Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thoberre

#1
Model S / Sv: Alloygator? Erfaringer?
tirsdag 24. september 2013, klokken 23:30
Sitat fra: KristianKBE på tirsdag 24. september 2013, klokken 22:51
Noen som har noen erfaringer med tanke på ballanseringen av dekkene, etter at dette er satt på?
Det går jo jevnt rundt hele, men den lille "skjøten" kan jo være nok. Skal ikke mye til.

Noen som har noen erfaring?

Jeg er ikke sikker, men synes kanskje det rister litt mer i visse hastigheter. Tror ikke jeg gjør noe med det før lag legger om til vintern.
#2
Model S / Sv: Alloygator? Erfaringer?
tirsdag 24. september 2013, klokken 22:49
Jeg klarte å ta to felger på en drøy uke, den ene var mot en utrolig klønete plassert fortauskant og den andre må ha vært på en dump i veien. Kjipe småskader på dyre felger, fikk takstert skaden til ca 2000 kr.

Hadde allerede bestilt Alloygators, så jeg fikk satt dem på hos en dekksjappe i nabolaget for 700 kr. Ringene dekket over begge skadene, så det ble strålende bra.

Jeg har "sølv" 21" og sølv 'gators. Synes det ser helt ok ut, bedre enn fyktet og litt dårligere enn mine beste fantasier. Et tips er å få montøren til å være nøye på å plassere/dytte inn skjøtene og når de limer på "låsen" - det er det som synes best hos meg.

Da gjenstår det å se hvordan de holder imot neste gang noen har murt opp en fortauskant der jeg skal kjøre.....
#3
Model S / Sv: Random bilder av Model S i Norge
tirsdag 03. september 2013, klokken 08:57
Sitat fra: Ludvig på mandag 02. september 2013, klokken 19:28
Gikk tilfeldigvis forbi en nyyyyydelig Model s nettopp på Jar! Den var lakkert eller foliert i en spesiell gråblå farge som ikke gjengis godt nok på bildet.

Oi, jeg bor også på Jar og hadde tenkt å foliere bilen slik... Hvor på Jar sto den - kanskje jeg må titte på den.
#4
Model S / Sv: Random bilder av Model S i Norge
søndag 01. september 2013, klokken 22:55
Sitat fra: Kires på onsdag 28. august 2013, klokken 13:01
To svin som er på Evry på Skøyen og flotter seg med en sort og en rød Model S :o Sitter og sikler på de fra kontoret

Den sorte var min og den røde var kimnaess sin :)
#5
Model S / Sv: SW oppgradering for første gang
søndag 25. august 2013, klokken 08:50
Jeg gjorde samme oppgradering i går. Det gikk på samme måte, men jeg lot den holde på selv natt til lørdag. I mitt tilfelle så var visstnok også oppgraderingen nødvendig for å korrigere noe småproblemer med lading.

MEN - ladingen hadde stoppet opp når oppgraderingen skjedde, har andre samme erfaring? Det er forsåvidt greit, men er lurt å vite om.

I tillegg varslet bilen om lite batteri på 12V dagen etter, noen andre som har sett det?
#6
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 24. august 2013, klokken 12:00
Sitat fra: Milzit på lørdag 24. august 2013, klokken 11:34

Sitat fra: thoberre på lørdag 24. august 2013, klokken 01:02
Hvordan får man bestilt med regnr via Finansportalen? Finner ikke denne muligheten jeg......
Du klikker på linken på tilbudet så kommer du til en side hvor du skriver inn p. Nummer og reg nr.

Har du fått reg nr på din Model S? Si gjerne ifra hvis du fikk den samme prisen på det bindende tilbudet.

Nei, det funker ikke. Det er langt mellom prisen på bindende tilbud i Finansportalen og tilbudet jeg får på IF sine sider med regnr.
#7
Model S / Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
lørdag 24. august 2013, klokken 01:17
Jeg har hatt bilen siden tirsdag morgen, en P85+. Har ikke fått kjørt all verden, men har ca 36-37 mil tror jeg.

Jeg har kjørt stort sett i og rundt Oslo, nøyaktig slik jeg alltid har gjort før. Det er E18 inn fra Bærum, Ring 3 litt, en del småkjøring i sentrum og til og fra butikken. Ganske mye mer hissig på å finne luker som trenger akselerasjon enn tidligere, så det blir kontrollerte - men akk så heftige pådrag rett som det er.

Sitter ikke med nøyaktige data foran meg, men tror jeg ligger på 240 Wh/km i snitt, snaut 90 kW totalt. Regner jeg som kona har jeg tjent ca 1000 kr denne uken på drivstoff ;) Burde jo kjørt mye mer ::)
#8
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 24. august 2013, klokken 01:02
Hvordan får man bestilt med regnr via Finansportalen? Finner ikke denne muligheten jeg......
#9
Jeg fikk bilen min på tirsdag (en laaaang dag forsinket).

Har ikke tid til å ta bilder  ;D
#10
Model S / Sv: Rest API, cURL - sjekk status på MS.
lørdag 24. august 2013, klokken 00:21
Sitat fra: Amoss på fredag 23. august 2013, klokken 15:15
Sitat fra: luffe på fredag 23. august 2013, klokken 13:11
Det spekuleres i at REST API'et til Model S ikke følger standarder for autentisering og dermed er åpent for hacking: http://broadcast.oreilly.com/2013/08/authentication-flaws-in-the-tesla-model-s-rest-api.html

Pass godt på Tesla credentials mao!

Les debatten om dette her: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/flaws-rest-api-authentication
Les spesielt kommentaren til bcorob på side 1, det summerer ganske godt opp situasjonen :)

Sitatbcorob | 22. August 2013

SitatThe current API is not meant for public consumption. The items you clarify as "major" issues would theoretically exist if Tesla intended for 3rd parties to access the API. As it stands, the API exists only for 1st party Tesla apps to use.

Yes, I know the API has been reverse engineered.
Yes, I know there are several unofficial apps/services already in existence.
Yes, I know these things provide value to users.

But in the same way that someone constructing a house might temporarily use a staircase before the handrails are installed or the doors are locked, the API as it exists today is effectively for internal consumption of Tesla-authorized apps only. It doesn't need OAuth or cataloging of applications or revoking access YET, because Tesla doesn't intend for you to give your password to any other party. Any user that does acts at his own risk. And any user that finds that risk unacceptable can instantly nullify any negative effects by simply turning off remote access in the car.

Complaining about the lack of security for 3rd party apps at this stage doesn't seem to be fruitful, and worse, might be construed as scaremongering. We all know Tesla has scrambled to make the car and remote access functionality available to us in record time. I'm glad they've managed to cobble together a functional API that allows their own first-party apps to work, and it does so in a secure manner. There is no API weakness that allows a password to be stolen or a user to be impersonated. The only risk lies in a user giving a password to some other unauthorized party. What we have right now is a house with one lock and key. It works and it's secure. Tesla can never prevent you from giving your key to someone else, and pretending that this is a security flaw in the API is nothing more than highfalutin grandstanding.

So instead of complaining that all the bedrooms and bathrooms aren't finished yet, how about we just enjoy the fact that we're able to use the kitchen and living room, and wait and see what Tesla does if and when they do open up the API for public use?

*slightly nerd alert*

Det er jeg som har laget web-interfacet for sjekken mot REST APIet.

Ikke at det normalt bør tas for god fisk, men jeg kan berolige de som har sjekket mot dette web-interfacet med at de kan være helt trygge på at deres credentials i dette tilfellet ikke er lagret noe sted, og ikke er tilgjengelig for noen i noe større grad en ved bruk på MyTesla. Generelt bør folk tenke seg godt om før man logger på 3. parts tjenester, tror jeg informerer helt greit om farene før innlogging.

Jeg har lekt en del med reverse-engineering informasjonen som er lagt ut, og en av de tingene jeg som hobbykoder stusset litt på var nettopp svakheten/enkelheten i autentiseringen. Dette er i utgangspunktet en svakhet uansett om man bruker offisiell app eller 3. parts software. Det som er mest kritisk med det er at man etter pålogging mottar en informasjonskapsel som er gyldig, etter hva jeg forstår, i 3 mnd uavhengig om man bytter passord på MyTesla. Så om denne kommer på avveie må man faktisk skru av Remote Access i tre måneder for å sikre seg mot uautorisert aksess.

Et godt tips dersom man er interessert i å bruke klienter laget av andre en Tesla er å kompilere prosjekter som har lagt ut offentlig. Da har man - og andre, kanskje mer kompetente mennesker - mulighet for å sjekke kildekoden for svakheter eller skadelig kode.

Det har kommet en java app (cross platform) som heter VisibleTesla som virker lovende, de har lagt ut koden offentlig....

Forøvrig har jeg skrevet denne websiden for moro skyld, men også fordi jeg egentlig oftere sitter med laptopen foran meg enn telefonen. Jeg vil da ha muligheten til å skru på air condition, sjekke ladestatus e.l. fra laptopen uten å måtte reise meg for å hente telefonen :) Nyere versjoner av web-interfacet kan gjøre dette, men jeg kjører det i et lukket nett ;)

cURL kommandoene er akkurat like trygge/utrygge å kjøre som de offisielle appene. Men husk at passordet kan legge seg i historikken på maskinen du bruker.


   
#11
Sitat fra: Birger på søndag 18. august 2013, klokken 11:51
Det hadde vært fint om noen med litt god kontakt til Tesla kunne spørre konkret om hva ekstra får en ved å gå inn for serviceavtalen? Hva er det de som ikke tar service mister?

Jeg har mailet litt med Tesla om dette.

Det står på Tesla sine sider:

  • Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
  • Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
  • Systemovervåking
  • Ekstern diagnostisering
  • Programvareoppdateringer
  • Nye funksjoner

Årlig service er ihht tidligere lagt ut sjekkliste, og det som er utover visual inspection og functional check er:

  • Rens/smøring av Panoramatak
  • Replace:
              Windshields
              FOB battery
              Cabin filter
              Evac & AC recharge
              Brake & Coolant fluid
              Brake & park brake pads ved behov
  • Stramming / sjekk av steering gear

Jeg forsøkte å få litt mer info om de andre punktene, og nye funksjoner og programvareoppdateringer er som jeg tidligere har skrevet det samme - og det får man også uten service avtale.

Ved eventuelle recalls, feil eller liknende er jo det inkludert i garanti/reklamasjonsrett slik jeg kan forstå det.

Systemovervåkning og ekstern diagnose klarer jeg ikke helt å få grepet på, er det feil innenfor garanti/reklamasjon må det vel være i Teslas interesse å diagnostisere remote - de må uansett fikse feil innenfor dette.

Jeg kommer nok til å gå for serviceavtalen, tror det er greit å ha hatt jevnlig service som på alle andre biler ved videresalg. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg føler at det kanskje er litt stivt priset, og ikke minst noe snodig markedsført.
#12
Model S / Sv: Er Plus egentlig Minus?
torsdag 15. august 2013, klokken 12:54
Sitat fra: Blikktralle på torsdag 15. august 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. august 2013, klokken 12:30
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
+1

Merket vesentlig forskjell på hard nedbremsing i høy hastighet på ujevnt underlag. P85+ var mer retningsstabil og føltes tryggere i forhold til P85. 100-0 er vel så viktig som 0-100.

Jeg hadde faktisk samme opplevelse både ved akselerasjon og nedbremsing på en av bilene på Alnabru. Følte at den logret litt ved akselerasjon og litt ustabil ved kraftig nedbremsing. Ble faktisk litt usikker på bilen uten P+ etter dette, det er jo en tung bil med MYE kraft. Leste på TMC at dette egentlig kunne skyldes litt feiljustering også.... Noen med samme opplevelser?
#13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2013, klokken 14:00
Får begynne med en beklagelse jeg også da for ytterligere OT :)

Sakset fra e-post om servicepakken:
    4-års plan: NOK 19.000
§  Tesla Service i 4 år, opptil 80.000 km. Inkluderer:
·         Årlig service eller ved 20.000 km
·         Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
·         Systemovervåking
·         Ekstern diagnostisering
·         Programvareoppdateringer
·         Nye funksjoner
§  Valgfri Ranger Service* – minimum NOK 1.000 per besøk – Tesla Ranger vil komme til deg og utføre vedlikehold og garantireparasjoner

* Kr. 6 per kilometer rundtur fra nærmeste Tesla Servicesenter, med en minimum kostnad på kr. 1.000 (prisene kan variere fra land til land)

Jeg hadde en legre dialog med Tesla om dette, de klarte egentlig ikke å svare på hvert enkelt av punktene. Det kokte ned til at nye funksjoner og programvareoppdateringer er to sider av samme sak - og også inkludert selv om du ikke har servicepakken.

Som eksempler på nye funksjoner ble creep nevnt  :-\ Det beste som eksisterer for hva som er inkludert i servicepakken er sjekklisten som har vært lagt ut på forumet her tidligere. Jeg fikk bekreftet at det er samme sjekker og intervaller her som i USA og at sjekklisten da er gyldig for servicepakke i norge.
#14
Sitat fra: petersv på onsdag 14. august 2013, klokken 20:16
TPMS kan dekkverkstedet bestille rett fra produsenten i Kina, med mindre noen har enerett på import. Jeg kan ikke se for meg at de koster allverden.

Jeg har gått opp løpet med TPMS'en etterhvert. Det er Rodin & Co (http://www.rodin.no) som har agenturet i Norge (via Tech i Europa fra Baolong i Kina). Jeg har fått pris på 2700,- ink mva fra Rodin, med mulighet for rabatt ved større kjøp. Kan være at dekkforhandlere kan få bedre pris enn jeg har fått.

Forøvrig hadde jeg bestemt meg for Rial Lugano med Hakka R2, men er veldig på gli på disse felgene med samme dekk.
#15
Model S / Sv: Dekk og felger
tirsdag 13. august 2013, klokken 18:29
Sitat fra: glaserud på tirsdag 13. august 2013, klokken 16:22
Sitat fra: thoberre på tirsdag 13. august 2013, klokken 15:41
Fikk pris på dekktrykkssensorer på 675 NOK ink mva fra 3. part.

Det er for 4? I så fall så er jo det svært rimelig.

Nei, det var pr stk.  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA