Sitat fra: GeirHM på tirsdag 08. november 2016, klokken 09:54
Dette er en dårlig nyhet. Ikke for deg og meg. Vi beholder våre early-adaptor privilegier. Det er ikke en gang av større betydning for det norske markedet siden strøm er så billig her og opplegget skal reflektere prisene på strømleveransene lokalt. Men denne formuleringen er problematisk for videre implementering av elbiler (som hovedsaklig er tesla) på det store bilmarkedet verden over: "...Utover dette vil det være en liten avgift for Supercharging som belastes inkrementelt og koster mindre enn å fylle tanken på en sammenlignbar bensinbil." Betyr dette at dansker som har en av Europas høyeste strømpriser skal betale bare litt mindre enn det det koster å tanke deres fossilbiler? Dansker (og de fleste andre europere) må kjøpe sine Tesla med de samme avgiftene (omtrent) som de betaler for andre biler. Hvorfor skal de velge Fremonts biler da? Nei, dette er ikke bra. Vi har ikke nådd noe tipping point ennå. Elbilen er fortsatt en umoden teknologi. Det er det visst flere enn Dagens Næringsliv som ikke har fått med seg.
Hva er det dere holder på med Tesla?
Jeg tror som ikke man skal være så bekymret for Tesla ejere i Danmark. Den danske regering har helt og aldeles stoppet alt salg af el-biler her i landet, og de få der bliver solgt nu er slet ikke nok til at det kan betyde noget som helst hvad angår SuC i Danmark. Det gælder både nuværende teslaer og den kommende Model 3. Den kommer til at være markant dyrere end en tilsvarende Mercedes E-klasse og endda for en mindre bil.
De nuværende 3500-4000 danske teslaer der findes er allerede nok til at fylde de danske SuC'er og de er jo alle købt før 1.1.2017.
Vi har i DK 30% afgift i øjeblikket på en el-bil og det stiger til 60% den 1.12017 for at stige til 90% året efter. Dertil skal selvfølgelig tillægges de 25% moms vi også har...
Så nej, elbiler er noget de andre lande i verden har...
For at være helt ærlig synes jeg det er lidt noget pjat det Tesla har gang i, de kunne lavet dette på Model 3 og så stadig lade det være inkluderet i deres premium biler Model S og X. Prøv og kør en tur ned igennem Tyskland, men holder jo helt alene på deres SuC'er. Det er kun i NO, DK, NL og CH at der kan være en smule kø en gang imellem.