Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirH

#1
Lading / Hjemmelader med hurtigvalg av effekt/strømstyrke
onsdag 18. mai 2016, klokken 14:28
Hei.
Jeg lurte bare på om noen hadde god erfaring med en hjemmelader (min 3,7 kw) hvor det er enkelt å justere effekten på forsiden av boksen. Jeg kan slite litt om Passat GTE og Leaf 6KW går på for fullt samtidig (en smule dumt at dem ikke kan kjøre 3 fas eller 400V). Har 40A ut i garasjen. Tenkte da at det er greit å kjøre ned Passatboksen litt.
Ser at RATIO har en variant, men har noen erfaring med denne eller andre?

Takker for hjelp
mvh
Geir
#2
Elektriske utfordringer / Sv: Coming home lys
lørdag 05. april 2014, klokken 07:47
Takker //
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Innkommende samtaler
søndag 09. mars 2014, klokken 10:33
Hei.
Jeg har en følelse av at Bluetooth opplegget er ganske dårlig på leafen. Jeg sammenlikner med Avensis sin. Den er veldig treg. Slår ikke opp navn fø etter mange ring. Den henter ikke inn logg fra telefonen. Viser ikke bilder. Søke etter navn er trafikkfarlig om du ha mer enn5 kontakter. Loggen er delt i inn og ut. Ringe fra loggen krever 5 trykk eller noe. Etter valg av nummer i loggen ringer den ikke opp, men gir det kun et valg dial. Hva er poenget med ett valg. Bare mer trafikkfarlig. Sortering kun på etternavn i listen. O.s.v. Egentlig trafikkfarlig hele greia. Gammel versjon av Bluetooth? Får ikke opp varsler om meldinger.

Den er rask med å kople opp telefonen. Det skal den ha.

Ha en fin dag.

Geir
#5
Leaf 2010-2017 / B-modus VS brems/regen
onsdag 05. mars 2014, klokken 17:53
Hei.
Har lurt litt på hvorfor vi har b modus og da kun med tanke på regen og ikke komfor og personlige preferanser. Om men kjører i B modus eller N modus så regenereres det vel like mye effekt på samme turen så fremt man unngår hard brems med bruk av bremseskivene? Brems via B modus eller via bremsepedalen er vel det samme? Da står jeg igjen med at B modus kan hjelpe deg å bremse fornuftig opp mot uvøren bruk av bremsepedalen. Jeg bruker mye B modus fordi jeg ikke gidder å flytte foten til bremsepedalen......

Geir
#6
Lading / Sv: Behov for å starte lading og forvarming samtidig?!
onsdag 12. februar 2014, klokken 19:42
Hei.
Har testet med 80% lading på min 32 amp ladestasjon. Setter på forvarming 20 min.og har da 84% når jeg kommer ut. Uten forvarming har jeg 80%. Kortere forvarming ga 82%. Min konklusjon er at den lader og varmer uten å ta hensyn til timeren på 80% når forvarmeren går. Får da nytte av 32 amp ladestasjon da det er mer enn nok til både og varme og lade :-). Med lading til 100% og så forvarming lades ikke batteriet. Har testet ned til 96%, men jeg antar at den starter lading en eller annen gang lengre ned på % skalaen.


Geir
#7
Elektriske utfordringer / Sv: Nøkkelfri nødløsning?
onsdag 12. februar 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Lynet på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:10
Det er vel typisk norsk å ikke lese den store kloke boken som følger med bilen  ::) ::) ::) ::)

Vel, lurer litt på hvordan jeg skal angripe denne :-)
Boka er sikkert fin, men den er i bilen. Jeg er av den nysgjerrige og "moderne" typen som liker å bruke de hjelpemidler som nok har kommet for å bli en stund. Forumet er et av disse og det er mange grunner til å benytte seg av dette. Bl.a raskere og mer konkrete/praktiske svar på en hel del. Scenarioet her var at en kollega havnet i trøbbel med en annen bil. Satte seg til å lese i rimelig lang tid. Etter en stund kom en annen kollega og han fikk skyss på jobben. Bilen ble stående og bytte av batteri i nøkkelen fikset dette. Hadde han hatt et slikt godt forum som dette og kjørt den løypa kunne han ha kjørt selv på jobben med ny viten om nødløsningen. Vi er jo på nett hele tiden alle sammen. Om noen ikke er det enda så kommer det snart til dere også :-)
Vel viten om forumet og dens kraft slang jeg inn en melding siden jeg ikke hadde tenkt så mye på dette. Etter få minutter var løsningen der og jeg kunne brife med moderne teknologi og hvor godt dette forumet er. Gir en god følelse det også.
Videre så kan jeg si at forumet her hjulpet meg mang en gang med ting jeg ikke viste jeg trengte å vite noe om før jeg står midt oppe i det. Har brukt en del tid på å lese om mangt og mye og det meste er av stor nytte. Jeg er av den oppfatning at en eller annen kommer til å dra nytte av akkurat denne tråden senere. Da har min energi kommet til nytte for andre også i tillegg til meg selv. En slik dynamikk er livsviktig for et aktivt og attraktivt forum. Vi bør alle bidra med våre undringer og skape et levende forum. Dette er et slikt bidrag selv om jeg vet at jeg kunne funnet ut av dette helt for meg selv en eller annen gang jeg ønsket å sitte å bla i boka. Og ikke minst er forumet søkbart noe som boka ikke er i praksis. Siden min kollega ikke fant ut av dette mens han ventet på skyss tenkte jeg å prøve dette på forumet og forumet vant overlegent. Både mer tilgjengelig, gøy og i tiden enn boka. Når det er sagt føles det trygt å vite at boka ligger der villig og klar til å brukes :-)

Takk igjen for raskt og godt svar og fortsett å legg inn spørsmål og svar fremover alle sammen. Da blir det et forum til stor hjelp for mange.

Ha en fin kveld hele gjengen.

Geir
#8
Elektriske utfordringer / Sv: Nøkkelfri nødløsning?
onsdag 12. februar 2014, klokken 12:19
Sitat fra: BE på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:45
Ja, du låser opp døra med den fysiske nøkkelen, og holder så nøkkelen helt inntil startknappen for å starte bilen.

Det er en ekstra NFC-brikke i nøkkelen, og denne trenger ikke batteri for å fungere.


Takk, Takk :-)

Geir
#9
Elektriske utfordringer / Nøkkelfri nødløsning?
onsdag 12. februar 2014, klokken 11:42
Hei.
Noen som vet hva de gjør om batteriet på nøkkelen er dårlig og du skal ut å kjøre (står da selvfølgelig i ødemarken med -30 og storm....). Finnes det noen nødløsninger som kan få bilen i gang om du har nøkkelen, men batteriet er tomt?

Geir
#10
Lading / Sv: Behov for å starte lading og forvarming samtidig?!
onsdag 05. februar 2014, klokken 17:23
Har 32amp lader og bil viser 97% etter 20 minutter forvaring via App og jeg lader til 100%. Uten forvarming viser bilen 100%. Det er jo strøm nok, men den lader ikke batteriet i denne prosessen. Ved lengre forvarming vil jeg anta at lading starter, men har ikke testet.

Geir
#11
Mekanisk / Snur revers motorrotasjonen?
fredag 17. januar 2014, klokken 19:36
Hei.
Satt her og diskuterte hva som skjer nå vi setter bilen i revers. Er det en form for utveksling eller snur selve elektromotoren retning.

En annen ting vi lurte på er hvordan bremsekraftforsterkeren virker. Der er vel en slik et sted. Går den på strøm eller er den en elle annen form for mekanikk?

Skikkelig nyttig å vite.

Geir

#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbruk
søndag 12. januar 2014, klokken 19:54
Ligger på 1,85 kwh/mil og jeg tenker ikke mye på forbruket da jeg har mer enn nok til vanlig daglig bruk.

-geir
#13
Lading / Sv: Mitt oppsett på ladestasjon i garasjen 6KW
lørdag 11. januar 2014, klokken 19:23
Og tenke seg til.
Fredag ble det brukt for en rask ladepause før jeg måtte avgårde igjen. Var på veg hjem fra jobb, fikk beskjed om å komme tilbake. Det hadde jeg ikke strøm til, men en tur innom for å lese litt mail og en kort prat med kona fiksa 3-4 mil på ca. halvtimen. Da hadde jeg 7% igjen når jeg kom hjem på kvelden. Da fikk dieseldyret stå denne dagen også :-)

-gh
#14
Lading / Mitt oppsett på ladestasjon i garasjen 6KW
onsdag 08. januar 2014, klokken 21:36
Hei alle.
I prosessen med å bestemme meg for en ladestasjon og opplegg i garasjen leste jeg mengder av innlegg på forumet her. Alle med sine løsninger og tips. Dette var til stor hjelp så nå kommer mitt bidrag som kanskje kan være til noe hjelp for andre.

Etter mye lesing ville jeg ha opplegg for 6KW (32A) lading av leafen og forberedt for Tesla/annet (det er lov å drømme) som tar 22KW lading.
Jeg har 400V inn i huset 50A hovedsikring. Har vanlig 16A ut til garasjen. Det måtte altså opp nytt opplegg ut i garasjen. Den kursen som lå der ble liggende og urørt. Nytt opplegg er kun til lading og et 16A schuko/vanlig stikk.

Måtte da ut med kabel fra skapet i huset. 30 meter med 4*10kv på 400V. Denne ble da koplet til nytt sikringsskap i garasjen. Ut derfra 1*16A/230V til vanlig stikk og 3*32A/400V til ladestasjon av typen Salto 22kw Type2 uttak med løs kabel. Kjøpte da en Type2/Type1 kabel. Da er jeg klar for Tesla og har kabel til ladestolper 32A type2 når det blir flere av dem. Sikring til ladestasjon er 40A. En litt spesiell jordfeilbryter (trur det var det) p.g.a støy fra elbilen i prosessen med å likerette. Alt montert via elektrikkerfirma som igjen har vært i kontakt med Salto p.g.a ladestasjonen.

Skal dere se på Salto ladestasjon så ring dem for info. Webben gir ikke nok info og de har mange flere muligheter enn det webben gir inntrykk av.

Pris: ca. 30 000 med rubb og rake.
Trenger jeg det?
Stort sett ikke, men deilig å vite at det fyker innpå ca. 5 mil i timen om det kniper :-)

Legger ved noen bilder og deleliste og så har vi et bidrag til for de som måtte lure på noe slikt.

Geir
#15
Leaf 2010-2017 / Test og gjennomkjøring av de vanlige bremsene.
søndag 15. desember 2013, klokken 12:50
Hei alle.
Mulig det er nevnt før, men jeg har i alle fall lest litt om at bremsene blir lite brukt og derfor kan "sette" seg litt. Dette er vel et av argumentene for den gode prisen på service. Bremsene må "smøres" opp. Vel, kanskje ikke helt etter boken det jeg gjør, men her kommer scenarioet.
Jeg kjører bortover en fin og oversiktlig veg. Drar girspaken til venstre OG HOLDER DEN DER I CA. 1 sekund. Da går den i N (nøytral/Fri). Av hva jeg kan forstå så finnes det da ikke regenerering og det er kun vanlige bremser som funker. Trykk på bremsepedalen og du får en fin gjennomkjøring. Dra spaken til venstre og bak igjen og du er i gir og kjører videre. Jeg har jo ikke sjekket at skivene blir varme og at det faktisk er fysiske bremser som brukes, men det virker slik da displayet ikke viser regen i det hele tatt.

Geir
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA