Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Benjamin Wold

#1
"
SitatEuropa-modell - dvs. ikke import fra USA.
Måten dette formuleres på får meg til å tro at dette ikke er en bil importert gjennom offisielle Nissan-kanaler

Er det noen ulemper om det ikke er importert gjennom offisielle Nissan kanaler?

Mvh
Benjamin
#3
Når jeg ser på leafer som er fra 2013 med ca samme km stand for 11 000 mer, så blir jeg nysgjerrig på om ikke det kan være lurere å gå litt høyere opp i pris.

Er det store forskjellen mellom leaf 2012 og 2013 modeller?
#4
Hei Godtfolk

Denne bilen vurderer meg og kona å kjøpe.

Er det noe jeg burde vite om denne bilen som noen her mener jeg burde vite?
Jeg stusser litt det med at det står EU-modell. Er det noe jeg burde vite om dette?

Vil bare si at uten dette forumet, hadde jeg vært en død man!!

Link: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65019272&searchclickthrough=true

her er salgsteksten:

Hel og pen Nissan Leaf selges.
Full service tatt på merkeverksted på 39000 km med batteri og lade test.
Fikk ingen feil eller mangler, 5 av 5 stjerner på batteri kapasitet og opplading.

Dette er Europa versjon, så GPS/navigasjon virker perfekt!
Denne har også Carwings. Det betyr at du kan styre varmen, sjekke rekkevidde, styre lading og mer fra mobilen eller pc.

prs: 139 000,- NOK
#5
Tusen takk for det!

Denne leafen hadde nettopp vært på service, og fikk 5/5 på alt når det gjelder batteristatus.

Jeg hååååper dette blir et bra kjøp.

Mvh
Benjamin
#6
Hei Godtfolk

Etter utrolig mye nyttig innspill fra alle sammen her på forumet har valget falt på en leaf 2012 (46 000 km til 139 000 kr)

Jeg fikk tatt opp et høyere lån enn det vi først trodde, og vi vil at bilen skal omfatte så mye som mulig av oppgavene til en primær bil (denne kan vi transportere flere ting med) og dette blir den eneste bilen vår.

Det hadde vært nærmest umulig å tatt et godt valg uten deres hjelp her på forumet. Derfor vil jeg utrykke enda engang min (og min kones takk) til alle innspillene til alle sammen her på forumet.

Jeg har etter å ha lest mye på forumet her at det ikke er mye grunn til bekymring på batteriene til hverken nissan leaf eller trillingene. Er dette riktig?

Mvh
Benjamin

Mvh
Benjamin
#7
Jeg har en dårlig følelse for disse trillingene.
Ofte finner man til rundt 95 000 kr, med 2-3 års garanti på batteriet igjen.

Hva skjer når de siste årene har gått?
Ingen forhandler klarer å nevne hvor mye det kan koste å skifte ut en batteri.
Da tenker jeg det er likegreit å gå høyere opp til en flunkende ny trilling med helt ny garanti, men på andre siden så finner man mye "saftigere" biler som er noen år gamle med 8 års garanti totalt (E-up) for 20 000 - 30 000 kr mer enn en ny trilling.

Jeg vet ingenting om dette elbil greiene, men jeg tenker at jeg vil skaffe meg en vrak som jeg kan leve med i 3-5 år til, også heller se hvordan markedet ligger ann i den tid.

For meg kan det virke som penger for folk flest ikke er en stor "issue" i og med at folk slenger ut "bare litt mere" når det er snakk om opp til 75 000 kroner mer. Det er ikke bare småtteri for meg. Men om det lønner seg er dette veldig bra og jeg vil gjerne høre årsakene til det.

Jeg vil gjerne høre av folk med erfaring med en gammel elbil som får det til å gå rundt forde.

Beklager, jeg er litt fortvilet nå, fordi jeg håpet på at dette forumet skulle være min siste redning i å lære det jeg trenger å vite for å gjøre et informert kjøp. Og nå ser jeg det er ingen som har svart på tross av hundrevis av visninger, som betyr at det er over og ut med tips fra andre kanskje.
#8
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57
Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år.
Hvem har sagt at jeg forventer uproblematisk bilhold. Kanskje jeg burde slette "titommeltotter" delen (jeg skaffer flere av de andre fingrene for å unngå å betale mye for en bil, jeg kan skru i nød) En eksempel: Jeg snakket med en i Stavanger med en Think, han driver å skifter ut moduler i batteriet sitt selv, og han sa det ikke trenger å koste mer enn 2000 kr når han gjør det selv. Jeg synes det hørtes svært fornuftig ut.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen. Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
En liten regnestykke her: ca 95 000 for en brukt trilling eller 20 000 for en brukt elbil. (95 000 - 20 000) Dvs jeg har 75 000 kr bespart. Vil det virkelig bli over 75 000 kroner i utgifter i en gammel og brukt elbil?

Om dette er tilfellet liker jeg å høre argumenter for denne svært så høye totalsummen, istedenfor å bare nevne at det er det. ???




#9
Sitat fra: kodalse på lørdag 26. september 2015, klokken 21:03
Benjamin!

Finner du en PSA med Lithium batterier og bensinwebasto er du i mål.

eg kjørte en slik helt til uorginal elektrisk varmekolbe skapte problemer.
Den hadde forøvrig lengre rekkevidde på sommeren enn dagens biler. Kun slått av Tesla i den tiden.

Hei Kodalse
Jeg setter stor pris på svaret ditt. Den er kreativ, nyttig akkurat det vi er ute etter. Jeg skal holde et øye med den modellen.
#10
Hei godtfolk

Jeg og kona er interessert i å skaffe oss en elbil, som skal kun brukes maks under 50 km om dagen.

Dette kan gjerne være en eldgammel bil.

Ingen hurtiglader nødvendig.

Helst at den har mulighet til å skifte ut moduler på batteriet.
At det finnes verksted for utskifting av batterier eventuelt service.
At den lades overalt i ladestasjoner og med vanlig stikkontakt i hjemmet.


Trenger at den gjør jobben for oss i minst 3 år fremover.

Har kikket på følgende:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?YEAR_MODEL_TO=2000&enginefuel=0%2F4&sort=0

Forstår også at det er en fordel om det har en dieselvarmer, da det ikke går utover elektrisiteten så mye om vinteren (for å holde varmen).

har også kikket litt på Think som : http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&keyword=think&enginefuel=0%2F4&PRICE_FROM=0&PRICE_TO=50000

Jeg har 10 tommeltotter, men kan nok finne veien om å "skru" litt på disse maskinene om det absolutt må.

Setter utrolig pris på tilbakemeldinger.

Jeg har sett på så mye info og jeg blir svimmel av all informasjon som er å finne uti der   :o
Nå er selvutforskning fått meg så langt... og håper andre kan gi meg noen veiledning her.

Har kikket mye på trillingene, og prøvekjørte idag en W. E-up. Den var fantastisk lettkjørt og vi ble forelska i den, men er egentlig i dyreste laget for oss for det vi trenger den til.

Mvh
Benjamin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA