Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole-Brum

#1
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 05. januar 2018, klokken 17:59
Det ser vel ut til at løsningen med "abonnert effekt" vinner frem etterhvert. Dette innebærer at hver strømabonnent angir et normalnivå for effektuttak, f.eks. inntil 20 kW. Da betaler man et nettleiebeløp per måned for å ha denne effekten tilgjengelig. Dersom man trekker mer enn abonnert effekt så betaler man en høyere kWh-pris i nettleie for det som er høyere enn abonnert effekt.

Dette innebærer at separat strømabonnement for lading blir dyrt siden man da ikke kan utjevne i forhold til øvrig forbruk i husholdningen. Man bør derfor så langt som mulig få til en ordning hvor garasje og bolig avregnes samlet.

Jeg tviler på at spesielle ordninger for forbruk om natten kommer på plass selv om det i utgangspunktet hadde vært hensiktsmessig.

For et eget strømabonnement knyttet til garasjen så er det nok smart å legge opp mulighet for høyt effektuttak, men sjelden bruke dette. Da kan man f.eks. abonnere på 3,6 kW effekt som dekker de aller fleste dagene og heller betale overforbrukstariff for de sjeldne gangene man behøver dra mer strøm for raskt å fylle opp batteriet.

De vil altså straffe oss som vil redusere risikoen for boligbrann ja, det var jo logisk!
#2

[/quote]

Så er man sikker på at alle brenner inne da alle sover - liker ikke dette overhodet  :-1:
[/quote]

Dette er en av grunnene til at jeg skal installere eget inntak i garasjen. Da går ikke strømmen via huset og om garasjen brenner ned er kun tapte verdier.

22kW løsning blir ganske mye dyrere pga. Trafo, uten at jeg har regnet eksakt på det. Kunne vært interessant og fått pris på både 22kW og 2stk 7,4kW
#3
Da tolker jeg det dithen at det enkle er ofte det beste (iallefall godt nok). 7,4kW ladere via 1-fase 32A 230V? Det er jo en billig løsning også  :)
#4
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:59
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?

Finnes det en lader for 32A TN, som kan lade to biler på max og evt. En bil på max? Hva er da max?

Per idag har jeg bare en ladehybrid slik at dette er langsiktig tankegang.
Hva er prisen?

To stk. EcoLite kan kobles sammen på en slik kurs. Da får du inntil 22kW om kun en er i bruk og inntil 11kW om begge er i bruk.

Pris for to stk. inkl. lastdeling havner vel på 14.400,- pluss frakt.

Takk for tilbakemelding. Jeg trenger også en 1-fase 16A 230V kurs til lys og stikk i garasjen. Er dette en lovlig løsning:

Hovedsikring i skap ute 3x63A 230->
3x63A sikring før trafo (på trafo?)->
Trafo->
3x32A 400V sikring etter trafo (på trafo?)->
Skap inne med to kurser: 1x16A 230V og 3x32A 400V

Tenker å bruke lavtapstrafo, men hvor stor trengs?
#5
Sitat fra: Griffel på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:11
Laderen sitter i bilen, så vent med evt. transf. til du vet hva bilen trenger. Det er bare Zoe som må ha transformator, og kun de bilene som har 3faselader som vil kunne få raskere lading.

Hva er de «veggboksene» da 7,4kW el.l? F.eks:

https://www.elbilgrossisten.no/products/ratio-homebox-7-4kw
#6
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?

Finnes det en lader for 32A TN, som kan lade to biler på max og evt. En bil på max? Hva er da max?

Per idag har jeg bare en ladehybrid slik at dette er langsiktig tankegang.
Hva er prisen?
#7
Hei!
Jeg har fått innvilget eget el.inntak i garasjen. 3x230V, 63A. Hva er mest fornuftig løsning? Det billigste er vel bare 2 stk 32A enfase kurser og med 7,4kW ladere på de. Men er det en lettvindt/korttenkt løsning? Bør jeg satse på 230-400V trafo i stedet for og gå for f.eks 11kW lader? Noen som har erfaring/meninger?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
fredag 10. april 2015, klokken 21:37
Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
fredag 10. april 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 10. april 2015, klokken 02:25
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55

[/quote

Etter 20k km er en Tesla klima-nøytral i forhold til en tilsvarende ICE bil.


økonomi:
Batteriet vil trekke ned prisen på bilen når det blir utslitt om 15-20år.



Bilblader fulle av biltester som nye Mærsje ECDI eller nye Mondeo TDIaut er ikke interessant lesestoff lenger... Ingen av dem møter forventningene dine lenger..





Du skriver mye fornuftig, men det er noen ting jeg henger meg opp i og som jeg har sitert:

1. punktet: Hvis dette er tilfelle er det jo fantastisk, men har du en nøytral kilde som kan bekrefte dette?

2. punktet: Hvis batteriet varer så lenge er jeg enig, men vi vet vel begge at mange har måtte bytte batterier allerede på sine 1-2 år gamle Teslaer. Hva om det ryker etter 8,5år?

3. punktet: Det tar da utgangspunkt i at jeg har blitt elbilfundamentalist jeg også...

Mitt inntrykk er at Tesla har mye flere feil enn "vanlige" bilmerker, dette skremmer meg. Det er mye dyr kraftelektronikk som kan ryke og DU'er byttes jo over en lav sko. I mine øyne har Norge blitt testarenaen til Tesla, hvor det selges et produkt som ikke er helt ferdig. Alle disse garantireparasjonene må koste dyrt for Tesla, derfor frykter jeg konkurs.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 23:22
Klart en bil må prøvekjøres før et evt. Kjøp....
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Jeg er enig i at det er verdens beste elbil, og at Tesla har tatt elbilene et kvantesprang i riktig retning er det overhodet ingen tvil i. Derimot er jeg langt ifra enig i at det er verdens beste bil, det blir for dumt å påstå. Men siden Avgiftsstrategien i Norge er som den er, er det en veldig interessant bil sammenlignet med mange andre i den prisklassen. Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 22:06
Er klar over at lovverket er sånn...

Ja hvis man er innforstått med alle potensielle fallgruver og man finner ut at fordelene er større enn ulempene, er det jo korrekt å handle. Jeg håpte dere skulle være flinkere til å overbevise meg :)
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 20:38
Ja, jo jeg følger tankegangen din, men du sier jo også her at selger du din Tesla etter 2 år, året etter går Tesla konkurs, da vil du kunne få reklamasjonskrav mot deg... Lite trolig.. Frykter at de eneste forhandlerne du får kjøpt Tesla fra er Tesla-importøren og da kun nye biler. Går Tesla konkurs vil ikke Importøren være i drift lenge etterpå...

Som du sier er det en risikovurdering man må ta... Men tenker alle som kjøper Tesla gjennom de potensielle fallgruvene før kjøp?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil noe for meg?
torsdag 09. april 2015, klokken 19:26
Den skjønte jeg ikke helt?

Jeg er forøvrig veldig spent på den kommende MB GLC som ladbar hybrid.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA