Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - smaug01

#1
Model S / Sv: Fatal autopilot krasj
onsdag 27. juli 2016, klokken 12:15
Sitat fra: Sbr på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:52
Sitat fra: smaug01 på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?
Man må jo begynne et sted, det vil ikke plutselig dukke opp autonome biler ut av det blå. Systemet må bygges opp gradvis, og hvert steg må testes over milliarder av km i forskjellige forhold av forskjellige brukere. Det er ikke mulig å få til uten å gi forbrukere muligheten til å bruke systemet.

Komfortmessig er jeg helt uenig, kjører i snitt 10 mil hver dag med AP. Definitivt mye mer behagelig enn å kjøre uten.
Joda, den kan jeg se. Jeg er hverken i mot Tesla, elbiler eller Musk så det er ikke ment som et argument mot Tesla. Selv kjører jeg fort 50mil i løpet av en dag pga lange strekninger her i nord hvor CC er flittig brukt. Det er en komfortfunksjon og så kan man selvsagt argumentere med at høyere komfort gir større sikkerhet siden man er litt mindre anspent osv like fullt er det ikke ment som en sikkerhetsfunksjon. Radaren i VW emblemet er en sikkerhetsfunksjon og så kan man argumentere med at det gir bedre komfort å tenke på at man har en barrière ekstra før en evt kollisjon, like fullt er det ikke ment å gi bedre komfort. Så langt har den alltid tolket situasjonen feil slik at den har gitt meg mer bry enn hjelp og derfor totalt sett gitt mindre komfort.
Hva er AP ment å tilføre fra Teslas side? Trygghet eller sikkerhet?
Funksjoner som ACC gir ikke meg mer komfort, jeg klarer ikke å stole på den og mener personlig at jeg heller ikke skal gjøre det.
Tesla sier at du skal holde hendene på rattet, du er ansvarlig, du må ikke overlate bilen til AP osv osv. Veitrafikkloven gir deg ingen frikort mtp AP så igjen hva er det man egentlig har igjen? Hvorfor sette kundene sine i en kinkig situasjon?
Autonome kjøretøy uten kommunikasjon seg i mellom i sanntid har jeg ikke trua på. Alle sanser basert på det som allerede har skjedd er en dårlig ide tror jeg. Man kan samle inn data til krampa tar deg men er man alltid den siste som mottar informasjonen, vil det alltid bli brannslukking.
#2
Model S / Sv: Fatal autopilot krasj
torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?
#3
Vestfold og Telemark elbilforening / Sv: Gratis parkering
torsdag 23. juni 2016, klokken 18:08
Er det så ille da? Elbilen tar den samme plassen og gratisparkering har for de fleste vært bare vært en gimmick.
#4
Er det ikke det de har gjort? Har man ikke nok vann skal man la være å prøve å slukke, da er det bedre å bruke ressursene på å sikre omkringliggende objekter.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
lørdag 05. desember 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Olee på lørdag 14. november 2015, klokken 17:31
Sitat fra: Ebbe på lørdag 14. november 2015, klokken 14:14
Service Flesland Auto AS kr. 2340,- ink. skifte av bremsevæske, om ikke jeg trengte det kostet service kr. 1500,-
Veldig bra!
840,- for skifte av bremsevæske? Ellers var jo prisen på service fin :)
Bruker fort en halvtime, kanskje litt mer på å skifte bremsevæske pluss væske så 840,- høres ut som en helt fair pris.
#6
MB ED har elendig reell rekkevidde så det er ikke rare konkurrenten.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvordan bremse med motoren i bratte bakker?
onsdag 01. juli 2015, klokken 22:53
Bruker selvsagt bremsene ved behov, er ikke noe å være bekymret over. B modus gir mest motorbrems men bare dersom batteriet er temperert og <90'ish%
#8
Sitat fra: sigurdi på mandag 29. juni 2015, klokken 23:52

Men uten BE så har en desverre ikke lov å regne selv, må bruke tillatt totalvekt både på bil og henger. :-(
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger
Dette er feil. Det står ingen plasser at man plutselig får lov til å beregne selv med BE. Tvert i mot står det fra linken du selv henviser til:

"Selv om du med klasse B eller klasse B 96 kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg etter førerkortforskriften, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er "tillatt hengervekt", dvs. maksimal aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Resultatet kan bli at du kan trekke tilhengeren, men ikke med full last. Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp."

Det jeg understreker er saken kjerne. En relativt lett bil med lav vogntogvekt fører til at du selv må beregne lasten på hengeren siden det går på de tekniske begrensingene til bilen som trumfer alt annet. Klasse B sier 3500kg men bil-fabrikant sier kun 2500kg(Toyota Urban Cruiser). Henger med totalvekt 1800kg er mao innenfor klasse B men bil-fabrikant går ikke god for det, dermed kan aktuell bare være 800kg.
Videre står det jo:"Bare når bilens tillatte hengervekt er lik eller høyere enn tilhengerens tillatte totalvekt, kan tilhengeren lastes fullt opp."
#9
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. juni 2015, klokken 09:14
Sitat fra: smaug01 på fredag 26. juni 2015, klokken 08:51
Man må ikke ha BE for å regne ut selv. Biler som feks Toyota Urban Cruiser som er en liten bøtteknott av en AWD bil er såpass lett at den kan faktisk dra en henger med tillatt toltalvekt på 1800kg men aktuell vekt kan bare være 800kg så her må sjøføren vite egenvekten på hengeren og hvor mye lasten veier.
Min bil, en Nissan Qashqai AWD kan dra maks 1400kg henger ferdig snakket uten denne muligheten til å beregne aktuell vekt.
Beklager, men her tar du feil. Har du bare B er det kun tillatt totalvekt på hengeren som tas med i beregningen. Aktuell vekt brukes aldri.  Om en Urban Cruiser kan dra maks 800kg kan du altså ikke lovlig (med B) bruke henger med tillatt totalvekt høyere enn 800kg. Du kan ikke trekke f.eks en tom henger med tillatt totalvekt 1100kg. Det kan du med BE.
Nei det er ikke feil. Grunnen er at feks en Urban Cruiser har vogntogvekt på 2500kg mens et vanlig klasse B førekort har 3500kg som begrensing. Totalvekten på en Urban Cruiser er 1700kg så regnestykket blir 2500-1700kg=800kg men førekortet ditt "tåler" 1000kg mer. Med en 1800kg henger lander du på 3500kg vogntogvekt men aktuell vogntogvekt kan bare være 2500kg iht bilens vognkort og den trumfer førekort uansett.
Sjekk selv meg vegvesenets tilhengerkalkulator og en Urban Cruiser, fant en vilkårlig bil på Finn.no; VH25219
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Det står ingen plasser at BE gir særegne rettigheter for å kunne beregne aktuell tilhengervekt.
#10
Man må ikke ha BE for å regne ut selv. Biler som feks Toyota Urban Cruiser som er en liten bøtteknott av en AWD bil er såpass lett at den kan faktisk dra en henger med tillatt toltalvekt på 1800kg men aktuell vekt kan bare være 800kg så her må sjøføren vite egenvekten på hengeren og hvor mye lasten veier.
Min bil, en Nissan Qashqai AWD kan dra maks 1400kg henger ferdig snakket uten denne muligheten til å beregne aktuell vekt.
#11
Sitat fra: cirys1 på søndag 21. juni 2015, klokken 17:50
Sitat fra: nortrahof på søndag 21. juni 2015, klokken 13:12
Sitat fra: cirys1 på søndag 21. juni 2015, klokken 00:33
Denne diskusjonen skulle vært død for lenge siden, Model S blir aldri godkjent for tilhenger i denne utgaven, da må det skje noe drastisk. Husk at den bare har 400 kg i nyttevekt selv med enorm plass..

- Ser ikke helt koblingen mellom tillatt nyttelast og hengerfeste?

Det er en lenger oppe her som påstår at tilhengerlast "stjeler" av nyttelast når man skal godkjenne den for formålet, visst dette stemmer så har ikke en TMS noe og "stjele ifra, TMS har mindre nyttelast en golf 1.4....
La meg presisere litt hva som menes med at henger stjeler nyttelast.
Hvis vi tar utgangspunkt i en  maks vogntogvekt på 3500kg og en TMS har totalvekt på 2590kg, kunne bilen i teorien dra 910 kg henger. Det er en helt grei henger for mange tror jeg men hvis da Tesla skulle finne ut at TMS skal kunne dra en 1200kg henger, ja da må det gå ut over noe annet i forhold til vogntogvekten på 3500kg. Da spiser det av nyttelasten på bilen slik at man knapt kan ha folk i den. Kulebelastning har ingenting med saken å gjøre. Hvis bilen er typegodkjent for maks 3250kg vogntogvekt endrer det selvsagt hele regnestykket og nyttelasten ville blitt null for å kunne ha selv den minste hengeren etter.
Alt under 750kg total hengervekt betyr i praksis at bilen ikke kan dra henger.
#12
Sitat fra: sven erik på lørdag 20. juni 2015, klokken 02:26
tesla kan bare si til bitilsynet at bilen kan få foreksempel 800 kilo hengervekt så er alt greit fra biltilsynet en vi må kunne slå av sensorene bak for å ha henger på
Tuller du? Tesla "kan ikke bare si". De må få bilen typegodkjent med en eller flere tilhengerfester(fastmonterte, avtakbare osv) og det lar seg ofte ikke gjøres på serier allerede i produksjon. Når en modellserie er typegodkjent, er denne serien "låst" og evt endringer slik som feks tilhengerfeste kan da som oftest ikke legges til før neste generasjon som da blir typegodkjent mtp dette.
Grunnen er ikke så mye at det ikke lar seg gjøre men at en typegodkjenning er så altomfattende(les: dyrt, mye av utviklingsbudsjettet går til typegodkjenning) at en bilprodusent ikke er villig til å gjøre det.

Et eksempel er Toyota Hilux som i mange år har hatt tilhengervekt på 2250kg(lavere enn konkurrentene men det er et bevist valg av Toyota). Økningen av tilhengervekt kan bare skje fra en generasjon Hilux til en annen, så den siste generasjonen har da fått 2500kg som tilhengervekt.
Økt tilhengervekt går på bekostning av nyttelasten til bilen også som jo en bilprodusent må tenke på.
#13
BMW i3 / Sv: Priser service i3
tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:58
Du skjønner ikke at prishoppet til + som innebærer bremser rundt om ++ koster mye mer enn en enkel "sparke i hjulene" service?
#14
Mekanisk / Sv: Deffekt Hjullager - 54000 Km
fredag 05. juni 2015, klokken 13:04
Sitat fra: Sele på fredag 05. juni 2015, klokken 10:56
Sitat fra: BE på fredag 05. juni 2015, klokken 08:50
Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:28
Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.
Jeg er helt enig, men det jo tydelig at ikke alle i denne tråden er enig :)

I Norge er saken som diskuteres i denne tråden en soleklar reklamasjon uavhengig hva bilprodusentene spyr av seg av garantier på bilen.

De som måtte føle seg urettferdig behandlet av seriøse forhandlere som ordner feil vederlagsfritt på reklamasjon eller garanti, kan gi pengene de slipper å betale til en veldedig organisasjon.
Linken var for og få frem at et hjullager er en del med varierende livslengde,og at det betegnes som en slitedel.

Når dette ikke aksepteres men svares med en usaklig kommentar som "da er en hel bil en slitedel " gir jeg opp.

Det finnes ingen ubetinget garanti/reklamasjon i Norge som sier at ALT skal fikses ved en reklamasjon. Og ja jeg er innforstått med at noen kanskje vil få dette hjullageret dekket men det er ingen automatikk i dette som noen tror. Hadde det vært sånn så hadde ikke forbrukertvister vært et tema,men virkeligheten er en annen.
At et hjullager er en slitedel er alle klar over, også at det ikke skal vare evig men hvis jeg kjøper en bil og kjører 1000mil så må du være enig i at det ikke kan ansees som en normal slitasje?
En eller annen plass er det altså en grense for hva som kan forklares som slitasje og jeg mener at 54000km er relativt langt under denne grensen siden de færreste bilene jeg vet om må bytte hjullager så tidlig.
Hadde det derimot vært sånn at fleste parten av bileiere her til lands bytter hjullager en eller annen gang før 100000km, er saken en annen. Da er man inneforstått med at det er ganske normalt og man kan evt velge å kjøpe en bil som ikke kjent for å slite hjullager. Hiluxen min feks har aldri blitt byttet hjullager pga slitasje og den bilen har bade i gjørme, kjørt offroad med og hatt en og annen firehjulslett. Hjullagerbytte på Hilux'er blir svært sjelden gjort pga vannvittig overdimensjonering. Det er fortsatt en slitasjedel på lik linje med alle andre biler men dersom jeg hadde kommet til en Toyotaforhandler og sagt at hjullageret er gåent ved 54000km ville nok alle i sjappa ha steilet fordi de vet at sånt nesten varer evig på de bilene. Et gåent hjullager vil da bety at kanskje noe annet er alvorlig galt og må fikses, akkurat som på en Leaf.
Det er ikke normalt at et hjullager går på de bilene etter 54000km noe som antyder at det er mer enn én feil som må sees på. Sannsynligvis er da lageret feilmontert noe som er skremmende vanlig men da er det bare å bytte lager i det minste og problem løst.
Et korrekt dimensjonert lager varer nesten evig, det er bare snakk om korrekt utregning og korrekt montering.
#15
Mekanisk / Sv: Deffekt Hjullager - 54000 Km
torsdag 04. juni 2015, klokken 19:28
Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:22
Sitat fra: BE på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:51
Normalt bruk av bil i Norge inkluderer kjøring på salte veier. Dessuten skal hjullagrene være forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til, er de ikke dette er det en fabrikasjonsfeil og skal følgelig byttes på garanti/reklamasjon. Det fine med forbrukerkjøpsloven i Norge er at den stiller produsentene ansvarlig for å reparere dårlige produkter, selger de defekte/dårlige varer må de ordne opp etter seg :)

Det eneste de kan slippe unna med er dersom bilen er kjørt over 100 000 km de første 5 årene, da vil dette kunne forsvares som unormalt høyt bruk og følgelig gjøre reklamasjon vanskeligere. Garanti kan du i det tilfelle bare glemme siden den som regel gjelder f.eks. det som inntreffer først av 3 år eller 100 000 km. Jeg antar at det er 3 år som er nybilgarantien på Euroleaf.

Hjullager som er forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til over tid sier du. Hvem produserer slike hjullager og i hvilke biler er de montert? Hjullager er beskyttet av simmeringer eller tetninger fra lagerprodusent som er laget i gummi som vil svekkes over tid slik at vann og grums kan trenge inn i hjullageret. Et hjullager,opphengskule,endeledd etc svekkes pga at det er i bruk,sjelden det skyldes produksjonsfeil. Det er ikke et dårlig produkt fordi produktet brytes ned over tid ved bruk. En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.
Jo det er et dårlig produkt hvis det er vanlig at hjullager ryker etter 54000km. Da har "noen" ikke gjort jobben sin skikkelig og dimensjonert hjullageret feil eller montert det feil. Det er ikke tilfeldig at på noen biler så blir nesten ikke hjullager byttet mens andre må gjøre det hele tiden. Det er ikke flaks.
Selvsagt slites alt mulig rart men man kan ikke si at det er greit at et hjullager ryker straks du har kommet ut av bilsjappa. Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA