Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia eller Leaf?

Startet av morini, søndag 27. desember 2015, klokken 23:48

« forrige - neste »

VL

Noen med elektro kompetanse eller peiling generelt som kan svare meg på et spørsmål?  :)

På hytten har jeg hovedbryter på 3 x 32A. Og O.vern på 2 x 63A. Mener skapet er 230V. Kan jeg ligge opp 32A stikk til blått adapter her? Vil strømnettet tåle denne belastningen med kun 32A hovedbryter? Og selv når alt av annet vanlig husholdnings apparater som vaskemaskin, tørketrommel osv står på samtidig som bilen lader?  :) ... Har jo denne løsningen her hjemme, men da er jo hovedbryteren 3 x 63A mener jeg og 400V. Om det ikke skulle gå? Hva kan alternativet være, for å oppnå raskest mulig lading?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

elbilmanne

Hei VL,

tror du bare kan legge fra deg 32A med 3x32A. Vi har 3x63A, og selv med dette må jeg passe på litt om jeg skal dra 32A på en fase til bilen. Med komfyr, platetopper og varmtvannsbereder så er det alltid litt saker og ting som trekker strøm.

Generell kommentar til denne tråden:
Jeg var også veldig opptatt av ladehastighet da jeg kjøpte bilen. Fikk ikke lov til å sette opp mer enn 16A av sameiet i fellesgarasjen og irriterte meg litt over dette. I praksis har det vist seg å holde i massevis. Nesten alltid full om morgenen, om jeg ikke setter den fra meg helt tom på ettermiddagen. Det er veldig sjelden jeg har ønsket at det var raskere. Skal man lade mens man venter er det bare SC som er raskt nok.

Tuxedo

32A er 32A, så dette kommer ikke til å gå (uten at du slår av alt som trekker strøm fra de samme to faselederne som du lader bilen på).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VL

Takk så mye for svar... Veldig kjedelig! Men sånn er det bare  :)... Da får det bli å ligge opp vanlig 16a, selv om jeg er litt skeptisk. 32Aen jeg har hjemme lader på egen kurs med jordfeilbryter som er spesielt egnet for elbil lading. Men det skal vel være mulig å få en slik jordfeilbryter til en 16a kurs også vel? Henger en dobbel stikk på 16a i garasjen som går til porten, men vet ikke om jeg burde bruke denne uten egnet jordfeilbryter?

Evt blir det å strekke ny hovedkabel inn i hytten, men dette er vel en vanvittig kostbar sak? Er vel 100m til strømhuset/bkk stolpen...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 13. januar 2016, klokken 22:24
32A er 32A, så dette kommer ikke til å gå (uten at du slår av alt som trekker strøm fra de samme to faselederne som du lader bilen på).

Og siden det er snakk om 230V IT vil alle forbrukere trekke fra minst én av de faselederne. Så om man bruker 1x32A til lading er det altså igjen nøyaktig 0A til andre forbrukere.

Med 3x32A hovedsikring ville jeg begrenset lading til 16A. Absolutt maks 20A. Evt. oppgradert hovedsikringen om raskere lading er helt nødvendig. Det er ikke sikkert det koster noe særlig, det kommer an på ledningstykkelsen inn til hytta. Er det 16mm2 kobber går antageligvis 3x63A bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Du må ikke trekke 32A fordi om du plugger til 32A. I bilen kan du velge mellom 5A til 32A trinnløst. Så hvis elektrikeren vil legge opp 32A så gjør det, men vurder strømtrekket etter hvor mye annen belastning du har.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Sitat fra: VL på onsdag 13. januar 2016, klokken 22:52
Takk så mye for svar... Veldig kjedelig! Men sånn er det bare  :)... Da får det bli å ligge opp vanlig 16a, selv om jeg er litt skeptisk. 32Aen jeg har hjemme lader på egen kurs med jordfeilbryter som er spesielt egnet for elbil lading. Men det skal vel være mulig å få en slik jordfeilbryter til en 16a kurs også vel? Henger en dobbel stikk på 16a i garasjen som går til porten, men vet ikke om jeg burde bruke denne uten egnet jordfeilbryter?

Evt blir det å strekke ny hovedkabel inn i hytten, men dette er vel en vanvittig kostbar sak? Er vel 100m til strømhuset/bkk stolpen...

Fungerer nok helt fint å bruke den eksisterende kontakten. Du kan ev. sette opp et nytt støpsel blå 32A og stille ned strømtrekket i bilen til 16A.

Er kun krav på ny instalasjon med type b jordfeilvern, og ekstra sikkerhet av dette er marginal.

VL

Takk for svar alle!  ;D Kommer godt med!

Får prøve meg på det eksisterende 16A stikket først. Så se på muligheter for å oppgradere hovedsikringen, evt bytte kabelen inn i huset. Men hvordan stiller forsikringsselskapet seg til om garasjen plutselig skulle brenne ned? Jeg gjør vel ikke noe uansvarlig om jeg lader på 16A stikk uten egnet jordfeilbryter? Hytten er fra 50 tallet, men har oppgradert til automatsikringer i 2013...  ::) :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA