Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jeschw

#1
Har E-Golf uten WP. Org. sommerhjul og Hakka R2 på vinteren.
Nå i vinter har jeg, på dager hvor jeg bare småkjører her i Larvik, også opplevd totalrekkevidde på <80km. Men da hadde kjørte jeg jo ikke mer en 40km totalt ila dagen allikevel.
Jobber i Horten og har jo nå en ny flott E18 på vei ditt. Det jeg oppdaget fort, er at motvind kan drar forbruket mye mer opp en noen kuldegrader underveis. Kjører en i 110km/h og det blåser 30km/h (8m/s) imot, suger bilen strøm som om ved 140. Og det merkes ... spesielt når dekkene må "pløye" gjennom regnvann i tillegg.  ;)

Men ellers til trådstarteren: har du mulighet til å måle hvor mange kWh du lader på batteriet ut fra kontakten i veggen? Lader du feks. fra halvtom batteri til full uten å bruke forvarming, ser du jo om det er noe galt med batterikapasiteten om det er stor avvik fra de forventete 12 - 13kWh.
#2
e-Golf / Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
mandag 16. mars 2015, klokken 16:16
Hvis jeg får en "kald" dag til med 0-grader ute nå i mars, skal jeg kjøre testen og levere tall for bil uten VP.

Men når det forskjeller rekkevidde med og uten VP, må det også sees på forholdet mellom kjøretid, hastigheter og kjørelengde.
Mest "rekkevidde"økning får nok de som kjører sakte og hvor oppvarmingen utgjør en stor andel av det totale forbruket.
For mitt vedkommende, som "raser" en i halvtime på nye E18 i Vestfold, er tiden jeg kunne spart oppvarmingsenergi med varmepumpen relativ kort og med det snittforbruket som følger motorveihastigheter hadde den "innsparte" energien holdt til færre ekstra-km.

Men når effekten på VP er så bra som tall og kurver tyder på, burde jo VP vært ferdig utviklet for lenge siden ... og vært en velprøvd komponent som tilleggsvarmer i dieselbiler ;-) ... og sikkert vært så billig at ingen E-Golf hadde blitt levert uten fra dag 1.
#3
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
mandag 16. mars 2015, klokken 15:36
Har ikke tenkt meg på campingvogn-ferie med E-Golfen, men lurer jo virkelig hvorfor en bil med såpass mye dreiemoment fra start ikke skal være i stand å trekke en tilhenger med hageavfall til neste "gjennvinningsstasjon".
En sånn pen krok som elegant svinger seg under bakre støtfanger etter bruk hadde vært noe ...
går fint sammen med en sånn liten fille-TSI, men ikke i en bil med 270Nm som permantent kjører 1.gir ...

Golf GTE kan forøvrig bestilles med tilhengerfeste ... men da går den vel over til ren bensindrift når den er i bruk ... stakkars, den har jo bare 75kw el-motor...
#4
e-Golf / Sv: Rekuperasjon??
mandag 16. mars 2015, klokken 15:08
Ja ... hvis en gidder ;-) har kjørt Lupo 3L før, den "seilte" også ...

og må forsåvidt tilstå at det å "seile" selv er sikkert mer effektiv hvis en gjør en sport ut av det (som jo er morsom til tider). Men min erfaring ved bruken av ACC er det blir rimelig effektiv alikevel, spesielt på motorveistrekninger eller utenbys når dem som kjører foran bestemmer mest over egen hastighet.
Er litt som i båten, da seiler jeg også fortere en autopiloten ... hvis jeg gjør en sport ut av det ;-) ... men gidder jeg det hver gang når jeg egentlig er på tur? ;-)

Lupo 3L? ... hvis noen lurer om VW har masseprodusert prototyper før ;-) kan en jo sjekke (https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CDQQygQwBA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FVolkswagen_Lupo%23Lupo_3L&ei=JuMGValYgd074cqA2AM&usg=AFQjCNHo8mpqDfY96VK4UEQ_haPQq1CL0Q&sig2=KrgCvj3bwaEIRHL9WBta3A
#5
e-Golf / Sv: Faktisk langtidsforbuk
mandag 16. mars 2015, klokken 12:32
etter en blikk på mine tall i "appen"

fra begynnelsen av november til slutten av januar:
E-Golf uten VP, Nokian Hakka R vinterdekk piggfritt 195/65-15

ca. 5294km med 21,7kW/100km Ø62,5km/h

stort sett dgl. Larvik Horten t/r på E18 (110km/h) og noe småkjøring i Larvik (veldig kupert)
brukt oppvarming hjemme og på jobb, normalmodus og ca. 20grader innetemp.

PS: høststormer og motvind på E18 øker forbruket mer en noen minusgrader ekstra (og da hjelper ikke VP heller)

#6
e-Golf / Sv: Rekuperasjon??
mandag 16. mars 2015, klokken 12:05
Sitat fra: Lars Rødset på mandag 16. mars 2015, klokken 09:50
Sitat fra: Råde på søndag 15. mars 2015, klokken 19:31
Skal du bremse, så bruk bremsen. Da vil bilen rekuperere så mye den kan.

Det siste du skriver her har jeg sett flere på forumet som påstår, men jeg er ganske overbevist om at det er feil (det som følger nå er sånn jeg tror det fungerer, har ingen dokumentasjon :-\). Dersom du bruker "B" eller rekuperasjonstrinn 1/2/3, så kobler man inn en last som trekkes rundt av bilens "rullekraft" og igjen lader batteriene (minimalt elektrisk tap). Dersom du bremser med pedalen så er det de vanlige bremsene på bilen som bruker bilens "rullekraft" til å trekke rundt en last.
I det siste tilfellet vil jeg tro at mer energi går tapt i friksjon og varmeutvikling. Det er kanskje ikke snakk om så mye energi, men jeg vil tro at det er snakk om så mye at volkswagen valgte å lage "B" og rekuperasjonstrinnene.
Hadde bremsing vært like tapsfritt som vanlig rekuperasjon så er det ikke sikkert disse funksjonene hadde eksistert (synsing).

Av denne grunnen forsøker jeg å bruke bremsen minst mulig og rekuperasjon mest mulig. Da sparer jo en gjerrig sunnmøring litt på bremseklossene og  ;D :P

Har jo lest bruksanvisningen og også brukt E-Golfen nå siden august.
Rekuperasjonen, bremsing av bilen ved bruk av drivverk og dermed tilbakeføring av elektrisk energi til batteri, er i bruk i D1-D3, B, ved bruk av bremsepdalen og ikke minst når en kjører med ACC.
Men effektiviteten varierer. Jeg bor noen meter over havet og når jeg kjører ned mot byen, fulladet rett ut av garasjen, bremser B ikke nok i den bratteste delen, men det gjør det når jeg har ladet til bare 90%. Fordi rekuperasjonen er jo avhenging av å kunne bli "kvitt" strømmen den genererer tilbake i batteriet.
Sterk rekupasjon kan anses som intern "hurtiglading" og noe av bremseenergien vil gå "tapt" i EL-systemets virkingsgrad, mens "seilingen" er tilnærmet "strømløs" og bilen ruller bare bremset av "tap" som rulle- og luftmotstand og mekanisk friksjon i drivverk (kan sammenlignes å rulle i vanlig bil med trøkket klutsj).

Fotbremsen utløser noe som VW kaller for brake-blending, altså en blanding av motorbrems og skivene, men som etter min erfaring prøver å få størst andel av bremseeffekt via motorbrems, men bruker skivebremser til det en må bremse utover det batteriet kan ta imot og i samarbeid med ABS, ESP og lign. til å holde bilen stabil under oppbremsing.
Betyr, bremser en tidlig nok (greit å følge med på den grønne siden av effektmåler i dashbord) lader både B eller fotbremsen tilnærmet like mye tilbake.
Men så var det å kjøre mest "riktig", og da kommer ACC i bildet som (spesielt i ECO) akselerer og bremser (med mest mulig rekuperasjon) mye jevnere, forsiktig og effektiv en jeg hadde villet holde konsentrasjonen oppe for å få det til like bra.
#7
Nå er jeg nesten halvveis til første service (14000km siden august 14), men lurer jo om jeg ikke må mase om noen oppgraderinger før.
Hvis det som er antydet her om uviljen til oppgradering av software i de bilene som ikke kan endre avgangstidene via car-net (fordi vi var dumme nok og bestille tidlig) å være sant, er jeg i fare å glemme min oppvekst i "Golfsburg" og blir også riskoker-kunde.

For softwaren i E-Golfen min virker langt fra ferdig. Og når jeg i går oppgradere navigasjonen og med siste "nytt" ennå ikke kan finne en eneste hurtiglader i norge, lurer jeg på om vi som VWs e-bil kunder blir tatt på alvor eller utnyttet til å skape et grønt bilde for en av verdens største bilprodusenter.

Hvorfor kan feks. E-Golfens car-net ikke benytte seg av google-trafikk-info og lign. som car-nett-brukere med forbrenningsmotor? Hvorfor brukes datatilkoblingen ikke direkte mot f.eks. nobil-databasen med online-oppdateringer av tilgjengelige lademuligheter.
Og når det gjelder avgangstider, spesielt i den årstida vi også bruker forhåndsoppvarming er start via app en begrenset løsning, siden den ikke tar hensyn til utetemperatur og avslutter (uavhengig av strømtilførsel) etter 30min, som ikke varmer bilen tilstrekkelig i mer en -2 til -4 grader.
Og siden en ikke kan legge inn alle mulige eventuelle avganger i bilen heller, burde det være i det minste en mulighet til å "programmere" neste avgang.
Kjekt med alt "leketøy" som parkeringsposisjoner og sjekk om dører er låst, men de funksjoner som hjelper å kunne bruke E-Golfen som en reel erstatning for en Golf med forbrenningsmotor er lagt fra ferdigmodnet. Og hvis den elektriske versjonen av Golf 7 ikke skal blir en museums raritet som sine forgjengere, burde våre erfaringer og ønsker har en viss verdi. Og oppgraderinger av eksisterende biler være selvsagt for å få bredest mulig erfaringsgrunnlag med de neste trinn i software-evolusjonen.
#8
Sitat fra: vbl på mandag 02. februar 2015, klokken 17:31
Sitat fra: Vw-E-Golf på mandag 02. februar 2015, klokken 08:50
Skal bilen stanse og må startes på nytt om jeg stanser ved postkassen, hopper ut og henter posten ( er ute av bilen i 10-15 sekunder)? Er dette "normalt"?

Svaret er ja, bilen min stanser hver gang jeg skal lukke garasjeporten etter å ha kjørt ut. Hvis jeg glemmer meg og sett i N så piper det og kommer bilde om at jeg må sette girspaken i P. Når jeg kommer tilbake står det at tenningen er på, men må vri om nøkkeken før jeg kan kjøre videre.
Spurte selger når jeg overtok bilen og det skulle være slik, strømsparing kalte han det.

Det med å må starte nytt trodde jeg og var en EL-bil "special" ... inntil jeg opplevde det samme i en nyere Skoda TDI med start-stopp-automatik ... går vel under rubrikk "idiotsikkring"
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA