Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kiefer

#1
Lading av Tesla / Sv: Breaking: Slutt på fri Supercharger fra 1.1.17
tirsdag 08. november 2016, klokken 20:03
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.

Hva er det dere holder på med Tesla?

Jeg tror som ikke man skal være så bekymret for Tesla ejere i Danmark. Den danske regering har helt og aldeles stoppet alt salg af el-biler her i landet, og de få der bliver solgt nu er slet ikke nok til at det kan betyde noget som helst hvad angår SuC i Danmark. Det gælder både nuværende teslaer og den kommende Model 3. Den kommer til at være markant dyrere end en tilsvarende Mercedes E-klasse og endda for en mindre bil.

De nuværende 3500-4000 danske teslaer der findes er allerede nok til at fylde de danske SuC'er og de er jo alle købt før 1.1.2017.

Vi har i DK 30% afgift i øjeblikket på en el-bil og det stiger til 60% den 1.12017 for at stige til 90% året efter. Dertil skal selvfølgelig tillægges de 25% moms vi også har...

Så nej, elbiler er noget de andre lande i verden har...

For at være helt ærlig synes jeg det er lidt noget pjat det Tesla har gang i, de kunne lavet dette på Model 3 og så stadig lade det være inkluderet i deres premium biler Model S og X. Prøv og kør en tur ned igennem Tyskland, men holder jo helt alene på deres SuC'er. Det er kun i NO, DK, NL og CH at der kan være en smule kø en gang imellem.

#2
Model X / Sv: Gulvmatter
søndag 28. august 2016, klokken 21:15
Måske disse så virker bedre til det norske og danske klima:

http://www.ebay.com/itm/ToughPRO-Heavy-Duty-Custom-Fit-Floor-Mats-For-2016-Tesla-Model-X-6-Seaters-/201611719274?fits=Make%3ATesla&var=&hash=item2ef0feb26a:m:mRJOyX8W7To3IG_310oXAXg&vxp=mtr

Vi har ikke så meget sne hernede, men masser af mudder på ungernes gummistøvler...

Jeg synes bare 299 USD + shipping og importold/moms bliver lidt dyrt for et sådan sæt.

/Martin
#3
Model X / Sv: Model x er bare for korte mennesker
onsdag 10. august 2016, klokken 20:29
Min kone, som kører bilen mest til hverdag, er 185cm høj og har absolut ingen problemer med at bilen er for lav i højden.

Både udsyn og sædeindstillinger er helt fine.

/Martin
#4
Model X / Sv: Aktiv spoiler uten P
mandag 08. august 2016, klokken 09:23
Ja, bremselyset sidder også i den passive.

/Martin
#5
Model X / Sv: Aktiv spoiler uten P
søndag 07. august 2016, klokken 22:53
Vi har fast spoiler på vores X90D uden P, vores bil er produceret april/maj måned (endelig konfiguration lagt den 8. april 2016). Den faste spoiler ligner den aktive rigtig rigtig meget, blot bliver den siddende oppe når bilen er parkeret i modsætning til dem der har aktiv.

Om vi hellere ville have haft aktiv. Tjae, bilen er "konebil" og hun ville hellere helt have undværet spoiler og siger det blot er en gang unødvendigt lir :-)

/Martin
#6
Model X / Sv: Bilder av Model X
søndag 07. august 2016, klokken 17:45
Sitat fra: eha på søndag 07. august 2016, klokken 00:03
Det er godt å se at det fremdeles er noen av våre danske venner som velger elbil selv etter at den bitre avgjørelsen om innføring av avgift falt. Jeg håper at danske politikere tyr til fornuften igjen snart!

Mja, jo. Det er selvfølglig rigtig nok. Men vi bestilte vores i 2014 og fik sammen med 31 andre leveret bilerne FØR den 1.7.2016 hvor de nye regler om afgift på biler trådte i kraft. Hvis man vel og mærke havde bestilt før den 8.10.2015. Jeg ved der er en enkelt model X der er indregisteret efter den 1.7.2016, så der reelt er leveret 32 model X i Danmark i år. Men det er kun den ene hvor der ikke er tvivl om der skal betales afgift.

Det er også af lidt den samme årsag at vi har bestilt den mest skrabede udgave af en X90D med eneste tilvalg som 6 sæder, anhængerfeste og efterfølgende eftermonteret autopilot.

Så vi har vel rundt regnet betalt 400.000 mere end i skal give i Norge... deprimerende... ja!

/Martin
#7
Model X / Sv: Rekkevidde med tilhenger eller campingvogn
søndag 07. august 2016, klokken 17:40
Jeg kørte fra Randers SuC til Rødekro SuC i dag, fartpiloten var sat til maksimalt 90km/t hele vejen. forbruget endte på ca. 350wh/km. lidt vind og en del regn. Det var med tom trailer.

Snitforbruget returvejen med medvind. Samme rute men nu blot et par bore og bænke i traileren også. Her endte snitforbruget på 270wh/km. På returvejen var det muligt at lægge sig bag ved en lastbil der også kørte ca. 89-91km/t hele vejen. Dette sparede rigtig meget energi.

Traileren er en Brenderup dobbelt boogie maksimalt 750kg. Hvor der må læsses 525. Og jeg vil tro jeg havde ca. 100kg læs på traileren på returvejen.

/Martin
#8
Model X / Sv: Bilder av Model X
lørdag 06. august 2016, klokken 23:48
Jeg tog lige et billede af vores Model X i går. Havde været ude at gå en kort aftentur og da jeg kommer hjem og går omkring hjørnet ser jeg dette syn:


#9
Model X / Sv: Brei bil - hvilke erfaringer har X-eiere til nå?
lørdag 06. august 2016, klokken 23:42
Jeg synes ikke man i det daglige mærker at bilen er en anelse større end en Model S. De føles ca. lige store når man kører rundt i dem.

men hvad angår både vores Model S og Model X, er jeg da glad for vi valgte garageporte på 2.7 meter og ikke standarden på 2.4 meter som de fleste i Danmark vælger at installere.Lofthøjden i garagen måtte godt have været 20cm højere end de 2.2 meter den er nu. Det er lige i underkanten når man skal åbne sidedørene.

/Martin
#10
Model X / Sv: Model X rekkevidde og forbruk
lørdag 06. august 2016, klokken 23:39
Jeg tror ikke det var medvinden der var årsagen til de 181wh/km, det var mere det at jeg lå i læ for konens Model X på turen.

Det svarer jo til at lægge sig ind bag en lastbil og blive skærmet for vinden, så kan man sagtens spare en masse energi. Det er dog bare de færreste lastbiler der kører rundt med 135km/t ;-)

Jeg skal i morgen køre 175km frem og 175km tilbage med trailer. Det skal nok blive interessant.

Som test inden turen i morgen havde jeg min første tur til genbrugspladsen (affaldssortering) i dag. Det var en tur på sammenlagt 15km, og forbruget var 350wh/km.

Hastigheden var aldrig over 65km/t på de 15km.

/Martin
#11
Model X / Sv: Hvordan fungere frontdørene uten premiumpakken?
lørdag 06. august 2016, klokken 23:34
Vi har fravalgt Premium interiørpakke på vores Model X90D.

Vi kunne ganske enkelt ikke retfærdiggøre at betale 50.000 DKK for et iphone stik, som vist var det eneste vi kunne bruge i den pakke ;-)

Måden man åbner fordørene på, er ved at trykke ind på håndtagene på dørene, hvorefter de åbner. Man lukker dem enten ved at klikke på skærmen, eller lukke venstre fordør ved at trykke på bremsepedalen. Der er i seneste opdatering kommet en knap der hedder "close all" så lukker man alle døre og bagklap.

Man kan også trække blidt i dørhåndtagene på indersiden af fordørene og de vil lukke. på samme som man også kan åbne dem ved hjælp af håndtagene.

Det er ikke muligt hverken at åbne eller lukke fordøre ved hjælp af FOB. Dobbeltklik på taget har ingen effekt, og der er ingen knapper til fordørene på FOB.

Man kan åbne frunk, trunk, ladeport og bagdøre ved hjælp af FOB, intet andet.
#12
Model X / Sv: Skinn eller delskinn - bilder?
fredag 29. juli 2016, klokken 09:58
Vi har fået vores leveret uden skin (læder) med standardsæderne og er godt tilfredse.

Vores oplevelse af nu 2 x Model S med børnestole har været at læderes (skin) ikke er af en særlig god kvalitet hos Tesla og stolene ødelægger sæderne.

Derfor valgte vi standard sæder på vores Model X, som er beregnet som kone(barnebil). Det valg ville vi berstemt ikke gøre om, efter nu også at have set andre danske Model X med fuldpakker.

Jeg vil næsten tro vores er den eneste af de 31 styk leverede i Danmark uden læder :-)

/Martin
#13
Model X / Sv: Batteri på 60D
tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:54
Sitat fra: KrW på mandag 25. juli 2016, klokken 18:19

Er det på danske motorveier i  130 kmt+?

Det er et gennemsnit set over 6000km på danske og europæiske veje. De sidste 2500km har primært været danske landeveje hvor vi kører mellem 85 og 105 km/t

Men det totale snit for 6000km er ca. 250wh/km hvor vores Model S har et snit på 226wh/km
#14
Model X / Sv: Batteri på 60D
mandag 25. juli 2016, klokken 17:28
Når du forventer at skulle bruge alle 60KwH på batteriet, hvor meget regner du så med at køre i snit (wh/km) i en X60?

Min hustru kører ca. 250 wh/km i snit i sin ( sommerkørsel). Så hvis du forventer et forbrug på meget mindre ville jeg nok være nervøs ved at vælge en X60 og i stedet gå efter en X75.

/Martin
#15
Model X / Sv: Model X rekkevidde og forbruk
fredag 22. juli 2016, klokken 09:26
Aircon er altid tændt, jeg kører aldrig uden. Det gælder både i Model S og i X.

Kørte forøvrigt bag hustruen i går på en strækning på ca. 80 km. Her lå vi begge med autopilot med 135km/t på E45. Min afstand på autopiloten var sat til 1. Hun kørte turen med et snit på 238 wh/km og jeg kørte samme tur med et snit på 181 wh/km Vi havde medvind hele vejen og Aircon var i begge biler sat til 20 grader.

Da jeg senere samme aften kørte samme strækning uden hende, lå mit snit på 226 wh/km.

Så det kan godt betale sig at lægge sig bag en Model X på motorvejen :-)

/Martin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA