Beholde S85 2015 mod m/batteriutfordringer eller selge?

Startet av Coby, fredag 16. februar 2024, klokken 13:21

« forrige - neste »

Coby

Hei:)

Jeg har for øyeblikket min S85 2015 (140 000km) på verksted pga. batterisvikt.
Følgende feilmeldinger dukket opp da bilen i begynnelsen av desember først ikke ville starte, men etter hvert som jeg fikk start på den så ville den ikke ta noe særlig med lading (ca. 6km på saktelading hjemme og 3km på Kople-lader på jobb):

DI_u014 - Kan ikke kjøre (Spenningsforsyning for lav)
GTW_q018 - Redusert effekt i elsystem (Kjøretøyet kan stoppe uventet)
GTW_w157 - Effekt redusert (Kjøretøysystemer slås av)
BMS_f017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_w017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_f017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_w017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
DI_u023 - For å deaktivere bakkestop (Trykk på bremsepedal eller akselerasjonspedal)
BMS_u018 - Det maksimale batterinivået er redusert (OK å kjøre - service nødvendig)

Tesla besvarte selvsagt min servicehenvendelse med at batteriet var gåent og måtte byttes ut (190k for refurbished og 240k for fabrikknytt).
Jeg leverte da bilen til et lokalt tredjepartsverksted i stedet for, da de var villige til å undersøke det nærmere og se om det kunne være reparerbart.
De fant etter hvert ut at det var litt (for) store variasjoner i spenningene i de ulike cellene, men ved en nullstilling av bilens minne så klarte de å få den til å ta lading igjen, samt at den ble kjørbar.
De registrerte seg også at det ikke var gass igjen på AC, noe jeg kunne bekrefte at det ikke hadde vært siden juli. Da konkluderte de med en sammenheng mellom de to tingene, all den tid kjøling/oppvarming av batteriet går på samme systemet som AC og er avhengig av en fungerende AC for å ha noen effekt.
Sannsynligvis har det altså krevd for mye av batteriet i 6 mnd, uten noen hjelp til nedkjøling eller oppvarming, som igjen har ført til at det har "konket" ut.

Pr. i dag så jobber de fremdeles med bilen, da den for 2 uker siden plutselig ikke tok lading igjen.
De anser det som sannsynlig at det har med spenningsvariasjonene i cellene å gjøre, og skal nå forsøke å kalibrere disse i håp om at det vil gjøre nytten.

Så da kommer spørsmålet mitt:
Dersom det faktisk fungerer og bilen da virker til å være i "god form igjen".
Bør jeg anse det som trygt å beholde den en stund til, enn så lenge helsesjekk av batteriet er positivt, der er ingen tegn til fukt, korrosjon eller andre ting/feil i batteriet, etc.?
Eller bør jeg vurdere å kvitte meg med den så fort som mulig likevel?

Det skal nevnes at jeg ikke har panotak, luftfjærer eller annet "fordyrende" utstyr på bilen.

Og i samme omgang som den nå er på verksted, så blir følgende utbedringer gjort:
- Ny bærekule og bærearm venstre foran
- Bytte fireveisventil
- Påfyll av gass til AC
- Bytte av slitasjedeler på den ene bakre DU
- Bytte av håndtak venstre bak
Og ifm. EU-kontroll i mai 2023 så ble følgende utbedringer gjort:
- Hjullager foran v side
- Hjullager bak h side
- Styrekule og endeledd foran v side
- Stabilisatorstag foran v side
Annet:
- Bytte av bremsekaliper h og v - november 2019
- Bytte av 12V-batteri - mars 2021
- Bytte av fjæringer h og v foran - august 2021

Setter pris på alle innspill! :)

-Christine

tho

Skal hilse å si at luftfjæring er fordyrende ja! Rebuild hos tesla koster godt over 100k, og levetiden på systemet er bare 8-10år! DIY og billige kinadeler 25k.

Litt skeptisk til at gåen AC skal forårsake at batteriet konker ut. Batteriet beskytter seg selv og tar veldig lite lading hvis det er for varmt eller for kaldt. I Norge er det nesten ikke mulig å få batteripakka varm nok til at det skal ta skade selv ved supercharger. Jeg har selv kjørt uten AC en god stund på sommeren. Det jeg merka det på at maks effekt på SC var vesentlig lavere. At batteriet er bunnfrosset er heller ikke særlig skadelig. Det som mest sannsynlig har skjedd er at enkelte moduler har mista celler eller at enkelt celler har blitt dårlige. Da vil modulene få forskjellig spenning og bilen ikke ta lading. Tror nok dessverre det er litt lotteri det der. 

Har du fått utskrift av modul spenningene? Jeg har lest en plass at bilen skal godta +/-100mV avvik på alle modulene. Hadde vært artig å sett hvor mye avvik det er på din pakke.

Når det er sagt høres det ut som en eller flere moduler er utfor dette. Da er det enste en egentlig kan gjøre er å bytte modulene som er dårlige. (Det er dette tesla gjør når de kjører refurb av pakker)

Jeg tror jeg ville ha kvitta meg med den, det som er avgjørende om en har råd til ny bil :)

Som du så er jeg inne i nesten samme problemstilling. Jeg vet at bilen i kjørbar stand er maks verd 200k. Da må en tenke hvor mye mer penger du må putte inn i en gammel bil for å få noen ekstra år vs hvor mye en må putte i ny bil som du vet er god for min 5 år. Jeg begynner å falle ned å å kvitte meg med min før noe mer går skeis.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Vaduz

Høy varme er det absolutt verste for et batteri. Om du ikke har AC og allikevel superblader og kjører langt, vil garantert batteriet bli overoppheter og det er drepen for cellene.

Ellemelle

Sitat fra: Coby på fredag 16. februar 2024, klokken 13:21Og i samme omgang som den nå er på verksted, så blir følgende utbedringer gjort:
- Ny bærekule og bærearm venstre foran
- Bytte fireveisventil
- Påfyll av gass til AC
- Bytte av slitasjedeler på den ene bakre DU
- Bytte av håndtak venstre bak
Du skriver i den andre posten at dette har kostet deg 71500?
Slik jeg leser det, har de ikke åpnet batteriet i det hele tatt, kun prøvd å fikse dette ved hjelp av software og resets. Da er det ikke rart at det fortsatt ikke fungerer.

Etter alle solemerker må batteriet åpnes og repareres, dette er en jobb de andre (Bosch?, Elbilmek?) tar rundt 80 000 kroner for.
Hvis ditt verksted ikke vet hvordan sjekke/reparere batteriet fysisk, mener jeg dette grenser til lureri.
Det er jo helt åpenbart at man må få batteriet til å fungere før man reparerer alle mulige andre småting.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA