Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - weld77

#1
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:40
Hadde min første service (40k) og fikk oppgradert til Ludi på Tesla nord. Da keg bestilte kunne keg velge og vrake i tider, jeg booket en langt frem i tid for at bilen ville ha gått nærmere 40k etter sommerferie. Alt gikk smooth, de hadde bilen tre dager, men hadde en Tesla loaner så det tenkte jeg ikke over. Det passet litt dårlig med henting for min del når den var ferdig så min bil ble levert hjemme hos meg og fyren tok med seg loaner.
#2
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 13:24
At det er inngått forlik betyr ett eller flere av følgende (eller noe helt annet)
- Tesla mente de hadde en dårlig sak og slapp billigere unna med et forlik
- Tesla var såpass usikker på utfallet at de var villige til å inngå et forlik
- Tesla ønsket ikke mer oppmerksomhet rundt dette enn saken allerede har fått, noe som fort kunne blitt tilfelle med eventuell ankesak osv
- Tesla ville ikke risikere å tape saken med de implikasjonene det evt ville ha fått for andre som har kjøpt P85D før saksmaterien ble såpass offentlig at det er vanskelig for kundene å si at de ikke visste.

Det er godt mulig Tesla fortsatt mener at de ikke har gjort noe galt og at de mener at de sannsynligvis ville vunnet frem, men at de velger å tilby forlik av en eller flere av grunnene nevnt. Hva den egentlige grunnen faktisk er vet nok ikke noen andre enn Tesla selv.
#3
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 12:19
Sitat fra: K-billy på mandag 12. desember 2016, klokken 12:12
hva var i så fall Tesla sitt insitament ved å inngå forlik?

Om de evt hadde tapt saken så ville kostnadene sannsynligvis blitt betydelig høyere samt at presedensen nok ville vært sterkere og mer automatisk kunne blitt anvendt av folk i samme situasjon med som ikke var med på gruppesøksmålet.

#4
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 12:11
Referanse til ryktet om forliket? Det har vel ikke kommet noe formelt ennå, selv om fraværet av rettsak jo selvsagt indikerer at noe har skjedd. Er vel ikke en gang sikkert at det kommer noen uttalelse fra Tesla om noe, evt hva som er avtalt.

Er vel ganske vanlig i slike saker at ingen av parten ønsker eller har lov til å uttale seg offisielt om saken?
#5
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 10:55
Jeg mener å huske at forbrukerrådet mottok temmelig mange klager i fjor høst - betydelig flere enn de som var med på denne saken. Å klage for første gang nå har neppe særlig mye for seg, men om det er et betydelig antall som faktisk klaget for lenge siden men som ikke var med på denne rettssaken/forliket så kan det jo kanskje dukke opp flere krav etter hvert.
#6
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
mandag 12. desember 2016, klokken 10:21
Er det noen som har noen formening om hvor mange det er som kjøpte P85D før de endret infoen og som har sendt inn klage til Tesla men som ikke er part i denne saken?
#7
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 11:24

Hvordan rammer man en enkelt produsent ved og gi et likt beløp for alle elbiler?

Det burde da være ganske åpenbart - den prosentvise subsidieringen (eller hva man nå kaller det) blir betydelig større jo billigere bilen er. Det skjer også med null avgifter som i dag (da til fordel for Tesla siden det er den dyreste bilen i utgangspunktet), men det er noen juridiske finurligheter ang hva man kan og ikke kan gjøre her. Norge har også et fritak fra EU for elbilpolitikken sin i utgangspunktet (da med miljøbegrunnelse) og endre denne med en helt annen begrunnelse (fiskal) er visstnok svært langt fra trivielt.

Jeg er langfra noen ekspert på dette bare for å presisere det, men det har vært noe skriverier rundt sakskomplekset uten at jeg finner noen av de nå.
#8
Husker ikke hvor jeg så det, men ift noen EU-regler og grunnlaget for den norske elbilpolitikken er det visstnok svært vanskelig, om ikke umulig, å gjøre en endring i avgiftssystemet som åpenbart har som formål å ramme en enkelt produsent - i dette tilfelle Tesla - sine produkter.
#9
Model S / Sv: Bergen - Nordfjord med Tesla model S
fredag 18. november 2016, klokken 11:18
Kjørte Bergen-Sunnmøre i sommer med P85D. Turen fra Bregen til Sandane SC er svært lite spennende rekkeviddemessig - det er null problem. Ladet til ca 90% på SC Åsane og ankom SC Sandane med 80-90 km igjen om jeg ikke husker feil.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 08. november 2016, klokken 11:45
Sitat fra: Afterburner på tirsdag 08. november 2016, klokken 11:09
Hvor er det greiest å kjøpe Tesla aksjer? Og hvordan går jeg fram?

En hvilkensomhelst megler kan ordne dette greit. Netfonds, DNB, Nordea, whatever. Aksjen er børsnotert så da er det lite hokkuspokkus med det. Du trenger en koto hos et meglerhus (det ordner de for deg) og så trenger du penger å kjøpe for.
#11
Elbiler i media / Sv: DN: Tesla=avgiftsfest for høyinntektsgruppe
mandag 07. november 2016, klokken 18:42
Jeg befinner meg et godt stykke til høyre på inntektsfordelingen i Norge, men pre-Tesla har det aldri vært i nærheten av aktuelt å kjøpe en bil til 800k (som min P85D kostet i sin tid). Jeg har råd, men er ikke spesielt interessert i bil og ser liten grunn til å frivillig betale masse skatt i form av særavgifter på bil. Totalpakken med Tesla blir ok - det er en kul bil og lave driftskostnader + en del andre goder gjør økonomien i det akseptabel for min del. Den funker også helt fint som eneste bil for familien.



#12
Ikke fått med meg at  det er startet bygging på RV15 - da er jeg home free mhp superladere for mitt bruk. Litt kjipt at det ikke ble Lom (trivlig med pause på bakeriet der), men en liten topup på SC burde holde lenge for å nå hjem til barndomshjemmet uten problemer.
#13
Model S / Sv: Til Sjusjøen uten ladning?
onsdag 21. september 2016, klokken 18:55
Det viktigste er god infrastruktur for lading. Dvs at man slipper å stå i kø, at det går passe fort å lade og at laderene  virker og at det er lite dilldall med å få ladet. Jeg mener dette er mye viktigere enn rekkevidde pr. fullading. Avhenger dog litt av hvor man kjører langt "ofte" (typisk hyttekjøring og lignende) men en bil med 60 mil rekkevidde er stort sett ikke mer praktisk/anvendelig enn en med 30 mil rekkevidde om det er mye lettere å lade sistnevnte. Tesla har nok funnet et slags "sweet spot" for rekkevidde og har den suverent beste løsningen for hurtiglading - i alle fall enn så lenge.
#14
Model S / Sv: Til Sjusjøen uten ladning?
onsdag 21. september 2016, klokken 12:25
Jeg kjørte fra Oslo og litt forbi Trysil i vinter med P85D. Det var temmelig kaldt, -12-15 eller så på det kaldeste om jeg husker riktig. Var overrasket over hvor mye høyere forbruket var - tror jeg hadde snitt på 280 eller noe slikt. Det var netto nesten 700 høydemeter oppover, fullastet bil med to voksne og to barn + skiboks på taket. Jeg lå i normal fart på motorveien, dvs stort sett noe over fartsgrensen men ikke mye over. Husker ikke om det var motvind i tillegg.

Turn er på ca 235 km og jeg hadde ladet til 330tkm eller noe slikt, uten SC-stopp på Elverum på veien hadde jeg nok kommet frem, men det ville vært med et nødskrik.
#15
Oslo Sporveiers miljøregnskap, som oppgir 0,16 kWh og 0,23 kWh pr personkilometer for henholdsvis T-bane og trikk, mot 0,26 kWh for bus
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA