Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cirion

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 01. november 2017, klokken 12:51
Sitat fra: StianSalG på onsdag 01. november 2017, klokken 12:36
Sitat fra: Cirion på onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge

Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.

Igjen, avbildet med 1 stolpe på en stasjon... Opp til flere betyr hvor mange 2, 3, 4? Tipper det er mer sannsynlig snakk om 400x 3i1 stasjoner med Type2, Chademo og CCS da disse ikke kan kalles for en stolpe. Bildet viser garantert feil stolpe, da dette er sannsynligvis en AC stolpe med Type1 og Type2

Tesla bygger nå stasjoner med 20stolper og bygges Rygge er det den første med 40 stolper.
Tesla har allerede 387 stasjoner i Europa, hvor mange er oppe før disse 400 kommer.

Ingen biler produsert i dag vil dra nytte av 150-350kW. Når kommer disse bilene? Desverre begrenser batteriene utnyttelsen av selv dagens hurtiglader stolper.
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 01. november 2017, klokken 12:16
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

Når går det opp for dem hvor langt etter de er?
Sitatskal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene.
Med dette går de tyske gigantene for alvor til kamp mot Tesla
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge
#3
Model X / Sv: Bagasjeromsmatte til TMX 5 seter
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:29
Skal få tatt et bilde, men siden jeg har den til TMS' så pleier jeg å bruke den i X5 seter når jeg trenger.
#4
Model X / Sv: Bagasjeromsmatte til TMX 5 seter
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 11:51
TMS matten funker fint.
#5
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 10:06
Jøss, nå har leveringstid blitt oppdatert igjen:

Beregnet leveringstid: November - tidlig desember
#6
Model S / Sv: Tesla navigasjon og TomTom Go
tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:32
Ny "remake" av filen så jeg får med meg alle endringer av stolper.

Det er nå 387 Super Charger stasjoner i Europa
#7
Model X / Sv: adaptive fjernlys type sensor?
mandag 30. oktober 2017, klokken 19:17
Ja, det fungerer så dårlig...
#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Vegard Winther på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:33
Leste et sted at biler med firehjulsdrift har tre ganger (?) så mange ulykker på vinterstid som biler med tohjulsdrift. Grunnen er at man føler man har så godt grep at man tar ikke nødvendige forholdsregler.

Legg til en bil på to tonn + som føles supersolid på veien, og det blir lett å glemme at det er glatt, at bilen trenger laaang bremsestrekning osv. Lett å få noen leie opplevelser på vinterstid da. Men regelen er den samme - man skal kjøre etter forholdene.
Den statistikken bør man ikke lese for mye inn i. Det er diverse faktorer som spiller inn utover sjåførens handlinger bak rattet. Blant annet vil de som kjører mye på dårlige glatte veier som regel kjøpe bil med AWD, mens de som kjører til/fra butikken en gang i uken vil som regel kjøpe en billig bil med FWD.

Da blir det litt som å si at de som røyker sigaretter med filter har 10 ganger større sannsynlighet for en tidlig død enn de som ikke røyker sigaretter med filter. Løsningen er ikke å slutte med filter på sigarettene, løsningen er å slutte å røyke!
Finnes det billige biler med FalconWingDors?

Men det som er lett å glemme med AWD er at det ikke stopper bedre. Samt at det da er lettere å holde høy fart fram til det er behov for kort bremselengde...
#10
Tesla / Quickjack til Model S og X?
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:30
Ønsker meg en Quickjack.

Desverre har det ikke vært lett å få info fra dem om dette kommer eller er støttet på Tesla Modes S og X. Spør man Quickjack så sender de spørsmålet videre til bilnerden.no og de vet jo ingen ting. Så de sier at det skal gå bra med den lengste versjonen...

Jeg ønsket ikke å være testkanin og droppet å kjøpe

Fant en post i August som påstod at det skal komme en for Tesla.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/quickjack-to-produce-tesla-specific-model.96000/

Nå ser jeg den er tilgjengelig på Quickjack sin side, desverre ingen info om S eller X, men med bilde av en S :)

http://www.quickjack.com/why-quickjack/xlt-car-lift-release/

https://www.quickjack.com/car-lift-systems/bl-6000xlt-super-length-car-lift.html

https://www.quickjack.com/xlt-car-lift-series.html

Så hvis det er andre som meg, som ønsker seg en slik, kan jeg informere at den er på vei :)
#11
Model S / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:21
Sitat fra: toreolsensan på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:00
Sitat fra: toreolsensan på lørdag 28. oktober 2017, klokken 18:31
Sitat fra: petersv på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:43
@tore, husk å aktivere autofilskift I menyen hvis du ikke har det allerede.

Aha, det har jeg sikkert ikke gjort, skal sjekke ved neste anledning. Takk for tips!

Jo, det var påslått. Skulle tro det ville fungere på E6 inn og ut mot Trondheim sentrum der det er tre felt i hver kjøreretning.
Min erfaring er at det fungerer kun på "klasse A" motorveier.
#12
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 11:19
Sitat fra: Hyperstress på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:53


Sitat fra: Cirion på mandag 30. oktober 2017, klokken 08:56
Fungerte ikke i det heletatt en rå morgen med dugg på vinduene. Da tok det et par timer før jeg fikk lov til å bruke ACC eller Autopilot. Passe idiotisk.

Også passe idiotisk at du ikke satte på varme på kameraet. :) Da hadde du fått lov til å bruke det etter et par minutter.
Sånn er det å være amatør... Hvilken knapp er det?
#13
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. oktober 2017, klokken 10:10Må nesten ha vært noe galt med AP1 bilen du hadde?
Tviler på det, men kan jo ha vært dekkene... Hakka R2 er suger baller på sommerføre.
#14
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 09:00
Sitat fra: krister461 på mandag 30. oktober 2017, klokken 08:42
Man betaler ikke for FSD fordi man tror bilen plutselig har lvl 5 en dag. Man betaler for å være med på utviklingen.
Absolutt, derfor ventes AP2.5 bilen før jul... FSD på AP2 får jeg nok ikke glede av annet enn at jeg var med å betale for det :o
#15
Model S / Sv: Evnen til å kjøre helt på egenhånd
mandag 30. oktober 2017, klokken 08:56
Sitat fra: tiger``n på mandag 30. oktober 2017, klokken 08:11Noen som oppriktig kan si de er fornøyd med bytte fra AP1 til 2 hittil?
Jeg har ikke eid AP1 men jeg har lånt nok til å gjøre meg opp et bilde... Jeg kjørte AP1 bil til Monte Carlo i Mai i år. Funket meget bra på motorvei, og var ubrukelig på småvei med mindre det var en bil foran den hadde lock på. Fungerte ikke i det heletatt en rå morgen med dugg på vinduene. Da tok det et par timer før jeg fikk lov til å bruke ACC eller Autopilot. Passe idiotisk.

AP2 fikk jeg testet godt i sommer med 13500km roadtrip i europa. Fantastisk! Fikk AP2 bilen 4t før avreise, og den var kliss ny og ukalibrert. Så Autopilot var ikke aktiv før etter lading på Tanum SC. Fantastisk opplevelse, mye bedre enn AP1, fungerte så og si over alt. Som med AP1 likte den ikke trafikkøyer, avkjøringer, rundkjøringer osv. men den klarte både småveier, drittvær, skogbranner osv. osv. Eneste gangen den var deaktivert,  var når jeg fant ut at den ikke liker at man tråkker gassen så den går over 150km/t på Autopilot. Da måtte den furte seg ferdig i timesvis. Superlading, vasking osv. hjalp ikke.

Så kom jeg hjem til Norge. Totalt annerledes. AP2 virket ikke over alt, knoter med fartsgrenser, småveier er ubrukelig osv. Med gulstripe som er malt av en sykt drita sjåfør så følgte AP2 stripa slavisk... Slalom så det holder osv. Krysset linjene rett som det var. Kjente ikke igjen AP'en fra Europa i det hele tatt.

AP2 funker bedre og bedre nå i høst på Motorvei "klasse A" som jeg fortsatt kaller dem. Men tok meg en liten testtur i går for å teste forbedringer med AP2 på 2017.42 og det fungerte strøkent helt til Nebbenes, men derfra skulle jeg en tur til Hokksund og det var bare sorgen.

Veiene ble satt til 60km/t hele veien til hokksund, så det var ubrukelig å aktivere Autopilot. 60 i 80 sone er ikke helt min greie. Så tilnermet null Autopilot hele det strekket... Så jeg er rimelig skuffet med 2017.42.

Alt i alt, digger jeg AP2. Der jeg vanligvis kjører til daglig og i jobb, fungerer det ca. 99% av veiene. Jeg bor vel heldig til sånn at jeg kjører så og si kun klasse A motorvei uansett hvor jeg skal til vanlig.

Ut fra trådene på TMC om siste FW, så aner jeg håp om at det kommer mer funksjonalitet som var lovet i EAP om ikke så lenge (2 tesla uker  ::) ). Tipper forbedringene kommer fortere nå. Teorien jeg tror på er at de startet om igjen i slutten av juni med nytt team, og det har tatt tid for dem å komme seg opp på samme nivå. Nå er det 3 NN (Neural Network) i AP2 firmware og tidligere har det kun vært 1. Ut fra infoen så er 1NN den vi merker i dag, med 2 kamera forover, og 1NN er regnsensor (ikke aktiv, men kansje snart), og den siste NN er for blinklys kameraene. Siden EAP skal bruke 4 kamera totalt, er det sannsynlig av EAP funksjonalitet snart aktiveres og de 2 siste NN'ene bare er i shadow mode akkurat nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA