Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - morini

#1
Model S / Sv: Skistativ til Model S
onsdag 02. desember 2015, klokken 14:40
Jeg er på utkikk etter takboks til P85D. Mest for ekstra bagasje, men også for ski. Etter å ha lest gjennom dette forumet og snakket med forhandlere står valget mellom Skiguard 860, Packline FX S evnt FX SUV og Calix Nordic Loader. Jeg er mest lysten på Calix pga sideåpning, men det hevdes at den ikke egner seg for bagasje siden den bare er 19 cm høy innvendig (mot ca 24 på de andre). Er det noen her inne som lever lykkelig med denne begrensingen, eller har noen praktiske pakketriks som gjør at man før brukt hele 430L?

Selgeren hos takboks.no argumenterte forresten sterkt for at Thules stativ var vesentlig bedre enn Whispbar. Kan det stemme mtp at Tesla går for Whispbar og at de omtrent ser like ut?
#2
Model S / Sv: Hjemmelading - har det noen hensikt å gå for 3-fase?
tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:40
Takk for mange gode svar! Jeg er nå klokere og har også fått diskutert med en elektriker (som forøvrig ikke kjente til type B kravet). Det viser seg at jeg har det som kalles IT nett med 50A og ikke 63 A hovedsikring som jeg innledningsvis oppga.

Jeg har nå lagt 10 kvadrat kabel fra sikringsboks til kjeller og planlegger å splitte der for å derfra gå med en kabel til fremtidig garasje (og midlertidig ladepunkt inntil garasjen er ferdig og den flyttes inne dit) og en til ekstra gjesteladning på andre siden av huset. 63A type B jordfeilbryter plasseres i forkant av 32A sikringene som betjener hvert ladepunkt. Jeg kjører 3-fase hele veien til garasjen, så har jeg mulighet for trafo i fremtiden (bruker kun 1 fase stikk). Planen var å kjøpe semiportabel ladestasjon, men jeg begynner å lure på om det ikke er like greit å gå for en ekstra originalkabel fra Tesla rett i et blått 1-fase stikk. De der elektroboksene er ikke akkurat dekorative. Har det noen andre ulemper enn tyverifare å kun bruke original ladekabel?
#3
Model S / Hjemmelading - har det noen hensikt å gå for 3-fase?
fredag 20. november 2015, klokken 13:04
Hei

Jeg skal få lagt opp bedre ladingsmulighet hjemme og forstår fra dette kunnskapsrike forumet at den beste løsningen uten bruk av trafo er 230V 32A, 1 fase (gammelt hus med 400V / 63A - usikker på antall faser). Før jeg leste meg til dette kjøpte jeg imidlertid 3 faset jordfeilbryter 32A og blå kontakt (pluss PFXP 4 x 10 kvadrat ledning).

Før jeg bytter utstyret - er det noen nåværende/fremtidige fordeler med å legge opp 3 fase selv om Teslaen ikke støtter 3 fase lading?

Får jeg samme effekt med adapter i en 3 faset 32A kontakt som med en 1 faset?

Bilen har dobbellader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA