Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars1

#1
Model S 2013 - 2022 / Kun kald luft i kupeen?
fredag 19. juni 2015, klokken 16:14
Jeg har fått et eller annet slags problem med oppvarmingen inne i bilen i løpet av de siste dagene. Jeg kommer til en kald bil som trolig holder ca. 12 grader, da dette er temperaturen inne i garasjen hvor den har stått urørt i flere dager. Klimaanlegget er stilt inn på 19,5 grader. Like vel kommer det kun kaldluft ut av varmeanlegget på bilen. En kjapp sjekk av tesla-appen viser at bilen selv tror den holder ca. 24 grader. Først når jeg stiller temperaturen helt opp til max kommer det noe som ligner varmluft ut av apparatet.

Har noen vært borti noe lignende? Finnes det noen kjapp fix jeg kan gjøre, eller må jeg inn på servicesenter for dette?
#2
Lading av Tesla / Sv: SC Leinstrand/Klætt: Lav ladehastighet ?
fredag 27. mars 2015, klokken 14:35
Fikk ~110kw denne uka, ladet fra ca 60% til 80%.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring P85D
mandag 16. mars 2015, klokken 16:00
Jeg fikk høre at Storebrand skulle være rimelige på Tesla. Det var i alle fall riktig for min S85D, som fort ble 20-30% billigere enn nest laveste.
#4
Lading av Tesla / Sv: Type lader og pris på bensinstasjon
tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:59
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 14:51
Husk effektavgiften da, den utgjør i snitt en drøy tusenlapp i måneden pr. 22kW stasjon. Så de første 35 kronene med fortjeneste hver dag pr. stasjon går til å betale denne.

Ok, var ikke kjent med denne, men jeg tror uansett vi er på et nivå hvor en ladestasjon finansierer seg selv dersom man i snitt klarer å ta inn 3-4 kunder om dagen som handler noe inne i stasjonen.
#5
Lading av Tesla / Sv: Type lader og pris på bensinstasjon
tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:02
Litt "serviettmatematikk"..

La oss si det er snakk om en investering på 40.000. Vi kan kanskje bruke et avkastningskrav på 20% per år før skatt, noe som kanskje er urimelig høyt, men det får nå være. Han må da tjene inn 8000 kroner i året på denne investeringen for at det skal bære seg, eller 22 kroner per dag. Det er altså ingen grunn til å måtte ta fantasipriser som 1 krone per minutt, slik som Fortum gjør, for å få dette til å gå rundt.

Fortjenesten på en kopp kaffe dekker lett 1 time med strømforbruk + kostnaden for kaffen + en fjerdedel av de 22 kronene i overskudd han må ha per dag.

Folk som skal lade i 15-60 minutter har mye tid å slå ihjel. De kjøper kaffe, aviser, burgere, pølser, cola, spyleveske, bilvask, lotto og alt mulig rart.
#6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 03. mars 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Øggen på onsdag 25. februar 2015, klokken 18:59
Eller: Hvordan kjøre en bil raskest tom, som jeg regner med det blir med denne testen også.

En kollega hadde nylig sett en "test" i en avis eller på TV hvor de kom frem til en rekkevidde på 32 mil med P85D på vinterføre. Jeg så umiddelbart for meg det scenariet du beskriver.
#7
Interessant at de valgte å gå for Klett, jeg trodde det var nesten opplest og vedtatt at det skulle bli Stjørdal.
#8
Lading av Tesla / Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa
onsdag 19. november 2014, klokken 11:54
I følge facebook-feeden min skal SC i Mosjøen være ferdig satt opp nå. Det mangler bare å skru på strømmen, noe som vistnok skal være en uke eller to unna.

Edit:
Kan legge til at det basert på min evne til å tolke beliggenheten ut ifra bildet jeg har sett er snakk om en SC i Mosjøen sentrum.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du bestilt en av D-modellene (AWD)?
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:36
Endret min bestilling fra S85 til S85D i går. Det koster meg et par måneder ekstra venting, men det går greit.
#10
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Model S på finn.no
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:55
Det vi ser i markedet nå er vel mer en korreksjon, hvor man endelig har nådd punktet hvor en brukt Tesla koster mindre enn en ny tesla.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 29. september 2014, klokken 15:55
Sitat fra: emil på mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Hvis det nå er 1kr/minutt for 22kW og du lader din Tesla med dobbeltlader i en time betaler du under 3kr pr kWh. Synes det er en helt greit pris.

1kr/minutt for 22kW er i øvre sjiktet av hva som er greit for hurtiglading, altså strøm jeg trenger der og da for å kunne komme meg videre. 2.5kr/minutt er for mye. Folk flest kjøper elbil for å redusere drivstoffkostnadene, ikke for å betale mer enn man gjør med fossilt drivstoff.

MEN - 1kr/minutt for at jeg skal velge en butikk i stedet for en annen, og drive normal "etterfylling", det orker jeg ikke. Da drar jeg heller på en butikk som ligger noen minutter nærmere og lader på annet vis.

Så spørsmålet her er egentlig: Tilbyr Kiwi dette for at folk skal drive hurtiglading (noe folk lengre opp i tråden mener de ikke gjør), eller tilbyr de det for å tiltrekke seg flere kunder? For hvis det er sistnevnte fungerer dette dårlig.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 29. september 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. september 2014, klokken 14:25
Hvor hurtiglader du da -og til hvilken pris?
2,50- er en vanlig pris så lenge man ikke forskuddsbetaler mange tusen kroner.

Kiwi har nok ment dette som et tilbud til de som handler (eller den som handler...), ikke "fyll opp Tesla'n her". For de som skal på hytta er kanskje noen få km rekkevidde det som skal til.
Hvis du handler en time på Kiwi har du problemer...

Hvor mye strømmen koster er omtrent like interessant som hvor mye vannet i en Imsdal-flaske koster.

Thomas

Er det et "tilbud" å få lov til å betale 7 kr/kwh? Varen er like overpriset enten jeg står der i 10 minutter eller en time. Det er overhodet ikke noe incentiv for meg, eller noen andre rasjonelle mennesker, til å velge å benytte den aktuelle butikken i stedet for en annen butikk.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 29. september 2014, klokken 13:53
Sitat fra: Selchiev på fredag 26. september 2014, klokken 18:53
Og poste et bilde fra en intern avis innen Norgesgruppen. Vet ikke hvor mye dere får sett fra bilde, men kort oppsummert.
50-75 kiwi butikker, gratis ut dette året senere 2,50 per.min belastes etterskuddsvis via NFC brikke eller SMS.

2,50 per min er jo helt  sykt. En Tesla med dobbeltlader klarer å lade kanskje 10-11 mil på en time. La oss si 150 kroner for 11 mil. En tilvarende diselbil hadde kanskje hatt et forbruk på 0.5 liter per mil. Man betaler altså 150 kroner for noe som tilsvarer 5,5 liter disel, eller en "literpris" på nesten 28 kroner. Se for dere bråket dersom noen forsøkte å selge disel for 28 kroner, og i tillegg hadde en pumpe som bare kunne fylle 5,5 liter i timen...

Forøvrig snakker vi om strøm for under 20 kroner her...
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
fredag 26. september 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Leon på torsdag 25. september 2014, klokken 23:55
Lista er i bunnen av denne artikkelen :)

Kiwibutikken i trondheim på denne listen er 10 meter unna en Statoilstasjon som fikk bevilgning fra transnova nylig. Jeg regner med de kan skrinlegge planene sine om å kreve type 30 kroner per kvarter for 22kw nå.. Kiwi får seg i alle fall en ny kunde hvis dette ladepunktet blir tilgjengelig.
#15
Er ikke Hakkapelita 7 nøyaktig de samme dekkene som leveres med bilen dersom man kjøper piggdekk fra Tesla? Hvordan kan de ha ulik lastindeks?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA