Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge

Startet av Spiffster, lørdag 28. februar 2015, klokken 10:56

« forrige - neste »

Spiffster

Vi får snart en Peugeot Partner electric og iflg Peugeot så må stikkontakten bygges om for å få 14A lading med originalkabelen som følger med. Uten ombygning så lader den med 8A. Vi har en Charge Amps ladekabel som brukes på Leafen våres. Kan vi bruke denne kabelen på Partneren med 16A uten å gjøre noe med stikkontakten?

Tanken er at det er lettere og mer praktisk å ha en universel ladekabel enn å bygge om stikkontaktene.

Spiffster

Det er forøvrig Schuko til type 1 på Charge amps ladekabelen. Vet noen hva ombygningen av stikkontakten går ut på?

emil

Leveres Peugeoten med Type1 kontakt skal Charge-Amps fungere helt fint.

Leveres Peugeoten med en 8/14A ladekladd holder det å holde en litt kraftig magnet inntil støpselet når du setter det i for å aktivere 14A modus på den.

For mer permanent 14A lading med peugeot-kladden trenger du sansynligvis noe som denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product

Spiffster

Den er levert med 8/14A ladekladd og kontakten du linket til rimer godt med forklaringen jeg fikk om hvordan kontakten ser ut.
Men kan Charge-amps kabelen fortsatt brukes? Finnes det noen overganger som aktiverer 14A?

emil

Har ikke sett noen overganger, det fjerner litt meningen med å ha en dedikert ladekontakt og "intelligent" kladd.

Prøv magnet-trikset eller bruk Charge-Amps kabelen de gangene 8A ikke er nok.

X-Trail

Sett opp en greenup kontakt i garasjen og bruk peugeot-kladden fast på 14A på begge bilene
Stolt eier av ELise♡

Land Trykkeri

Hei

Prøvde dete med magneter med en kiloløftekraft kjøpt på Jula. Fikk ikke dette til..Hvor skal man egentlig holde magneten?
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

emil

Sitat fra: Land Trykkeri på torsdag 12. februar 2015, klokken 18:52
Hei

Prøvde dete med magneter med en kiloløftekraft kjøpt på Jula. Fikk ikke dette til..Hvor skal man egentlig holde magneten?

Tror en liten, men kraftig magnet er bedre. En du kan holde helt inntil støpselet.

Krever nok litt prøving og feiling for å finne det riktige punktet. Merk punktet når du har funnet det. Også mulig at du må koble kontakten til bilen før veggen.

Jeg har riktignok ikke prøvd selv, men det er basert på hva andre her har fortalt og fått til å virke.

Og så må man jo ha en ladekladd merket 8A/14A...

SUNPWRD

Jeg har 8/14 kladd til min Citroën. Jeg har magnet fra Biltema til 50 kr.
Trikset er å koble ledningen til bilen først, deretter må magneten holdes inntil kontakten like ved der en normalt holder tommelen mens den føres inn i støpselet. Om dette ikke lykkes prøv å hold magneten på den andre siden..

Kjøp en sånn: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Magnetverktoy-191564/

Test litt og jeg tipper at du får det til i løpet av 5-10 min. Når du har funnet punktet kan det være greit å merke det med tusj/penn.

Med denne kladden har jeg droppet å kjøpe den dyre chargeams ledningen..... Jeg hadde kjøpt den om jeg hadde 10a kladden...
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

sitdown

Jeg har sett flere oppskrifter her og ble ikke helt klok på bruksanvisning.

På ladekabelen har du 2 støpsler og disse setter du inn i kontakten på veggen og i bilen, sånn, ferdig med terminologien.

Jeg valgte metoden med å sette støpselet i bilen før jeg satte inn støpsel i veggen. Jeg fikk dette til når jeg satte magnet på støpsel som skal inn i stikkontakt i veggen. (Prøvde flere ganger på bilstøpsel uten hell.) Da startet 14A ladning med en gang. Satte magnet på toppen, når de to pinnene som skal inn i stikkontakten sto vannrett i forhold til hverandre. Kan hende du må vende den 180 grader rundt.

Skal prøve å montere inn en liten magnet i midten av stikkontakten på veggen, ser det er dette som er på orginal stikkontakt på vegg. Men du må vite hva du gjør om du prøver dette, da du kan få dårlig kontakt og varmegang.

Det er litt på kanten å belaste en 16A stikkontakt med 13,8A over lengre tid, da det ikke er påtenkt i vanlig bruk, har sett noen påstår maks 80% last over tid. Dette er spesielt viktig ved eldre opplegg og selvsagt opplegg du selv har noen spørsmål om. Kanskje du iallefall burde bytte stikkontakt og få elektriker til å sjekke kursen og kabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA