Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Land Trykkeri

#1
Andre Elbiler / Varebilen Peugeot Partner electrik - snittforbruk?
mandag 16. februar 2015, klokken 18:33
Vi har nettopp kjøpt Peugeot Partner varebil som bil nr 2. Tesla model s er bil nr 1 :-) Finner lite om Peogeot Partner  her på forumet. Er det noe der ute som har erfaringer med denne bilen? Vi er etter bare en uke veldig fornøyd. Ser ut til at strømforbruke er enda lavere enn hos Tesla , ( 206 kw/t pr mil i snitt etter 78.000 km), men litt vanskelig å måle nøyaktig. Noen som har erfaring med snittforbruk av pr mil på Peugeot?
#2
Sitat fra: TB på lørdag 14. februar 2015, klokken 00:20
I følge http://www.peugeot.no/oppdag/partner-varebil/varebil/p=template-articles er innebygd lader i Partner maks 14A. Dvs, det vil ikkje gå raskere med 32 A, bilens lader vil ikkje lade raskere av den grunn.

Det er mulig å koble til ein 32A blå kontakt - om dette er for å lade i normal hastigheit. For at det skal vere lovlig og trygt må det enten vere eit ladepunkt som kan ta 32A inn. Om det er ein standard lader, med schuko kontakt må det finnes ein 16A sikring i mellom. Ein liten byggsentral kan enkelt løyse dette. Blå 32 A inn, og schuko ut. Biltema og Jula har rimelige variantar.

Om det er for å lade raskt:
Det som er teknisk mulig er å lade via CHAdeMO. Dette er ein ekstern lader som inneheld likeretter og styring av lading. Dermed ingen problem å ta inn 32A via blå kontakt (må via trafo til 400 V) og lade raskere.

Ulempen er prisen - CHAdeMO lader pluss 230 til 400 V trafo kostar litt...

Ok.. Det er for å lade raskere enn 8 amp som vi får i dag med Partnerkontakten. Vi har allerede en blå 32 a industristikk på veggen ved parkeringen som vi lader Tesla``n på. Denne har en egen kurs som går rett til sikringsskapet. Mao kan denne benyttes om vi får tak i adapteren hos Jula?
#3
Er det mulig å benytte seg av 32 amp blå industrikontakt for å lade P. Partner? Isåfall, finnes det noe adapter/kabel som fikser dette? 
#4
Hei

Prøvde dete med magneter med en kiloløftekraft kjøpt på Jula. Fikk ikke dette til..Hvor skal man egentlig holde magneten?
#5
Er det smart for oss skaffe oss en Saltolader eller lignende når vi nå får en Peugeot El Partner varebil i familien i tillegg til Tesla``n?
Vi har mulighet for å legge opp trefas til garasjen. Benytter i dag kun enfas 16 amp 230V til Tesla``n og klarer oss stort sett med det i hverdagen. Ladder også på jobb. Men må uansett gjøre om strømopplegget i garsjen nå,Hvor mye blir  ladehastigheten med 3fas til Tesla``n med 16 amp når den har dobbellader? Peugeot Partneren klarer seg trolig med schuko (?)
#6
Sitat fra: hoffa på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:42
Jeg opplever en annen pedalrespons, men er usikker på om den er blitt sløvere ved full pedal. Det som er sikkert er at jeg har fått mye svakere regen. Maks 40-45 kw uansett hva jeg prøver, dette har jeg innrapportert til Tesla og venter på endelig svar.

Merkbart slappere regen. her også...Synes også at aks.er noe tregere, men trodde også jeg var blitt vant til det :-)
Men siden flere nevner det støtter jeg teorien. Bilen er noe tregere, men pytt..Bryr meg egentlig ikke ;-)
#7
Model S / Sv: Gjennomsnittlig levealder på en Model S
lørdag 15. februar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:48
Aluminium kommer fra leire og har en lei tendens til å ønke seg tilbake til utgangspunktet.
Det naturlige oksydskiktet gir dessverre liten beskyttelse. Det er bare oksydskiktet som kunstig skapes ved eloksering som har noen vesentlig effekt. Det er sannsynligvis lite eloksering på skjulte deler.

Det hvite melet (oksyd) gjør alt verre da det holder på fuktigheten.

Aluminium finnes i en rekke legeringer. De høyfaste er ofte dårlige mot korrosjon i saltholdig miljø. Vi får håpe de har benyttet en sjøvannsbestandig legering.

Vil tro at Californiakysten - Teslafabrikken også har erfart rust og salt-/sjøvann, selv om kuldegradene er fraværende der. Også med tanke på det europeiske markedet.
#8
Model S / Skrytebilder fra Oppland Arbeiderblad
søndag 02. februar 2014, klokken 17:48
#9
Model S / Ladekontakter for dummies :-)
fredag 24. januar 2014, klokken 18:19
Her er en god nettside som beskriver ladekontakter !  :D
http://uppladdning.nu/OutletsInfo.aspx
#10
Model S / Sv: Start og stopp av bil
fredag 22. november 2013, klokken 22:56
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. november 2013, klokken 22:53
Kunne også vært greit at bilen med varme ble stående på om føreren forlot bilen i ett eller annet ærend om det var andre passasjerer som skulle vente. For det slår seg vel av nå når fører går ut?
Ja, men la nøkkelen ligge igjen i bilen. Da kan passasjeren berører skjermen og styre varmen allikevel.
#11
Model S / Autopassbrikke for elbil ellers tilleggsavgift?
fredag 22. november 2013, klokken 22:54
Sikker skrevet om dette før men fant ikke igjen innlegg.
Fikk krav fra bro og tunnelselskapet ang. bompasseringer på rv4 første uka jeg fikk Teslaen. Hadde ikke ordnet med elbilbrikke , men trodde at det var greit å kjøre bommen uten å betale siden det er EL reg.nr.
Fikk så faktura i dag  på 12 passeringer a 15 kr + tilleggsavgift på 300.-
Ringte og klaget på dette , men de hevdet at vi elbilister MÅ ha elbilabonnement for å slippe bomavgiften.  Hun bad meg sende en skriftelig klage om jeg synes dette var urimelig :-(
Har ordnet med autopassbrikke for elbil nå...
#12
Model S / Sv: Erfaringer Minusgrader
fredag 22. november 2013, klokken 22:47
Sitat: Ladeluken ville ikke opp. Det ble dunking og pressing og slåing endog håndpåleggelse inntil håndflaten gikk over i frossen form. Efter 10 minutter pes ga det seg en liten glippe som jeg fikk isskapen under og vippet opp lokket. Og der var det faktisk is på magneten og i hengslene, endog inni kontakten. Tror de av oss som vasker bil i kuldegrader bør huske på å tørke ut ladeporten også.

--- Jeg har oplevd dette utenat bilen er nyvasket. Må bruke kanten på isskarpen jeg fikk da jeg meldte meg inn i elbilforeningen. :) Den er passe myk og kommer greit til rundt kanten av ladeporten. Sikker greit å spaye litt/smøre/tørke iløpet av vask og vinter :-)

#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:41
Sitat fra: tho på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:18
Den FBI saken ble litt latterlig.
Håpløst innslag..Ingen god reklame for elbiler generelt :(
#14
Model S / Sv: Valg av vinterdekk til Model S
lørdag 19. oktober 2013, klokken 13:49
Sitat fra: phobic på mandag 14. oktober 2013, klokken 19:36
Jeg byttet til vinterdekk forrige uke (bor 2 mil utenfor Trondheim). Vinteren kommer alltid plutselig i oktober uansett. Har Hakka R2. Dævven så de slipper på tørt føre ass...
Pittelitt gass ut av en rundtkjøring, så kjenner det ut som dekka er laget av tyggis...
Enda værre på vått føre. Får satse på de er knall på snø da...
Om man prøver litt dragrace på tørt føre, så kjenner det ut som bilen vil i alle retninger. Skikkelig wobble-wobble.
Fikk en felg jeg ikke har sett før, er denne vanlig?
Jada, har ikke vasket bilen, men det er ikke vits engang, byggeplass utenfor huset...


Opplever det samme her.. Trodde jeg hadde feil luftttrykk siden bakhjule "slapp" ved litt tøft pådrag..Men viser seg at de oppfører seg slik. Har kun kjørt de på bar vei så langt men det blir muligens snø mandag/tirsdag så får vi se hvordan de fungerer da. Litt rart at Tesla selger disse dekkene til oss da det kan virke som om de er for myke for så tung og kjapp bil  :o. Tar dekkforhandlere innbytte på dekk som kun har gått få mil om man kjøper andre istedet tro??``Må iallfall vende seg til hakkadekkene  som er så myke på tørr asfalt.
#15
Model S / Sv: Varme i sidespeil?
torsdag 10. oktober 2013, klokken 22:19
Sitat fra: OddB på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:02
Sitat fra: Høgis på torsdag 10. oktober 2013, klokken 18:38
Sitat fra: TesLars på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:25
Sitat fra: gloom på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:22
Et annet speil-spørsmål: folder de inn automatisk, slik mange andre biler gjør? Har ikke funnet noe klart svar på det noe sted.

Ser på dette bildet at de faktisk lar seg folde tilbake, men lurer på om det bare er gjort manuelt?



Manuelt dessverre.

Syntes det er litt rart at det er manuell innfelling av speil, spesielt siden speilene stikker laaaaangt ut. Antagelig for å spare vekt? Jeg er også vant til automatiske bnedblennbare speil. Dette kommer jeg til å savne.
Speilet stikker 11,15 cm ut fra bilen... Tror ikke jeg tør parkere nærmere vegger og andre biler enn det... :P

Spiller liten rolle å felle inn speilene. Bilen har like bred bakpart  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA