Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Snibur

#1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Defa kupevarmer
mandag 25. september 2017, klokken 16:01
Jeg kjøpte kabel fra Defa, monterte den bak og trakk den inn i bagasjerommet. Der monterte jeg kupevarmer fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-1400-W-2000035069/  Kupevarmeren sitter bak bakseteryggen og peker opp/framover.
Og fjernstyring fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-fjernstrømbryter-på-av-til-utendørsbruk/36-4607  +  http://www.clasohlson.com/no/Nexa-TMT-918-multifjernkontroll/36-4615

Har fungert utmerket i fire år så langt.
#2
Jeg fikk også radioen lett ut med i Biltema-bøyler på iOn 2011-modell. De skal vel bøye vekk noen haker som radioen er festet med, så det er sikkert viktig at de stikkes inn i hullene på riktig måte.
#3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: DAB i C-Zero
mandag 07. august 2017, klokken 12:28
Jeg har akkurat bytta radio på min iOn. Overgangskabler fra Biltema fungerte perfekt. Hadde stor nytte av oppskriften til TB når jeg skulle finne permanent + og tenningslås +. Enkelt å skjule antenne ledning og å trekke den fra vinduet og fram til spilleren.
#4
Jeg har en Peugeot ce 122 hvor batteriet har tapt seg så mye at jeg ikke får brukt den til å sykle til jobben. Batteriet sitter i bagasjebrettet. Stagene som holder bagasjebrettet har brukket et par steder men dette har jeg reparert så det holder foreløpig. Nytt batteri koster 6500 hos forhandler i Norge. Ser at det selges sett med batteri, bagasjebrett med batteriholder og lader for lavere pris enn dette. Flere av disse har høyere kapasitet enn mitt - har sett opp til 18 AH. Mitt er på 10 AH. Er det uproblematisk å bytte så lenge jeg holder meg til 36 volt? Kan alt annet brukes - motor, sensorer, reguleringsboksen på styret,....?
#5
Hmmm, tydeligvis enda en forskjell mellom iMiev og de andre trillingene. På iOn folder speilene seg inn når man låser. Da er det kanskje likevel uvitenhet som gjør at alle står og skraper is.
#6
Fra den lokale togstasjonen ser jeg oppstillingsplassen til bilene som brukes i hjemmesykepleien i bydelen. For et par år siden (husker ikke helt når men maks to år - altså må dette være årsmodell ikke eldre enn 2014) byttet de ut alle bilene og fikk et tjuetalls iMiev med egne ladestasjoner. Når det er kuldegrader står alle og skraper is fra rutene før de kjører. Mange av bilene har også top-hat for å unngå is på rutene. Tenkte først at de kanskje ikke vet at disse bilene kan forvarmes, men så ser jeg at speilene ikke folder seg inn når de er låst. Dette kan tyde på at de har en annen og enklere versjon av iMiev. Regner med at bilene er leaset. De kommer vel da på markedet som bruktbiler om en stund. Her gjelder det å passe på ....
#7
Da den var ny kunne jeg sykle tur-retur - altså 44 km totalt, men måtte da gå ned fra maks til normal hjelp fra motoren på hjemturen for å være sikker på å komme opp bakkene på slutten av turen. Så jeg har hele tiden ladet både hjemme og på jobb.
#8
Takk for svar. Dette blir nok litt utafor hva jeg får til. Noen som vet noe firma i Norge som gjør slike jobber?
#9
Jeg har en Peugeot ce-122 el-sykkel som etter 2 1/2 sesong begynner å få kortere kjørelengde. Jeg sykler ca 22 km til jobb, lader på jobben og sykler samme strekning hjem igjen. Har kjørt på maks effekt på motoren men har et par ganger i det siste kjørt tom for strøm på hjemveien - det er noen oppoverbakker på slutten. Kjører nå på "normal" effekt - altså trinn 2 av 3. Det holder foreløpig. Må tråkke hardere selv, og det tar litt lenger tid. Men snart får jeg vel problemer her også. Der jeg kjøpte sykkelen skulle de ha over 8 tusen for nytt batteri. Har søkt på nettet men har så langt ikke funnet batteri til akkurat denne.
Er det mulig å bytte ut cellene i batteriet? Finnes det noe firma i Norge som gjør dette? Er det vanskelig å gjøre det selv - annet å passe på enn å lodde dem sammen riktig? Hvor får man i såfall tak i nye celler? Er det standard mål på cellene eller må jeg sørge for at nye celler er nøyaktig like store for å få plass inne i batterikassa? Kan jeg bruke celler med høyere kapasitet enn de jeg har? Det skal visstnok være 37V  10 Ah i batteriet slik det ble levert.
#10
Jeg fikk byttet kabelen fra girhendelen på min 2011 iOn i fjor høst. Den ble vanskelig å få i riktig posisjon, og jeg opplevde også å få opp skilpadda og gul varsellampe et par ganger. Etter at kabelen ble byttet har jeg ikke hatt problemer med dette lenger.
#11
Jeg var hos Andresen Bil (Peugeot-forhandleren på Ski) med diesel-Peugeoten på EU-kontroll i dag og spurte hvordan det er med aksjoner på vår iOn som er bruktimportert fra Danmark av Buddy Electric. Han kunne bekrefte at de er i gang med å kalle inn iOn pga batterifestene, og at vår bil sto på lista over de som vil bli kalt inn. Vi skal også få byttet bremsevakumpumpe, det hadde vi ikke fått beskjed om men det sto i systemet at det skal gjøres. Det har ikke noen betydning om bilen er bruktimportert hvis den har et chassisnummer som er omfattet av innkallingen.
#12
Kolbotn-Lysaker langs Mosseveien/Sjølystveien. Det er en del stigning på turveien fra Mosseveien opp til Holmlia, vet ikke om du finner stigningstall for dette. Jeg legger i en del krefter selv. Har ikke prøvd i bakker som er så bratte at jeg må gi opp, men synes det går ganske tungt i de bratteste bakkene jeg kjører. Nesten like tungt som å sykle opp med en lett hybridsykkel uten eldrift. Men resten av strekningen går det raskere og lettere med elsykkelen.
#13
Jeg kjøpte elsykkel fra Biltema forrige uke - ikke den sammenleggbare men herresykkel-modellen de har. Jeg sykler ca 20 km til jobb og samme tilbake - mest flatt, noen slage bakker og litt brattere siste biten når jeg skal hjem. Så langt har jeg ladet både hjemme og på jobb - pleier å bruke ca halve batteriet til jobb så jeg har ikke tatt sjansen på å kjøre tom for strøm på hjemveien.

Synes jeg har fått mye for prisen rett under 6000 kr. Jeg bruker ca 10 minutter kortere tid på turen enn med vanlig sykkel, og blir mindre sliten. Merker at motoren er svak når jeg kommer i litt brattere oppoverbakker - da er det ikke så mye drahjelp som man kunne ønske.

Jeg synes bakhjulet triller litt dårlig. Dette er Shimano Nexus 3-girs med pedalbrems. Har ikke noe erfaring med slike hjul, men det virker som det er en del mer friksjon enn det jeg er vant til fra sykler med utvendig gir. Ellers er sykkelen god å sykle på, med behagelig oppreist sittestilling.
#14
SitatSnibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?

Ja jeg sprøytet på med noe tectyl eller tilsvarende som jeg hadde stående.
Hvis jeg husker riktig må man borre gjennom stål enten i selve karosseriet slik jeg gjorde, eller i chassiet hvis man festet kontakten i plast-delen av karosseriet.
#15
Jeg har også montert en slik DEFA-inngang bak på høyre side. Jeg borret gjennom stålet i karosseriet (ikke plast-fangeren/skjermen) og satte kontakten nærmere ladekontakten enn det som er på bildet. Dette gjorde jeg for å kunne trekke ledningen gjennom et hull i chassiet og inn bak plastdekslet man ser på bildet. Jeg har montert en kupevarmer jeg hadde liggende - tror ikke den er på mer enn 900 watt. Den trenger derfor litt tid til oppvarming. Har montert en fjernstyrt kontakt fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-på-av-utendørsmottaker/Pr364607000 med tilhørende fjernkontroll http://www.clasohlson.com/no/Nexa-TMT-918-multifjernkontroll/36-4615. Dette fungerer veldig bra. Den er programmert til å slå seg på et par timer før avgang. Dette er en funksjon som er enkel å koble ut og inn. Når den er koblet ut er det bare å trykke på On så kobles strømmen på.
Jeg har bakseteryggen på den siden varmeren står nedslått sånn at varmen blaser lettere framover.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA