Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Se denne videoen før dere kjøper ny bil

Startet av elektrolux, fredag 07. juli 2023, klokken 20:30

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

VoltWay

Tja, de forenkler det noe veldig, og slik er ikke det realiteten. Bil er dyrt og å kjøpe ny bil er dyrt, men regnestykket ser ikke akkurat slik ut. Kjøper du en bil som får få dyre feil og har den en del år så kan det bli et meget hyggelig bilhold, men så fort du er utenfor garantitiden følger også risikoen for større utgifter med.

Smarte Penger har noen gode artikler om forskjellen på ny og brukt bil basert på statistikk:

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/375-skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1838-bilkjopskalkulator

"Statistics means nothing to the individual" er er sitat som har festet seg hos meg. Dvs. at om to personer kjøper hver sin fem år gamle bil og har de i fem år, så kan en av de være heldig og ikke oppleve feil eller reparasjoner ut over slitedeler, mens den andre kan få havarert motor eller girkasse og se tusenlappene fly ut av kontoen. Det er alltid et element av flaks med i bildet når du kjøper en brukt bil.

Det beste kjøpet er nok biler som er 3-5 år gamle fra merker som gjør det bra på feilstatistikken og har rimelige reparasjoner (stort sett). Gjerne der den aktuelle modellen er kjent for å ha lite feil. Nissan Leaf er en sterk konkurrent i den kategorien akkurat nå, og den kan du i tillegg få helt ny til 200-300k med fem års garanti.

I disse tider er denne tråden veldig aktuell: https://elbilforum.no/index.php?topic=31242.0
Kjøper du en Leaf så er det ikke akkurat en mobiltelefon på hjul, som en Tesla, men den fungerer likevel fint til å frakte folk fra A til B, som er hovedpoenget med en bil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: VoltWay på fredag 07. juli 2023, klokken 23:10Det beste kjøpet er nok biler som er 3-5 år gamle fra merker som gjør det bra på feilstatistikken og har rimelige reparasjoner (stort sett). Gjerne der den aktuelle modellen er kjent for å ha lite feil.
Volt.... :+1:  Enig. Ja det er ofte slik det er med biler.

kenlee

Så er det vel ikke sånn at ALT skal måles i penger her i livet eller. Jo, det er såklart ikke en investering man tjener penger på, men gøy er det jo.  :)
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Vaduz

Så lenge man ikke kan kjøre et indeksfond, så må man nesten bruke penger på en bil om behovet er der:) Men håper vel ingen trodde det var billig!
Bildelingstjenester kan funke for noen, særlig om man bor midt i oslo.

Daniel_0007

Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:58Så lenge man ikke kan kjøre et indeksfond, så må man nesten bruke penger på en bil om behovet er der:) Men håper vel ingen trodde det var billig!

Vel bildelings tjenester ser ut som er en flop eller forut sin tid, vy la ned sin, var en som nylig gikk konk i stavanger, otto har jeg hørt skal satse mer mot bedrifter.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 08. juli 2023, klokken 12:30
Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. juli 2023, klokken 10:58Så lenge man ikke kan kjøre et indeksfond, så må man nesten bruke penger på en bil om behovet er der:) Men håper vel ingen trodde det var billig!

Vel bildelings tjenester ser ut som er en flop eller forut sin tid, vy la ned sin, var en som nylig gikk konk i stavanger, otto har jeg hørt skal satse mer mot bedrifter.
Kan jo tenkes at det er vanskelig å få skikkelig fotfeste når mange skal prøve å komme inn i markedet som Bilkollektivet, Getaround (tidligere nabobil) og Hertz Bilpool har "eid".

Hvordan det står til hos Hyre, Dele og andre konkurrenter, skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke vet.

Men Vy sitt opplegg har jeg vel ikke helt hatt troen på, der de prøvde å dure inn i et marked de ikke kjente til, og med sine regler for bruk, kanskje ikke helt levde opp til hva brukerne forventet eller kunne akseptere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Privat bildelingstjenester synes jeg blir for tungvint og ufleksibelt, hadde ønsket meg profesjonell aktør som fungerte som Voi eller bysykkel med mange drop off punkter og god app. Hovedsakelig for de gangene jeg trenger hengerfeste eller syv seter, tror ikke jeg kunne gått ned til en bil eller null uansett hvor god tjenesten var. Kanskje til en.

Electric cars in Norway

Sitat fra: kenlee på lørdag 08. juli 2023, klokken 09:38Så er det vel ikke sånn at ALT skal måles i penger her i livet eller. 
Ken.... :+1: Spot on 

RJK

Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. juli 2023, klokken 16:07Privat bildelingstjenester synes jeg blir for tungvint og ufleksibelt, hadde ønsket meg profesjonell aktør som fungerte som Voi eller bysykkel med mange drop off punkter og god app. Hovedsakelig for de gangene jeg trenger hengerfeste eller syv seter, tror ikke jeg kunne gått ned til en bil eller null uansett hvor god tjenesten var. Kanskje til en.
Hertz Bilpool er jo den ene profesjonelle, som og gir deg rabatt ved leie hos Hertz, som eier og drifter denne.

Forøvrig har vel de "private" Getaround og Bilkollektivet, i likhet med Hertz Bilpool, biler plassert flere steder, og har biler i flere klasser.

Det jeg dog kunne ønsket meg, var en mulighet for å sette bilen på en annen parkeringsplass enn der jeg hentet den, da noen ganger vil man en vei, og så være der en stund.

Og så kanskje hjem igjen mange timer eller dager senere. Her er sparkesyklene overlegen på fleksibilitet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. juli 2023, klokken 16:07Privat bildelingstjenester synes jeg blir for tungvint og ufleksibelt, hadde ønsket meg profesjonell aktør som fungerte som Voi eller bysykkel med mange drop off punkter og god app. Hovedsakelig for de gangene jeg trenger hengerfeste eller syv seter, tror ikke jeg kunne gått ned til en bil eller null uansett hvor god tjenesten var. Kanskje til en.
Bor du i Oslo så har Hyre biler nesten over alt, med Bilkollektivet som god nummer to

De som har stengt ned har hatt få lokasjoner og ukurante biler (Move About og Otto), eller elendige biler (Vy med Zoe)

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 08. juli 2023, klokken 12:30Vel bildelings tjenester ser ut som er en flop eller forut sin tid, vy la ned sin, var en som nylig gikk konk i stavanger, otto har jeg hørt skal satse mer mot bedrifter.
Det er ingen flopp, Hyre har nå over 1000 biler i Oslo, Bilkollektivet rundt 700?
At selskaper som ikke er konkurransedyktige går konkurs/trekker seg ut er det man forventer skal skje i nye markeder :)

Har en oversikt her over forskjellige tilbydere: https://elbilforum.no/index.php?topic=54773.0

elektrolux

Tipset mitt for rimelig bilhold er 10 år gammel bil og mekke selv.

Det betyr en bil med 1/2 livet igjen til 1/10 del av prisen. 

Det betyr også god tilgang til brukte deler og null behov for dyr kaskoforsikring.

Oppstår alvorlig feil kan bilen selges i deler for skroting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elektro12

For meg er ikke likningen så enkel - i mitt hode er ny bil god valuta.

- Byttet ut 9 år gammel dieselbil med ny el-SUV. Måtte legge ca 290 tusen mellom.
- Den nye bilen veier ca 700 kg mer og er antakelig langt mer kollisjonssikker. Det kan nesten ikke måles i penger skulle uhellet være ute.
- Får 5 års garanti i stedet for å gå inn i reparasjonens tidsalder. Penger spart på lading i stedet for olje. Rimeligere servicer. Slipper å følge med på drivstoffpriser og bruke tid på å fylle.
- Mye bedre komfort i kjøringen, bedre lys, mulighet for å varme/kjøle før avgang i mange år, bedre plass++

Som nevnt over så kunne sikkert pengene stått på indeksfond eller vært gitt til et veldedig formål, men man må da leve litt også. Det er ikke i pensjonstiden livet plutselig skal skje og jeg har opplevd alt for mange som ikke kom seg til 70 år pga. sykdom og hendelser i livet.

Man bør bruke hodet og mange snusfornuftige burde YOLO-e litt mer. (Nå snakker jeg ikke om å sette seg i gjeld, men å tørre å leve komfortabelt og smart innen for grensene/mulighetene man har)

goggo

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. juli 2023, klokken 07:12Tipset mitt for rimelig bilhold er 10 år gammel bil og mekke selv.

Det betyr en bil med 1/2 livet igjen til 1/10 del av prisen. 

Det betyr også god tilgang til brukte deler og null behov for dyr kaskoforsikring.

Oppstår alvorlig feil kan bilen selges i deler for skroting.

Fin tråd dette her @elektrolux, det er mange gode argumenter både for og mot kjøp av nyere bil.

En stor utfordring for mange av oss er nok at vi ikke kan/vil/bør "mekke selv" slik som du foreslår.
For noen år siden kunne det være lurt å kjøpe en 1-2 år gammel KIA (KIA var først ute med 7 års garanti), og så selge den igjen 1-2 år før garantien utløp. Jeg gjorde dette selv med 2 KIA biler og kom veldig godt ut av det økonomisk, men nå er jo de tvungne servicekostnadene for KIA/HYUNDAI bilene blitt så høye at det ikke er så lønnsomt lengre.

Jeg er ganske gnien av meg, og valgte nå å kjøpe en 4 år gammel Modell 3 der garantien går ut i høst en gang.  Jeg er 70 år i år, så kanskje dette blir min siste bil før jeg går over til mopedbil om noen år, HaHa :)

PS: Kanskje offtopic her - men vurderer å kjøpe en 3 år / 60000 km utvidet garanti fra HELVETIA på Model 3-en. Fikk meg en vekker når ombordladeren på Twizyen min måtte byttes og det kom på 25 tusen. Heldigvis ble det dekket av FRAGUS bruktbilgarantien jeg fikk fra forhandler når jeg kjøpte den.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

VoltWay

Å mekke selv er heller ikke det det en gang var. På enkelte biler får du ikke en gang åpne panseret.

Det er forskjell på en ICE-bil fra 90-tallet og dagens elbiler mtp. selvmekking.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA