Skal hilse å si at luftfjæring er fordyrende ja! Rebuild hos tesla koster godt over 100k, og levetiden på systemet er bare 8-10år! DIY og billige kinadeler 25k.
Litt skeptisk til at gåen AC skal forårsake at batteriet konker ut. Batteriet beskytter seg selv og tar veldig lite lading hvis det er for varmt eller for kaldt. I Norge er det nesten ikke mulig å få batteripakka varm nok til at det skal ta skade selv ved supercharger. Jeg har selv kjørt uten AC en god stund på sommeren. Det jeg merka det på at maks effekt på SC var vesentlig lavere. At batteriet er bunnfrosset er heller ikke særlig skadelig. Det som mest sannsynlig har skjedd er at enkelte moduler har mista celler eller at enkelt celler har blitt dårlige. Da vil modulene få forskjellig spenning og bilen ikke ta lading. Tror nok dessverre det er litt lotteri det der.
Har du fått utskrift av modul spenningene? Jeg har lest en plass at bilen skal godta +/-100mV avvik på alle modulene. Hadde vært artig å sett hvor mye avvik det er på din pakke.
Når det er sagt høres det ut som en eller flere moduler er utfor dette. Da er det enste en egentlig kan gjøre er å bytte modulene som er dårlige. (Det er dette tesla gjør når de kjører refurb av pakker)
Jeg tror jeg ville ha kvitta meg med den, det som er avgjørende om en har råd til ny bil
Som du så er jeg inne i nesten samme problemstilling. Jeg vet at bilen i kjørbar stand er maks verd 200k. Da må en tenke hvor mye mer penger du må putte inn i en gammel bil for å få noen ekstra år vs hvor mye en må putte i ny bil som du vet er god for min 5 år. Jeg begynner å falle ned å å kvitte meg med min før noe mer går skeis.
Litt skeptisk til at gåen AC skal forårsake at batteriet konker ut. Batteriet beskytter seg selv og tar veldig lite lading hvis det er for varmt eller for kaldt. I Norge er det nesten ikke mulig å få batteripakka varm nok til at det skal ta skade selv ved supercharger. Jeg har selv kjørt uten AC en god stund på sommeren. Det jeg merka det på at maks effekt på SC var vesentlig lavere. At batteriet er bunnfrosset er heller ikke særlig skadelig. Det som mest sannsynlig har skjedd er at enkelte moduler har mista celler eller at enkelt celler har blitt dårlige. Da vil modulene få forskjellig spenning og bilen ikke ta lading. Tror nok dessverre det er litt lotteri det der.
Har du fått utskrift av modul spenningene? Jeg har lest en plass at bilen skal godta +/-100mV avvik på alle modulene. Hadde vært artig å sett hvor mye avvik det er på din pakke.
Når det er sagt høres det ut som en eller flere moduler er utfor dette. Da er det enste en egentlig kan gjøre er å bytte modulene som er dårlige. (Det er dette tesla gjør når de kjører refurb av pakker)
Jeg tror jeg ville ha kvitta meg med den, det som er avgjørende om en har råd til ny bil

Som du så er jeg inne i nesten samme problemstilling. Jeg vet at bilen i kjørbar stand er maks verd 200k. Da må en tenke hvor mye mer penger du må putte inn i en gammel bil for å få noen ekstra år vs hvor mye en må putte i ny bil som du vet er god for min 5 år. Jeg begynner å falle ned å å kvitte meg med min før noe mer går skeis.