Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvindjo

#1
Kia Soul EV / Sv: Tips og triks
fredag 30. januar 2015, klokken 17:50
Kjøpte en USB lader til sigarettenneruttaket, lader iphonen med den og spiller spotify over Bluetooth . Problem løst. Kan da også bruke USB porten til minnepenn med musikk og filmer, uten å måtte ta ut denne for å lade.
#2
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 20. oktober 2014, klokken 23:01
Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:32
SitatTror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall  vår/sommer/tidlig høst.

Det er totalt usannsynlig og strider mot fysiske lover. Bilen er nærmere 1600 kg tung og har Cd på 0,35 i tillegg til stor flate, dvs. langt høyere luftmotstand enn Leaf, Up, e-golf, Zoe og i3. At du klarer å kjøre 13,7kwt/100km sier mye om din kjørestil og kjørehastighet. Ned mot 12kwt/100km tror jeg er umulig om du kjører mer enn 20kmt i snitt.
Jeg har kjørt bilen 200.1 km og hadde 15 km igjen på rekkeviddemåleren.dette er mer enn oppgitt rekkevidde.så det er mulig du mener det er usannsynlig, men dette er faktisk utført i daglig kjøring. Selvfølgelig utført med meget forsiktig kjørestil og klima av, men uansett.......
Se innlegget mitt tidligere i tråden.
#3
Kia Soul EV / Sv: Felger
mandag 06. oktober 2014, klokken 20:13
Ved kjøp andre steder, husk dekktrykksensorer for å slippe å kjøre med varsellampen tent på dashbordet hele vinteren.
mener å ha lest at det er påbudt med dekktrykksensorer på biler registrert fra 1.jan.15. Så for dere som får bilen på nyåret bør sjekke dette før dere handler.
Har sjekket pris hos 4 forskjellige i østfold, billigste med sensorer var 11000 kr
Samme pakke uten sensorer 7000kr , med andre ord 4000 kr mer med sensorer. Sensorer er da uorginale og dekkes ikke av garantien på bilen.
Dette gjorde at jeg valgte den originale vinterdekkpakken allikevel. Fikk prutet litt på disse og fikk momsfritak og da ble differansen lik null for mitt vedkommende.
#4
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
søndag 05. oktober 2014, klokken 09:19
Jeg har snart kjørt 2000 km med min soul ev og er strålende fornøyd.
Har hatt bilen en måned i dag.
Kjører for det meste lokalt rundt i Sarpsborg/fredrikstad distriktet.
Noen korte turer på motorvei, men ikke daglig.
Ved normal kjøring uten å ofre rekkevidden en tanke med varmepumpe og stereo på, ligger jeg på rundt 17 mil i snitt.
Jeg har gjort et par forsøk på å kjøre så økonomisk som mulig,uten klimaanlegget men med musikkanlegget i drift.
På det siste forsøket kjørte jeg 200,1 km. Da hadde jeg 9% igjen på batteriet, samt at gjenværende rekkevidde stod på 15 km. Dette er faktisk 3 km lengre enn bilen er teoretisk oppgitt til å klare. Så jeg er ganske imponert over dette resultatet, tror ikke jeg har hørt om noen elbil som faktisk har kjørt oppgitt distanse.
#5
Kia Soul EV / Sv: Feil med innstilling av temperatur?
lørdag 04. oktober 2014, klokken 09:35
Til dere som har programmert lading til 80% og ikke fått dette til å fungere.
Jeg har lest litt i instuksjonsboken, og funnet ut at det er en knapp til venstre nede for rattet(samme sted som oppvarmet ratt knappen).
Denne knappen knappen kan brukes til å overstyre ladeprogrammet.
dvs at dersom denne står aktiv, vil ikke innstilte verdier og tider fungere.
Poenget med knappen er at dersom man trenger å lade utenom skjema, kan man trykke på denne i stedet for å endre programmet.
Det kan være det som er grunnen til at inntillingene deres ikke fungerer.
Jeg har ikke testet dette selv. Gi gjerne tilbakemelding om dette stemmer.
#6
Kia Soul EV / Sv: Feil med innstilling av temperatur?
lørdag 27. september 2014, klokken 11:37
Slår du av timerfunksjonen mellom hver gang?
I min bil ser det ut til at temperaturinnstillingen blir værende hvis jeg lar timerprogrammet være aktivert. Går jeg inn på innstillinger og setter glidebryteren til 0, så beholder den innstilt tidspunkt men temperaturinnstillingen ser da ut til å gå tilbake til 15 gr neste gang jeg går inn for å aktivere oppvarmingen igjen. Den har ikke endret seg fra programmering om kvelden til varming på morgenen.


#7
Kia Soul EV / Sv: 8 tommers skjerm
søndag 21. september 2014, klokken 23:16
Ja. Jeg har lagt inn bilder, musikk og videofilmer på en minnepenn.
Alt kommer opp på skjermen.
La inn tre spillefilmer, men fikk feilmelding på to av dem.
Det stod at oppløsningen ikke var støttet. (1080p)
Gikk inn på pc'n og konverterte filene til 720p
Og da fungerte alle filmene.
Film fungerer selvfølgelig bare når bilen står i P.
Så fort bilen settes i gir kutter skjermen ut.
#8
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
søndag 21. september 2014, klokken 23:04
Jeg har nå avsluttet forsøket med å kjøre så gjerrig som mulig.
Jeg trenger litt rekkevidde i morgen, så jeg måtte sette bilen på lading i natt.
Jeg har nå kjørt 156 km i følge triptelleren.
I følge rangemåleren kan jeg kjøre 53 km til (156+53=209 km)
Batteriet viser en restverdi på 30%.
Testen er utført i by og på landevei ved hastigheter mellom 0-80 kmt. For det meste i 50 og 60 soner.
Ikke noe på motorvei.
Har også kjørt uten bruk av klimaanlegget og varme i seter og ratt.
Jeg er meget fornøyd med at bilen faktisk kan kjøres over 20 mil i virkeligheten. Det overgikk mine forventninger.
Skal bli godt å kunne tråkke litt på gasspedalen igjen. Ikke spesielt gøy å kjøre så økonomisk .............(sikkert ikke for de som har ligget bak heller....)
#9
Kia Soul EV / Sv: Gulvmatter
søndag 21. september 2014, klokken 09:55
Jeg fikk med begge type matter i prisen hos min forhandler.

Hva med å kjøpe et sett billige matter på biltema, og vente på de originale.

Disse koster 99kr, og kan klippes til så de passer.
900 kr spart.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilmatter/Gummimatter-39079/
#10
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
søndag 21. september 2014, klokken 09:16
Jeg har kjørt ganske normalt, fulgt fartsgrenensen og trafikken generelt. Har unngått å akselerere hardt i lyskryss og lignende, uten å være til hinder for andre.Har bare brukt varmepumpen på vei til jobb om morgenen. Ellers ikke hatt på klimaanlegget.
Når det gjelder ladekabler, får man kjøpt alt man trenger hos f.eks elbilhjelpen.no.
Det kan brukes samme kabler som til leaf vil jeg tro.

Tilbake til rekkevidden. Jeg er nå i gang med et forsøk på å se hvor langt jeg kan kjøre hvis jeg virkelig går inn for å spare strøm.
Jeg hadde fulladet bil på fredag kl 16.00, og resatt triptelleren.
Jeg er ikke ferdig ennå, men jeg har til nå kjørt 95,4 km uten klimaanlegget på og kjørt så økonomisk jeg har kunnet (kun by/landevei.ikke motorvei)
I følge rangemåleren har jeg igjen 97 km å kjøre.dette skulle bli 192,4 km.
Men jeg ser at med denne kjørestilen så teller reelle km fortere opp enn rangen går ned. Så jeg tror jeg kan komme enda litt lenger.Målet er å klare 200 km.
Det som er litt merkelig er at batteri indikatoren står på 60% igjen etter 95,4 km.det skiller bare 2 km på brukt og gjenværende rekkevidde, så burde ikke batteriet vist nærmere 50% ?
Eller er det kanskje slik at du ikke får kjøre batteriet nesten til null?
Regnes rekkevidden ut fra 80-90 prosent av batteriets kapasitet ? Noen som har erfaringer med dette på f.eks Leaf?
#11
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
fredag 19. september 2014, klokken 00:33
Har ikke fått forsøkt hurtiglading ennå. Da begge laderne i Sarpsborg er ute av drift. Har ennå ikke vært på lengre tur enn at det har holdt med strøm begge veier. Ps! De har startet monteringen av ny hurtiglader på mc donalds ved E6 Sarpsborg den forrige har de hatt mye problemer med.
Jeg har testet type 2 til type 1 kabelen min (32A)ved fler anledninger, og det fungerer veldig bra.
Har stort sett ladet hjemme over natten med 10A orginalkabel.
La opp to 16A kurser ut på veggen, en til samboerens soul hvit m/ blått tak,
Og en til min blå m/hvitt tak. Vi er begge veldig fornøyde med bilene.

Jeg har også testet forvarmingen av bilen et par ganger. Den kan programmeres på skjermen i dashbordet , og kan forhåndsprogrammeres dag for dag hele uken. Hvis du har fast arbeidstid hver uke kan du bare la timeren stå på så gjør den det samme uke etter uke.bare husk å plugge inn kabelen om kvelden. Tror ikke jeg kommer til å savne å ha en app på telefonen for å gjøre dette, da jeg har fast arbeidstid hver dag.
#12
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
torsdag 18. september 2014, klokken 21:16
Har hatt bilen i 2 uker nå.
min første kia
Blå/hvit.exclusive.
Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.
Har kjørt over 1000 km allerede.
Kjører en lett blanding av motorvei i 100 kmt, bykjøring og kø hjem fra jobb.
Har nullstillt tripteller når bilen er fulladet for å sjekke om rangemåler viser riktig, og det gjør den. Kjører jeg 5 mil med lik kjørestil, så går rangemåleren ned ganske nøyaktig 5 mil.
Har brukt varmepumpen og litt varme i rattet på vei til jobb,men slått av klima på dagtid.
Jeg har ikke kjørt batteriet helt ned, men har notert faktisk kjørte kilometer samt gjenværende range før lading.
Og konklusjonen er at jeg havner rundt 17 mil reell kjørelengde hver gang med mitt kjøremønster.
Når varmepumpen brukes ved 8-9 gr celcius, faller rekkevidden med ca 10 km. Regner med at dette fallet blir større ved kaldere vær.
Når det er sagt, bruker varmepumpen veldig lite energi når innstilt temperatur i bilen oppnås. Forbruket ligger da på rundt 0,45 kW i snitt. Er også nede på 0.0 i perioder. Dette har nok noe med at klimaanlegget styrer uteluft/resirkulering automatisk for å slippe å varme opp kald uteluft hele tiden. Slipper på uteluft etter behov (luftkvalitet/duggproblemer)
Ellers er bilen veldig behagelig å kjøre .
Ligger godt på veien og har god akselerasjon .
Testet selv 0-100 kmt ,klarte det på 10,4 sek. (Er oppgitt til 11,2 sek?)
Oppdaget etterpå at jeg hadde glemt å skru av eco mode når jeg testet,
Men tror kanskje ikke at dette spiller noen rolle når du gir full gass.
Har ikke fått testet med eco slått av ennå.
Har forøvrig testet bagasjeplassen med kofferter, jeg tok ut hattehyllen men lot gulvet være som det var.
Fikk utrolig nok plass til alle 4 koffertene vi bruker når vi reiser til syden.
Tok bilde av det, fordi jeg tenkte at dette vil ingen tro på.
Legger gjerne ut bildet hvis noen kan fortelle meg hvordan/om det lar seg gjøre fra ipad.(har ikke fått det til, da jeg ikke har alt-knappen på tastaturet)



#13
Kia Soul EV / Sv: Har fått levert bilen.noen andre?
søndag 07. september 2014, klokken 16:09
Vi var to i bilen,så begge fikk lov til å få litt ac.
Vet ikke hvorfor den er registrert med den motorstørrelsen?
Kia oppgir den til 81,4kw.
#14
Kia Soul EV / Sv: Har fått levert bilen.noen andre?
lørdag 06. september 2014, klokken 23:39
Kom til Norge med første båt. Samtidig med bilene som ble vist på lanseringen i Oslo. Har stått i Drammen i påvente av kursing av selgere og mekanikere hos min forhandler. Fikk bilen til Sarpsborg fredag kl 11.00 og de klarte å få den ferdig til litt over kl 16.00. Blå med hvitt tak.
på spørsmålet om vinterdekk, har jeg ikke noe svar. Fordi dekk og felger ikke var klart. Men blir levert senere. Men jeg tror at det er samme felger som til vanlig soul. Men jeg kommer til å gå for de samme felgene som sitter på sommerhjulene. De ser bedre ut i virkelighet enn på bilder, og dessuten er de mer aerodynamiske. Rekkevidde er jo også viktig......
Har kjørt 30 mil siden igår. Og er bare mer og mer fornøyd .
Kl er nå 23.30 og jeg er fortsatt på farten.nyvasket bil til midnatt...

Renault twizy og kia soul ev, samt enda en soul ev hvit m/ blått tak som kommer om 2 uker. Må snart ha egen trafostasjon............
#15
Kia Soul EV / Har fått levert bilen.noen andre?
lørdag 06. september 2014, klokken 20:38
Jeg hentet ut min kia soul i går fredag kl.16.00 hos Bertel o Steen i Sarpsborg
De jobbet overtid på fredag for å få levert bilen, det er god service.
Har tatt langtest på motorvei i dag. Kjørte Sarpsborg-grebbestad i Sverige i 100 kmt på cruisecontroll og aircondition på. Strekningen er i følge GPS på 77 km en vei.
hadde 57% batteri igjen når vi kom til grebbestad.(range 92 km)
I den farten lå jeg på ganske nøyaktig 15 kW pr 100 km .
I bykjøring i eco og brakemode, har jeg ligget på ca 13,5 kW
Så forbruket er noe høyere i større fart som forventet.
Etter en liten omvei innom Nordby på veien hjem hadde jeg mellom 19 og 20 km igjen på range-måleren. Så totalt skulle det tilsi at jeg kunne kjørt mellom 17 og 18 mil under disse forholdene. (Ps ca 20 grader celcius i snitt på turen)
Forøvrig strålende fornøyd med bilen,
Ingenting å klage på foreløpig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA