Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - morini

#1
Takk for tips, men dersom det blir Tesla er det kun Model S som er aktuelt. Etter alle disse årene er det fremdeles en pen form (når man prøver å se den med nye øyne - de står jo på hvert gatehjørne). Tesla har ikke vært like heldige med proporsjonene på de andre modellene.

Dessuten trenger jeg plass til 65 kilo jakthund (fordelt på to) som overraskende nok går bra i S:
#2
Model S 2013 - 2022 / Fra P85D til 100D/P100D - er det verdt det?
lørdag 04. april 2020, klokken 02:02
Min 2015 P85D er på vei ut av garantiperioden, så nå blir vel de årlige skiftene av dørhåndtak og vindusmotorer ikke lenger dekket. Jeg vurderer derfor om jeg skal bytte eller om jeg like godt kan leve videre med den gamle, som tross alt har hatt færre problemer enn mange andre jeg kjenner til - det er nok et greit eksemplar.

Temaet har nok vært oppe tidligere, men jeg innbiller meg at jeg har litt andre preferanser enn flertallet her inne. Autopilot og andre spill har ingen verdi for meg, men jeg håper oppgraderingen kan gi meg:
- bedre rekkevidde (den er vel sikker)
- bedre kjøreegenskaper
- bedre støyisolering
- air-condition som ikke lever sitt eget liv
- stabil radio, nett
- generelt bedre byggekvalitet

Alt for bare ca 10k mer i fordelsbeskatning i året. Det burde egentlig være et lett valg, men dersom oppgraderingene hovedsakelig er på områder som ikke er direkte relatert til kjøreegenskapene er jeg ikke så sikker.

Internettvisdom fra diverse forum forteller f.eks. at P85D før mars 2015 (som min) har et bedre understell enn etterfølgerne. Gjelder det i så fall også for de aktuelle P100D modellen? Jeg vil nødig bytte til en S med mindre sportslige kjøreegenskaper.

Min bil har alt ekstrautstyr (bortsett fra bakovervendte seter), Nextgen seter (ganske bra) og har kun gått 67000km. For dere som har kjørt begge; lønner det seg å oppgradere?

På forhånd takk for tips!
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skistativ til Model S
onsdag 02. desember 2015, klokken 14:40
Jeg er på utkikk etter takboks til P85D. Mest for ekstra bagasje, men også for ski. Etter å ha lest gjennom dette forumet og snakket med forhandlere står valget mellom Skiguard 860, Packline FX S evnt FX SUV og Calix Nordic Loader. Jeg er mest lysten på Calix pga sideåpning, men det hevdes at den ikke egner seg for bagasje siden den bare er 19 cm høy innvendig (mot ca 24 på de andre). Er det noen her inne som lever lykkelig med denne begrensingen, eller har noen praktiske pakketriks som gjør at man før brukt hele 430L?

Selgeren hos takboks.no argumenterte forresten sterkt for at Thules stativ var vesentlig bedre enn Whispbar. Kan det stemme mtp at Tesla går for Whispbar og at de omtrent ser like ut?
#4
Takk for mange gode svar! Jeg er nå klokere og har også fått diskutert med en elektriker (som forøvrig ikke kjente til type B kravet). Det viser seg at jeg har det som kalles IT nett med 50A og ikke 63 A hovedsikring som jeg innledningsvis oppga.

Jeg har nå lagt 10 kvadrat kabel fra sikringsboks til kjeller og planlegger å splitte der for å derfra gå med en kabel til fremtidig garasje (og midlertidig ladepunkt inntil garasjen er ferdig og den flyttes inne dit) og en til ekstra gjesteladning på andre siden av huset. 63A type B jordfeilbryter plasseres i forkant av 32A sikringene som betjener hvert ladepunkt. Jeg kjører 3-fase hele veien til garasjen, så har jeg mulighet for trafo i fremtiden (bruker kun 1 fase stikk). Planen var å kjøpe semiportabel ladestasjon, men jeg begynner å lure på om det ikke er like greit å gå for en ekstra originalkabel fra Tesla rett i et blått 1-fase stikk. De der elektroboksene er ikke akkurat dekorative. Har det noen andre ulemper enn tyverifare å kun bruke original ladekabel?
#5
Hei

Jeg skal få lagt opp bedre ladingsmulighet hjemme og forstår fra dette kunnskapsrike forumet at den beste løsningen uten bruk av trafo er 230V 32A, 1 fase (gammelt hus med 400V / 63A - usikker på antall faser). Før jeg leste meg til dette kjøpte jeg imidlertid 3 faset jordfeilbryter 32A og blå kontakt (pluss PFXP 4 x 10 kvadrat ledning).

Før jeg bytter utstyret - er det noen nåværende/fremtidige fordeler med å legge opp 3 fase selv om Teslaen ikke støtter 3 fase lading?

Får jeg samme effekt med adapter i en 3 faset 32A kontakt som med en 1 faset?

Bilen har dobbellader.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA