Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Shadaffy

#1
Model 3 / Sv: "På grunn av systemfeil kan ikke klima beholdes på"
onsdag 23. desember 2020, klokken 00:44
Har min TM3 LR inne på service nå. Hentet ut 9. Desember. Varme stoppet plutselig å funke. Sikkert denne sensoren som er årsaken. Uaktuelt å vente på service så fikk lånebil inntil den blir fikset. Har heller ikke fått sidekameraene til å fungere så håper de blir "fixet si samme slengen.
#2
Model 3 / Sv: IPad holdere i TM3
onsdag 09. desember 2020, klokken 16:46
Sitat fra: Skvulp på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:42
Jeg bruker disse: https://www.begood.no/products/nettbrettholder-tesla-model-s-3-x-y

Får de for 150 kr på ebay, en del billigere.

Har du de idag på en TM3 eller har du den på en bil med normale nakkestøtter?
#3
Model 3 / IPad holdere i TM3
mandag 07. desember 2020, klokken 15:21
Hei.
Leter etter en god løsning for holder av 2 stk separate IPader i baksetet.
Har noe forsøkt å montere en slik i en Model 3? https://vsport.no/produkt/nettbrettholder/

Ser at noen Model X eiere har testet en variant av dette produktet med en forlenger. Spørsmålet vil jo da være om dette fungerer i en Model 3 ved å feste i det fremre takvinduet og la forlengeren sno seg over nakkestøtten.

Tips til billigere og testede alternativer mottas også med stor interesse.
#4
Øyvind.h - Helt enig. Imponert over fremkommeligheten og spesielt firehjulstrekk på elbilen. Sett bort fra selve kromlista som tar i glasset kan mye forbedres bare med SW oppdateringer. Så det er nok viktig at vi melder inn forslag til Tesla som kan legges til på deres SW Backlog.
En annen ting jeg ønsker meg er at "Approaching Doorhandles" kan håndteres individuelt. Behøver ikke å sprette opp alle 4 hver eneste gang. Det kan være grunner til at man ønsker å kun benytte 1 dør.

aness - Har ikke sett poeng i å legge inn Wifi i hytta når det ikke er bredbånd der. Satser heller på at Telenor fortsetter 4G utbyggingen sin og gir bedre dekning i fjellheimen.
#5
Sitat fra: StianSalG på mandag 04. januar 2016, klokken 09:06
Om det går så mye på intelligens, er jeg usikker på. Kjekt med sensorer som alt mulig mellom himmel og jord, men skulle man utstyrt en bil med sensorer for ethvert scenario, måtte bilene vært dobbelt så store og himmelsk dyre.
Det går vel mer på klønete designvalg.

Det blir fremover et stort fokus på å tillegge datasystemer kognitive egenskaper. Og det gjelder trolig bil også. Tror heller ikke at nedisede vinduer lar seg løse uten å legge inn varmetråder rund baut.
Det jeg mer antyder til er at det finnes veldig mange sensorer allerede. Spørsmålet er hva man velger å bruke alle sensoropplysningene til. En mulighet er jo å starte en dialog med eieren f.eks via mobilmeldinger. Altså en mer proaktiv dialog basert på sensorinformasjonen som allerede er tilgjengelig. Eller benytte stemmekommandoer via mobilen til å styre innstillinger i bilen.
Bare noen løse tanker om fremtiden.
#6
Sitat fra: bjoris på mandag 04. januar 2016, klokken 00:26
Hmm, det høres ut som du kunne unngått alt dette ved å sette bilen på forvarming fra appen. Ser at dersom du ikke får kontakt med bilen f.eks pga dårlig dekning så er det ett problem, men jeg kan ikke huske at mine andre biler ikke har frosset på samme måte.

Har hatt akkurat samme vindusproblem med Audi tidligere også. Så det var ikke ett forsøk på å skape noe Tesla problem (Selv om det ser ut til å være sykdommen med dette forumet)
Men heller en stadfesting at den intelligente bilen ikke var så sabla intelligent allikevel. Selv om vi etterhvert skulle få helt selvkjørende biler så er det fortsatt ett stykke igjen til at den kan kalles intelligent. Noe denne enkle og helt normale situasjonen eksemplifiserer.
#7
Sitat fra: cstromme på mandag 04. januar 2016, klokken 00:31
Forvarme fra app = problem solved. :)

Forutsetter ikke det 3G dekning?
Prøvde gjentatt ganger å få kontakt med bilen men uten hell. Ikke så unaturlig situasjon i den norske fjellheimen.
#8
Model S 2013 - 2022 / Første tur med 70D på vinterføre - Del 2
søndag 03. januar 2016, klokken 23:38
I løpet av første natten på fjellet faller det en god del nedbør i form av sørpe/sludd. Dette legger seg som ett islag rundt hele bilen i en tykkelse av 5-6 mm steinhard is. Dette oppdager jeg dagen derpå der jeg går til vedboden etter litt ved og glemmer at jeg har "nøkkelen" i lomma. Det som skjer er at den intelligente bilen som i mine øyne på det gitte tidspunkt virket rimelig uintelligent våknet til liv og det smalt i is rundt baut når 4 flotte "approaching doorhandles" spratt ut gjennom islaget. Og at de faktisk brøytet seg vei igjennom isen var noe jeg i ettertid var veldig glad for.
Her måtte noko gjerast, så jeg måtte få varmet op bilen og fjernet dette islaget. Og før jeg fikk tenkt meg om så drar jeg i dørhåndtaket og napper opp døren akkurat for sent til å huske på vinduene som har ett ønske om å senke seg en cm eller to. For selvsagt måtte jeg inn i bilen for å hente isskrapa. Men så fikk nepa mer å jobbe med. Skulle jeg nå klasse igjen døra for at vinduet skal "falle til ro" i den tro at vindusheisen står og svir seg. For igjen å kjenne på følelsen av å ikke tenke fort nok da vinduet ikke passerer lista uten at det har fått senke seg. Og det er da det faller meg inn. Skulle ikke denna bilen være så fordømt intelligent? Kjøre og klare seg sjæl liksom. Også kommer det bittelitt kuldegrader sammen med litt nedbør så virker den som totalt uintelligent.
Og det er jeg som fremstår som et fjols til fjells fordi jeg ikke har stilt inn ditt og datt i forveien. Kona kikker rart nok på meg allerede om ikke jeg skal knotte inn en haug av ting før man parkerer en bil. Dette burde bilen ha skjønt selv spør du meg.

Underveis i avisingen, der jeg allerede har gitt opp frontlyktene i frykt for å skade plastikken, så forsøker jeg å løse opp bakluka. Den automatiske bakluka gir fra seg en klagende lyd der den gir opp halvveis under vekten av islaget og ser ikke noe annen utvei enn å lukke seg igjen. Jeg rakk jo ikke engang å fjerne all isen som la seg i klemme. Så det blei litt opp og igjen noen ganger før jeg fikk stoppet faenskapet i en posisjon der den klarte å holde seg oppe.
Må si jeg lurer fælt på hvordan dette ville ha vært om noen hadde vært så gærne å putte vingedører på en slik bil.  :-) Skulle tatt seg ut...

Når jeg startet opp bilen så ble det rene advarselbonanza i dashboardet da ingen av parkeringssensorene fungerer lenger og det blinker rødt og plinger selv om bilen står midt ute på hyttetunet. Advarslene kjemper febrilsk om plassen i Dashboardet da de legger seg oppå hverandre.
Dette resulterer i at jeg ikke klarer å få ladingen igang igjen. Blinker først grønt og så går deretter over til blått med en feilmelding i Displayet som er umulig å lese grunnet advarselbonanzaen.
Men det var ikke så viktig da jeg hadde ladet nok. Men det kunne være interessant å vite om det fantes en måte å lese av en hendelseslogg?

Litt artig problemstilling var at jeg ikke fikk ladeluken igjen. Temaet har jo som regel dreid seg om det motsatte. Den var fullstendig nediset etter nattens lading og måtte av-ises med mye pust og pes. Selv etter at jeg fikk den igjen så var det feilmeldinger i dashen om at den ikke var lukket. Noe den definitivt var.

Det eneste alt dette forteller meg er at fjols til fjells forblir fjols og jeg må nok gjøre noen grep før bilen parkeres neste gang.

Skru av automatikken til speilene, skru av automatikken til dørhåndtakene, ta ut isskrapa kvelden før. Forvarme på "HI".

Eller simpelthen få ryddet opp i garasjen på hytta slik at bilen blir parkert inne  :o

Tar gjerne imot tips til ritualer og innstillinger som kunne forenklet livet på fjellet.
#9
Model S 2013 - 2022 / Første tur med 70D på vinterføre - Del 1
fredag 01. januar 2016, klokken 23:08
Tenkte jeg skulle skrive ett par innlegg rundt min første ordentlige vintertur med min nye Tesla Model S 70D. Litt erfaringer og noe brukerkluss. Turen ble foretatt rundt nyttår 2015/2016
Turen gikk fra Tranby i Lier og til Høgevarde i Flå kommune. Som vanlig valgte vi å kjøre om Drammen for kona liker ikke alle svingene opp Skaret. Så vi startet på ca 280 moh for å droppe ned til ca 0 før vi sakte men sikkert krabbet opp på 140 moh opp Hallingdalen før vi vippet oppover til hytta som ligger på 950 moh.
Været var rundt 0 og det regnet/sluddet mesteparten av veien. Altså ikke noe optimalt føre. Bilen har kun gått 3K og det sitter Nokian Hakapelita piggfritt på den. Veien opp Hallingsdalen var bar men våt. Veien opp på fjellet var snødekt. Ingen spesielle innstillinger var satt. F.eks Range Mode var av.
Bilen ble pakket med det meste som behøves. Litt årsgammel Thule takboks som garantert gav mye luftmotstand gjorde nytten sin nok en gang. Denne var montert på Whispbar takbøyler. Ellers ble både Frunk og Trunk fylt til randen av stasj som 2 voksne og 2 barn mente å ha behov for på den 3 dager lange turen. Var nysgjerrig på hvilken temperatur Frunken ville ha så jeg la ett løst termometer der for å sjekke. Dessverre ble det ikke så kaldt at det gav noen særlig nytte. Holdt seg rundt 3 pluss der mens det var rundt 0 ute.

Vi startet med nesten 90% State of Charge som gav en Typical Range indikasjon på 314 km. Vi hadde svidd litt strøm (juice) under pakking og rigging. Normal 90% SoC har ligget på 328 km nå i desember.

Ved start fra Tranby så kommer varselet om at "regeneration disabled, please drive carefully" eller noe liknende. Drit og dra. Dette hadde jeg ikke tid til å feilsøke. Prøvde en kort reset av bilen men det fikset ikke noe. Så turen startet ennå mer lett på gassen enn noen gang vel vitende om at "motorbremsen" var borte. Vi fikk ikke noe regenerering ned fra Tranby til Drammen.
Det samme skjedde når vi startet på hytta på vei hjem. Og i begge tilfeller så kom regenereringen tilbake litt sånn sakte men sikkert etter ca 15 minutters kjøring.

Er det den intelligente Teslaen som her spiller meg ett puss? Kan dette forhindres ved å gjøre noen grep før man setter seg i bilen for å kjøre?

Teslaen fungerer som en drøm oppover mot Gulsvik. Det eneste jeg reagerer på er at den bruker mye krefter på de relativt få høydemeterne opp til Gulsvik. Ca 2,50 KW pr mil i snitt hvor farten varierer mellom 60-90 kmt. Etter å ha kjørt Mjau-mjau i 4 år så mener jeg å vite hva det vil si å være lett på foten så noe spesiell krevende kjøring var det ikke. Mine mistanker går til vinterdekkene i kombinasjon med den tilårskomne takboksen. Så totalt Tranby-Drammen-Noresund-Gulsvik som er en distanse på 12,6 mil målte jeg ett forbruk på ca 32 KW med ett gjennomsnitt på ca 2,5 KW pr mil. Gjenstående typisk range var på 176 km før den 14 kilometer lange stigningen på drøye 800 høydemeter opp til hytta.

Når jeg er nær selve stigningen så setter jeg bilen i "High" posisjon på luftfjæringa. Har lest meg frem til at "Very high" innstillingen max liker 30 kmt før den senker seg automatisk ned igjen til Standard. Så dermed valgte jeg "High" da man lett kommer opp i 50-70 kmt på vei oppover.

Det skulle vise seg å skape litt undring. For minst ett par ganger så vippet bilen settingen ned til "Standard" uten at jeg hadde trykket på noe. Er den litt mer intelligent enn det jeg har lest meg til kanskje?

Den 14 kilometer lange oppstigningen viste seg å være drøm å kjøre med AWD. Satt som ett skudd og kunne la bilen gå sakte igjennom hårnålsvingene uten å være redd for å stoppe opp.
Men det kostet å kjøre oppover. De 800 høydemeterne kostet nesten 8KW og når bilen var vel fremme ved hytta viste Typisk rekkevidde kun 96 km igjen.
Det vil si at jeg hadde brukt 218 km av typisk rekkevidde for å kjøre 140 km.

Personlig så tenker jeg svært konservativt med tanke på den forventede rekkevidden på Model S70D og X70D i ett liknende vinter scenarie som ender opp på en hytte på fjellet. Dere som er glad i å regne kan jo lage noen kalkyler. For egen del så vill jeg nok ikke hatt lenger avstand til hytta enn 200 km med en S70D hvis du skal komme frem uten å mellomlade og samtidig ta høyde for noe svekkelse av batteriet på sikt. Med en Model X70D så forventer jeg at tallet er ca 180 km med samme scenarie. Skal man lenger enn dette så bør man hurtiglade på veien eller simpelthen kjøpe en 90D
Tallene er mine egne vurderinger/erfaringer uten for stor vitenskap og at det bør gjenstå minst 20 km på typisk rekkevidde ved ankomst.
Ved all annen kjøring så forventer jeg en rekkevidde på 25-27 mil på vinter og 30-35 mil på sommerføre.

I løpet av første natten faller det en god del nedbør i form av sørpe/sludd. Dette legger seg som ett islag rundt hele bilen i en tykkelse av 6-7 mm steinhard is. Og dette skaper i mine øyne en uintelligent Tesla. Mer om dette i Del 2.

Før hjemreisen hadde bilen fått seg ca 18 timer med lading og etter litt krøll med is (Del 2) og en vill krangel i dashbordet om å vise den nyeste feilmeldingen/advarselen så gav jeg opp å få ladet den helt opp. Så "state of Charge" viste 272 km og med mye nedover så skulle det holde i massevis. Igjen så ville ikke regenereringen fungere og det er litt synd når man kjører nesten 400 høydemeter før den begynner å virke.
De samme 14 km ble kjørt med ca 1,2 KW uten regenerering på halvparten av distansen
Hjemover så brukte den noe mindre og landet på ca 2,31 KW pr mil. Altså 0,2 lavere men ikke noe markant.

Ser jeg bort ifra "strulet" rundt isleggingen av bilen som er mer utbrodert i Del 2 så synes jeg at 70D er en helt fantastisk vinterbil. Det eneste man skal ha i bakhodet er netto rekkevidde samt å få skrudd av all automatikken før det bærer til fjells. Ellers meget godt fornøyd.
Gleder meg til å få testet mer på vinterføre.
#10
Sitat fra: SunSeeker på onsdag 09. desember 2015, klokken 16:25
Sitat fra: vnm på onsdag 09. desember 2015, klokken 14:26
Sitat fra: nie på onsdag 09. desember 2015, klokken 13:51
Fullstendig off topic MEN:
Ser at du har 90D. Hvor mange typical km får du ved lading til 100%?
Spurte litt rundt dette i en egen tråd men det kom vel bare svar fra andre 85-eiere
Har aldri ladet den til 100 %. Fikk 386 på 90 % da den var ny. Nå er det nede på 370-tallet et sted.

Da er den oppgraderingen ikke verdt mange pengene. Får 362 på 90% men min 85D

Får 328 på min 70D ved 90%. Da er ikke oppgraderingen til 85D verdt pengene :-) tok du han?
#11
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie
lørdag 05. desember 2015, klokken 08:20
Ny 70D her også. Samme dekktype. Opplever det samme. Er som en slags during ved 60-80 km. Litt avhengig av underlaget. Duringen merkes i rattet. Nok til at det er irriterende.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av 70d
onsdag 02. desember 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Kongsvik på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Rico på søndag 29. november 2015, klokken 08:25
I sommer kjørte jeg t/r Hallingdal, 1000 høydemeter, 34 mil. Hadde lett fått 40 mil da. Nå i november med rundt 0 til -2 grader i Asker og rundt 7 minusgrader på fjellet så gikk ikke samme turen uten lading, men dog ikke langt unna. Småkjøring her nede slik været har vært siste uken så er nok rekkevidden nede i 26 mil.
Teller på knappene mellom en 70D og 85D, og kunne gjerne likt å høre litt mer fra flere av dere som har kjørt 70D en del på vinterføre. Hva oppnår dere av realistisk rekkevidde på langkjøring på norske vinterveier? Har en avstand på 275km mellom hjemsted og supercharger på Sandane. Er dette for ambisiøst for en 70D?
Du vil nok klare det men du vil bli nødt til å tanke 100% for å greie det. Og du Vil trolig slite litt med degradering av batteriet som kommer til å skje med åra.
Har selv valgt 70D men i ditt tilfelle så ville jeg valgt 85 D.
#13
Sitat fra: Dexter på tirsdag 01. desember 2015, klokken 05:53
Tror dere tesla dropper prisene hvis krona styrker seg?

Har ingen grunn til å tro annet. Men det er mer ett spørsmål om når krona styrker seg mot dollaren.
Og dette opp i mot hva AS Norge velger å gjøre med insentivene i 2017.

Så jeg tror ikke vi kommer til å se noe reell effekt av en styrket krone fordi jeg forventer en innfasing av mva fra 2017.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bør jeg angre mitt kjøp?
tirsdag 01. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: nie på tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:08
Jeg har fulgt dette forumet i 8 mnd nå.
Først et knapt halvår mens jeg var i tenkeboksen og så 2-3 mnd etter at jeg bestilte i august.
Bilen henter jeg imorgen så jeg har ikke så mange bruks-erfaringer å bidra med...MEN:

I tiden jeg har fulgt med, har jeg sett mange brukere som er veldig aktive på forumet i vurderingsfasen og ventetiden for så å forsvinne, mer eller mindre, etter at bilen er mottatt. Jeg tolker dette slik at folk søker hjelp, råd og informasjon på forumet. Når bilen er mottatt, er det, naturlig nok,  ikke så interessant å henge rundt her lenger.

Det eneste som får dem tilbake, er når ett eller annet ikke fungerer og man trenger hjelp eller erfaringer fra andre. Dette preger selvsagt forumet på den måten at mange av trådene handler om feil, problemer og utfordringer knyttet til bilen, verksted og forhandler.

Tesla har helt sikkert sine utfordringer men jeg tror ikke man får et riktig bilde av disse gjennom å lese her på forumet. Jeg har kjent på akkurat de samme følelsene som trådstarter, men har likevel bestemt meg for at dette må prøves gjennom personlige erfaringer. Så jeg mottar bilen med skrekkblandet fryd, men er innstilt på at den kan komme til å være litt mindre driftssikker enn min solgte dieselbil.

Har akkurat samme erfaring. Hentet min 70D 25. oktober. Og gledet meg nesten i stykker dagene før henting. Er superfornøyd med bilen og hentet litt erfaring herfra når ladeluka kranglet. En liten blank tapebit på magneten løste problemet. Takk til de som har postet informasjon om dette.

Er forøvrig gift og har lang erfaring med å sjalte ut uvesentlig støy. Bilen er så stille (selv med pano) at denne egenskapen tror jeg vil komme godt med da man kan raskt bli fristet til å lytte etter unormale lyder.  :)

#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av 70d
mandag 30. november 2015, klokken 21:21
Sitat fra: Powerflux på mandag 30. november 2015, klokken 21:06
Sitat fra: Shadaffy på mandag 30. november 2015, klokken 20:05

Prisene på ekstrautstyr har virkelig skutt i været. Vinterdekk på felg koster nå 32K.
Det må jo være skrivefeil :o
Vinterpakke, autopilot etc har gått opp ca. 1000 kr. Det gir ingen mening at dekk/felgpakkene da skal gå opp 10-12K.

Ble litt overrasket selv. Men det har jo vært litt ulogisk frem til nå. Før så måtte man ut med det samme for å bytte originalfelgene mot turbin 19' som det var for å få ekstra vinterhjul. Nå er det en reell forskjell på 10K. Og det virker for meg mer logisk.

Økningene kommer ihvertfall ikke med en fast prosentsats. Varierer fra 2-3% opptil 50% (vinterhjul)
Min config økte totalt med 9%.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA