Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - christian1986

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 02. august 2017, klokken 23:13
Etter å ha kjørt en del i Europa har jeg bestemt meg for å handle aksjer igjen. Selv 3,5 år etter jeg fikk min første bil er det fremdeles spennende for en stor andel befolkningen i Europa. Folk kommer bort på parkeringsplasser, titter gjerne når de tror de er alene eller starter en diskusjon. Fascinasjonen er stor, og enda vil folk til bilder.

Dette er lett å glemme for oss hjemme, spesielt vi som har hatt en ganske lenge. Så med Model 3 på vei så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette vil bli en god investering også framover. De andre produsentene sover enda, i alle fall i mine øyne.
#2
Model S / Sv: S90D avsluttes
tirsdag 06. juni 2017, klokken 11:25
Sitat fra: bilpower.no på mandag 05. juni 2017, klokken 15:09
Tror nesten det blir lettere å selge når den kampanjerenta forsvinner...
Veldig vanskelig å selge for tiden ja.

Spørsmålet er jo hva som skjer med bruktprisen på 90D når 100D er eneste en får kjøpt nytt. Er vel 62k i mellomlegg..
#3
Model S / Sv: Prisreduksjon
tirsdag 18. april 2017, klokken 22:13
Men hvordan stiller tesla seg for de som har bestilt bilen men ikke fått den. Må jo være mange som vurderer å droppe de 15000 en betalte i forskudd å heller bestille en ny?
#4
Model S / Servicenivået til Tesla....
mandag 27. mars 2017, klokken 11:43
Bare meg som regarerer på dette for tiden? Jeg er på min tredje bil, og dette blir bare verre og verre. Til og begynne med var det på en måte greit, men at det blir verre og verre?

Ikke nok med at det tar måneder å bestille en vanlig time, deler er også et problem. Ryggesensorene mine har tatt kvelden og fikk beskjed for to uker siden at deler var bestilt. Nå, får jeg samme beskjeden. Ingen aner noe..

Trist, men servicen Tesla nå opererer med får meg til å vurdere andre bilmerker. Småfeil lever jeg fint med, men da må de fikses!
#5
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
fredag 10. februar 2017, klokken 21:21
Ga beskjed om mulig lekkasje i Bergen, tre måneder å vente... :-1-:
#6
Model S / Sv: Prisvekst
tirsdag 19. juli 2016, klokken 10:20
Bestillte en tilnærmet fullspekket S85 julen 2012, kostet med 601k. Fikk bilen høsten 2013. Senere solgt for 540k.

Bestillte en tilnærmet fullspekket S85D høsten 2014, kostet meg 683k. Fikk bilen våren 2015. Senere solgt for 720k.

Bestillte en fullspekket(uten 7 seter) S90D høsten 2015, kostet meg 825k. Fikk bilen våren 2016. Antar jeg hadde fått igjen dette hvis jeg hadde solgt nå.

Med kapitalkost har altså det kostet meg rundt 60k å eie en Model S siden høsten 2013. Artig å tenke på at det var det jeg brukte i kun bensin og reprasjoner på bilen jeg hadde per år i perioden før:P...
#7
Model S / Kontroll? Et hjertesukk....
fredag 10. juni 2016, klokken 19:50
Ble i dag oppringt fra tyskland(?) om at de ikke kunne se å ha mottatt betaling for serviceavtalen. Vedkommende presenterte seg ikke, og jeg måtte nesten dra ut av han hvilke bil det var snakk om.  Etter mye fram og tilbake ba jeg han snakke med butikken, for bilen er solgt og jeg har ikke en eneste kvittering fra det der.

De vet at bilen er solgt, de vet at jeg har kjøpt ny, samt de gidder ikke sjekke ordentlig selv...

Å få noen til å ringe meg for å diskutere kravet mitt om å få en ekstra ladekabel virker jo komplett umulig(har prøvd flere ganger), men dette...?

Må si at jeg tilbake i 2013 ikke hadde forutsett at de skulle ha så dårlig kontroll på servicedelen, oppfølging av kunder samt kontroll av kvalitet på nybiler(swirls, skjeve paneler, riper i display, ødelagt yatchfloor....) som blir utlevert som de har. Det hele begynner å bli patetisk og latterlig.

Eneste vonde oppe i det hele er at jeg elsker bilen. Selskapet derimot hadde jeg byttet ut med hva som helst(!!!) etterhvert.
#8
Model S / Sv: Har Model S priset seg ut av markedet?
mandag 18. april 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Brede på mandag 18. april 2016, klokken 08:35
Da vi bestillte vår Model S i mai 2013 så brukte vi 200.000kr mere enn vi hadde komme til å bruke på noen annen bil. Da hadde jeg en hovedplan og en backupplan i bakhodet:

1. Forhåpentligvis ville Model S vise seg som en driftssikker bil med få feil og servicelokasjonene ville innen to-tre år kunne ta unna småfeil i løpet av få dager.
2. Dersom punkt 1 viser seg å ikke stemme, var planen å kjøpe ny Model S etter fire år for så å starte på ny garantiperiode.

Punkt 1 har jo ikke slått til og nå har punkt 2 blitt umulig for oss med dagens priser, må jo opp i nesten millionen nå for en "tilsvarende" bil som den vi kjøpte.

Model 3 er alt for langt fram i tid og har løsninger jeg er for usikker på passer våre behov.

Så da blir alternativet å enten satse på å tviholde på Teslaen etter endt garantiperiode eller å krype tilbake til fossilverdenen og kjøpe en ny Mondeo, Avensis eller whatever..  :(
Feilen her var å ikke selge underveis. Er på min tredje nå, og sitter fint i det. Første solgt jeg etter 1,5 år med 60k i tapt ek. Neste bil kjøpte jeg 70k dyrere(da med 4WD), og ble solgt igjen med en fortjeneste på nesten 90k. Så langt satt jeg igjen med 30k i overskudd.

Legger en da til at jeg har betjent disse lånene i 2,5 år, så har jeg spart opp en ekstra ek på nesten 200k. I så måte gikk det helt fint å bla opp 825k for den jeg fikk i mars.

Jeg sitter nå med ny bil, uten ekstra gjeld og med betraktelig høyere egenkapital bundet.
#9
Artig tanke å si at det ikke vil lønne seg med spekulasjon. Spekulasjonen gjorde at min første telsa ble 30k dyrer før jeg fikk den. Den andre steg vel 140k. Den siste jeg fikk nå nettopp koster i dag 90k mer enn jeg ga :P
#10
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Med model 3 blir dette fort krise. Antallet biler øker betraktelig, og jeg er faktisk redd for at ladekøer vil utgjøre et stort problem litt fram...

Det store spørsmålet er hvorvidt superlading er inkludert i model 3. Utfra det jeg fikk med meg hadde den muligheten, men han sa vel ikke noe om at det var aktivert for alle..
#11
Model S / Sv: Ny software oppdatering
tirsdag 29. mars 2016, klokken 05:54
Med andre ord kommer det an på dekning. Da uavhengig av om det er wifi eller 3G. Selv har jeg klart best 3G dekning :).
#12
Model S / Sv: Tesla på finn.no
torsdag 25. februar 2016, klokken 13:13
S85D, strøken, skinn, carbon, luft, pano, lyd, 19 sommer/vinter, autopilot samt 8 års service. Vår 2015, solgt for 750.
#13
Model S / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:32
Sitat fra: weld77 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Tesla har selv uttalt at de ikke ønsker såkalt prisdifferensiering i forskjellige markeder, så dette stemmer ikke. De søker å holde forskjellen mellom lokal pris og pris i USA skal være så liten som mulig.
#14
Model S / Sv: Tesla på finn.no
mandag 08. februar 2016, klokken 21:04
Å kjøpe seg inn nå kan fort bil dyrt ja. For de av oss som har byttet underveis har verditapet så langt vært svært begrenset. Som nevnt har jeg for egen del kommet fram til at jeg i praksis har hatt null faktiske kostnader siden nov 2013. Det er fint det :). Da tåler en også bedre at en på sikt får et mer normalt verditap.

For egen del vil jeg ha rundt 490k i gjeld på min nye S90D. Når bilen da koster rundt 900k ny per i dag tar det lang tid før jeg har tatt igjen det jeg hadde beregnet som normalt verditap på den tiden jeg har hatt Model S.
#15
Som nevnt før har noen av oss vært utrolig heldige. Bestillte min første S85 tilbake i 2012. Når jeg får min nye 90D i mars har jeg da vært igjennom 3 nye biler uten å hatt så mye som en krone i reelt tap. Klart, en dag kan valuta, autopilot 2.0 eller en haug med andre ting gi oss et bratt prisfall. Oppsiden da er jo at en har en del år uten tap i det hele tatt å tære på
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA