Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Plus egentlig Minus?

Startet av bjorn_2390, søndag 27. oktober 2013, klokken 00:53

« forrige - neste »

bjorn_2390

Kjørte så det blinka i en haug med lamper, og ting ble satt i dvale...
Tydeligvis finnes ikke noe tall på guessometeret under 4, for da kom det bare opp to streker --.
Men: Jeg kjørte noen kilometere på --, og var klart forberedt på at nå ville skilpadda dukke opp.
Når er det egentlig Skallmann dukker opp, da?

Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

jeg lå i 100 hp e18, hadde 20 km igjen når jeg svinnga av e18 da kom mister turtle fram.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Leif Leaf

Padda kommer etter 1,4% gjenværende batteri. Da kan man normalt kjøre ca. 1 km.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

pottle

#3
Kan dere skrive opp hvor langt en kommer på de forskjellige stadiene:


  • "- - -" på kilometertelleren: 16-17 % igjen på batteriet / div. kilometer gjenværende rekkevidde
  • "- - -" på %-måleren: 4 % igjen på batteriet / ?? kilometer gjenværende rekkevidde
  • Skillpadde: 1,4 % igjen på batteriet / 1 kilometer rekkevidde
  • Stopp?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Leif Leaf

Low battery waring kommer ved 17,5%.
Very low battery waring kommer ved 9 %.
Turtle mode kommer ved 1,4 %.
Hvor langt man kan kjøre ved de forskjellige stadiene kommer an på kjøremønster etc etc.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

thoru

#5
Fikk til fullstendig stopp i dag.
kjørte kanskje litt mindre enn 500meter før det stoppet helt. oppoverbakke på slutten før den gav opp. heldigvis litt under 30meter til strøm. så ble dyttet til midlertidign ladepunkt, før jeg kom meg til destinasjon. Konklusjon: om skilpadda kommer så er det bare å stoppe på det nærmeste du ser av strøm asap.
Etter skilpadda så går bilen i nøytral. Du kan ikke skru av bilen. Du kan styre bilen, bremse og brekke.

bjorn_2390

Sitat fra: thoru på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:12
Fikk til fullstendig stopp i dag.
...
Etter skilpadda så går bilen i nøytral. Du kan ikke skru av bilen. Du kan styre bilen, bremse og brekke.

Sier du altså at du ikke får satt bilen i gir igjen når skilpadda kommer? Da er det "for seint" å kjøre noe sted? Eller er det bare at den hopper i nøytral, men så får du satt den i gir igjen?
Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

er de noen som har gått tom for strøm på 12Volt bateriet?
hva skjer da?
hva er løsningen?

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

thoru

#8
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:20
Sitat fra: thoru på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:12
Fikk til fullstendig stopp i dag.
...
Etter skilpadda så går bilen i nøytral. Du kan ikke skru av bilen. Du kan styre bilen, bremse og brekke.

Sier du altså at du ikke får satt bilen i gir igjen når skilpadda kommer? Da er det "for seint" å kjøre noe sted? Eller er det bare at den hopper i nøytral, men så får du satt den i gir igjen?
Nei du kan kjøre når skilpadda lyser. I dashbordet sier den at motorkraft er redusert.
Målte etter på googlemaps og det ser ut som 1 km stemmer ganske bra med skilpaddetesten min også.
Så 1km med skilpadde der etter hoppet den i nøytral.
Trur ikke jeg skal utfordre skilpadda igjen :p

thoru

#9
Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:54
er de noen som har gått tom for strøm på 12Volt bateriet?
hva skjer da?
hva er løsningen?

Har opplevd dette når bilen har stått noen måneder. For da kan ikke det store batteriet lade 12v batteriet. Mener jeg har lest at dette lades ved intervaller kun når bilen er på.
Da måtte man frem med god gammeldags 12v lader på polene på 12v batteriet. Har ikke hatt problemer siden

cra

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 21. oktober 2013, klokken 23:54
er de noen som har gått tom for strøm på 12Volt bateriet?
hva skjer da?
hva er løsningen?

Uten strøm på 12V batteriet er bilen "død". Løsningen er å bytte batteriet, eller lade det hvis det ikke er defekt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leaf-newbe

mener å ha lest at folk har hatt problemer med at de har gått tom fro strøm på 12V batteriet.

er det ingen som har opplev det?

mener å ha lest at det hadde samenheng med at folk ble anbefalt å bare lade til 80% for da ble ikke 12V batteriet ladet.

noen som kjener til det?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Sverre_E

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 23:26
mener å ha lest at folk har hatt problemer med at de har gått tom fro strøm på 12V batteriet.

er det ingen som har opplev det?

mener å ha lest at det hadde samenheng med at folk ble anbefalt å bare lade til 80% for da ble ikke 12V batteriet ladet.

noen som kjener til det?

Det var en bug i gammel firmware som gjorde at bilen ikke vedlikeholdsladet 12V når bilen var plugget i. Hvis den sto i over en uke ville da telematikken sjekke timere osv. og lade ut 12V batteriet.
Jeg opplevde tomt 12V, og kom rimelig greit unna med en halvtimes forsinkelse:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7394.msg105509.html#msg105509
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

leaf-newbe

ser nå at jeg ikke hadde padda da jeg trodde.

i dag har jeg kjørt bilen ned til at det sto 14 km igjen 9%
men km økte litt igjen nær jeg tok av e18 og reduserte farten ente opp med 17km og 9%
ved 25km kom ladesymbolet opp.
så da er vel padda neste fase som jeg til nå heldig vis ikke har sett.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Muligens ikke helt i tråd med denne tråden :), men noen som vet hva som er verst for batteriet:

1. Kjøre det helt tomt (skilpadde) eller tilnærmet tomt (under 4-5% igjen).

Eller

2. Alltid ladet det til 100% (istedet for å lade til 80% som de fleste anbefaler)

Altså hva vil redusere batteri levetiden mest, alternativ 1 eller 2?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA