Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Finn DK

#1
Du kan ikke bruge en nettilsluttet solcelleinverter på denne måde, den kræver at nettet er "tilstede" før den leverer effekt. Det er lavet på denne måde for at undgå at inverteren kører videre ved afbrydelse af nettet for service eller ved fejl. I den første situation vil det være til fare for de teknikere der arbejder på nettet, I den anden situation vil inverteren risikere at blive overbelastet fordi den sender effekt ud til hele den del af nettet som er afbrudt pga fejlen.
Man kan få små invertere til et eller to paneler som sættes direkte i en stikkontak. de er naturligvis lavet på samme måde, fordi der ellers vil være spænding på hanstikket når man hiver det ud af stikkontakten.
Jeg kender ikke umiddelbart nogle invertere der kan levere 230VAC med en indgangspænding så høj som den fra et elbilbatteri. De fleste off-grid solcelleinverete/ladere kører på 24/48 VDC.
En mulighed er at bruge en DC/DC fra driftsbatteriet til 12VDC og så en "normal" inverter derfra. det giver selvf. lidt ekstra tab pga dobbelt konvertering.
#2
Hej Electrolux

De tåler op til 900VDC, de 350 - 720VDC der står i databladet, er det område hvor MPPT-trackeren kører optimalt.

Mvh,  Finn

#3
Alternativ energi / Solcelleinvertere selges
søndag 23. oktober 2016, klokken 19:19
Hej i forum

På grund af lidt større relevans her i "Alternativ energi", tillader jeg mig at lægge et link ind til mit opslag i "Kjøp og salg av deler og utstyr": http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30500.0.html

Jeg håber ikke dette er imod reglerne.

Med venlig hilsen,

Finn DK
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / Diehl 6kW solcelleinvertere selges
søndag 23. oktober 2016, klokken 19:11
Hej i forum

På grund af ændrede regler for installation af solcelleanlæg i Danmark, har jeg 3 stk. invertere til salg.
Inverterne er af typen Diehl 7000 R3 MDX. Effekt 6000W, 3 x 400V tilslutning.
Tekniske data kan findes på den tyske producents hjemmeside:
http://www.diehl.com/fileadmin/diehl-controls/dlc/photovoltaics/Datenblaetter/PLAT_R3-M_Datasheet_EN_1408.pdf
Alle invertere er nye i original uåbnet originalemballage.
Pris per stk. 900 Euro. Kan eventuelt leveres i Hirtshals eller Frederikshavn mod mindre tillæg.

Med venlig hilsen,

Finn DK
#5
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
torsdag 21. juli 2016, klokken 14:54
Hej Tananger

Med et simpelt tænd/sluk-ur og en kontaktor kan du afbryde trafoen om natten.
Det vil reducere dit tomgangstab, men er ikke så smart hvis du vælger 3-faseladning vha. trafoen.

Mvh,  Finn
#6
Hej kfrise

Jeg har sendt dig en email for 3-4 dage siden, jeg venter stadig på dit svar.

Med venlig hilsen,
Finn
#7
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: Brud i viklinger
fredag 15. april 2011, klokken 18:12
Hej blåbil

Hvilken bil kører du?
Ved du om det er felt- eller ankerviklinger der er brud på?
I et andet indlæg, http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3475.0.html
har Ando problemer med en ødelagt motor pga ødelagte børster/kommutator.
Såfremt i begge bruger samme motor, og såfremt det er dine feltviklinger der er problemer med, er det muligt at i kan dele en motor, så du bruger stator, og han bruger anker og børstebro.

Mvh,  Finn DK
#8
Hej igen

Så har jeg haft tid til at undersøge mit køb lidt nærmere:
Kommutator og børster er 100 % OK, ingen gnistmærker, god farve, overhovedet ikke slidt hul. Synlige børster stikker 3-4 mm udenfor børsteholder og næsten intet synligt kulstøv. Næsten 1 Mohm mellem anker/felt og stel, motoren kørte fint på 12 VDC, uden synlige gnister ved børster. Viklingmodstand ser OK ud, så godt jeg kan måle med standard multimeter.
Køleventilator til motor kører med sund lyd, har dog ikke prøvet høj hastighed.
Vacuumpumpe kører konstant, skal undersøges nærmere.
Ventilator for varmeapparat kører fint, men ingen liv i Webasto, skal undersøges nærmere.
Ikke kontrolleret servopumpe og kølevandspumpe.
Ingen brandsår, smeltet plast eller lign. i ladestik.
Alt lys, radio, rudehejs, centrallås, elbagrude og horn virker fint, så jeg glæder mig til at kunne arbejde videre med projektet.

Mvh,  Finn
#9
Hej elektrolux

Tak for dine svar.
Jeg har desværre ikke plads/mulighed for at have flere biler stående.
Det er meningen at lave ombygningen som et DIY-projekt, men jeg vil kontakte elbilshop angående mulighed for levering af nye batterikasser, de ser vældig gode ud på deres hjemmeside.
Vil også kontakte XXXX for evt. at få flere detaljer, om den løsning han har valgt.
Det vigtigste for mig, er at få en løsning der tager max. hensyn til elektrisk- og brandsikkerhed, samt sikkerhed for, at de nye batterier beskyttes bedst muligt mod over- og underladning. Hvis det så kan integreres 100% med de eksisterende systemer, er det bare en ekstra bonus.

Jeg vender snarest tilbage med resultat af 12 V test, håber jeg kan beholde den glade smiley til den tid  :)

Med venlig hilsen,  Finn
#10
Hej igen

Jeg fortsætter her, pga pladsmangel i første indlæg.

4. Kan jeg teste lader/DCDC uden traktionsbatterier?
5. jeg går ud fra, at der fremover kun er behov for køling til Sagemboxen?
6. Kan Sagemboxen håndtere eksterne signaler til styring af laderen? (Fra ny BMS)
7. Visning af SOC i det originale instrument?
8. Hvad er max. ladespænding på Sagem laderen?
9. Hvad er max. tilladelig nominel spænding, aht. motor/motorstyring, på traktionsbatterier?
10. Links til beskrivelse og billeder af gennmførte konverteringer?

Med venlig hilsen,  Finn
#11
Hej

Jeg har købt en Peugeot 106 Electrique som jeg vil have konverteret til LiFePo4, 100 eller 160 Ah.
Da bilen er købt uafprøvet, og uden batterier og batterikasser, har jeg følgende spørgsmål (og sikkert mange flere, når jeg kommer længere med projektet)
1. Hvor kan jeg købe brugte batterikasser, alternativt nye, tilpasset TS batterier/BMS?
2. Kan jeg teste traktionsmotoren ved at demontere anker- og feltledninger i Sagenboxen og påtrykke 12VDC, naturligvis ved forhjulene løftet fri.
3. Kan jeg teste øvrigt eludstyr, servo, vacuumpumpe, Webasto, centrallås, visker/vasker, lys mm. uden traktionsbatterier? Alt dette kører 12V, og batteriet er OK.

Med venlig hilsen,  Finn (Nordjylland)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA