Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - christian1986

#1
Model S / Sv: Første prøvekjøringer/tester i Norge
søndag 04. juni 2017, klokken 00:06
Sitat fra: hanjan på lørdag 03. juni 2017, klokken 21:38
En bagatell til var at varmeapparat opplevdes som litt schizofrent. Innstillt på 22 grader blåste det for kaldt og på 23  ble det alt for varmt. Det endte med at jeg ble sittende og justere opp og ned i perioder.
Har opplevd akkurat det samme, iskaldt på 22 og varmt på 23 grader.
#2
Model S / Sv: Bruke bilforsikring - regne ut bonustap i kroner
onsdag 17. august 2016, klokken 18:39
Prisen du har fått høres ikke urimelig ut - omtrent like mye som en parkeringsbulk.
Uventede utgifter, men likevel ikke mye verre enn andre skader som kan oppstå f.eks. på eksosanlegg hvis bilen tar nedi.
#3
Model S / Sv: Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!
søndag 24. januar 2016, klokken 22:34
Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 24. januar 2016, klokken 22:14
Jeg klarer ikke å se hva som er forskjellen mellom den Positraction diffen i videoen og en vanlig diff. Noe jeg misser her?
Ikke jeg heller. Ser ut som et helt vanlig diff ja. Videoen har fått flere tomler ned enn opp.
Fant ut at "positraction" er noe GM kalte sin første LSD, disse termene brukes for det meste synonymt.
Vi får vel ikke svar før noen åpner og ser etter. Det eneste jeg vet er at å skru av esp har gitt meg en helt "ny" vinterbil! :D Litt synd at det er kona som har den nå. ;D
#4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 21. mai 2015, klokken 08:21
Hvordan ser kvaliteten på overflaten ut da? Holdbar eller lettripet?

Hmm, lurer på om et sett med Cyclone 19" i sølv med utslitte dekk + 1 sett med gunmetal 21" med 2 halvslitte PS2 + 2 stk splitter nye Nankang AS1 lar seg selge for en tilstrekkelig sum for innkjøp av 2 PH turbin sommerdekkpakker...
#5
Enig i dette. Kjører titallsvis tunneler i uka, og etter snart et år/45.000km i mitt eie fungerer dette fremdeles ikke. Hadde forventet at slike tullefeil var det første som ble fikset når jeg kjørte bilen hjemover etter overlevering. Får mange kommentarer på dette av forundrede passasjerer som sitter på Tesla for første gang.

En annen ting som man burde få vekk er at lysstyrken går i 100% før skjermen skifter til nattmodus. Trenger ikke et flash på maks lys når det er så mørkt at nattmodus er nødvendig...

Ellers så har jeg lagt lysstyrken på høyre scrollehjull slik at det er mulig på justere til 0% i tunneler, men man er jo fremdeles på dagmodus. Om man kunne endret funksjonen for trykk på scrollehjulet fra å kjøre lysstyrke til 100% til å veksle mellom dag og nattmodus ville det vært en grei løsning inntil videre.
#6
Model S / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 24. april 2014, klokken 13:21
VIN tildeles ikke sekvensielt og er derfor ikke noe godt utgangspunkt for å vurdere leveringstidspunkt.

I mitt regneark hadde jeg lagt inn estimert produksjonsstart 5 uker etter tildeling av VIN. Faktisk produksjonsstart var 5 uker + 1 dag, så det passet bra  :)
#7
Model S / Sv: Nye VIN koder for 2014
fredag 17. januar 2014, klokken 08:36
Sitat fra: sims på fredag 17. januar 2014, klokken 07:19
Hei, jeg fikk akkurat endret VIN fra 5YJSA2H17EFP31xxx -> 5YJSA3H1XEFP31xxx.
Googlet litt på TMC og fant denne nye linken til ny VIN dekoder: ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/MfrMail/ORG9130.pdf

Et par interessante ting:
- det skilles ikke lenger mellom S og P modeller i VIN. (Kanskje S får en SW begrenset P drive unit :-) )
- inneholder single eller dual motor drive (så da bør det vel produseres AWD i 2014??)
- batteri er enten H (high capacity) eller S (standard capacity). Dvs, de angir ikke kwh lenger. Kanskje fordi det hovedsakelig skiller på vekt mtp regulatoriske egenskaper??

Kan vel være like mye for å støte model X sin AWD. :-)
#8
Model S / Sv: Heated wipers
mandag 13. januar 2014, klokken 23:21
Uinteressant. Når jeg ikke har merket noe av dette gjennom så mange år, med så mange biler og så mange typer spylevæske betyr det at oppvarmede spyledyser ikke har noe for seg for min del.
#9
Model S / Sv: Mistet nøkkel, hvor henter man kode
lørdag 11. januar 2014, klokken 21:03
The key-guy that cut the new spare key for my Think showed me a key-base (nyckelämne) they had that they can not only cut the same as my original key, but they could clone the chip from the original key to the new key and this way have two absolutely identical keys.
This could be a solution if one needs more than 2 keys for the car.
Of course you would need to have at least one original (or working) key to clone it.


#10
Model S / Sv: Avstemming: Hvordan virker min UMC?
mandag 06. januar 2014, klokken 20:39
Vet inte om det är relevant men jag är en av dem som haft 'turen' att få UMC utbytt.
Vad som är intressant är att fösta 12 timmarna så fungerade den nya perfekt.
Laddning startade så fort man pluggade in, jag fick starta/stoppa via app, och jag fick inget fel första gången bilen var full.
Men efter någon dags bruk så var alla 'standard' problem tillbaka, på samma nivå som den UMC som blev utbytt.
#11
Model S / Sv: Kundebehandling - På tide å ta bladet fra munnen?
fredag 29. november 2013, klokken 10:48
Jeg er fornøyd jeg....  ::)

Jeg visste at jeg måtte vente lenge.
Nå har jeg fått verdens beste bil ;D.
Jeg har fått svar på mine hevnvendelser ang lading(Fra Nederland)
Klagde på et merke på sete, dette blir fikset i dag...
Vinterdekk sitter på bilen (Måtte vente 1,5t etter at DS hadde gått gjennom bilen, men de er greit nok)
Adapter har jeg ikke fått, men har løst det på andre måter..
#12
Model S / Sv: En vinter uten full effekt og full re-gen
mandag 21. oktober 2013, klokken 13:36
Hvor ligger de stiplede linjene (både for effekt fram og regen) ?
#13
Model S / Sv: Kommer Model S med to hjulsett?
søndag 06. oktober 2013, klokken 19:03
Sitat fra: Meringdal på søndag 06. oktober 2013, klokken 13:20
Bumper denne, da jeg ikke fikk godt nok svar i tråden.


Min bil blir mest sannysnynlig levert når det er snø på veiene, jeg har snakket med Tesla og de sier det kommer til å ringe en kar en mnd før leveringsstid som vil hjelpe meg med slike spørsmål, men før den tid så spør jeg her.

Robin på support sa at bilene på vinterstid ble levert med vinterdekk, istedet for sommerdekk. Kan noen bekrefte at dette er riktig?

Andre sier at du får tilbud om å kjøpe vinterhjul i tillegg, men vil det da si at når bilene blir levert ut i vinterhalvåret så vil de heller tilby å kjøpe sommerhjul i tillegg?


Dersom bilen blir levert med standardfelger og vinterdekk er jeg fornøyd, da har jeg litt mer tid å finne fine sommerfelger til bilen, men om man må betale 15-20k for å få vinterdekk på bilen (uten å få med sommerdekkene eventuelt) så føler jeg at man først har betalt for sommerdekk (totalprisen), deretter betale 15-20k ekstra for å få vinterdekk?

Det er nok en misforståelse her, har du bestillt vinterdekk kan du få disse satt på ved levering. Har du ikke bestillt vinterdekk kommer vel bilen på sommerdekk eller helårsdekk.
Men gratis vinterdekk har jeg aldri hørt om, men helårsdekk har jeg hørt sitter på div. biler.
#14
Model S / Sv: Private prøvekjøringer
lørdag 24. august 2013, klokken 14:33
Skulle være grei og lånte bilen til en fjern bekjent for et par timer pga hengerfeste. Bilen ble returnert med to bulker i støtfanger bak; en på høyre og en på venstre⚠  :o
#15
Model S / Sv: Bilen utsatt igjen.. :(
torsdag 08. august 2013, klokken 10:58
For å være litt motpol til de som er så skeptiske til US Leaf...

Jeg har kjøpt US Leaf av Sør-Import, bilen er identisk med EU Leafene, men mangler i hovedsak 3 ting som jeg etter 4 mnds bruk har klart meg veldig godt uten. Sør-Import har vært mye hyggeligere med oss enn det jeg hører at Nissan er med sine kunder. De sakene som har vært har blitt fikset på nærmeste Nissan verksted uten noen som helst diskusjon.

At det er mye å tjene for de som importerer er jo greit, men de tar jo all risikoen som du selv måtte tatt og ikke minst tiden det tar, for mange er det rett og slett ikke ett alternativ. Når de da tilbyr full garanti tilsvarende Norsk så er det klart at de kan ikke sitte igjen med 10-20.000 i gevinst pr bil, det blir det ikke butikk ut av. Som kjøper må en heller vurdere hvor mye mer enn er villig til å betale for en EU Leaf eller Norsk Leaf, det kan vurderes veldig forskjellig.

For meg er ikke de tingene som ikke fungerer verd en hel haug med penger. At noen ikke i sin villeste fantasi kunne tenkte seg en US Leaf er jo helt greit, men å spre skremselspropaganda om at det skal være så og si umulig å selge en helt lik bil, uten disse tre tingene må være for å beskytte sin egen investering ;)?

Ser vi på Sør-Import er jo prisforskjellen mellom US Leaf og EU Leaf nå kraftig redusert ifht da vi kjøpte, da var det minst 30.000 å spare, en prisforskjell jeg garantert hadde tatt med meg i dag også. En prisforskjell på ca 20.000 mener jeg er fornuftig.

Om noen år er det helt andre kjøpegrupper som kommer til å vurdere disse bilene, setter jeg min US Leaf til 99.000 og andre med EU Leaf/Norsk Leaf må sette sin til 129.000 for å få samme avskrivning så tror jeg ikke min blir helt umulig å selge nei. Frem til da har jeg full garanti på min bil om jeg da skulle være veldig uheldig å få en kostbart havari som denne varmekoblen f.eks som koster mye (30.000?) så er jeg dekket. Jeg tipper vi selger bilen når garantien går ut, da håper jeg att generasjon 3 av Tesla er i butikkene:)

Kort om det som mangler:
Carwings:
Jeg har programert bilen slik at den lader seg til 80% med en gang. Det står i boken at du ikke bør lade til 100% og det står også at du ikke bør lade bilen fra 80% og oppover. Lader du til 80% tar ikke batteriet skade av det og dermed er det egentlig mye bedre å la den lade seg til 80% med en gang så bilen er klar om du plutselig må ut.

Jeg ser verdien av å få melding om ladingen stanser og å kunne sette forvarming fra appen og ikke i bilen som jeg må gjøre, hva er dette verd? Vanskelig å si, for noen er det gull for andre betyr det lite.

Navi:
Litt kjekt å ha ifht ladestasjoner om en er ute på tur, som vi jo sjelden er med denne bilen:)

Radio:
Utrolig irriterende, men DAB må jo alle ha om få år så det blir jo en pluss også på en EU modell om en oppgraderer

Poenget med svar mitt er ikke at du på død og liv bør kjøpe en US modell, men dersom pris er viktig, mange er jo der at dette blir en veldig dyr bil nr 2, så hvorfor ikke kjøpe en US modell dersom du får den 20.000 billigere?




#16
Model S / Sv: Varmepakke vs uten varmepakke
onsdag 03. juli 2013, klokken 12:35
Varmeteppet som det refereres til her består av et sett med små varmeelemnter (1-6, 8-9 i figuren under) som befinner seg "on and in the stacks in the battery". Disse slås på ved -20 C (-4 F) forutsatt mer enn 30% batteri igjen evt. at bilen er koblet til lader.
#17
Model S / Sv: Luftmotstanden er verre enn fryktet
lørdag 04. mai 2013, klokken 09:49
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 03. mai 2013, klokken 20:35
I 80 km/t ble luftmotstand-tapet i i-MiEV'en beregnet til 5,41 kW iflg. denne, mens i 100 km/t gir formelen 10,6 kW tap. Hvis jeg kjører i 80 km/t i stille vær, og det plutselig blåser opp med 20 km/t vind rett i mot, så må jeg selvsagt trykke inn effektpedalen litt ekstra for å fortsatt holde 80 km/t. Jeg holder nå 100 km/t relativt til luftstrømmen, ikke sant? Alt annet holdt utenfor, må jeg ikke da skru opp motoreffekten med (10,6 - 5,4) = 5,2 kW for å overvinne luftmotstanden? Hvor er feilen? Og hva er det korrekte tallet?
Griffel har forklart det allereide, men eg prøver med ein annan vri.

Effekt til ein motor er som eg har nemnt tidlagare; Effekt = Moment x Turtall

Dersom du kjøyrer i 80 og det beygynner å blåsa motvind på 20, aukar luftmotstanden med 56 % (1,25x1,25=1,56). Momentet på motoraksling må auka tilsvarande, men turtallet er jo det samme (farten er den samme), altså aukar effektuttaket med 56%.

Dersom auka luftmotstand skuldast at du aukar farten frå 80 til 100, så blir igjen lutftmotstanden (motor-momentet) 56 % høgare, men no blir også motor-turtall større (25%), altså er no mortoreffekt auka med faktoren 1,56x1,25=1,95.

Dine tall på i-MiEV'en:
80 km/t (null vind):     5,41 kW
80 km/t (20 motvind): 5,41 x 1,56 = 8,45 kW
100 km/t (null vind):   5,41 x 1,96 = 10,6 kW

Og for å oppsummera debatten om energiforbruk på gitt strekning, så er fortsatt;
Energi = Motstand (kraft i fartsretning) x Strekning.
Om motstanden er forårsaka av motvind eller auka hastighet har ingen betydning for energiforbruket (dvs. 80 + 20 motvind = 100 null vind).
PS! Alt dette pratet er begrensa til luftmotstand og effekt/energiuttak på motoraksling. Totalbildet er ikkje fult så enkelt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA