Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tho

#1
Skal hilse å si at luftfjæring er fordyrende ja! Rebuild hos tesla koster godt over 100k, og levetiden på systemet er bare 8-10år! DIY og billige kinadeler 25k.

Litt skeptisk til at gåen AC skal forårsake at batteriet konker ut. Batteriet beskytter seg selv og tar veldig lite lading hvis det er for varmt eller for kaldt. I Norge er det nesten ikke mulig å få batteripakka varm nok til at det skal ta skade selv ved supercharger. Jeg har selv kjørt uten AC en god stund på sommeren. Det jeg merka det på at maks effekt på SC var vesentlig lavere. At batteriet er bunnfrosset er heller ikke særlig skadelig. Det som mest sannsynlig har skjedd er at enkelte moduler har mista celler eller at enkelt celler har blitt dårlige. Da vil modulene få forskjellig spenning og bilen ikke ta lading. Tror nok dessverre det er litt lotteri det der. 

Har du fått utskrift av modul spenningene? Jeg har lest en plass at bilen skal godta +/-100mV avvik på alle modulene. Hadde vært artig å sett hvor mye avvik det er på din pakke.

Når det er sagt høres det ut som en eller flere moduler er utfor dette. Da er det enste en egentlig kan gjøre er å bytte modulene som er dårlige. (Det er dette tesla gjør når de kjører refurb av pakker)

Jeg tror jeg ville ha kvitta meg med den, det som er avgjørende om en har råd til ny bil :)

Som du så er jeg inne i nesten samme problemstilling. Jeg vet at bilen i kjørbar stand er maks verd 200k. Da må en tenke hvor mye mer penger du må putte inn i en gammel bil for å få noen ekstra år vs hvor mye en må putte i ny bil som du vet er god for min 5 år. Jeg begynner å falle ned å å kvitte meg med min før noe mer går skeis.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva skal en gjøre med en død Model S?
fredag 16. februar 2024, klokken 20:31
Dette er nesten flaut. Fikk liv i gamlingen igjen. Sånn er det når en tar sorgene på forskudd, til mitt forsvar er de terror meldingene rimelig jævlige.

Viser seg at F88 var røket. Denne går til alt mulig, bl.a. lader.
Fant ut av det med å finne laderen i elektrotegningene og måle litt. Bytta F88 og bilen våkent uten feil.

Når det er sagt er jeg litt skeptisk til at den bare ryker men vi får se.

https://service.tesla.com/docs/ModelS/CircuitDiagram/2014.1_ModelS_LHD_Release.pdf

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva skal en gjøre med en død Model S?
fredag 16. februar 2024, klokken 19:39
Veldig godt tips med Vågsbygd Bilverksted.  :+1:  Jeg skal høre med de, høres ut som de har kontroll på det. Tusen takk for alle andre tips. 

Etter å ha fått liv i 12v systemet er stående feil:
BMS_f071: Kan ikke starte bil, Service kreves
BMS_f030: Kan ikke kjøre, Lukk ladeportluke(???)
BMS_w086: Kan ikke starte bil, Service kreves
GTW_w042: Ladeport dekativert, Lading utilgjengelig.
GTW_w024: Ladestrømstyrke redusert, Service kreves.
GTW_w023: Kan ikke lade bil, Service kreves.

Så faktisk en hel annen rekke med feil enn deg Coby.

Legger ved bilder av service alert listen. Ser mer ut som en lader er død. Charger Missing in Action er jo ganske on point. Hm... skal se om det er en sikring til den.


Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

 

#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva skal en gjøre med en død Model S?
fredag 16. februar 2024, klokken 10:39
Det er alltid lov å håpe  ;D Er jo veldig glad i bilen så det er trist. Men en eller annen plass må en si stopp  :'( Jeg har bestilt service hos tesla så vi får se.

Når det kommer til salgspris av en defekt bil er jeg selvsagt inneforstått med at den er lav. Kunne ikke med første øyekast ikke se noe tilsvarende på finn. Hadde vært litt gøy å høre fra noen som har solgt en defekt bil tidligere.

Eventuelt har jeg veldig lyst til å få bygd om til batteripakke til huset, har alltid trodd det skulle bli en stor greie men har ikke funnet noen som gjør det :D
#5
Model S 2013 - 2022 / Hva skal en gjøre med en død Model S?
fredag 16. februar 2024, klokken 10:05
Hei

Etter 10 år ser det ut som jeg må gi opp min Model S. Etter at den har stått en stund pga problemer med luftfjæringen ser det ut til at hovedbatteriet har tatt kvelden også. Jeg skal selvsagt verifisere dette, men jeg er lei og vil ikke kaste mer gode penger etter dårlige, så hvis det koster mer enn ca 20k å fikse gidder jeg ikke mer. Jeg kjøper heller en ny bil enn å putte mer i denne.

Men hva skal jeg gjøre med en død model s? Jeg gidder ikke ha den i hagen. Er det folk som kjøper opp slike biler? 
#6
And the plot thickens. Nå har jeg testa både den originale kompressoren (9 1/2 år gammel) og  den nye som bare er 3 mnder. Begge funker utmerket på testbenken min. Normalt trekk er < 10A. Øker litt når trykket går opp. Ikke så veldig lett å teste siden en må åpne en av de interne ventilene på kompressoren. Det er heller ikke noe interlock mot at en av ventilene er åpne så motoren bare staller og trekker maksimalt den kan med strøm hvis begge er lukket... Rimelig skuffet over hvor simpelt dette er laget. Håper ikke det er noe sikringer eller dritt på solenoid kontroll linjene som holder alt lukket når kompressoren setter i gang... Det hadde vært en rimelig idiotisk feil.
#7
I følge service manualen skal du fylle reservoaret til EASen til 8 bar med nitrogen. Det er et semi lukket system hvor kompressoren sender luft ut og inn av reservoaret og bare fyller med vanlig luft hvis det blir for lite trykk. Kompressoren har en lufttørker. Men litt usikker på hvordan den funker. For såvidt ening med sjokomelk her. Har ikke hørt om noen som gidder å gjøre det når de DIYer dette. Som sagt funka den originale kompressoren med vanlig luft i 2 år (den ble totalt 9 1/2 år).
#8
Det viser seg at i mitt tilfellet at den nye kompressoren som er 3 mnd gammel har havarert. Den dro med seg 40 amp sikring. Dette var en Arnott kompressor skal skal være rimelig grei kvalitet. Jeg må høre med Arnott hvorfor dette kan ha skjedd. Når en monterer slike ting selv har en jo null å komme med i forhold til garanti osv. Jeg mistenker at den ikke tålte kulden vi har hatt.

Fikk forøvrig testa ut toolbox. Brukte 500kr på en time. Mye interessant der, har ikke fått sett igjennom alt jeg fikk ut enda. Dog ikke mye hjelp å få om air suspension. Kunne lese av trykket på alt. Det var omtrent det. Fikk ut DTCene. Med hjelp av en bekjent fikk jeg vite at på DTCen på air suspension systemet betydde sjekk kompressor rele. Og helt riktig ingen spenning der.

Brukte 2 timer på å grave fram den 40amp sikringen på batteriet. (Fy faen for en idiot som klart å trøkke det inn på en så tullete plass)

Dessverre så røyk den nye sikringen igjen med en gang jeg testa, så kompressoren er helt stuck... Så akkurat nå er bilen i noen deler og uten kompressor. Får klare meg uten fram til jeg får en Vigor kompressor. Tror jeg prøver meg på det billigste denne gangen :D

Er 3 ting jeg vil gjøre anderledes denne gangen.

  • Sette på en ny sikring som er lettere tilgjengelig før kompressoren. f.eks. et rele med innebygd 30 amp sikring. Jeg vil ikke rote med de jævla batterisikringene igjen!
  • prøve å få fylt systemet med nitrogen. Enten å gjøre det selv eller å få Tesla/Andre til å gjøre det. Jeg er litt redd for at "vanlig" luft får kompressoren til å havarere mye fortere. Dog litt rart at den originale kompressoren holdt i 2år(!!) med lekk luftfjæring uten å havarere!
  • Ta en runde med lekkasjesøker når systemet er fylt opp. Mulig kompressoren har gått mye. Arnott kompressoren var mye vanskeligere å høre enn den originale. Men det virket ikke som den gikk mye.


Nå er det store spørsmålet om det er mulig å få fatt på noe nitrogen :D

Legger ved noen bilder fra toolbox :)



#9
Ja den menyen er kun på biler med TAS. (Tesla Air Suspension) jeg har den gamle levert av conti.
#10
Mener du å holde inne på Tesla Model S logoen og logge inn med service? Så ja. Er bare en Generisk feil der EAS_w005. Er det noe mer enn det som er tilgjengelig uten TT3?
#11
Hei

Litt vanskelig spørsmål kansje men må begynne en plass.

I sommer / høst bytta jeg alle 4 luftfjærer, komressor, kompresorrèle og ventilblokk. (Først lekkasje og så kompressorhgavari pga overbelastning). Dette har funket utmerket fram til nå. Forøvrig veldig gøy og ikke så vanskelig å fikse selv! (En drøm å bytte i forhold til hjullager!) ikke minst en fordel at det koster 1/5 del av det tesla skal ha :) Bilen er knapt verd så mye som de ville ha tatt.

Men nå har det skjedd noe dritt med det igjen. Helt sikkert pga kulda og snøen her på sørlandet. Jeg fikk først EAS_w007. Air suspension adjustment unavailable, med rødt symbol på lille skjermen. Alt så fint ut fysisk. Men når jeg kom hjem å satt bilen i garasjen var jeg dum nok til å prøve å heise bilen til very high. Dette funka veldig bra. Men nå vil ikke bilen gå ned igjen og feilmeldingen har bytta fra EAS_w007 til EAS_w005. Jeg har devet å resatt og styrt uten at det har hjulpet noe. Å kjøre på dette viset tar faktisk på ryggen. :D

Jeg antar det er et sensorproblem. Enten at sensoren er gåen eller korrosjon på en ledning. Men før jeg bestiller deler og begynner å fikle med det. Er det mulig å finne ut om det faktisk er et sensorproblem og hvillken sensor det gjelder? Jeg tenkte å prøve meg på Tesla Toolbox 3 å se om jeg kunne finne ut av det. Er det mulig? Jeg har ikke så lyst til å betale for TT3 hvis det ikke går å finne ut av på den måten. Noen som her erfarig med det? Jeg har alt av utstyr som trengs for å koble på.


Et spørsmål til litt på siden, Siden jeg begynner å få en del uorginale deler på denne bilen er jeg litt skeptisk til å la telsa fikse på den hvis jeg må det. EU kontroll etc. Er litt redd for at de bare skylder på uorginale deler og sier 200k takk. Noen som har erfaringer med det? Klarer de å holde seg? Anbefalinger på tredjepart verksted på sørlandet?   
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Refusjon eMMC
lørdag 12. juni 2021, klokken 10:11
Jeg fikk igjen for byee av skjerm. Akkurat samme beløp som betalt. Bytta skjermen i november 2020.
#13
Sitat fra: tho på torsdag 26. november 2020, klokken 10:09
Fikk akkurat kost estimatet. 14.304,- det er incl moms. Det som står er at de skal prøve å formatere SD-kortet først. Hvis det ikke går bytte skjerm.

Kostlinjer uten moms:
MS Tegra Reman MCU LTE Prem - EU (64GB): 9.280,-
Kabler og simkort er resten.

Det som er så kjipt at det nesten er verd det bare for å få LTE :/

Jaja 8 måneder senere fikk jeg faktisk tilbakebetalt hele beløpet (uten renter) av tesla. Jeg sente inn det skjemaet de la ut for noen måneder siden. Så det var tydligvis samme feilen allikevel og service senter Kristiansand bare surrer. Var surt i november men fint det løste seg nå.
#14
Fikk akkurat kost estimatet. 14.304,- det er incl moms. Det som står er at de skal prøve å formatere SD-kortet først. Hvis det ikke går bytte skjerm.

Kostlinjer uten moms:
MS Tegra Reman MCU LTE Prem - EU (64GB): 9.280,-
Kabler og simkort er resten.

Det som er så kjipt at det nesten er verd det bare for å få LTE :/
#15
Nei ikke svart skjerm. Generell treghet. Tar lang tid å starte bilen. Oppdatering kommer ikke inn (Oppdateringen kan ikke installeres, det har vært sånn siden 2018) og jeg mister Internett tilkobling ofte. (Må re-starte skjermen). Det jeg har fått beskjed om tidligere er at det er en internfeil MCUen må byttes for å fikse det og de ikke anbefaler å gjøre det før den går i helt i svart. Jeg antok det var eMMC problemet. Jeg viste ikke om at det var en annen lagringsenhet.

Jeg skal konfrontere tesla med dette sd-kort når jeg møter opp på service. Jeg tror nok at eMMCen min også er fucked men de bruker en feil i SD-kortet til å unngå garanti rep.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA