Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av eledille, lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Cirion på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:51
Tesje metoden: Man rister silikonstiften, og tar så av lokket. Smør på godt på alle lister. La det trekke inn litt uten å lukke dørene. Tørk så av overflødig silikon så det ikke griser for mye.

Teskje-metoden: Du kommer ikke til listene fordi de sitter nede i døra. Det er ikke lista oppe jeg snakker om, det er pakningen mot vinduet nede i døra, du vet, der hvor vinduet forsvinner nedi når du ruller det ned. Det er ikke mulig å få stappet en silikonstift nedi en to millimeter stor sprekk.

Da ser det ut til at jeg må smøre silikon på vinduet, for så å kjøre det ned, for dermed indirekte å smøre den lista som man ikke kommer til.
Kryp inn bakluka eller bruk forvarming ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

TesLars

Kjøp en garasje med oppvarmingsmuligheter.
Oslo
Black Model S

fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Brede

Jeg må si at problemstillingen har vært i hodet mitt fra den dag jeg først åpnet en Model S-dør..

På alle mine tidligere biler så har det skjedd titt og ofte at vinduene har frosset fast. Heldigvis har jeg aldri hatt noe stort behov for å rulle ned vinduer vinterstid, blir verre når en er avhengig av at vinduet går ned hver gang en skal åpne en dør.
Er ikke sjelden bilen vår står i områder uten mobildekning mens vi er på fjelltur vinterstid, så forvarming via appen kan bli vanskelig. Får inderlig håpe at bakluka ikke er utsatt for fastfrysing også..

Enig i at det må bli muligheter for tidsstyrt forvarming!
Kraftigere motorer på vindusheisene burde vel også være en mulighet..

atledreier

Min bil har også en funksjon der den drar ned vinduene når man åpner døra. Har hatt samme problemstilling som dere (griseheldige) Tesla-eiere.

Løsningen er enkel, men krever forarbeide;
1. Fyll en klar plastpose ("brødpose") med lunkent vann.
2. Knyt igjen posen og ta den med deg ut til bilen.
3. Rull posen langs vinduskantene i passe tempo slik at du ser at det smelter.
4. Åpne døren og nyt turen. Posen kan nå tømmes for vann og resirkuleres.

Epleskreller

Sitat fra: atledreier på fredag 18. oktober 2013, klokken 10:51
Min bil har også en funksjon der den drar ned vinduene når man åpner døra. Har hatt samme problemstilling som dere (griseheldige) Tesla-eiere.

Løsningen er enkel, men krever forarbeide;
1. Fyll en klar plastpose ("brødpose") med lunkent vann.
2. Knyt igjen posen og ta den med deg ut til bilen.
3. Rull posen langs vinduskantene i passe tempo slik at du ser at det smelter.
4. Åpne døren og nyt turen. Posen kan nå tømmes for vann og resirkuleres.

Evt kan man vel kjøpe en spruteflaske med sånn avisningsspray :). Har ikke prøvd det på TMS, men må jo funke greit?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eledille

Bekymringen min når det gjelder silikon er at det vil bli klint utover hele vinduet hvis det ikke tørker. Da kan det i tillegg være vanskelig å få det vekk igjen, siden det da vil være nede i døra hvor man ikke kommer til. Noen som vet hvordan dette eventuelt ville gå?

Brødpose med lunkent vann kan redde dagen, men det er jo ikke alltid man er hjemme og har brødposer og varmtvann tilgjengelig. Dessuten er min ærlige mening at Tesla må fikse dette så vi slipper sånne krumspring.

Min 2001-modell Think kan programmeres til å forvarme på et bestemt tidspunkt. Hvis den står tilkoblet strømnettet tar den til og med energien fra kontakten og ikke batteriet. Oooh! Aaaaah!

Think hadde tre binære knapper og et ørlite kalkulatordisplay å hjelpe seg med, likevel fikk de dette til i nittenhundreogdengang.

Kom igjen, Tesla, dette er for teit!

Jeg foreslår følgende:

1) Lag en "I'm leaving soon"-knapp på appen, og la oss velge hva "trykke og holde på taket av fob'en" skal gjøre - ett av valgene er å signalisere "I'm leaving soon". I bilen kan man programmere hva som skal skje hvis noen sier "I'm leaving soon": Batterivarming: yes/no, klimaanlegg: yes/no, defrost: yes/no pluss kupétemperatur. Eller den kan måle temperaturen og gjøre det som er fornuftig.

2) Lag en "I'm leaving at"-funksjon. Dette sørger for å lade batteriet innen angitt tidspunkt, og kjører i gang "I'm leaving soon"-funksjonen litt før avgang.

3) Bilen må kutte ut forvarming etter en stund så den ikke tømmer batteriet. Mulig man bør måtte sette opp forvarming på nytt hver gang hvis ikke bilen er tilkoblet strøm for å hindre at noen står der på fjellet med tomt batteri etter å ha glemt å slå av daglig forvarming.

Og til slutt så ville jeg definitivt ha kjøpt bilen selv om jeg visste at Tesla aldri kommer til å fikse dette. Men det er fremdeles for teit.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TesLars

Hva med en "I need a heated garage"-knapp?

Uansett, det er vel bedre å lufte slike ideer på Teslas offisielle forum.
Oslo
Black Model S

Meringdal

Dette problemet er vel på de fleste biler uten rammer rundt vinduene, hvor glasset går rett i pakningen.


Ikke noe nytt med andre ord - men, en forvarmingsknapp bør jo kunne være mulig å oppdrive. Alt er jo programmertbart i den bilen :)




jeg foreslo til en som var usikker på om dørhåndtakene ville komme ut (før jeg visste at disse hadde en skyvekraft på opp til 20kg) at dersom man kunne programmere nøkkelen til at man trykte f.eks. 3 ganger på taket, så ville førerdøren komme ut, uten at dørhåndtaket gikk ut. Praktisk dersom bilen er islagt.


jeg antar at dørhåndtaket kun fungerer som en "bryter", og at det ikke er noen wire imellom låsen og den :)

eledille

#25
Sitat fra: TesLars på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:04
Hva med en "I need a heated garage"-knapp?

Uansett, det er vel bedre å lufte slike ideer på Teslas offisielle forum.

Flott for deg at du har oppvarmet garasje, da. Det har ikke jeg, og jeg kommer ikke til å få det med det første heller. Ellers hender det også at jeg skal kjøre til et sted hvor det ikke er noen garasje overhodet.

Jeg tror jeg konkluderer med at det er sterkt ønskelig at dørene bare rett og slett virker, også om vinteren. Tesla kan fikse det (eller i hvert fall redusere problemet kraftig) på kort tid hvis de prioriterer det.

Det er sikkert bedre å skrive på det offisielle forumet enn her, men enda bedre er det om de som synes dette er trøblete sender epost eller ringer til Tesla om det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

turbolurbo

Min erfaring med bil med rammeløse dører de siste vintrene, er at silikon gjør nytten. Påfør gjerne i to eller flere omganger. La det stå å trekke inn, for så tørke av overflødig søl.

Men en fungerende forvarming bør uansett komme relativt kjapt!
2019 TM3P

el-fanboy

Hvis det er sånn at ruta henger fast i nedre gummilist pga is, hjelper det ikke å bare trekke en isskrape langs vinduet i nedkant før man åpner døra?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Lille Lance

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:35

Det jeg egentlig vil ha, og som Tesla burde prioritere hvis de vil gjøre nordmenn til glade Teslaeiere, er en ny feature hvor man kan si fra til bilen dagen før at "Jeg vil ha bilen klar, ladet til slik-og-så rekkevidde, med oppvarmet batteri, oppvarmet kupé og ikke noe is på, til klokka 08:00 i morgen, takk".

+1 Yess!  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

RuneW

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 12:31
Flott for deg at du har oppvarmet garasje, da. Det har ikke jeg, og jeg kommer ikke til å få det med det første heller. Ellers hender det også at jeg skal kjøre til et sted hvor det ikke er noen garasje overhodet.

+1

Man må nesten kunne forvente at en bil skal kunne fungere utendørs eller? Og vi har vel langt ifra sett det verste Norge kan by på av elendighet på vinterstid enda...

Men det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si at de er veldig overrasket over at TMS får den slags problemer i Norsk klima? Her er det nok lagt litt mye vekt på stil og litt lite vekt på praktisk utforming.

Ja, det finnes andre biler med samme vindusløsning som muligens også har tilsvarende problemer (selv om jeg aldri opplevde det på den gamle Subaruen). Men det gjør ikke saken bedre av den grunn. Får håper Tesla bruker tilbakemeldingene fra Norge flittig når TMS2 skal designes, slik at vi etternølere får er litt bedre produkt  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA