Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første tur med 70D på vinterføre - Del 1

Startet av Shadaffy, fredag 01. januar 2016, klokken 23:08

« forrige - neste »

Shadaffy

Tenkte jeg skulle skrive ett par innlegg rundt min første ordentlige vintertur med min nye Tesla Model S 70D. Litt erfaringer og noe brukerkluss. Turen ble foretatt rundt nyttår 2015/2016
Turen gikk fra Tranby i Lier og til Høgevarde i Flå kommune. Som vanlig valgte vi å kjøre om Drammen for kona liker ikke alle svingene opp Skaret. Så vi startet på ca 280 moh for å droppe ned til ca 0 før vi sakte men sikkert krabbet opp på 140 moh opp Hallingdalen før vi vippet oppover til hytta som ligger på 950 moh.
Været var rundt 0 og det regnet/sluddet mesteparten av veien. Altså ikke noe optimalt føre. Bilen har kun gått 3K og det sitter Nokian Hakapelita piggfritt på den. Veien opp Hallingsdalen var bar men våt. Veien opp på fjellet var snødekt. Ingen spesielle innstillinger var satt. F.eks Range Mode var av.
Bilen ble pakket med det meste som behøves. Litt årsgammel Thule takboks som garantert gav mye luftmotstand gjorde nytten sin nok en gang. Denne var montert på Whispbar takbøyler. Ellers ble både Frunk og Trunk fylt til randen av stasj som 2 voksne og 2 barn mente å ha behov for på den 3 dager lange turen. Var nysgjerrig på hvilken temperatur Frunken ville ha så jeg la ett løst termometer der for å sjekke. Dessverre ble det ikke så kaldt at det gav noen særlig nytte. Holdt seg rundt 3 pluss der mens det var rundt 0 ute.

Vi startet med nesten 90% State of Charge som gav en Typical Range indikasjon på 314 km. Vi hadde svidd litt strøm (juice) under pakking og rigging. Normal 90% SoC har ligget på 328 km nå i desember.

Ved start fra Tranby så kommer varselet om at "regeneration disabled, please drive carefully" eller noe liknende. Drit og dra. Dette hadde jeg ikke tid til å feilsøke. Prøvde en kort reset av bilen men det fikset ikke noe. Så turen startet ennå mer lett på gassen enn noen gang vel vitende om at "motorbremsen" var borte. Vi fikk ikke noe regenerering ned fra Tranby til Drammen.
Det samme skjedde når vi startet på hytta på vei hjem. Og i begge tilfeller så kom regenereringen tilbake litt sånn sakte men sikkert etter ca 15 minutters kjøring.

Er det den intelligente Teslaen som her spiller meg ett puss? Kan dette forhindres ved å gjøre noen grep før man setter seg i bilen for å kjøre?

Teslaen fungerer som en drøm oppover mot Gulsvik. Det eneste jeg reagerer på er at den bruker mye krefter på de relativt få høydemeterne opp til Gulsvik. Ca 2,50 KW pr mil i snitt hvor farten varierer mellom 60-90 kmt. Etter å ha kjørt Mjau-mjau i 4 år så mener jeg å vite hva det vil si å være lett på foten så noe spesiell krevende kjøring var det ikke. Mine mistanker går til vinterdekkene i kombinasjon med den tilårskomne takboksen. Så totalt Tranby-Drammen-Noresund-Gulsvik som er en distanse på 12,6 mil målte jeg ett forbruk på ca 32 KW med ett gjennomsnitt på ca 2,5 KW pr mil. Gjenstående typisk range var på 176 km før den 14 kilometer lange stigningen på drøye 800 høydemeter opp til hytta.

Når jeg er nær selve stigningen så setter jeg bilen i "High" posisjon på luftfjæringa. Har lest meg frem til at "Very high" innstillingen max liker 30 kmt før den senker seg automatisk ned igjen til Standard. Så dermed valgte jeg "High" da man lett kommer opp i 50-70 kmt på vei oppover.

Det skulle vise seg å skape litt undring. For minst ett par ganger så vippet bilen settingen ned til "Standard" uten at jeg hadde trykket på noe. Er den litt mer intelligent enn det jeg har lest meg til kanskje?

Den 14 kilometer lange oppstigningen viste seg å være drøm å kjøre med AWD. Satt som ett skudd og kunne la bilen gå sakte igjennom hårnålsvingene uten å være redd for å stoppe opp.
Men det kostet å kjøre oppover. De 800 høydemeterne kostet nesten 8KW og når bilen var vel fremme ved hytta viste Typisk rekkevidde kun 96 km igjen.
Det vil si at jeg hadde brukt 218 km av typisk rekkevidde for å kjøre 140 km.

Personlig så tenker jeg svært konservativt med tanke på den forventede rekkevidden på Model S70D og X70D i ett liknende vinter scenarie som ender opp på en hytte på fjellet. Dere som er glad i å regne kan jo lage noen kalkyler. For egen del så vill jeg nok ikke hatt lenger avstand til hytta enn 200 km med en S70D hvis du skal komme frem uten å mellomlade og samtidig ta høyde for noe svekkelse av batteriet på sikt. Med en Model X70D så forventer jeg at tallet er ca 180 km med samme scenarie. Skal man lenger enn dette så bør man hurtiglade på veien eller simpelthen kjøpe en 90D
Tallene er mine egne vurderinger/erfaringer uten for stor vitenskap og at det bør gjenstå minst 20 km på typisk rekkevidde ved ankomst.
Ved all annen kjøring så forventer jeg en rekkevidde på 25-27 mil på vinter og 30-35 mil på sommerføre.

I løpet av første natten faller det en god del nedbør i form av sørpe/sludd. Dette legger seg som ett islag rundt hele bilen i en tykkelse av 6-7 mm steinhard is. Og dette skaper i mine øyne en uintelligent Tesla. Mer om dette i Del 2.

Før hjemreisen hadde bilen fått seg ca 18 timer med lading og etter litt krøll med is (Del 2) og en vill krangel i dashbordet om å vise den nyeste feilmeldingen/advarselen så gav jeg opp å få ladet den helt opp. Så "state of Charge" viste 272 km og med mye nedover så skulle det holde i massevis. Igjen så ville ikke regenereringen fungere og det er litt synd når man kjører nesten 400 høydemeter før den begynner å virke.
De samme 14 km ble kjørt med ca 1,2 KW uten regenerering på halvparten av distansen
Hjemover så brukte den noe mindre og landet på ca 2,31 KW pr mil. Altså 0,2 lavere men ikke noe markant.

Ser jeg bort ifra "strulet" rundt isleggingen av bilen som er mer utbrodert i Del 2 så synes jeg at 70D er en helt fantastisk vinterbil. Det eneste man skal ha i bakhodet er netto rekkevidde samt å få skrudd av all automatikken før det bærer til fjells. Ellers meget godt fornøyd.
Gleder meg til å få testet mer på vinterføre.

Leif1

Bare et kjapt svar angående manglende regen. Den er borte når du starter med kald bil. Sånn er det bare. Batteriet vil ikke lades fort når det er kaldt. Takk for et underholdende innlegg.
Konvertitt fra S til X

Bjoris

Ant luft så går den i standard fra 50 så den fungerer som den skal altså:)

Forbruk e veldig individuelt, en Tesla er tung og kreve mye energi å komme oppover, vann i veibanen stjeler mye, uten regen nedover ødlegger snittforbruket, det samme gjør skiboks. Rang ville selvsagt hjulpet.

Mitt verste snitt med pluss 600 høydemeter på 150 km er 2,73 KW pr mil. Det var med skiboks. Beste over 1500 km til nordNorge var 1,68 KW pr mil:)

jensjacob

Sitat fra: Leif1 på fredag 01. januar 2016, klokken 23:52
Bare et kjapt svar angående manglende regen. Den er borte når du starter med kald bil. Sånn er det bare. Batteriet vil ikke lades fort når det er kaldt. Takk for et underholdende innlegg.

Hvis vi antager bilen vejer 2500 kg og han bruger 15 minutter på at køre 14 km / 800 højdemeter ned, så vil det svare til en gennemsnitseffekt på ca. 22 kW. Er det ikke ok at lade med 22 kW på selv et koldt batteri ?
22 kW er vel det man i bedste fald har derhjemme i garagen og kan vel betragtes som en slags 'sakte' ladning.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Tuxedo

Regen er også borte når batteriet er fulladet eller tilnærmet fulladet.

Leif1

Sitat fra: jensjacob på lørdag 02. januar 2016, klokken 00:24

Hvis vi antager bilen vejer 2500 kg og han bruger 15 minutter på at køre 14 km / 800 højdemeter ned, så vil det svare til en gennemsnitseffekt på ca. 22 kW. Er det ikke ok at lade med 22 kW på selv et koldt batteri ?
22 kW er vel det man i bedste fald har derhjemme i garagen og kan vel betragtes som en slags 'sakte' ladning.

Den bruker ikke lang tid på å få såpass til lunk at den takler 22 kw, men du kjører fort et stykke i unnabakke på den tiden.
Konvertitt fra S til X

Cobos

Som nevnt tidligere ved 50km/t faller den ned til standard, og ved fullt/nesten fullt batteri vil den, og/eller med kaldt batteri vil du få lite/ingen regen. Så disse er fungerer som forventet. Er det viktig for deg med regen, sørg for å forvarme bilen type 45min før avreise, det gir varmt batteri og la det være med ca 80% fullt da vil du få regen ned fra fjellet som gjerne er gunstig.
Merk også at range mode gir deg lavere forbruk som igjen betyr at det tar lenger tid før regen kommer tilbake pga oppvarming på vinteren.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: jensjacob på lørdag 02. januar 2016, klokken 00:24

Hvis batteriet er kaldt nok får du ikke ladet med 2,2kW engang. Displayet i bilen vil vise en ladehastighet på 0km/t mens effekten brukes til å varme opp batteriet. Når batteriet begynner å få ladetemperatur vil den kjøre mer og mer av effekten over fra varming til lading og ladehastighet i km/t vil sakte stige. Akkurat som når du gradvis får regen tilbake.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

N00b

Til 95% av kjøringen bruker jeg range mode, det sparer meg mye strøm i form av unødig oppvarming av batteriet i det daglige.  Eneste gangene jeg tar av range mode er når jeg MÅ varme batteriet ekstra før superlading.

Ikke er det plagsomt med lyd fra fremre motor og er det for lite fart i varmen så overstyrer jeg.

Til 70D her.  Neste gang du er på fjellet skru av RANGE MODE når du nærmer deg hytta og forvarm bilen før avreise.

cairnz

Som svar på de tingene du ikke har lært enda:

Fartsgrenser ved luftfjæring.
Very High <= 35 km/t, på 35 går bilen automatisk ned i High og går ikke automatisk opp til Very High igjen.
High <= 55 km/t, på 55 går bilen automatisk ned i Standard og går ikke automatisk opp til High igjen.

For å ha motorbrems (regen) ved start, så kan du forvarme batteri ved å skru av range mode i bilen, og sette varmeapparatet på 32 (HI) f.eks. med mobilen. Gi det da 10-20 minutter og du vil ha endel bremsekraft ( ett sted under eller lik ca. 30 kW ). Dette tar selvfølgelig rekkevidde fra bilen, men da har du i det minste mulighet til å få endel tilbake under nedfarten fra fjellet.
Elbilist

Kjærra

SitatFor å ha motorbrems (regen) ved start, så kan du forvarme batteri ved å skru av range mode i bilen, og sette varmeapparatet på 32 (HI) f.eks. med mobilen. Gi det da 10-20 minutter og du vil ha endel bremsekraft ( ett sted under eller lik ca. 30 kW ).

Varierer effekten på forvarmingen av batteriet med temperaturinnstillingen på varmeapparatet? Trodde det var bare "høy" (ikke range mode) og "lav" (range mode)..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

cairnz

Jeg mente at batterivarmen ikke går på før klima står på HI, men korriger meg gjerme :-)
Elbilist

Kimpala

Jeg mente at batterivarmen ikke går på før klima står på HI, men korriger meg gjerme :-)

Really?
X
3

cairnz

Sitat fra: Kimpala på søndag 03. januar 2016, klokken 08:27
Really?
... gitt at man ikke er i bilen og varmer via app.

Batterivarmen er aktiv når range mode er av og du kjører og batteriet er kalt, uavhengig av klimainnstillinger.

Jeg er usikker på hvor sarkastisk ditt "really?" var...
Elbilist

Muffinman

Range mode=av og forvarming via app og  batterivarmeren slår inn selv om temp ikke står på HI. Ihvertfall i følge strømtrekk i Visible Tesla. Så sant det er kaldt nok da. Før var vel target temp for batterivarmeren +10, vet ikke om det er endret.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA