Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mortys

#1
Audi e-tron / Sv: Model 3 eller etron
tirsdag 18. september 2018, klokken 20:39
Personlig kan jeg ikke forstå at en kan sette Tesla opp mot Audi med tanke på byggekvalitet og finish. Joda begge er store og elektriske med lang rekkevidde, men der stopper det (etter min mening).

Selv om det er litt på sidelinjen så kan vel alle som driver bedrift fortelle at et foretak som ikke enda pr dags dato har tjent penger i løpet av 15år, ikke fortjener livets rett.....
#2
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
tirsdag 18. september 2018, klokken 20:06
Sitat fra: rfagerdal
Gode nyheter for oss som elsker quattro nå som det er det gamle systemet på e-tron igjen som favoriserer bakhjulene!

./pirkemodus
Her er det ikke snakk om noe gammelt system, men 2 separate motorer med elektronisk styring/synkronisering og har veldig lite med torsen-diffen å gjøre.
quattro er ikke annet enn en merkevare for Audi og forteller ikke annet at bilen har 4wd...ikke hvilken. Første Audi med 40:60 fordeling med torsen-diff var RS4 B7 som kom i 2006
#3
Når vi fikk bilen i fjor sommer, monterte jeg på et sett med 19" felger som jeg hadde fra en annen bil jeg hadde solgt med GY Assymetric 2 dekk (så godt som nye) og første dagen kona kjørte på jobb brukte hun altså 10mil rekkevidde for å kjøre 3,4mil.....GY dekka har en rullemotstand som er et stykke ut i alfabetet, så jeg regner med t det har mest med saken å gjøre. Vi har i vinter kjørt med Hakkapelitta R2 på originalfelg og rekkevidden har ligget rundt 13-14mil (forbruket ligger på ca 17-19kwh). Har i dag montert nye 18" og det skal bli morro å se hvordan det blir. Vi er uansett nødt til å innse at rullemotstand har utrolig mye å si på disse bilene.
#4
e-Golf / Sv: Vurderer kjøp av E-Golf, men er usikker
onsdag 10. september 2014, klokken 17:08
Jeg kjøpte e-Golf på Møller Bil Sandnes og Jæren og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med service og oppfølging. For min del var det ikke aktuellt med ventepumpe da kona pendler 7mil t/r daglig i tillegg til at vi har mildt klima i rogaland. Syns egentlig at fokuset på vp er litt overdrevet
#5
e-Golf / Sv: Erfaringer med dynaudio på egolf
torsdag 04. september 2014, klokken 02:57
Kona har Dynaudio i e-Golfen sin og er veldig fornøyd. Største forskjellen som er veldig merkbar er vel suben som ligger under bagasjeromgulvet. I tillegg til andre litt mer påkostede element og større forsterker...

Jeg hadde ikke vurdert noe annet, kosten er overkommelig, lyden veldig bra og det ønsker absolutt annenhåndsverdien.
#6
e-Golf / Sv: Felg og dekk
onsdag 27. august 2014, klokken 18:09
Sitat fra: Sonus på onsdag 27. august 2014, klokken 03:20
Jeg har bedt Møller ebkrefte eller avkrefte at Varianten bruker samme bakhjulsoppheng som E-golf, noe jeg mener den gjør(?).

På KW sin sider finner man Tüv-papiren og der skiller de mellom sett for biler med opptil 965kg foraksellast og biler med last over 966kg foran. Bak er det på vanlig Golf kun 980 kg, mens E-golf har som Gordon skriver 1040kg. Varianten har 1050kg bak.

http://www.kwsuspensions.com/kw-coilover-street-comfort-inox-41761.html
http://docs.kwsuspension.de/ga-KWSC-8000T-Y-U-Z_1229-14.pdf

Jeg syns også at bilen med fordel kunne vært noen cm lavere, men jeg kommer til å vente til H&R eller tilsvarende kommer med et sett som er godkjent og beregnet til bilen.

Å bruke masse $$ på et senkesett som ikke er tilpasset bilen og som en aldri for godkjent er meningsløst etter mitt hode :p
#7
e-Golf / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf
onsdag 20. august 2014, klokken 17:19
Sitat fra: Øggen på onsdag 20. august 2014, klokken 15:17
Da er den selgern(selgerinnen) jeg snakket med helt på jordet. Synes uansett det er mye dill med den girstanga. Dette kunne gjøres enklere.
Takk for svar.

Vi kjører kun med regen på bremsepedalen (som forøvrig er standardmodus)...setter den i D og kjører, enklere kan det ikke bli....Jeg har testet D1-D3 ved et par anledninger for morro, og resultatet blir jo egentlig akkurat det samme som ved bruk av bremsepedalen
#8
e-Golf / Sv: Felg og dekk
mandag 28. juli 2014, klokken 14:37
Sitat fra: e-Golfer på mandag 28. juli 2014, klokken 12:24
Hei.

Var og hentet bilen i dag, og er kanonfornøyd. Var noen som ba meg legge ut erfaringer og bilder med 18" Durban felger her når jeg fikk den. Første tur var på 23 km med noe motorvei og noe bykjøring. Endte på 15,4 kWh/100km. Ut fra tidligere diskusjon her om 19 toms, så synes jeg ikke det var så ille. Kjørte sånn "normalt", altså overhodet ingen forsøk på økonomisk kjøring, så jeg er relativt fornøyd med dette. Ved prøvekjøringen av demobilen på sparefelger, kom jeg ut med 15,6 kWh etter 38 km. Kjørte vel relativt likt da, som nå. Dog annen løype.

Bilder vedlagt :-)

Skal legge til mer info når jeg får testet mer.

Hvilke dekk er det som står på?
#9
e-Golf / Sv: Felg og dekk
onsdag 23. juli 2014, klokken 14:26
Nå har jeg brukt dette systemet og har god erfaring med det. En sjekker at hvert dekk har korrekt lufttrykk og kaliberer systemet etter dette...ergo om rulleomkrets forandrer (som det vil gjøre med mindre lufttrykk) marginalt på et av hjulene så vil det gi en alarm at en må sjekke lufttrykk.

Sitat fra EU sitt lovforslag:
"Vehicles in categories M1 shall be equipped with an accurate Tyre Pressure Monitoring System capable of giving, when necessary, an in-car warning to the driver when a loss of pressure occurs in any tyre, which is in the interests of optimum fuel consumption and road safety. Appropriate limits in the technical specifications shall be set to achieve this, which shall furthermore allow for a technology-neutral and cost-effective approach in the development of accurate Tyre Pressure Monitoring Systems."
#10
e-Golf / Sv: Felg og dekk
onsdag 23. juli 2014, klokken 00:59
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 23:25

Jeg er ikke sikker på om den typen er godkjent etter at trykkmålere blir påbudt i høst. Forøvrig er det null problem å bruke sensor-typen med uoriginale felger. Sensoren sitter uansett bare på innsiden av ventilen, det er én enhet.

Det er ikke trykkmålere som ble påbudt, men et system som kan varsle om en skulle ha lite luft i dekk. Hvor vidt det dreier seg om det ene eller andre systemet spiller ingen rolle. VW kommer forøvrig med ABS-systemet standard på alle biler fra 1/1-2015 for å i møtekomme dette kravet fra EU.
#11
e-Golf / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
søndag 20. juli 2014, klokken 10:08
Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 21:52
Det er bare rart at man knapt merker forskjell i forbruk på fossilbil med mindre det blir ekstremt. Det er ingen stor forskjell på min gamle fossilbil om den ruller på 205/60-16 på vinteren eller 245/40-18 og 265/35-18 på sommeren. Det er snakk om en økning på langt under 10%. Fadern har en Golf TDI som har 195/65-15 på vinteren og 215/55-16 på sommeren, og der klarer man ikke å måle noen forskjell.

Det den erfaringen jeg også satt med da jeg valgte å sette på 19" med 235/35 på min, men måtte som nevnt bite i det sure eplet pga alt for høyt forbruk.
#12
e-Golf / Sv: Innvendig farge - hva er ditt valg?
fredag 18. juli 2014, klokken 21:46
Kjørte bankers og gikk for sort skinn, passer jo greitt til en hvit bil uansett
#13
e-Golf / Sv: Felg og dekk
fredag 18. juli 2014, klokken 21:45
Sitat fra: e-Golfer på fredag 18. juli 2014, klokken 20:48
Her er min nye.., med 18" Durban. Skal hente om en uke når jeg er hjemme fra ferie...

Hvilke dekk blir bilen levert med og det hadde vært morro å vite prisen på felgene...Hadde vært interessant med litt forbruksinfo når du får kjørt litt
#14
e-Golf / Sv: Felg og dekk
fredag 18. juli 2014, klokken 16:38
Til oss som liker litt størrelse så tenkte jeg at dette kunne være et alternativ...hvis en bare fant noen gode og lette felger i rett dimensjon da  ::)
#15
e-Golf / Sv: Felg og dekk
fredag 18. juli 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Råde på fredag 18. juli 2014, klokken 11:29
Pokker. Antakelsen om 3-5% økt forbruk var altså helt feil. Forskjellen mellom 205/55-16 og 235/35-19 er nærmere 50% økning.

Du milde...

Jeg tenkte i samme baner som deg, men hadde aldri i verden forventet denne forskjelen som jeg har sett her.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA