Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Egil Fonn

#1
BMW iX / Sv: iX 2025 Facelift (MY 2026)
søndag 22. desember 2024, klokken 07:39
Ser ut til at de fortsetter med de rammeløse vinduene :-1:  Jeg er ikke fornøyd med disse i kulde mht fastfrysing.
#2
EQC / Luft bakdempere
lørdag 14. desember 2024, klokken 21:13
Har eid bilen snart 5 år og kjørt 140000 med bilen nå. Merker at bilen siger ned på bakaksel fortere enn tidligere. Når den var ny seg den ikke ned etter 3 uker uten bruk. Nå siger den noe ned i løpet av en helg. Dette medfører mer jobbing og slitasje på kompressor. Mercedes har dette systemet på mange modeller. Noen som har erfaring om hva som bør sjekkes/ byttes mht luft belger mm?
#3
BMW iX / Sv: iX 2025 Facelift (MY 2026)
fredag 18. oktober 2024, klokken 07:02
Vil ikke si rekkevidde på IX 40 er utdatert. Det er beste for miljøet, resursbruk og økonomi å ikke ha større batteri i bilen enn at det dekker ditt ordinære behov. Det er den enkeltes bruksmønster som avgjør hvor stort batteri som er fornuftig.
Kjekt med stort batteri og lang rekkevidde, men trengs det kun en sjelden gang der det finnes mulighet for hurtiglading er det et dårlig valg for miljø og lommebok.
#4
BMW iX / Sv: Bilen deaktiverer ringelyd på telefonen
mandag 07. oktober 2024, klokken 06:12
Aktiverte CarPlay og problemet løste seg. Nå beholder tlf innstilt ringevolum.
#5
BMW iX / Sv: Elendig kvalitet på seter.
mandag 07. oktober 2024, klokken 06:08
Bimmelim. Bildene du har lagt ut på innlegg nr 38 ligner ikke på IX seter.
Jeg har kjørt min IX som har kunst skinnn seter 60000km. Setene ser fremdeles ut som ny.
#6
BMW iX / Bilen deaktiverer ringelyd på telefonen
lørdag 05. oktober 2024, klokken 19:27
Hver gang jeg har brukt bilen ender jeg opp med at telefonens ringe lyd er helt dempet. Må da aktivere den manuelt på tlf etter hver tur med bilen. Plagsomt. Noen som har en løsning for å unngå dette. Har Iphone 15pro
(Under innkommende samtale i bilen høres ringelyd i bilens høytalere som er ok.)
#7
EQC / Sv: Slitte fordekk?
lørdag 05. oktober 2024, klokken 18:51
Slites ganske jevnt, 1-2mm mer slitt helt på ytterside.
#8
EQC / Sv: Slitte fordekk?
onsdag 02. oktober 2024, klokken 20:42
Ja, den sliter fordekkene mest pga mest drift og regenerering på foraksel. Siden det ikke går å rotere dekk på aksel pga bredere dekk bak ender jeg alltid opp med å slite ut fordekkene først. Min er kjørt 135000km og kjører nå på 2 andre hjulsett sommer og vinter
#9
EQC / Sv: Kamera system virker ikke
fredag 23. august 2024, klokken 19:04
Samme her, Kommer av og til. Merket det i sommer. Har ikke gjort noe med det. Bruker speil og kjører på gamle måten når kamera ikke er med. Bilen kjørt 130000km
#10
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
lørdag 09. mars 2024, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
#11
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
fredag 08. mars 2024, klokken 19:58
Innom verksted og fikk sw oppdatering. Nå er batteri klimatiserings knapp på plass :+1:
Nyttig. Kan aktivere batteri varming etter behov. Kan også deaktivere automatisk varming når det navigeres til lader. Fint med et symbol i forbruks indikator som viser at batterivarming er aktiv.
#12
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
søndag 25. februar 2024, klokken 12:48
La ut min for salg i går. Mange henvendelser og allerede reservert. Tror kanske jeg priset den litt lavt?
22 mod 46000 km Fc til 590 000 tre sett hjul og skade baksete bak nakke pute.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=299512770
#13
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 07. januar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.
#14
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
lørdag 06. januar 2024, klokken 20:52
@Toalmar. Har du bilen tilkoblet ladeboks får du ønsket Soc, klimatisert batteri og kupe om du velger tidspunkt for avreise i tilstrekkelig tid på forhånd.

@Turfsurf. Varmer Tesla batteriet ved behov når forvarming aktiveres når lader ikke er tilkoblet?

Testet: Etter oppstart av system/kjøreklar må Eqc ha nøkkel liggende i bilen og sikkerhets belte i for å holde seg i gang. Er belte ikke i slår den seg av etter en stund. Om kupe vifte settes på 0 varmer den kun batteriet ved behov.
#15
EQC / Sv: Driftstans i -30 gr.C
lørdag 06. januar 2024, klokken 07:26
Ser i manual at Eqc batteriet er oppgitt med driftstemperatur fra -25-+60 grader.
Den har 2 stk ptc varmere på ca 7,5kw hver. I tillegg en varmepumpe. Den ene ptc er til kupe varme mens den andre er til batterivarme. Ptc til batterivarme kan også brukes til kupe ved behov. Ref manual.
Finner ikke ut i manualen om den varmer batteri ved forvarming uten tilkoblet lader.
Hadde håpet at merke forhandler kunne gi meg fasit på dette. Men nei..
Kontaktet også BMW forhandler for å høre hvordan IX fungerte iht forvarming uten tilkoblet lader. men de kunne heller ikke si noe sikkert om dette. Merkelig at merke forhandler som selger og server bilene ikke kan gi et fasit svar på dette??
Min egen erfaring er at begge bilene varmer nedkjølt batteriet aktivt ved oppstart (kjøreklar bil)
Så da tenker jeg det for bli på gamle (fossil) måten. Start bilen. Gå ut og skrap vinduer mens batteriet varmes til drifts klart. Nøkkel må ligge i bil og muligens må setebeltet eller vekt på sete så den ikke slår seg av?
Varming av et så nedkjølt batter tar tid så muligens lurt å la kupévarme være av i starten slik at all effekt brukes til varming av batteri. I mitt tilfelle der jeg bare skulle 5km til butikk og så retur trengte jeg ikke varme i kupe, men kun en driftsklar/driftsikker bil.

Om bilprodusentens teknikkere og ingeniører har gjort jobben sin er forvarming uten tilkoblet lader progr
amert slik at batteri varmes til innenfor driftstemperatur. Så varme til kupe.

Link manual:
https://www.docdroid.net/ZDTatFW/02-201900-03-en-pdf?fbclid=IwAR31GtWv8oobGB-07ZYhn38eREp1XpoVz6Urrxy40CC-shl_ggiGdLqBjvU
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA