Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Cirion

#1
Model X / Sv: Førstegangs kjøper
tirsdag 12. september 2017, klokken 10:44
Har Tesla rentekampanje enda?
#2
Model X / Sv: Hva bør jeg velge? Forhandler eller privat?
onsdag 07. juni 2017, klokken 21:47
Sitat fra: Vilde Moe på onsdag 07. juni 2017, klokken 14:18
1. Finnkode 97357752 : import, 2 eiere, har lav km stand 20400km. Eu til 2019, snakket m eier og han har vært veldig fornøyd, fått se papirer på bilen alt ser ok ut. Garanti fra Nissan til des.2018. Negativt- ingen sommerhjul, ingen hurtiglader, ikke rustbehandlet, privat selger som er på flyttefot ut av landet.

Denne er litt "skummel". Det er en S-versjon fra USA, så her er det i hvert fall ingen fabrikkgaranti fra Nissan. Den ryker nemlig når bilen eksporteres ut av USA. Mulig selger har kjøpt denne av et firma som driver med import av USA-Leaf, de gir egen garanti som regel.

Det muligens største problemet er at denne bilen har et ettermontert tåkebaklys. USA-bilene har nemlig ikke tåkebaklys, det er en europeisk greie. I mange europeiske land er tåkebaklys et krav, så det må ettermonteres - men det er ikke noe krav om tåkebaklys i Norge, så her kan USA-bilene registeres uten dette. Dette får meg til å tro at akkurat denne bilen har trolig vært registrert i et annet europeisk land før den kom til Norge. Det har tidligere vist seg at skadebiler fra USA har blitt eksportert til diverse østeuropeiske land hvor bilen pusses opp, før den ender opp i Norge. Det står en del om det her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.0.html

Et annet spørsmål er hvorfor det vises bilde av bagasjerommet av en gen.1-bil med "ladeklumpen" mellom støtdempertårnene bak, mens resten av bildene tydelig viser en gen.2-bil.
#3
Model X / Re: Priser service Leaf
onsdag 18. januar 2017, klokken 19:41
Mottatt tilbud fra nissanforhandler Tungen i Lillehammer (Oppland).
4-årsservice kr. 3636,-.
#4
Tesla / Sv: Hvilken farge har du på din Nissan Leaf?
mandag 25. januar 2016, klokken 13:53
Syns Bronse var fin, stod flere når jeg hentet min sorte og striper vises mye mindre på denne. Jeg studerte min med lukt og lupe og fant litt mer enn jeg likte. Så over en Bronce og den hadde også striper, men du måtte lete mye mer der for å se de samme stripene. Det er snakk om striper helt i overflaten, men det vises mye lettere mot sort bagrunn...

Trøsten er at den får snart mange flere:)
#5
Model S / Sv: Dimensjon vinterdekk
lørdag 09. januar 2016, klokken 19:49
Jeg har 16', kunne ønsket meg 17' eller 18', men det fulgte med 16' når jeg kjøpte min PHEV fra Sverige i mai så jeg får vel leve med det. Synes det blir mye dekk og lite felg...
#6
Lading av Tesla / Sv: Utfordring: Rekkeviddeforlenger
onsdag 30. desember 2015, klokken 01:04
Jeg har foreløpig lagt fra meg ideen om en rekkeviddeforlenger inn på 400v systemet.

MEN, ikke en "mikro-rekkeviddeforlenger". (eller kanskje nano-rekkeviddeforlenger).

Jeg skulle gjerne hatt innspill fra folk som har mer greie på dette enn meg. (Rio? :-D )

Problemet mitt er at jeg ofte på turen Oslo-Sandefjord feilberegner forbruk og ender opp med å måtte ta av ved Tønsberg, og bruke oppimot 45 minutter på de siste 22-23 km hjem. På denne turen bruker 12v systemet gjerne 300 watt, altså ca 225 wh, mens HV systemet bruker ca 3 kw. Hvis jeg hele veien fra Oslo kunne redusert forbruket med 300 watt per time ville jeg blitt mindre stresset, og spesielt siste 2 milene der jeg må avveie effektiviteten av forbruk til fremdrift kontra drift av bilen. (og jeg er lite fysen på å QC i Tønsberg siden det tar meg bortimot 25 minutter ekstra siden det er en stor omvei, og de bare selger i 15 minutters bolker).

Derfor ville en mikro-rekkeviddeforlenger vært kjekt.

Min tanke er å lage en liten "koffert" med 18650 celler i 6S6P som gir ved 2 AH per stk ca 250 wh. Og kanskje dette igjen i parallel.  Hver P har en cut-off ved 3 v, og dette er igjen koplet til en stepdown ned til f.eks 13,5 v. Og koples til bilen ved f.eks 12v uttaket som tar 20 amp.

Er dette noe som lar seg gjøre?

#7
Model S / Sv: Problem med fri bruk?
torsdag 25. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Leon på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:10
Se for øvrig eksempel under for hvordan ladehastigheten synker når batteriprosenten øker. Ladehastighet i blått, med skala til venstre, og batteriprosent i fiolett(magenta), med skala til høyre:

Jeg nekter ikke for at ladehastigheten synker når SOC øker. Det er ingen hemmelighet, men bildet du postet er eksempelbildet som følger LeafSpy frem til du starter en lading selv.
#8
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:17
Om man skal bestille en bil med ACC eller ikke anser ikke jeg for å være en i3-spesifikk diskusjon, selv om det tilfeldigvis var denne bilen det var snakk om nå.

Når Tesla kommer med ACC (sannsynligvis ganske så snart) får vi sikkert de samme diskusjonene der, om ACC blir tilleggsutstyr.


Det er i så fall en i3-spesifikk sak, om ACC er mye bedre i de tilfellene der man kjører alene på veien. Det er ikke noe i veien for å implementere samme terskelstruktur med vanlig CC.
Du bør lese emnet i trådene, jkirkebo - denne heter f.eks "Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa" - og det betyr ganske enkelt at du ikke bør uttale deg (av den enkle grunn at du ikke har i3 - eller har bestilt en, så vidt jeg vet)

Når det gjelder ACC så er i3 ganske alene om dette blant Elbiler (det ryktes vel at eGolf kommer med det), så her på Elbilforum er det faktisk ganske i3-spesifikt inntil videre ;) )

Og så er det slik da at terskelverdiene OG KJØREFØLELSEN er langt bedre med ACC på i3 enn det er uten (ref. brukere som nærmer seg 10.000 km). At du påstår at de kunne ha vært tilnærmet det samme på CC-varianten er FULLSTENDIG uinteressant - for det er de IKKE !

(sist jeg diskuterte med deg hadde du verken vært inni en i3 eller hadde noen særlig tro på at den ville være noe mer effektiv enn andre elbiler (ref. min påstand om at ladefart er mye høyere på i3 og høyest av alle Elbiler) - i dag vet vi svaret: den slår både Leaf og eGolf ned i bøtta på effektivitet og slår begge i de fleste rekkeviddetester. I disse dager går min på mellom 0,95 og 1,1 kWh per mil - og den er allerede kåret til den mest energieffektive bilen noensinne (124 MPGe)) Tesla....? sorry, men huff og huff
#9
Model S / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 11. april 2014, klokken 10:18
Hvor finner du leveringsindikasjon? Jeg har bare sett min indikasjon en gang (når jeg bestilte bilen). Kunne vært artig å sett om denne var oppdatert?
#10
Model S / Sv: Leveringstid e-Up!
mandag 30. desember 2013, klokken 17:53
Rart, min kom til lNdet på fredag, håper ikke jeg må vente en hel mnd før jeg får den levert!! Hvor holder du til?
#11
Model S / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 26. november 2013, klokken 21:46
båt ankom Drammen søndag. bilene tømmes ut av containere fortløpende og til bl.a Alnabru. fremskyndet levering til Fredag 29.11 kl10. hurra.
tydelig at biler som er betalt og forsikret ikke blir sluntrende baki køen, da de ansees som "quick movers" og avhjelper prekær plassmangel.

vh pp
#12
Model S / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:40
Sitat fra: OleJA på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:29
Sitat fra: Mobsan på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:31
"Eiere av 2012-modellen rapporterer om svært få problemer, mens eiere av 2013-modellen rapporterer om ganske mange flere.
......
Kan se ut til at Tesla har problemer med kvaliteten samtidig som de vokser/øker produksjonen.
Alternativ tolkning er at eiere av 2012 modellen i større grad er frelste Tesla tilhengere som har ventet på bilen i årevis - Disse er kanskje villige til å akseptere flere småfeil enn vanlige bilkjøpere.

+1

Den forklaringen synes jeg virker vel så sannsynlig. Det virker som en del av betatesterene er villige til å se gjennom fingrene med relativt mye (type: "Ikke noe problem. Det er bare å ha med en batterilader i tilfelle 12V-batteriet går tomt.").
#13
Model S / Sv: Valg av vinterdekk til Model S
tirsdag 08. oktober 2013, klokken 19:03
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 15:12

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 15:07
Hva ligger prisen på for Michelin dekkene da?
Ca samme som R2, i hvert fall hos dekkhallen.

Jeg må nok også slutte å lese forum, for etter en titt på denne tråden i dag, ringte jeg Dekkhallen hvor de har holdt av R2 til meg.
Spurte om Michelin Xi3 er bedre stivere enn Nokian R2 , og fikk fra servert et tredje alternativ de kunne anbefale da dette er stivere : Conti Contact 5
I 235/50 som visstnok skal være passende til TMS ..
Han mente Michelin Xi3 var for myk på sidene.
#14
Model S / Sv: Think Styling!!
mandag 23. september 2013, klokken 08:47
Felger og dekk fra Nye Think passer meget fint på gamle bilen, men desverre blir bilen meget tung på styringen med større dekk. Du kan jo selvfølgelig montere servostyring fra en P106/Saxo så er problemet løst.

Bak senkes den ved å flytte innfestingen til torsjonsstavene, men det anbefales heller ikke grunnet at bilen da vil bunne i artshumper etc. Kan likevel være greit sammen med ombygging til Litium som senker bilen totalvekt og gjør den sprekere. Framme er det vanlige Mc person fjørbein, og en kan kappe av 1/2 omdreining på fjøra, eller bytte fjører.

Foliering er gjort på mange biler, men anbefales heller ikke. Det originale og gjennomfargede plastkarrosseriet er jo genialt i det det er omtrent immunt mot skader. Med foliering får du jo an vanlig bils følsomhet og må passe på hvor du parkerer etc. Ønsker du matt sort bil anbefales å kjøpe en som allerede er det. Jeg har f.eks flere slike i originalutførelse.

Vanlig rekkevidde i dag regnes rundt 60-70 km med originale batterier. Går bilen mindre enn 50 km er der problemer som raskt vil forverre seg. 

Ellers har jeg noe du kanskje vil like? Se her: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Hovedlys
#15
Model S / Sv: Bilen kutter under kjøring
mandag 16. september 2013, klokken 08:08
Kommer det noen rykk når dette skjer?
Jeg har hatt dette problemet og har sett det hos andre også.
I mitt tilfelle skyldes det feil på den interne hastighets sensoren i motoren. Den letteste måten å fikse dette på er dessverre å bytte motoren.
#16
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
fredag 23. august 2013, klokken 13:59
Sitat fra: fonberg på fredag 23. august 2013, klokken 10:26
Sitat fra: BogZog på torsdag 22. august 2013, klokken 19:35


Lån av Model S og Roadster ble blankt avvist, og således er vår weekendtur avlyst :-[




Ble du tilbudt lånebil av Tesla men avviste tilbudet? Eller avviste Tesla ditt ønske om lånebil?

Avvist fra Tesla da de måtte ha bilene tilgjengelig for visning...
#17
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tesla Newsletter
fredag 02. august 2013, klokken 13:55
Ble litt mer skeptisk til om Bergensbutikken faktisk åpner i august nå.
#18
Tesla Roadster / Sv: Ok/Decline-knapp
mandag 01. juli 2013, klokken 02:05
Har irritert meg over denne eg også  :(
#19
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Senterkonsoll eller originaldesign?
onsdag 22. mai 2013, klokken 18:43

Sitat fra: Dix Hallpike på onsdag 22. mai 2013, klokken 18:30
Tror i så fall jeg går for denne fra Tesla. Usikker på pris, men tror denne blir billigere..

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/drop-in-center-console

Denne på meg.
#20
Model S / Sv: New options for Europe
tirsdag 09. april 2013, klokken 16:12
Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. april 2013, klokken 15:37
Lurer på hva "forbedret avriming i grillen" skal bety.

Blir letter å forstå om en dropper 'Google Translate' og ser på den
engelske beskrivelsen:  'improved defrost grill'. Tipper dette
er luftekanalene / ristenpå toppen av dashbordet for å fjerne kondens på
frontruta.

Derimot sliter jeg med heater windshield wiper nozzles & cowl.
Trodde først at Tesla nå tilbyr oppvarmet frontrute, men ser ut som det
kun er snakk om varme i vindusspylerdysene. Dette trodde jeg ikke
engang var et problem i Europa hvor spylervesken tåler minst -20C.
Derimot så er det vistnok ikke tillatt med like mye alkohol i spylervesken
i US så der kan nok dysene fryse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA