatt trøbbel med nyere ladere. Eldre ladere har fungert bra for min del.

MrOtto

Contact cleaner og trykkluft, det har jeg og skal prøve.

Ellers fant jeg denne service bulletin angående feilkoden U1009-96:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10163708-9999.pdf

Schuko og type2-lading fungerer alltid.

Virker å være en software-sak. Håper Nissan gjør det på good will, for både reklamasjon og garanti er utgått på både bil og batteri.

MrOtto

Sitat fra: kaiat på torsdag 28. mars 2024, klokken 14:23Har opplevd lignende selv på min 2014-modell, spesielt i regnvær. Klarte da å fikse det (tror jeg) ved å rengjøre ladeporten med contact cleaner (ikke helt å anbefale) og trykkluft på boks. Nissan selv har som et av servicepunktene å rengjøre ladeporten med trykkluft, men dette kan jo være oversett om en tar service selv (som meg) eller bruker et ikke-merkeverksted. Er det mye dritt rundt kontakten og det er fuktig, kan dette føre til krypstrømmer på avveie. Siden laderen ofte rapporterer om "isolasjonsfeil", har jeg lurt på om det er noe her.

Jeg har også lurt på om det er noe softwaremessig da jeg primært har hatt trøbbel med nyere ladere. Eldre ladere har fungert bra for min del.

Takk, det kan ha vært løsningen.
Jeg sprayet godt med elektronikkrens i både chademo og type2-kontakten og lukket lokkene og lot det løse opp evt. smuss i et par minutter før jeg blåse der godt rent med 9 bar trykkluft fra kompressor. Dette gjorde jeg i to omganger.

Bilen stod ute i kaldgarasje, og været var ikke spesielt tørt, men ikke regn, og jeg prøvde tre hurtigladere etter hverandre, alle tre av samme type, men ikke de individene, som avbrøt ladingen, gammel Efatec og ABB, samt en 225kW hypercharger. Alle startet og lade nornalt uten feilmeldinger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA