Løsning eget inntak i privat dobbelgarasje

Startet av Ole-Brum, torsdag 04. januar 2018, klokken 18:24

« forrige - neste »

Ole-Brum

Hei!
Jeg har fått innvilget eget el.inntak i garasjen. 3x230V, 63A. Hva er mest fornuftig løsning? Det billigste er vel bare 2 stk 32A enfase kurser og med 7,4kW ladere på de. Men er det en lettvindt/korttenkt løsning? Bør jeg satse på 230-400V trafo i stedet for og gå for f.eks 11kW lader? Noen som har erfaring/meninger?

elektrolux

Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ole-Brum

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?

Finnes det en lader for 32A TN, som kan lade to biler på max og evt. En bil på max? Hva er da max?

Per idag har jeg bare en ladehybrid slik at dette er langsiktig tankegang.
Hva er prisen?

Griffel

Laderen sitter i bilen, så vent med evt. transf. til du vet hva bilen trenger. Det er bare Zoe som må ha transformator, og kun de bilene som har 3faselader som vil kunne få raskere lading.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ole-Brum

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:11
Laderen sitter i bilen, så vent med evt. transf. til du vet hva bilen trenger. Det er bare Zoe som må ha transformator, og kun de bilene som har 3faselader som vil kunne få raskere lading.

Hva er de «veggboksene» da 7,4kW el.l? F.eks:

https://www.elbilgrossisten.no/products/ratio-homebox-7-4kw

KjellG

#5
Hva er «eget elinntak i garasjen». Selvstendig tilkobling til kraftnettet» med egen måler, men avregnet sammen med boligens teller?

Med skapet i garasjen står du ganske fritt. Ville vurdert 3-faseladeuttak. Slike kan brukes rett mot Tesla og eGolfi kvasi-trefasemodus. Lastdeling trenger du neppe med 63A tilgjengelig, men kan likevel være aktuelt med tanke på ev fremtidig effekt-tariff.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?

Finnes det en lader for 32A TN, som kan lade to biler på max og evt. En bil på max? Hva er da max?

Per idag har jeg bare en ladehybrid slik at dette er langsiktig tankegang.
Hva er prisen?

To stk. EcoLite kan kobles sammen på en slik kurs. Da får du inntil 22kW om kun en er i bruk og inntil 11kW om begge er i bruk.

Pris for to stk. inkl. lastdeling havner vel på 14.400,- pluss frakt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ole-Brum

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:59
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. januar 2018, klokken 19:02
Med eget 3 x 63A IT nett i garasjen kan du montere trafo og få 3 fase 32A TN nett som er den ultimate løsningen.

Om du trenger dette er en helt annen sak. Hva slags bil(er) tenker du å lade?

Finnes det en lader for 32A TN, som kan lade to biler på max og evt. En bil på max? Hva er da max?

Per idag har jeg bare en ladehybrid slik at dette er langsiktig tankegang.
Hva er prisen?

To stk. EcoLite kan kobles sammen på en slik kurs. Da får du inntil 22kW om kun en er i bruk og inntil 11kW om begge er i bruk.

Pris for to stk. inkl. lastdeling havner vel på 14.400,- pluss frakt.

Takk for tilbakemelding. Jeg trenger også en 1-fase 16A 230V kurs til lys og stikk i garasjen. Er dette en lovlig løsning:

Hovedsikring i skap ute 3x63A 230->
3x63A sikring før trafo (på trafo?)->
Trafo->
3x32A 400V sikring etter trafo (på trafo?)->
Skap inne med to kurser: 1x16A 230V og 3x32A 400V

Tenker å bruke lavtapstrafo, men hvor stor trengs?

Griffel

#9
25kVA Transf. kan jo benyttes.
Ta enfase kursen før transf. og lag det slik at transf. kun er tilkoblet mens en lader.
Tomgangstapet er døgnet rundt, og lading med så høye effekter tar ikke mange timer.
20 mil daglig kjøring tilsammen på to biler lader du da på to timer om ladere i bilene kan utnytte dette, og tomgangstapet har du 24timer.

Dagens Tesla har 16kW lader så den eneste nye bilen idag som kan lades med 22kW er ZOE. Trenger du virkelig så høy effekt? Har du to biler med 7kW ladere trenger du ingen transf. og hver av dem kan lades med 30kWh i løpet av en 5 timers natt.

Husk at det er kjøremønsteret ditt som gir ladebehovet, ikke størrelsen på batteri og heller ikke størrelse på lader i bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Her bør og trådstarter tenke på at netteigere truer med å innføre effektavgift når alle AMS målere er installert. Då kan det bli kostbart å bruke høg effekt over kort tidsrom - dvs. det vil lønne seg å forsøke å glatte ut forbruket mest mulig i løpet av tida bilen står til lading.

Men, det kan og bli mindre kostnad å bruke strøm på nattestid.

Om effektavgifta blir svært kostbar, og batteripriser forsett å gå ned vil det lønne seg å installere batteribank som lader på liten effekt, men over mange timer - så kan bil lades raskere når den settes til lading på kveldstid.

Fasit vil komme om nokon år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ole-Brum

Da tolker jeg det dithen at det enkle er ofte det beste (iallefall godt nok). 7,4kW ladere via 1-fase 32A 230V? Det er jo en billig løsning også  :)

jkirkebo

Sitat fra: Ole-Brum på fredag 05. januar 2018, klokken 08:00
Da tolker jeg det dithen at det enkle er ofte det beste (iallefall godt nok). 7,4kW ladere via 1-fase 32A 230V? Det er jo en billig løsning også  :)

Ja, skal du bruke kursen til annet også er 1-fase 32A en god løsning. Du kan da ha 2 slike kurser + 2 kurser på 16A til annet forbruk og fortsatt ha effekt til overs siden en 3x63A kurs kan levere ~36A på hver fase samtidig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:55
Her bør og trådstarter tenke på at netteigere truer med å innføre effektavgift når alle AMS målere er installert. Då kan det bli kostbart å bruke høg effekt over kort tidsrom - dvs. det vil lønne seg å forsøke å glatte ut forbruket mest mulig i løpet av tida bilen står til lading.

Men, det kan og bli mindre kostnad å bruke strøm på nattestid.

Ja, om det blir null effektavgift f.eks mellom 23 og 06 vil det lønne seg å ha kapasitet nok til å lade fullt på den tiden. Jeg tror det er en ganske sannsynlig utvikling, da strømnettet har nok av reservekapasitet på den tiden. Det vil lønne seg å sørge for at folk ikke setter bilen på lading kl. 17 men venter til f.eks kl. 23.

Installerer man nok kapasitet nå er det enkelt å strupe ned senere ved behov.
Installerer man lite kapasitet nå er det dyrt å utvide senere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Det beste rådet jeg kan gi (basert på egen erfaring) er å ikke kjøpe noe dyrt utstyr før du vet at du trenger det.

Når det gjelder fastmontert lading kan det være greit å overdimensjonere kabling slik at man slipper å oppgradere dette seinere; kostnaden er mye høyere når man må ta igjen ting. Selve ladepunktet kan da enkelt oppgraderes seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA