Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trinity

#1
Ja har alt montert i henhold med type b vern i skapet. Jeg må nok minst ha 10 meter til for å være sikker med tanke på vinteren og snømengden. Var derfor jeg ønsket noe som kunne flyttes fram etter snøfresen har vært innom.

Da høres det egentlig enklere og billigere ut å lage en permanent ladesolpe 10-15 meter fra hytten med TWC. Samt ikke ha rødt stikk på veggen, men direkte koblet i sikringsskapet?

Så får jeg grave ned kabelen i rør også og håpe ladestolpen ikke går i fresen :)



#2
Jeg har i dag en TWC på hytteveggen, montert med 400V 32A av elektriker ved bygging. Det er ca 1 m fra sikringskap til laderen.
Sommerstid funker det supert, da jeg kan rygge helt inn til hytteveggen. Men på vinteren gjør store snømengder det verre, og kabelen på laderen er nok en 5 meter for kort med mindre jeg spar metervis med snø (som brøytebilen ikke klarer å ta)

Jeg ble introdusert for en ide;
Montere 32A rødstikk der laderen er i dag. Med dertil egnet kabel videre til TWC som blir montert på en påle. Sommerstid henger pålen på veggen med ekstra kabel kveilet opp, men på vinteren kan den flyttes noen meter bort fra hytten avhengig av snø.

Jeg mener selv det er forsvarlig, men hvordan stiller det seg forskriftsmessig?
Har jeg noen andre alternativer som å f.eks få lengre kabel på selve TWC?

Selvsagt må pålen merkes med refleks og brøytepinne, slik at ikke den går i snøfresen :)
#3
Vi har hatt en ulyd i dashbordet på vår TMS 90D (Sept 17) siden den var ny. Jeg mente lenge det var noe løst bak/litt til venstre for den store skjermen som raslet/klunket ved humper i sakte fart. Tesla hevder nå dette er noe med luftdemperne forran etter å ha demontert og feilsøkt et par ganger fordelt over seevicetimer de siste 18 månedene.

Snakker vi her om samme sak eller? For meg høres klunkingen litt for "fin" ut til å være metallisk og relatert til demperne. Men jeg kan jo bli lurt.
#4
Samme her. MCU låser seg helt hos meg og må resettes manuelt.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
lørdag 10. november 2018, klokken 08:56
Hvordan er det å montere noen av disse nevnte barene på en FL bil? Er det skiltbrakett som er eneste mulighet?
#6
Model S 2013 - 2022 / Bremseservice nødvendig årlig?
søndag 19. august 2018, klokken 10:35
Skal ha bilen inn for første service nå (kjørt ca 25000 siden ny i sep. 17).

Tesla anbefaler bremseservice (rengjøring og smøring) til 1800,-. Hvordan stiller folk seg her inne til dette? Er det nødvendig årlig? Jeg pleier å kjøre vinterhalvåret i low regen samt deler av sommeren.
Kan ikke huske at dette var et tema på gamleTeslaen vår. Så det jeg lurer på er om det er noe som gjøres for å generere mer inntekt eller noe som er kommet fram som nødvendig siden bilene ble lansert?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skrangling høytaler bakluke
søndag 17. juni 2018, klokken 10:13
Takk for tipset. Skal prøve det. Skilter skrangler også utvendig. Men mistenker også høyttaleren bak, da jeg klarer å gjenskape lyden ved å dunke lett på høytalergitteret.. men fant ikke noe fornuftig vei å løsne gitteret på for å se under. #halvfabrikat
#8
Model S 2013 - 2022 / Skrangling høytaler bakluke
lørdag 16. juni 2018, klokken 17:09
Er plaget med mye skrangling fra bagasjerommet på ujevn vei. Jeg tror jeg har klart å lokalisere det til gitteret over høytalerne i bakluken. Er det noen som har noen tips til hvordan demontere og eventuelt utbedre? MS90D 2017
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
søndag 21. januar 2018, klokken 10:47
En liten digresjon:
Slik jeg har fostått har FL biler i Norge svakere Led lys enn i USA. Er det noen som har sett på muligheten til å oppgradere disse?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY: Skvettlapper på Model S
fredag 08. desember 2017, klokken 17:30
Noen som har prøvd å montere disse V60 skvettlappene på facelift biler med lakkerte kanaler?
#11
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
torsdag 03. august 2017, klokken 21:59
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 03. august 2017, klokken 21:26
Sitat fra: Trinity på torsdag 03. august 2017, klokken 20:28
Er det noen andre plasser en WWL og UECC man kan forsøke å spore opp VIN nummeret sitt?

Jeg finner ikke mitt noen av stedene og bilen er sendt....

UECF er først når den forlater Zeebrugge, mens WWL har sperret for Tesla VIN-søk.

Det forklarer litt... Sist satt jeg som besatt på WWL... Når alle andre tesla eiere gjør det også så blir det sikkert litt mye. Så når bilen blir videresendt vil den dukke opp på UECC? :)
#12
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
torsdag 03. august 2017, klokken 20:28
Er det noen andre plasser en WWL og UECC man kan forsøke å spore opp VIN nummeret sitt?

Jeg finner ikke mitt noen av stedene og bilen er sendt....
#13
Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:27
Sitat fra: Trinity på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:44
Hei,

Jeg installerte strøm i garasjen min i 2014, akkurat for tidlig til å tenke på elbil. Jeg trenger noen fornuftige råd til hvordan jeg eventuelt kan oppgradere anlegget til å bli helt i tråd med nye regler?
Skal det oppgraderes i tråd med nye regler, eller forbedres litt?
I tråd med nye regler, kreves det egen kurs til ladepunktet. Da går det uansett ikke med avgreningen til en stikontakt på vegen, og annet av lys og stikkontakter.

I dette tilfelle vil løsningen med en ladeboks med en standard jorfeilbryter type B, være en forbedring, men det er ikke fullgod løsning det er flere andre stikkontakter på samme kurs, og disse har ingen fullgod beskyttelse av den forankoblede jorfeilautomaten når elbilen lades. (Dette enten ladeboksen har B vern eller ikke, men B vern er en forbedring). Det finnes også ladestasjoner med B vern som løser ut på lavere DC feil (RCD DC) som er beregnet på å kobles etter en standard jordfeil bryter. ( F.eks Salto og Keba har slike typer) «RCD DC» ladeboksene løser ut tidliger på DC feil enn standard B jordfeilbryteren i Ladespesialistens boks, og reduserer dermde faren for at den forandkoblede jordfeilautomaten ikke fungerer.

Ulempen med vern i serie er også mangel på selektivitet.

Ønsket er god sikkehet og nattesøvn. Jeg sover jo forsåvidt godt nå også (lader med 10-12A etter behov) og det må ikke på død og liv være iht dagens forskrifter dersom det er mulig å oppnå tilnærmet samme grad på enklere/rimeligere måter. For å dagens forskrifter må jeg jo forflytte det berømte vaskerommsstikket til en annen kurs med åpen kabel samt legge inn et nytt mindre sikringsskap i garasjen? Jeg tror nemlig ikke det går å få flere kurser ut gjennom trekkerøret da det bare var 20mm ut av huset (50mm bort til garasjen).

#14
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:24
Dette er ikke noe dårlig utgangspunkt, og ikke så verst sikkerhetsmessig. Jeg ville investert i en ladeboks med innebygget jordfeilvern type B (F.eks Viridian til 6k hos Ladespesialisten) og montert den på/istedet for den ene røde kontakten, og begrenset den såpass at det blir nok til overs til annet forbruk. Da blir det sikkert, billig og sannsynligvis raskt nok.

Skal du trekke nytt i dag må du ha egen kurs til lading som har B-vern. Det er en dyrere løsning, og ikke særlig mye sikrere.

Takk for svar!

Det vil da ikke bli noe krøll med to jorfeilvern i serie? Det er jo ett jordfeilvern i kursen som går ut til garasjen også. Mener å ha hørt noe fra en elektriker om at det kan skape krøll?

#15
Lading av Tesla / Muligheter for enkel oppgradering av ladesikkerhet.
tirsdag 01. august 2017, klokken 14:44
Hei,

Jeg installerte strøm i garasjen min i 2014, akkurat for tidlig til å tenke på elbil. Jeg trenger noen fornuftige råd til hvordan jeg eventuelt kan oppgradere anlegget til å bli helt i tråd med nye regler.

Det jeg har i dag er følgende (skal prøve å beskrive anlegget fra sikringsskap fram til stikk):
-400V anlegg med egen kurs på 16 A til garasje (11kw) i husets sikringsskap.
- Trekkerøret fra sikringskapet forlater huset via vaskerommet hvor det er en koblingsboks. Her er det satt inn et stikk for et reservekjøleskap, da vi glemte å plassere stikk her da huset ble bygget. Dette stikket går slik jeg forstår det på en av fasene som går ut til garasjen.

-I garasjen er det montert opp 2 stk røde 16A CEE kontakter. Den ene bruker jeg i dag på kompressoren min, den andre til UMC.
-I tillegg er det fordelt utover en del Schuko stikk og beslysning i garasjen på de tre fasene.

Jeg mener det er 4mm3 kabler som er trukket fram til garasjen.


Hva er det enkleste her? Andre naboer som har bygget etter oss har en egen kurs ut til garasjen som ender i et nytt lite sikringsskap hvor de har en 16A enfas til shuko og lys samt en 16A 3 fas (400V) til en ladestasjon.

De har midlertidig ikke et stikk inne i huset til det berømte kjøleskapet, noe jeg tror kan skape problemer for meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA