Du kan ikke bruge en nettilsluttet solcelleinverter på denne måde, den kræver at nettet er "tilstede" før den leverer effekt. Det er lavet på denne måde for at undgå at inverteren kører videre ved afbrydelse af nettet for service eller ved fejl. I den første situation vil det være til fare for de teknikere der arbejder på nettet, I den anden situation vil inverteren risikere at blive overbelastet fordi den sender effekt ud til hele den del af nettet som er afbrudt pga fejlen.
Man kan få små invertere til et eller to paneler som sættes direkte i en stikkontak. de er naturligvis lavet på samme måde, fordi der ellers vil være spænding på hanstikket når man hiver det ud af stikkontakten.
Jeg kender ikke umiddelbart nogle invertere der kan levere 230VAC med en indgangspænding så høj som den fra et elbilbatteri. De fleste off-grid solcelleinverete/ladere kører på 24/48 VDC.
En mulighed er at bruge en DC/DC fra driftsbatteriet til 12VDC og så en "normal" inverter derfra. det giver selvf. lidt ekstra tab pga dobbelt konvertering.
Man kan få små invertere til et eller to paneler som sættes direkte i en stikkontak. de er naturligvis lavet på samme måde, fordi der ellers vil være spænding på hanstikket når man hiver det ud af stikkontakten.
Jeg kender ikke umiddelbart nogle invertere der kan levere 230VAC med en indgangspænding så høj som den fra et elbilbatteri. De fleste off-grid solcelleinverete/ladere kører på 24/48 VDC.
En mulighed er at bruge en DC/DC fra driftsbatteriet til 12VDC og så en "normal" inverter derfra. det giver selvf. lidt ekstra tab pga dobbelt konvertering.