Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IX vinter egenskaper

Startet av Egil Fonn, fredag 24. desember 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?
Nei, virker ikke sånn. Men noen biler har en sw bug som må fikses på verksted for å kunne t imot OTA. Sjekk iX owners group Norge, flere innlegg fra november.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sunfire2k5

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Egil Fonn

Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Mens man venter på oppdatering så kan man vel jukse litt, og navigere til en annen lader som er i nærheten?

Forøvrig tror jeg det er lurt å kontakte verkstedet for å sjekke hvorfor oppdateringen ikke har kommet til deg, kan altså være at noe må oppdateres med kabel først.

11-80% på 64 min er ca 31 min for mye tid jmfr beste scenario:
https://youtu.be/lHT1AfcVBVw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bobakka

Ellers opplevde jeg en annen ting da jeg dro hjem fra fjellet etter nyttår.

iX-en begynte å riste på motorveien i 90-100 km/t.

Gikk ut og sjekket dekkene og skruene, men fant ikke noe feil der.

Men viste seg at det hadde lagt seg store mengder med snø inne i felgene - og virket som om dette var ujevnt fordelt - og det forårsaket ristingen - som et ubalansert hjul.

Snøen ble borte etter noen timer i et varmt parkeringshus.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Klykken

Sitat fra: bobakka på søndag 07. januar 2024, klokken 18:14det hadde lagt seg store mengder med snø inne i felgene - og virket som om dette var ujevnt fordelt - og det forårsaket ristingen - som et ubalansert hjul.

Dette er jo standard for alle biler og felger på vinteren. :) Noen felger er mer mottakelig selvsagt, men har på mine 20 år bak rattet nesten alltid fått "kast" i hjula pga snø/is i felgbaljen. Det hjelper litt å ha coating eller en god voks på felgene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Chimp

Har lest at 21 tommere er de som pakker virkelig mye snø, kan være feil.

Forøvrig ikke bruk silikon på dørlister! Må bruke silikonfritt, ellers gjør du bare alt vondt verre på sikt.
Denne anbefales (pss-varianten)

https://bilpleiekongen.no/produkt/102483/koch-chemie-plast-star-silikonfri-1-liter?gclid=CjwKCAiA-vOsBhAAEiwAIWR0TaMZzQ7KL0t4pa0VkEp3iX0rnse3MP3sHL5ntlQajJVJ7HPBKu93fhoC-XMQAvD_BwE

Electric cars in Norway

#53
SitatForøvrig ikke bruk silikon på dørlister! Må bruke silikonfritt, ellers gjør du bare alt vondt verre på sikt.
Denne anbefales (pss-varianten)

Ikke Silikonstift? Så man bør ikke feks bruke slikt som denne fra Biltema da? Den har vel det i seg?

Chimp. Takker for info og det var et godt tips :+1: jeg ikke hadde fått med meg. Da skal jeg aldri mer bruke den fra BT mer ever.

Tar det erfaringsmessig kort tid å få varene fra bilpleiekongen? Noen som vet?

Jeg bestilte noe bilgreie produkter fra England før jul, det har jeg enda ikke fått i posten. Gir de en uke før jeg purrer.

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000053947

Sunfire2k5

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 07. januar 2024, klokken 10:41
Sitat fra: Sunfire2k5 på søndag 07. januar 2024, klokken 08:49
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. januar 2024, klokken 10:51
Sitat fra: daktari på onsdag 03. januar 2024, klokken 07:35Har lest på FB at eiere av pre nov.22 også fikk manuell forvarming i oppdatering.

Kunne ikke se denne funksjonen i min bil. Er det kun IX 50 som har denne?

Hvilken hastighet fikk du ved lading i -32c?

Det er ganske sinna temp.. hehe.

Jeg har den oppvarmingsknappen på min ix40. 23 mod, men 1.gangs reg i aug 22.

Selv om utetemperatur er -32 så klimatiseres batteriet under kjøring slik at det har 100% E-power. I efficient mode til ca 5 grader C. I sport modus ca 13 grader. Jeg hadde kjørt denne turen på 62 km i <-30 grader i efficient modus og regner med batteri temp rundt 5 grader.
Ladehastighet her med -30 grader C ved lader:
StarterLading med 11%soc etter 1 minutt 29kw effekt.
Etter 25 min tilkoblet 27% soc 55kw lade effekt.
Etter 30 min tilkoblet 34% soc 78kw lade effekt.
Hele lade økten fra 11-80% tok 1 time og 4 minutter.
Tydelig her at det gikk veldig tregt i starten til batteriet ble temperert tilstrekkelig til å motta høyere effekt.
Jeg satt i bilen en del av ladeøkten og brukte varme til kupe. Usikker hvilken betydning det har for den totale lade tiden? Selve laderen kunne levere opp til 150kw.

Høres bra ut at du har denne knappen på din IX 40 fra 08.22. Min er levert 05.22 så da er det kanskje håp om å få den oppdatert. Den knappen er veldig nyttig når ladere ikke finnes i bilens navigasjon.

Jeg kjørte en ny tur med til Tønsberg med samme utgangspunkt som sist.. ikke fulladet bil.

Med preheat av batteriet fikk jeg 150kw fra starten på ca 15%. Kaldt med minus 15 ca. Brukte 21min fra 12% til 63%.

daktari

Stor forskjell:
Med forvarming: 21min fra 12% til 63% (2,4 prosent pr min, ca 10 min mer til 80)

Uten forvarming: 11-80% tok 1 time og 4 minutter. (1,23 prosent pr min)

Kunne blitt enda raskere på en 250 kW lader kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sunfire2k5

Sitat fra: daktari på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:41Stor forskjell:
Med forvarming: 21min fra 12% til 63% (2,4 prosent pr min, ca 10 min mer til 80)

Uten forvarming: 11-80% tok 1 time og 4 minutter. (1,23 prosent pr min)

Kunne blitt enda raskere på en 250 kW lader kanskje?

11-80% tok 33min i dag. Forvarmet batteri og starter på 150kw. Mer eller mindre lineært ned til 50kw ved 80%.

Recharge 200kw lader.

Egil Fonn

Innom verksted og fikk sw oppdatering. Nå er batteri klimatiserings knapp på plass :+1:
Nyttig. Kan aktivere batteri varming etter behov. Kan også deaktivere automatisk varming når det navigeres til lader. Fint med et symbol i forbruks indikator som viser at batterivarming er aktiv.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil Fonn

Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 23:08Bra at BMW gir dette til alle bilene, uansett prod.dato.

Mekaniker på verksted mente at det var avhengig av etter en viss produksjons dato/vin nr.
Min er registrert slutten av mai 22 og var tydeligvis innenfor.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA