Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LimaNovember

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil bør jeg velge?
mandag 20. juli 2015, klokken 15:20
Jeg betalte 128K. med vinterhjul.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil bør jeg velge?
fredag 17. juli 2015, klokken 11:17
Hei,

Vil bare takke sånn avslutningsvis for alle inspillene og fortelle at valget falt på en norsk 2012 Nissan Leaf.

Er veldig fornøyd, men har bare brukt den et par dager. Har allerede fått følt litt på rekkeviddeangsten. Jeg testet ut oppvarmingstimeren før dagens pendletur (startet turen da med 70%), måtte kjøre et ekstra ærend før jobb og ble liggende mye mer på motorveien enn det jeg hadde tenkt over. Hadde 2 streker da jeg kom frem så det var vel ikke veldig kritisk, men litt interessant å føle på "hva om jeg ikke kommer frem" og "hva om det ikke er ledig lader" tankene som kommer :)

[LN]
#3
DRIFTSBATTERI / Sv: Nullstille BMS
torsdag 09. juli 2015, klokken 15:01
Emil, du har rett i din antagelse av hvor bilen er til salgs. Kan BMS nullstilles ved lading eller frakobling av 12V batteriet? Dette var det eneste som visstnok var gjort. Ble ikke noe kjøp.
#4
DRIFTSBATTERI / Nullstille BMS
onsdag 08. juli 2015, klokken 19:23
Hei.

Jeg var å så på en brukt 2012 Leaf SL her en dag og koblet til LeafSpy som viste såpass gode tall at jeg ble litt mistenksom. Hva tror dere? Har BMS blitt nullstilt her? L1/L2s på 0 høres jo rart ut, eller er det jeg som leser av dette feil (Er ikke veldig dreven som Leaf spion) ?

--LN
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil bør jeg velge?
mandag 01. juni 2015, klokken 14:06
@Hugo:
Jeg snakket med Motorforum på Økern i Oslo og de gav meg prisen 165'000 med vinterhjul. Deretter var jeg en tur hos Motorforum i Asker og de skulle ha litt over 170'000, også der med vinterhjul. Skal ta en tur til Drammen og høre hva de sier der  ;)

Dette er jo et ganske stort hopp fra de 147'000 som står på Mitshubishi sin webside !?!

Hvis vi sammenligner en brukt 2011/2012 trilling med en ny, synes dere det er verdt de +/-70'000 en ny koster mtp sikkerheten i gode garantier kontra risikoen for et større verditap?

[LN]
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil bør jeg velge?
mandag 01. juni 2015, klokken 11:10
Mye bra info her :)

En ny I-MIEV blir for dyr for meg. De forhandlerne jeg har snakket med skal ha 165'000-170'000 for de, men en 2012 modell med forvarming kommer jo innenfor budsjettet. Har dere noen formening om hvor mye forvarming av batteriene + kupeên, som på 2012+ I-MIEV, sammelignet med bare forvarming av kupeên har å si? Ser at det er en del trillinger som har ettermontert DEFA varmer.

Jeg har familie som bor i Sandvika så hvis jeg er heldig så kan jeg kanskje parkere og lade der om vinteren. Da er vi nede i ca 5.5 mil hver vei. Det bør vel gå?

Ser også at en 2015 Smart selges for 133'000 og den har forvarming. Er vel ikke så mange som har erfaring med denne, men den har vel uansett ikke noe bedre rekkevidde enn en trilling etter det jeg forstår.

Begynner å danne meg et bilde om at det beste for meg kanskje er å gå for det billigste alternativet nå, leve med de kompromisser jeg må og heller vente på GM Bolt eller TM Model 3.

[LN]
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil bør jeg velge?
mandag 01. juni 2015, klokken 08:08
Takker for alle svar  :D

Har dere noen intrykk av at det er mange med Leaf eller trilling som har måtte bytte batteri? De eldste av begge disse er vel fortsatt innenfor garantiperioden så sansynligheten er vel lav for at dette skjer da uansett.

Mener også jeg har lest at på Leafen så kan man bytte ut moduler i batteripakken hvis den skulle bli dårlig, mens det på trillingen kun kan byttes hele batteripakken?!?

Man kan vel også tolke det at Peugeot øker garantiperioden til 8 år som et tegn på at de er sikre på at det er liten sannsynlighet for at denne skal ryke?!? Er det samme batteripakke i en 2011 trilling som en 2015?

@Jejl: Takk for tipset angående Kangoo. Denne skal jeg sjekke ut :)

@Rødkleiv: Hvor gammel er Trillingen din? Har du forvarming på den og hvor mange mil får du om vinteren? 
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 31. mai 2015, klokken 22:59
Den kjennes litt som en beruset påfugl på vagle når det blir tett mellom svingene.
;D Ser poenget ditt. Den har vel ikke akkurat sportsbilformer. Heldigvis så er det ikke så mye svinger der jeg kjører

#8
Kjøpe elbil? / Hvilken bil bør jeg velge?
søndag 31. mai 2015, klokken 21:57
Fra høsten trenger vi 2 biler og derfor anser jeg meg selv som en kommende elbilist. Jeg har derfor lest opp og ned på forumet i lengre tid med stor interesse. Allikevel så greier jeg ikke helt å bli klok på hvilken vei jeg skal gå, og håper derfor at dere drevne ampere-ryttere her inne kan hjelpe meg litt.

Behovet mitt er kort fortalt følgende:

  • Pendler 4 dager i uka 6 mil hver vei og kan lade på jobben.
  • Strekningen er Hof - Sandefjord og ca. 75% av strekningen går i 70-80 km/t mens de resterende 25% er i 110km/t

  • Pendler 1 dag i uka 8 mil hver vei og kan lade på jobben.
  • Strekningen er Hof - Oslo og ca. 75% av strekningen går i 100-110km/t mens de resterende 25% er vel i 70-80km/t

  • Anser at behovet vil være uendret i minst 3 år fremover.
  • Ikke behov for mye plass, da dette i all hovedsak blir til pendling.
  • Som de fleste har jeg lyst til å bruke minst mulig penger på bil.
  • Absolutt maks øvre grense er 150'000

Jeg har til nå sett meg ut 3 alternativer (kanskje 4) med fordeler(+) og ulemper(-):

  • 1: 2011/2012 trilling til 70'000 ++

    • +: Har prøvekjørt en iON og synes denne er helt grei til mitt bruk mtp. komfor og plass
    • +: Forholdsvis liten risiko mtp investeringens størrelse, avskriving og batteriets kapasitet over behovsperioden.
    • -: Usikker om rekkevidden om vinteren holder inn til Oslo, og antar at jeg må ha en eller annen form for forvarming for å være sikker på å klare 8 mil.
    • -: Usikkerhet rundt batteriytelse etter at garantien har utløpt og ekle batterikostnader hvis alt skulle gå galt.

  • 2: Ny trilling til 150'000

    • +: Garanti og liten risiko for store tekniske utfordringer i behovsperioden.
    • -: Pris og verdifall
    • -: Samme rekkeviddeangst som alternativ 1

  • 3: 2011/2012 Leaf

    • +: Noe bedre rekkevidde enn trilling etter det jeg har forstått
    • +: "Mer" bil, dvs. komfor, plass og mindre støy.
    • +: Ikke fult så ekle batterikostnader hvis alt skulle gå galt.
    • -: Dyrere enn alternativ 1

  • 4: Smart Electric Drive (ble akkurat oppmerksom på denne i går)

    • +: Noe rimeligere enn en ny trilling
    • -: Ukjent verdifall og bruktmarked

    Hva ville dere ha gjort? Takker for alle råd og tips!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA