Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolux

#1
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Flere faseledere?
onsdag 01. november 2017, klokken 21:43
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. november 2017, klokken 20:53
Ved strømforsyning med flere faseledere og hvis egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelse mot DC feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av strømstyrt jordfeilvern type B.[/i]

Virker også som at en skilletrafo kan brukes i stedet for Jordfeilvern type B?
#2
Lade hjemme / Sv: Lading i garasje 25A 1fas
onsdag 01. november 2017, klokken 11:51
Vet ikke hvordan det er med Salto sine, men alle våre er bruker justerbare på ladestyrken.

Denne fra Ratio med innebygget jordfeilvern type B til kun 6690.- inkl mva kan f.eks settes til 24A lading.

Har du 400V TN nett bør du absolutt legge opp til 3 fase lading. BMW kan da lade med 11 kW mens e-Golf vil trekke 16A fra 2 av fasene.
#3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
onsdag 01. november 2017, klokken 07:17
BMW C evolution har antispinn. Jeg skulle til å bestille den nye Zero med 11 kW (A2) til jentungen, men tør rett og slett ikke uten antispinn.

Den lokale forhandleren kunne fortelle om 2 til dels alvorlige ulykker med sin Zero grunnet at fører spinner ut i svinger.

Det er ikke uten grunn at jeg insisterer på at ungene ( og meg selv ) har maks 2 syl på MC og alt tilgjengelig utstyr som ABS og Antispinn.

Litt mer om veigrep på MC her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
#4
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
onsdag 01. november 2017, klokken 07:10
Mye rart som skjer i Stavanger kommune ja.

Ble f.eks nektet å legge tilbake taket på garasjen min etter at det måtte av i forbindelse med arbeid lenger inne på tomten.

Har heldigvis bedre inntrykk av fylkesmannen som måtte på banen for å få orden på dette igjen.
#5
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 16:25
Etter å ha testet 2 biler som kun ville lade med 3,3 kW fra L1 ( og ytterligere 3,3 kW fra L2 ) altså totalt 6,6 kW har jeg testet 2 biler som gladelig lader med 7 kW via L1. ( Og 3,5 kW fra L1 + L2 formoder jeg? )

Altså. Nye e-Golf kan lade med enten 2 x 16A OG 1 x 32A

#6
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:37
Og krever Lauvig-Oanes sambandet nedlagt. En fergestrekning som strengt tatt kan konkurrere, men som krever 50-60 km kjøring om en skal mellom Stavanger og Tau.

Altså ren tvang å velge en overpriset rute om en skal fra Byen til Strand.
#7
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading med 400V TN nett?
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 11:41
Zapcharger pro er overkill for de fleste private installasjoner, men "kan alt" og når utgiften er betalt vil du vite at du har det råeste markedet kan by på.

En litt enklere, men lekkert alternativ er Wallbox Pulsar som er mer rettet mot privatmarkedet.

Begge disse takler opp til 22 kW, og vil gi deg 7 kW lading av e-Golfen.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Øvelseskjøring
mandag 30. oktober 2017, klokken 21:52
Er kun et sett med ekstra pedaler mekanisk tilkoblet de originale pedalene. Det som gjør det komplisert er at skolesettet skal være godkjent sett og dermed faller muligheten bort for å bygge et sett selv.

#9
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:42
Alle våre ladestasjoner er i alle fall justerbare av bruker. De smarte med app er justerbare i 1A trinn.
#10
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:16
Justeres på ladestasjonen.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Type2 på nye Leaf
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:15
Ja
#12
Lade hjemme / Sv: Lade hjemme - Hva må elektrikeren gjøre?
mandag 30. oktober 2017, klokken 04:55
Sitat fra: PalEngh på søndag 29. oktober 2017, klokken 16:17
Jeg har denne på kursen til garasjen.
Jordfeilvern virker å være det samme som vi «dødelige» kaller sikring?

Hva er forskjell på «Type A», «Type B» og «Type C»?

Vil det være tilstrekkelig å oppgradere denne modulen til en «Type B» forutsatt at kursen er dedikert et ladepunkt?

Forskjellen på type A, B og C er utløsekarakteristikken. Tidligere kalt rask og treg sikring.

Jordfeilvern Type A og Type B er noe helt annet. Den du viser til er en "treg" sikringsautomat med innebygget jordfeilvern Type A. Den kan som du indikerer byttes ut med f.eks en slik dersom plassen tillater det. 
#13
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.
#14
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading med 400V TN nett?
søndag 29. oktober 2017, klokken 23:08
Nye e-Golf lader med 2x16A fra 400V TN nett.

Ladestasjon ferdig montert får du fra 12000 kr så lurt å shoppe litt rundt.

De fleste smarte ladestasjonene kan programmeres til å lade på spesifikke tidspunkt, og de mest avanserte kan knok etterhvert lade etter tariff.
#15
Zoe / Sv: Zaptec portable: 10A eller 16A versjon?
søndag 29. oktober 2017, klokken 16:17
Denne er godkjent med Schuko. Bytter du til Cee blir det en oppgradering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA