Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Philip Marlowe

#1
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
søndag 29. oktober 2017, klokken 07:21
#2
Ikke noe galt med Asia-biler, men går europeisk bilindustri under, vil det ramme norsk industri og næringsliv også. EU er vårt største marked.
#3
Sitat fra: GRS på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:57
Det er forsåvidt rett, men det vil trolig få flere til å bytte til elbiler om de rimelige får mer støtte enn de dyre. Terskelen for å bytte blir vesentlig lavere, mens de som har økonomi til det velger biler ut fra andre motiver, slik de alltid har gjort uten at staten har sponset det. :-)

En billig elbil med noe begrenset rekkevidde, evt i kombinasjon med en bildele/leiebil-løsning er tross alt bedre (for miljøet) enn alle som idag kjører fossilt.

Det vil komme mange el-småbiler fremover også. Med +/- 25mil reell rekkevidde og priser på rundt 150-200k ink mva. Med 50k i rabatt og feks 15k i vrakpant/innbytte vil veldig mange fler (kunne) velge det.

De som må «hjelpes» når straffetiltakene på fossilt virkelig slår inn er jo de med dårligst økonomi, som ikke har anledning til å velge hverken på mellomste eller øverste hylle. :-)

Fra et rettferdighetsperspektiv er dette muligens et godt forslag, men fra et miljø- og klimaperspektiv synes jeg dette et dårlig forslag. Vi må huske på at ikke bare erstatter at en stor Tesla Model S en stor eksosbil av type BMW 5-serie, eller en Model X en stor SUV av type Mercedes GLE, men etter noen år vil brukte Teslaer også bli gode alternativ til nye store eksosfamiliebiler av typen VW Passat eller Ford Mondeo. Nye beregninger anslår at Teslabatteriene kan vare i ca 800 000 km. Det betyr at en Tesla kan være til glede og nytte for flere eiere gjennom mange år. Jeg mener vi skal ha respekt for at man har behov for forskjellige bilstørrelser. En e-Golf vil nok oppleves alt for liten for mange familier, det er jo ikke uten grunn av stasjonsvogner har vært populære her i Norge gjennom mange år.

Før eller siden må også elbilene belastes moms. Jeg mener dette må innføres gradvis og forutsigbart for alle elbiler, og vi må unngå kraftige prishopp på de store elbilene. Stiger prisen på nye Teslaer med f.eks 250 000, så vil dette også føre til at brukbilbilprisene gjør et kraftig hopp.

Jeg foreslår derfor følgende modell for alle elbiler: 2019: 3% mva, 2020: 6%, 2021: 9%, 2022: 13%  osv.. 3% på en bil til 200 000 utgjør jo bare 6 000 kroner, men det utgjør 30 000 kr på en bil til en million. Tror ikke dette påvirker etterspørselen etter elbiler i begge grupper i nevneverdig grad. Man mener jo at elbilene kommer gradvis til å billigere å produsere.

Samtidig kan man jo innføre et krav om minimum elkjøringsstrekning for at plugginnhybridene skal få avgiftslette etter denne modellen: 2019: 50 km, 2020: 60 km, 2021: 70 km, 2022: 80 km osv. Til slutt forsvinner nok denne biltypen.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
lørdag 07. oktober 2017, klokken 08:52
Jeg er også enig i at plugginnhybrider må få lov til å lade på de offentlige plassene. De bør jo kjøres mest mulig på el. Skulle man nekte dem det av hensyn til elbiler med kort rekkevidde, så bør man kanskje vurdere å nekte langtrekkende elbiler som Tesla, Renault og Opel også.

Jeg mener det er et større problem med elbiler som blir stående lenge etter at de er ferdigladet.
#5
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 29. september 2017, klokken 15:38
Denne artikkelen er kanskje noe for kritisk til Model 3-produksjonen, men her hevder man altså at det bare er produsert 259 biler i juli, august og halve september. Altså et lite stykke igjen til målet om 1500 biler i 3.kvartal.
https://seekingalpha.com/article/4109451-tesla-model-3-production-yet

Om noen få dager får vi vel vite det riktige antallet.

#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilister er ikke interessert i bil?
onsdag 27. september 2017, klokken 15:20
Kanskje Teslaeierene burde melde bilene sine opp på Amcar-treff? Noen har jo til og med foliert bilene i lekre farger.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: VG: Kamp om ladeplasser i Oslo
tirsdag 26. september 2017, klokken 15:02
Vedrørende campingbilen så er det bare å ringe Bymiljøtetaten på 2348 2030. De bruker å rykke ut med gebyrmaskinen sin.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
tirsdag 26. september 2017, klokken 14:55
Ble litt overrasket da jeg så at det bare er registrert 918 Opel Ampera-E i år. Syntes jeg hadde sett mange av dem, men det må tydeligvis ha vært de samme bilene jeg har sett om igjen.
#9
Lading av Tesla / Sv: En positiv overraskelse på Solli i går kveld
søndag 17. september 2017, klokken 21:34
Neida, det var nesten fullt på Solli i går kveld; kun to ledige, men poenget mitt var at det ikke nødvendigvis vil bety dårlig resteffekt siden noen tydeligvis fyller batteriet helt fullt.
#10
Elbiler i media / Sv: Antall elbiler solgt i Europa 2017
søndag 17. september 2017, klokken 10:03
Tja, det med at nordmenn velger motorsvake biler gjelder tydeligvis ikke elbiler.
#11
Lading av Tesla / En positiv overraskelse på Solli i går kveld
søndag 17. september 2017, klokken 08:47
I går kveld hadde jeg litt for lite strøm til å rekke hjem. Jeg svingte derfor innom Solli med litt under 20% på tanken. Det var bare to ledige "pumper" og jeg forberedte meg derfor på en noe treg lading. Ble derfor positivt overrasket da jeg fikk 103 kW. I bilen som delte nummer med meg satt det et par personer og jeg regnet derfor med at de hadde nok strøm og sikkert ville kjøre snart, men nei da: Da jeg dro med 55% på tanken, livet er for kort til å henge på superladerne i mørket, stod de fortsatt igjen.
#12
Elbiler i media / Sv: Problem med eltaxi i Oslo
tirsdag 05. september 2017, klokken 14:08
Jeg ser at flere her er usikre på om de kan velge bil. Da vil jeg henvise til Norges Taxiforbunds transportvilkår §3, 2.ledd: "Reisende  fra holdeplass er fortrinnsberettiget til ledig  taxi.  Publikum på holdeplass henvises 
til første ledige  taxi, men de har selv rett til å velge taxi. Taxier som  eventuelt  står foran i
køen, må om nødvendig flyttes for å gi plass til  utkjøring."
#13
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 01. september 2017, klokken 22:34
Ja, det er jo 25% under budsjett.
#14
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 01. september 2017, klokken 22:30
Hengervennlig? Alle hengere kan jo lett kobles fra. Eller betyr det at det ikke er plass til å sette fra seg hengerne mens man lader?
#15
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 01. september 2017, klokken 11:46
Noen av fabrikkarbeiderne er bekymret for skader og mye overtid på grunn av uprøvd nytt produksjonsutstyr når produksjonen øker.
http://nordic.businessinsider.com/tesla-union-problems-possible-model-3-delays-2017-8/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA