Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ZZooee

#1
Zoe / Sv: ZOE,s skjulte hemmeligheter. Lydanlegg.
torsdag 30. mars 2017, klokken 20:34
Vi har en Intens 2015 med 43kw ladekapasitet.
Om anlegget som sitter i Life er likt vet jeg ikke.
Men det er altså opplagt signalkilden som er problemet i vår, ikke forsterker og høyttalere.

#2
Zoe / Sv: ZOE,s skjulte hemmeligheter vindusspyler dyser.
torsdag 30. mars 2017, klokken 20:28
Trådstater sier vel at oppdraget ikke ble utført og at han derfor gjorde det selv?
Men jeg må tilføye ay jeg også hadde en samtale med mekaniker som fortalte meg at "de bare er sånn".
Hva som ligger i det vet jeg ikke.
#3
Zoe / Sv: ZOE,s skjulte hemmeligheter vindusspyler dyser.
fredag 22. januar 2016, klokken 00:20
Relativt enkelt å finne ut av når man først vet det.
Om du ser på siden av dysen er det er spor der til skrutrekker. Veldig tydelig når man vet om det.
Men man ser jo ikke etter slikt når man stiller dyser vanligvis.
#4
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
tirsdag 30. juni 2015, klokken 18:58
Sitat fra: ladov på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:38
Ganske sikker på at den er permanent av på min Zoe. Jeg har *ikke* fjernet noen sikring. ;)

Lyser utvendig lyd knappen rødt når du trykker på den?
#5
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
mandag 29. juni 2015, klokken 23:17


Mens vi venter på at 43 Kw laderene skal ruste bort kan vi altså ennå glede oss.  ;)
#6
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
mandag 29. juni 2015, klokken 20:55
Det går ikke. Irriterende til å begynne med.
Man blir vant og jeg trykker nå på 2 knapper når jeg starter uten å tenke meg om.
Start napp med høyre - lyd av med venstre.
Det tok 2-3 månder før jeg sluttet å irritere meg over det. ;)
#7
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
mandag 29. juni 2015, klokken 13:38
Jeg tror man kan bestille ZOE med den gamle 43 Kw løsningen fortsatt.
#8
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
søndag 28. juni 2015, klokken 18:01
Sitat fra: julenissen2k på søndag 28. juni 2015, klokken 10:37
Vi hentet vår nye zoe på torsdag, så erfaringsgrunnlaget er noe tynt. Når det er sagt er førsteinntrykket svært bra. Vi nevner følgende positive momenter etter ca 100 mil kjøring:
* Lettkjørt
* Behagelig over humper (myk fjæring)
* Bra svingradius
* Bråker ingenting (dette gjelder jo alle elbiler)
* Du sitter komfortabelt og høyt (setene er gode)
* Bagasjeplassen er overraskende stor (jeg fikk inn fire vinterdekk på 16" felg uten å måtte legge ned setene)

Hvis jeg skal sette fingeren på noe nå må det være:
* Dørene er litt harde å lukke (kanskje dette går seg til med bruk)
* Koppholderne (bodum kaffekopp passer ikke, og holderne er noe "lave" så synes det er litt skummelt med f.eks brus på boks) og generelt er det for lite med én koppholder i normal størrelse for fører og passasjer foran. Vi har midtarmlene, lurer på om denne stjeler en koppholder?
* Ryggekameraet kunne vært bedre (liten del av skjerm + kvaliteten)

Underskriver på det meste her og kjenner igjen noen av spørsmålene vi også stilte oss når vi fikk ZOE.
Etter 6 måneder har vi blitt mer kjent med bilen og lært noen "trix".

* Dørene virker feil men jeg fant ut at det kommer av 2 ting. At de er veldig lette og at gummilista er hardere enn på mange andre biler. Derfor trenger de litt mer fart for å stenge. Dette er altså ikke en feilkonstruksjon men et valg de har gjort. Når man blir vant med det merker man det ikke. Ørlite har de kanskje endret seg men ikke mye. Det er bare litt av damens personlighet, helt i orden.

* Ryggekamera kan stilles, det vil si bildekvaliteten kan justeres fra settings på smartscreen.
Vidvinkelen kan ikke stilles. Men bilde kvaliteten blir meget bra med riktig innstilling. Imidlertid er ryggesensorene meget bra på skrå og ZOE sier fort fra om det kommer noe inn fra siden på skrå bak. Og den viser fullscreen om du vil. - settings.


* Jeg fikk stemmestyring til å fungere ved å sette språk til Engelsk. Trykker jeg på knappen på høyre side på rattet spør damen: "What do you want to do?" Så kommer det opp en del kommandoer hun forstår på skjermen og det er bare å ta på seg London aksenten og gi kommander. E-mail - navigation - telephone med mer.
E-mail fungerer bra når bilen står stille. Jeg hadde også facebook på R-link men facebook har stengt for den muligheten. Jeg har en inderlig ønske om at hun i den minste kunne hatt Fransk aksent. Men man får vel ikke alt.  :-\

* Koppholder. Ja - har ikke løst det problemet selv. Litt irriterende og konsollen tar en koppholderplass.

* Vidusspyler virket for svak. Og jeg invisterte i ny pumpe og kabler og skulle i gang med utbedring til en smarting viste meg hvordan dysene justeres. - på siden med en liten skrutrekker, ikke med en nål som i andre biler. Nå er det full sprut og fungerer glimrende.

* Lydanlegg. Jeg var klar over at lyden var dårig og hadde alt busjetert med en oppgradering av høyttalere med mer. Etter endeløs fikling med innstillinger og justering av bass diskant Arkamys og annet dukket plutselig løsningen opp og vi fikk helt annen lyd uten å investere en krone. 
- Kilden er hovedproblemet, radioenheten er ikke god. Bruk smartphone og koble til med bluetooth.
- Skru av all Arkamys hjelpemidler basshevning og andre Arkamys ting.
- Sett høytalerbalansen slik at det bare blir høyttalere foran.
- Skru opp og nyt lyden. Alt spiller bra. Klassisk Jazz Pop Rock også noenlunde. (mangler litt trykk i bassen men greit.)

* Vi synes lysene var litt svake på mørke regntunge høstkvelder. Fossilbilen har Zenon så overgangen var stor.
Jeg vurderte ombygging men det er ikke lovlig siden den ikke har automatisk justerbare lykter og lyktespylere.
Jeg kjøpte nye pærer av høyere kvalitet Jeg valgte Osram Nightbreaker og det hjalp betydelig. Reklamen sier 110% mer lys men det skal taes med en kasse salt.
Men det føles subjektivt som om jeg har 30-40% mer lys og det er tilstrekkelig til å være tilfreds med.
Mye er det dog ikke, men greit.

Om jeg MÅ lete opp minus føles det litt urettferdig sett i forhold til hva denne bilen koster, eller snarere hva den sparer oss for av utgifter. Men ett par ting kunne jeg kanskje ønsket meg.

- Litt mye hjulstøy over 80 km/t. Jeg forsker litt i andre dekkmuligheter og støyisolasjon for å se om dette kan bedres. Men hun er langt fra verre enn sine kolleger untatt Tesla, som man jo kan kreve mye mer av på bakgrunn av prisen. Men dette skal jeg se litt nærmere på med tiden.

-  Forvarming om vinteren. De stakkars 5 minuttene som er forhåndsinstillt som standard er langt fra nok. Er det 10 minus is på ruten og jeg skal hjem fra jobb må jeg starte denne 2-3 ganger for å få den varm. Fryktelig dumt for denne forvarmingen tar lite strøm og jeg har mer enn nok kapasitet på batteriet også vinterstid. Jeg vil ha varm bil og isfrie vinduer selv om jeg ikke er tilkoblet ladestrøm. Og problemet er enkelt å fikse teknologisk.
ZOE vet om det er varmt eller kaldt ute. Er det under null og batteriet har 50% bør tiden settes til 10 minutter.
Er det 5 minus - 12 minutter. 10 minus 15 minutter. Enkelt.

Men dette siste er eneste virkelige irritasjonsmomentet.
Ellers er det en fantastisk bil, utrolig behagelig å kjøre og en glede å oppholde seg i.

Når det passer seg, ta å gå igjennom personlig oppsett på bilen. Det har tatt meg minst 2-3 timer med forskning og testing før jeg fikk taket på alt. Passer fint i fergekøer og lignende. Når man kjenner R-Linken godt er det en hel del man kan ha nytte av.

Gratulerer med en glimrende bil.
Og går det med deg som med andre her blir den ikke mindre likt med tiden. :)

Så får de med 2015 modell ha meg tilgitt når jeg briefer med 43 Kw lading på min 2014 modell og ikke 22 som på 2015 modellen.
Lader på et øyeblikk. Litt som å tanke opp dieselbilen. hehe                                                                                               
#9
Zoe / Sv: ZOE puster Tesla i nakken.
lørdag 27. juni 2015, klokken 14:06
Jeg har hatt et 30 talls biller.
Over 90% av verkstedsarbeidet har jeg gjort selv. Inklusive overhaling av motor.
Jeg har garasjen full av vertøy og bokyllen full av teknisk litteratur.

Når vi valgte El-bil ligger det altså et stort erfaringsgrunnlag bak valget. Og vi brukte lang tid på prosessen.
Vi prøvekjørte BMW - Leaf - e-Golf og ZOE. Jeg laget er skjema med karraktergivning på forskjellige løsninger og vi diskuterte for og imot i et par uker før valget kom.

Det ble ZOE og etter 15.000 km har hun (for selvsagt er det en henne) ikke skuffet oss ett sekund.
Jeg liker ikke stilen med å rakke ned på andres valg, men kan vel avsløre at vi har vår lille private lek når vi ser andre EL- biler som går omtrent slik. "Hahaha hihihi en .... så sier vi navnet. Men det er en intern greie.

Hyggelig at folk er fornøyd med sitt valg uansett. Leaf it or not.  ;D
El-bil eiere bør støtte hverandre, og skal det knuffes litt er det greit. Men det bør være i en munter vennlig tone.
#11
Zoe / Sv: Forbruk/rekkevidde ZOE R240
onsdag 24. juni 2015, klokken 10:05
Jeg ligger som vanlig omtrent slik.
#12
Zoe / Sv: Hvordan kan man selv måle batterikapasiteten?
søndag 14. juni 2015, klokken 22:22
I remembered wrong.
In the winter it usually stated 120 - now last 2-3 months it says 133.
ZOE 2014 12.000 km.
#13
Zoe / Sv: Hvordan kan man selv måle batterikapasiteten?
søndag 14. juni 2015, klokken 14:26
Mine has always displayed 120. Also as new.
But once or twice 131.

Could this indicate some fault?
#14
Zoe / Sv: Forbruk/rekkevidde ZOE R240
lørdag 13. juni 2015, klokken 20:42
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 19:42
3 billengder er vel ca 15meter. Når du testet, lå du altså lenger bak enn dette og fikk så pass stor effektsparing?

Har prøvd å finne ut litt om fenomenet, ( er bla. testet av Mythbusters ) generell konklusjon er at slip-streaming fungerer, men man må ligge veldig nært, effekten avtar raskt pr meter man ligger bak.

Jeg lå bak 2 trailere. Den første var en skapbil. Den andre en skapbil med henger. Bak den siste lå jeg vel omlag 25 meter. Det er mulig at 3 slike lager et støre drag?
#15
Zoe / Sv: Forbruk/rekkevidde ZOE R240
lørdag 13. juni 2015, klokken 18:19
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:37
Har lurt på dette selv og testet med samme resultat, fungerer bra som rekkeviddeforlenger.

Men er likevel betenkt, først og fremst for trafikksikkerheten, man må ligge veldig nært for bra effekt, og da er det vel ikke lovlig avstand til kjøretøyet forran.

Sikkerhet først!
Ikke ligg for nær.
Jeg så en Nissan som lå 3 billengder bak en trailer, det er ikke bra.
Hold sikker avstand, man sparer likevel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA