Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Plus egentlig Minus?

Startet av bjorn_2390, søndag 27. oktober 2013, klokken 00:53

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: Electra på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:31
Muligens ikke helt i tråd med denne tråden :), men noen som vet hva som er verst for batteriet:

1. Kjøre det helt tomt (skilpadde) eller tilnærmet tomt (under 4-5% igjen).

Eller

2. Alltid ladet det til 100% (istedet for å lade til 80% som de fleste anbefaler)

Altså hva vil redusere batteri levetiden mest, alternativ 1 eller 2?
1
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leaf-newbe

generelt for li-ion batterier er det verste du kan gjøre å tappe det helt ned.
i noen tillfeller vil du få problemer med å lade det igjen. de fleste nyere dupeditter som har li-ion batterier har en innebygd auto kutt som kutter strømmen når spenningen faller unnder et gitt nivå.

regner denne funksjonen også finnes i leafen.

men vil nok tro at batteriene har best av å operere i området 20-90% selv om det nok er mindre problemer å lade til 100% i norge en hva det er i varmere deler av usa hvor forlk har hatt problemer med batteriene pga varmen.

jeg kommer i hovedsak til å lade til 100%.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Takk for svar :)

Må vel si at jeg alltid lader til 100%, hvis en ser vekk fra klattlading mellom jobb og en sen ettermidagstur.

Men har hørt at klattlading ikke skal ha noe videre å bety for disse batteriene (?). Gjør egentlig kun dette når jeg er i tvil om det vil være igjen nok strøm til å komme på jobb/barnehage neste dag. På jobb så står Leafen og lader på 10A i ca 8 timer uansett, noe som fører til at jeg ofte har 100% batteri når jeg skal kjøre hjem (ca 15km).

Pga de relativt korte avstandene jeg bruker bilen (dog mange turer; Barnehage, skole, jobb, trening, barneaktiviteter) har jeg vurdert å sette opp bilen slik at den stopper å lade ved 80% batteri. Har bare ikke kommet så lang enda ;)

leaf-newbe

jeg har aktivert lade timer som starter ladingen til 80% kl 00:00 da har jeg normalt nok tid til å oppnå det før kl 08:00. om jeg ser at jeg vil trenge mer en 80% så trykker jeg bare inn direkte lading knappen i bilen før jeg starter ladingen. når jeg parkerer på jobb så trykker jeg inn direkte laading knappen og lader normalt til 100%.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

Hvordan vet dere om bilen er ladet 80% eller 100%? Er ikke dette forhåndsinnstilt i Leaf'en, da? Jeg har hørt at når du lader på hurtiglader, er det HURTIGLADEREN som holder igjen, sånn at ikke bilen skal "gå i lufta". Når f.eks. det sies at man står på jobb og lader i 10A i 8 timer, og det da ofte er 100% batteri på bilen, hvor kvalifisert er denne antakelsen (ikke frekt ment, jeg bare er usikker selv). Er det liksom 100% når de tre lampene er slukket? Er det DET som er indikatoren? Eller er dette en innstilling man gjør i innstillingene, eller hva menes egentlig når man mener at "jeg lader bare til 80%"? Betyr det at man avbryter ladingen på blå blinkeladelampe nr. 2?  :o
Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

#20
SOC= state of charge (ladestatus på norsk) sier deg hvor mange % batteriet er.
du får det fram i disp ved å trykke på knappen øverst til venstre over dit venstre kne under ventilen.
der kan du bla fram div info.

når lade lampene slukker etter endt lading så betyr det at ladingen er fullført til angitt nivå.

du kan i menyen på "radio" velge om du vil at det skal lades til 80 eller 100% i tillegg kan du ved bruk av ladetimer velge om det skal lades til 80 eller 100%.


når det gjelder hurtigladere så er det hurtigladerne som er programert til å bestemme hva som er max % lading du kan ladde. du kan alltid abryte en hurtiglader på det % nivået du måtte ønske ved å trykke stopp på laderen. har ikke vert bortig hurtigladere som vil lade lengre en 96% noen stopper på max % andre har i tillegg max ladetid.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 26. oktober 2013, klokken 23:29
SOC= starte of charge

når det gjelder hurtigladere så er det hurtigladerne som er programert til å bestemme hva som er max % lading du kan ladde. du kan alltid abryte en hurtiglader på det % nivået du måtte ønske ved å trykke stopp på laderen. har ikke vert bortig hurtigladere som vil lade lengre en 96% noen stopper på max % andre har i tillegg max ladetid.

Takk for svar (lengre enn sitert). Hvis bilen er innstilt på å lade til 80%, og man kommer over en hurtiglader som er innstilt til å stoppe på 80%, - da vil hurtigladeren stoppe svært tidlig?

Ja, de har max ladetid, men det er jo bare å sette igang sveiva på nytt, så får bilen en dose til.  ???
Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

når det gjelder hurtiglading så er jeg litt usikker på om den vil følge instillingene du har gjort i bilen om du har valgt å begrense lading til 80%.

uansett så er det en del som anbefaler å stoppe hurtiglading ved 80%. jeg gjør det ikke da jeg som regel trenger mer en 80% for å rekke hjem. så jeg hurtiglader til over 90% det går ofte tregt etter 90% så da er det en kombinasjon av tolmodighet og rekkevidde angst som bestemmer hvor langt jeg lader.

på de betal hurtigladene som en betaler for tid så lader jeg selvfølgelig ut tia om det er 15 eller 30 min jeg har betalt for og får det jeg får. på en del hurtigladere står det lapp om at det ikke er vits å hurtiglade til mer en 86% for da kan en like greit flytte bilen til en vanlig lader å få like hurtig lading for det gjenstående.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Det høres riktig ut at det tar vesentlig lengre tid å fylle på de siste prosentene fra en hurtig lader enn de første prosentene. Dette kan leses av på displayet til hurtigladeren under lading, begynner på over 100A og detter mot 30A etter som batteriet fyller seg.

Jeg har feks ladet fra ca 10% til ca 80% på ca 30 min, men det tok ytterligere 20 min å komme fra 80% til 94-96% og da stoppet hurtigladeren og sa at ladingen var ferdig.

leaf-newbe

har samme erfaring.

det varierer litt fra hurtiglader til hurtiglader hvor fort ladeefekten faller.


her kan du observere flere ting på disse bildene som spenning, strøm, medgått tid og ladeprosent.









i gafen kan du se Strøm og lade prosent i den vertikale søylen og medgått tid i den horisontale.
fra 26-90% tok 41 minutter.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 28. oktober 2013, klokken 00:10
har samme erfaring.
det varierer litt fra hurtiglader til hurtiglader hvor fort ladeefekten faller.
her kan du observere flere ting på disse bildene som spenning, strøm, medgått tid og ladeprosent.

Knallbra dokumentert og forklart  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

Kjell Leaf

Sitat fra: Electra på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:31
Muligens ikke helt i tråd med denne tråden :), men noen som vet hva som er verst for batteriet:

1. Kjøre det helt tomt (skilpadde) eller tilnærmet tomt (under 4-5% igjen).

Eller

2. Alltid ladet det til 100% (istedet for å lade til 80% som de fleste anbefaler)

Altså hva vil redusere batteri levetiden mest, alternativ 1 eller 2?
Jeg er ganske sikker på at det er mest skadelig å kjøre det ned til 4% om du gjør det litt ofte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bjorn_2390

Tror du har rett der.
Uten sammenlikning for øvrig, men likevel: Enkelte PCer har innstillinger for "life-saving battery". Velger man dette, er default at batteriet lades til 80%.
Og de som har lest seg opp på Leaf-batterier, sier også det er anbefalt å ikke lade helt ut, og å ikke lade helt opp. Noen går også så langt at de sier at dette er et "krav" for at batterigarantien skal gjelder. Det tror jeg imidlertid ikke på. Eller?
Blå Euro-Leaf (2012)

Kjell Leaf

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 19. januar 2014, klokken 16:26
Tror du har rett der.
Uten sammenlikning for øvrig, men likevel: Enkelte PCer har innstillinger for "life-saving battery". Velger man dette, er default at batteriet lades til 80%.
Og de som har lest seg opp på Leaf-batterier, sier også det er anbefalt å ikke lade helt ut, og å ikke lade helt opp. Noen går også så langt at de sier at dette er et "krav" for at batterigarantien skal gjelder. Det tror jeg imidlertid ikke på. Eller?
[/quote
Nei, man kan lade til 100% når man vil, og man kan kjøre så langt ned man vil. hvis ikke måtte de oppgitt maks kjørelengde til 10 mil en fin sommerdag ;D
Ingen vet hvor mye det har å si med 80% mot 100% , heller ikke om hurtiglading.
Jeg er spent på hvordan hurtigladingen påvirker Leaf taxiene i Stavanger etter et par år, det er jo et fint eksperiment.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Sitat fra: Leif Leaf på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:52
Low battery waring kommer ved 17,5%.
Very low battery waring kommer ved 9 %.
Turtle mode kommer ved 1,4 %.
Hvor langt man kan kjøre ved de forskjellige stadiene kommer an på kjøremønster etc etc.
Et lite noob-spørsmål her, har enda ikke funnet ut av alt med leafen. Hvor vises batterikapasiteten i % som det refereres til her?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA