Hovedmeny

ZOE puster Tesla i nakken.

Startet av ZZooee, torsdag 25. juni 2015, klokken 01:53

« forrige - neste »

julenissen2k

Vi hentet vår nye zoe på torsdag, så erfaringsgrunnlaget er noe tynt. Når det er sagt er førsteinntrykket svært bra. Vi nevner følgende positive momenter etter ca 100 mil kjøring:
* Lettkjørt
* Behagelig over humper (myk fjæring)
* Bra svingradius
* Bråker ingenting (dette gjelder jo alle elbiler)
* Du sitter komfortabelt og høyt (setene er gode)
* Bagasjeplassen er overraskende stor (jeg fikk inn fire vinterdekk på 16" felg uten å måtte legge ned setene)
* Lades svært hurtig opp. Vi har et par kiwibutikker med fortum ladestasjoner i nærheten. En handletur på 30 minutt lader bilen fra 20-85 % ca. Jeg har forøvrig samme lademulighet hjemme, herlig.
* Har ikke hatt samme "godfølelsen" bak rattet siden jeg fikk min første bil..

Hvis jeg skal sette fingeren på noe nå må det være:
* Dørene er litt harde å lukke (kanskje dette går seg til med bruk)
* Koppholderne (bodum kaffekopp passer ikke, og holderne er noe "lave" så synes det er litt skummelt med f.eks brus på boks) og generelt er det for lite med én koppholder i normal størrelse for fører og passasjer foran. Vi har midtarmlene, lurer på om denne stjeler en koppholder?
* Ryggekameraet kunne vært bedre (liten del av skjerm + kvaliteten)

Det var det jeg kom på i farten. Alt i alt et kjempekjøp.

ZZooee

#16
Sitat fra: julenissen2k på søndag 28. juni 2015, klokken 10:37
Vi hentet vår nye zoe på torsdag, så erfaringsgrunnlaget er noe tynt. Når det er sagt er førsteinntrykket svært bra. Vi nevner følgende positive momenter etter ca 100 mil kjøring:
* Lettkjørt
* Behagelig over humper (myk fjæring)
* Bra svingradius
* Bråker ingenting (dette gjelder jo alle elbiler)
* Du sitter komfortabelt og høyt (setene er gode)
* Bagasjeplassen er overraskende stor (jeg fikk inn fire vinterdekk på 16" felg uten å måtte legge ned setene)

Hvis jeg skal sette fingeren på noe nå må det være:
* Dørene er litt harde å lukke (kanskje dette går seg til med bruk)
* Koppholderne (bodum kaffekopp passer ikke, og holderne er noe "lave" så synes det er litt skummelt med f.eks brus på boks) og generelt er det for lite med én koppholder i normal størrelse for fører og passasjer foran. Vi har midtarmlene, lurer på om denne stjeler en koppholder?
* Ryggekameraet kunne vært bedre (liten del av skjerm + kvaliteten)

Underskriver på det meste her og kjenner igjen noen av spørsmålene vi også stilte oss når vi fikk ZOE.
Etter 6 måneder har vi blitt mer kjent med bilen og lært noen "trix".

* Dørene virker feil men jeg fant ut at det kommer av 2 ting. At de er veldig lette og at gummilista er hardere enn på mange andre biler. Derfor trenger de litt mer fart for å stenge. Dette er altså ikke en feilkonstruksjon men et valg de har gjort. Når man blir vant med det merker man det ikke. Ørlite har de kanskje endret seg men ikke mye. Det er bare litt av damens personlighet, helt i orden.

* Ryggekamera kan stilles, det vil si bildekvaliteten kan justeres fra settings på smartscreen.
Vidvinkelen kan ikke stilles. Men bilde kvaliteten blir meget bra med riktig innstilling. Imidlertid er ryggesensorene meget bra på skrå og ZOE sier fort fra om det kommer noe inn fra siden på skrå bak. Og den viser fullscreen om du vil. - settings.


* Jeg fikk stemmestyring til å fungere ved å sette språk til Engelsk. Trykker jeg på knappen på høyre side på rattet spør damen: "What do you want to do?" Så kommer det opp en del kommandoer hun forstår på skjermen og det er bare å ta på seg London aksenten og gi kommander. E-mail - navigation - telephone med mer.
E-mail fungerer bra når bilen står stille. Jeg hadde også facebook på R-link men facebook har stengt for den muligheten. Jeg har en inderlig ønske om at hun i den minste kunne hatt Fransk aksent. Men man får vel ikke alt.  :-\

* Koppholder. Ja - har ikke løst det problemet selv. Litt irriterende og konsollen tar en koppholderplass.

* Vidusspyler virket for svak. Og jeg invisterte i ny pumpe og kabler og skulle i gang med utbedring til en smarting viste meg hvordan dysene justeres. - på siden med en liten skrutrekker, ikke med en nål som i andre biler. Nå er det full sprut og fungerer glimrende.

* Lydanlegg. Jeg var klar over at lyden var dårig og hadde alt busjetert med en oppgradering av høyttalere med mer. Etter endeløs fikling med innstillinger og justering av bass diskant Arkamys og annet dukket plutselig løsningen opp og vi fikk helt annen lyd uten å investere en krone. 
- Kilden er hovedproblemet, radioenheten er ikke god. Bruk smartphone og koble til med bluetooth.
- Skru av all Arkamys hjelpemidler basshevning og andre Arkamys ting.
- Sett høytalerbalansen slik at det bare blir høyttalere foran.
- Skru opp og nyt lyden. Alt spiller bra. Klassisk Jazz Pop Rock også noenlunde. (mangler litt trykk i bassen men greit.)

* Vi synes lysene var litt svake på mørke regntunge høstkvelder. Fossilbilen har Zenon så overgangen var stor.
Jeg vurderte ombygging men det er ikke lovlig siden den ikke har automatisk justerbare lykter og lyktespylere.
Jeg kjøpte nye pærer av høyere kvalitet Jeg valgte Osram Nightbreaker og det hjalp betydelig. Reklamen sier 110% mer lys men det skal taes med en kasse salt.
Men det føles subjektivt som om jeg har 30-40% mer lys og det er tilstrekkelig til å være tilfreds med.
Mye er det dog ikke, men greit.

Om jeg MÅ lete opp minus føles det litt urettferdig sett i forhold til hva denne bilen koster, eller snarere hva den sparer oss for av utgifter. Men ett par ting kunne jeg kanskje ønsket meg.

- Litt mye hjulstøy over 80 km/t. Jeg forsker litt i andre dekkmuligheter og støyisolasjon for å se om dette kan bedres. Men hun er langt fra verre enn sine kolleger untatt Tesla, som man jo kan kreve mye mer av på bakgrunn av prisen. Men dette skal jeg se litt nærmere på med tiden.

-  Forvarming om vinteren. De stakkars 5 minuttene som er forhåndsinstillt som standard er langt fra nok. Er det 10 minus is på ruten og jeg skal hjem fra jobb må jeg starte denne 2-3 ganger for å få den varm. Fryktelig dumt for denne forvarmingen tar lite strøm og jeg har mer enn nok kapasitet på batteriet også vinterstid. Jeg vil ha varm bil og isfrie vinduer selv om jeg ikke er tilkoblet ladestrøm. Og problemet er enkelt å fikse teknologisk.
ZOE vet om det er varmt eller kaldt ute. Er det under null og batteriet har 50% bør tiden settes til 10 minutter.
Er det 5 minus - 12 minutter. 10 minus 15 minutter. Enkelt.

Men dette siste er eneste virkelige irritasjonsmomentet.
Ellers er det en fantastisk bil, utrolig behagelig å kjøre og en glede å oppholde seg i.

Når det passer seg, ta å gå igjennom personlig oppsett på bilen. Det har tatt meg minst 2-3 timer med forskning og testing før jeg fikk taket på alt. Passer fint i fergekøer og lignende. Når man kjenner R-Linken godt er det en hel del man kan ha nytte av.

Gratulerer med en glimrende bil.
Og går det med deg som med andre her blir den ikke mindre likt med tiden. :)

Så får de med 2015 modell ha meg tilgitt når jeg briefer med 43 Kw lading på min 2014 modell og ikke 22 som på 2015 modellen.
Lader på et øyeblikk. Litt som å tanke opp dieselbilen. hehe                                                                                               

THE

Sitat fra: ZZooee på søndag 28. juni 2015, klokken 18:01


Så får de med 2015 modell ha meg tilgitt når jeg briefer med 43 Kw lading på min 2014 modell og ikke 22 som på 2015 modellen.
Lader på et øyeblikk. Litt som å tanke opp dieselbilen. hehe                                                                                             

Hadde en langtur på fredag (430 km), og testet litt hurtiglading. Min erfaring er at det tar dobbelt så lang tid å lade på 22kW som på 43kW. Ladet ca 3% pr minutt med 43kW lader og ca 1,5% pr minutt med 22kW lader.

Ladet fra 18% til 95% på 43kW lader, det tok meg 27 minutter.
Ladet fra 24% til 68% på 22kW lader, det tok meg 29 minutter.
Ladet også fra 27% til 51% på 43kW lader på 8 minutter.

Jeg hadde nok muligens ikke kjøpt Zoe i dag med max 22kW lademulighet. Da hadde det kanskje blitt en Kia Soul i stedet pga hurtiglademulighet.

Jeg er veldig godt fornøyd med Zoe, og det er ikke så ofte jeg har behov for hurtiglading, så i hverdagen er bilen perfekt til mitt bruk.

Det som irriterer meg mest er koppholderne som andre har nevnt og at app'en for fjernstyring av klima er notorisk ustabil.

Jeg har også kjøpt nye, bedre lyspærer til hovedlysene, men har ikke fått skiftet ennå, så vet ikke hvor mye bedre lyset blir. Forventer uansett ikke like godt lys som Saab'en min med Xenon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ZZooee

Jeg tror man kan bestille ZOE med den gamle 43 Kw løsningen fortsatt.

julenissen2k

Noen som vet hvordan man "permanent" skrur av fotgjengerlyden? Denne blir egentlig for irriterende når man "bykjører", altså rundt 20-30km/t. Litt tungvint å måtte skru denne av manuelt hver gang man starter bilen...


ZZooee

Det går ikke. Irriterende til å begynne med.
Man blir vant og jeg trykker nå på 2 knapper når jeg starter uten å tenke meg om.
Start napp med høyre - lyd av med venstre.
Det tok 2-3 månder før jeg sluttet å irritere meg over det. ;)

Trond.m

Sitat fra: ZZooee på mandag 29. juni 2015, klokken 13:38
Jeg tror man kan bestille ZOE med den gamle 43 Kw løsningen fortsatt.
Mulig, men det er vel neppe noen god ide. Så vidt jeg har forstått vil ikke lenger Fortum satse på trippel-ladere, men DC lader for ChaDeMo og Combo + separat 22 kW AC.

ZZooee



Mens vi venter på at 43 Kw laderene skal ruste bort kan vi altså ennå glede oss.  ;)

hsa77

Sitat fra: julenissen2k på mandag 29. juni 2015, klokken 20:50
Noen som vet hvordan man "permanent" skrur av fotgjengerlyden? Denne blir egentlig for irriterende når man "bykjører", altså rundt 20-30km/t. Litt tungvint å måtte skru denne av manuelt hver gang man starter bilen...
Fotgjengerlyden skal alltid skru seg på når du starter bilen, så du må enten lære deg å like lyden eller deaktivere den hver gang du starter bilen. At det er slik kan vi takke noen kloke byråkrater i EU for :).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 00:05
Sitat fra: julenissen2k på mandag 29. juni 2015, klokken 20:50
Noen som vet hvordan man "permanent" skrur av fotgjengerlyden? Denne blir egentlig for irriterende når man "bykjører", altså rundt 20-30km/t. Litt tungvint å måtte skru denne av manuelt hver gang man starter bilen...
Fotgjengerlyden skal alltid skru seg på når du starter bilen, så du må enten lære deg å like lyden eller deaktivere den hver gang du starter bilen. At det er slik kan vi takke noen kloke byråkrater i EU for :).

I enkelte tilfeller synes jeg det er veldig OK å ha muligheten til å slå på fotgjengervarselet. Etter to måneder med Zoe, så har det også for meg blitt en vane å trykke på to knapper når jeg starter bilen. Litt irriterende at det er så vanskelig å se om lyset på bryteren står på når det er dagslys/sol. Etter en kort stopp er ofte lyden av fremdeles. Når jeg da kommer inn i bilen igjen, så slår jeg på lyden fordi jeg ikke legger merke til at det er lys i bryteren. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

standahm

Sitat fra: julenissen2k på mandag 29. juni 2015, klokken 20:50
Noen som vet hvordan man "permanent" skrur av fotgjengerlyden? Denne blir egentlig for irriterende når man "bykjører", altså rundt 20-30km/t. Litt tungvint å måtte skru denne av manuelt hver gang man starter bilen...

Det var en som skrev noe om en sikring man kunne fjerne ...
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

ladov

Ganske sikker på at den er permanent av på min Zoe. Jeg har *ikke* fjernet noen sikring. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Urs4_2008

Sitat fra: ladov på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:38
Ganske sikker på at den er permanent av på min Zoe. Jeg har *ikke* fjernet noen sikring. ;)

Boop-boop'er den når du går fra bilen (og den låses) da? Hvis den ikke gjør det så har ant sikringen gått allerede.
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

ZZooee

Sitat fra: ladov på tirsdag 30. juni 2015, klokken 15:38
Ganske sikker på at den er permanent av på min Zoe. Jeg har *ikke* fjernet noen sikring. ;)

Lyser utvendig lyd knappen rødt når du trykker på den?

StigH

Sitat fra: asgeirn på søndag 28. juni 2015, klokken 10:07
Når jeg sitter her og venter på å få min levert er det veldig hyggelig å høre om alle som er fornøyde med bilen!  ;D

Samme her  :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA