Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av eledille, lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

eledille

I dag var bilen godt nedfrosset med isperler over det hele. Selvsagt streiket dørene, fordi vinduene var frosset fast og bilen ikke klarte å senke dem.

Det gjorde at vinduet hang fast mot kanten oppe. Det oppdaget jeg ikke før jeg hadde nappet opp døra med et tydelig "boink" fra vinduet som resultat. Deretter lot ikke døra seg stenge, så jeg måtte ordne og styre en del før jeg fikk døra igjen. Det samme gjaldt alle dørene.

Selv om gummipakningen er godt fastfrosset til glasset flytter vinduet seg noen millimeter pga fleks i gummien, så i dag ville det ha gått an å bare presse på for å få dørene opp eller igjen, men jeg lurer på hvordan det blir når det blir kaldere. Vinduene tar uansett hardt borti kanten, så det ser ikke bra ut som det er heller.

For en naiv California-løsning...

Hva kan man gjøre, bortsett fra å vandre rundt med en termos med varmt vann? Sprøyte masse silikonolje langs listene og kjøre vinduet opp og ned? Blir det grisete, eller tørker det inn?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TesLars

Du har kanskje ikke mulighet til pre-varming?
Oslo
Black Model S

cairnz

Var samme vær for Audien min som har rammer rundt, smeller godt når man river opp.. det skjer jo kun de dagene hvor det er fukt (plussgrader) og så fryser på, men likevel..

Det kan kanskje være en ide å smøre veldig tynt med noe som gjør at det ikke fryser.
Elbilist

eledille

#3
Pre-varming må jo i så fall styres med appen, og det kan ta tid å få koblet opp mot bilen. I tillegg fungerer det bare hvis man har bilen i strømslukemodus eller på lading.

cairnz: Kan forsikre om at smellet jeg snakket om ikke var selve døra men vinduet som buttet hardt mot kanten og så glapp over.

Det jeg egentlig vil ha, og som Tesla burde prioritere hvis de vil gjøre nordmenn til glade Teslaeiere, er en ny feature hvor man kan si fra til bilen dagen før at "Jeg vil ha bilen klar, ladet til slik-og-så rekkevidde, med oppvarmet batteri, oppvarmet kupé og ikke noe is på, til klokka 08:00 i morgen, takk".

Dette burde være latterlig enkelt å få til, de har alle komponentene som skal til fra før, det er bare et spørsmål om å lage et brukergrensesnitt. En ukes programmering, sånn ca.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cirion

Hva med å bruke en silikonstift, slik man gjør på alle biler?


https://www.jula.no/silikonstift-80ml-629084

Sikkert enda viktigere på dører med rammeløse vinduer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Dr.Ling

#5
At vinduer fryser fast i gummilistene er jo et kjent problem fra mange biler. Jeg har brukt silikon som forebyggende. Når jeg kommer til bilen: Skraper bort is, og av og til lagt hånden mot ruta litt for å få det til å løsne (men som regel bare røsket døra opp!). Jeg kommer nok til å bruke forvarmingen flittig, selv om det spiser strøm.

Men mener du at vinduene ikke gikk ned selv om de løsnet fra gummilistene? At de var fastfrosset et annet sted enn øverst mot gummilistene?
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

eledille

Cirion: Spørsmålet er vel mer hvordan man får silikon ned i dørramma og opp i pakningen øverst uten å grise ned alt.

Dr. Ling: Vinduet var frosset fast langs hele pakningen nede i døra.

Se for øvrig oppdatert innlegg over om hva Tesla burde gjøre for å fikse dette.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Zneip

Den dagen dørhåndtakene ikke kommer ut som følge av et glassklart isbelegg over hele bilen er den dagen jeg tar til tårene. Måtte det aldri skje  ;D
Nord Trøndelag | X90D

Cirion

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:46
Cirion: Spørsmålet er vel mer hvordan man får silikon ned i dørramma og opp i pakningen øverst uten å grise ned alt.

Dr. Ling: Vinduet var frosset fast langs hele pakningen nede i døra.

Se for øvrig oppdatert innlegg over om hva Tesla burde gjøre for å fikse dette.
Tesje metoden: Man rister silikonstiften, og tar så av lokket. Smør på godt på alle lister. La det trekke inn litt uten å lukke dørene. Tørk så av overflødig silikon så det ikke griser for mye.

Silikon/gummi fryser ikke fast til vinduene, men fuktighet/vann fryser... Listene blir lett fuktige så for å unngå at det samler seg for mye vann i dem, bruker man silikon.

Forvarming er også et godt alternativ.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fonberg

Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:35
Pre-varming må jo i så fall styres med appen, og det kan ta tid å få koblet opp mot bilen. I tillegg fungerer det bare hvis man har bilen i strømslukemodus eller på lading.

Har ikke bilen timer-innstilt oppvarming og/eller lading enda? Hvis ikke, finnes det offisiell info fra Tesla om når dette vil være klart?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dr.Ling

Med visse forholdsregler blir ikke dette noe problem:
1) Få appen for å tidsstyre forvarming (jeg trodde den gjorde det allerede?)
2) Dypp hele rutene i silikon, kjør de opp og ned noen ganger for å få silikon inni krinker og kroker. Tørk så av et lite område for å se ut av.
3) Unngå å tisse på morran, slik at du kan tisse løs fastfrosne dørhåndtak når du kommer til nedfrosset bil.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

trygvelo

Nøyaktig samme problem her, tenkte tanken om å kjøre opp visibletesla og stille inn forvarming til morgenen, men var såpass trøtt at jeg glemte det. Vinduet gikk ikke langt nok ned og buttet imot a-stolpen ved lukking. Heldigvis er varmeapparatet såpass bra at det gikk fort å få tint opp tilfredstillende med døra nesten lukket.

trygvelo

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:55
Med visse forholdsregler blir ikke dette noe problem:
1) Få appen for å tidsstyre forvarming (jeg trodde den gjorde det allerede?)
2) Dypp hele rutene i silikon, kjør de opp og ned noen ganger for å få silikon inni krinker og kroker. Tørk så av et lite område for å se ut av.
3) Unngå å tisse på morran, slik at du kan tisse løs fastfrosne dørhåndtak når du kommer til nedfrosset bil.

Idag var det kona som skulle ha bilen, ser for meg at steg 3 ville blitt mye søl :D

Cirion

Sitat fra: fonberg på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:52
Sitat fra: eledille på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:35
Pre-varming må jo i så fall styres med appen, og det kan ta tid å få koblet opp mot bilen. I tillegg fungerer det bare hvis man har bilen i strømslukemodus eller på lading.

Har ikke bilen timer-innstilt oppvarming og/eller lading enda? Hvis ikke, finnes det offisiell info fra Tesla om når dette vil være klart?
Timer innstilt lading, finnes, men ikke timer innstilt oppvarming.

Du kan bruke VisibleTesla til å stille inn oppvarming på ønsket tidspunkt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

Sitat fra: Cirion på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:51
Tesje metoden: Man rister silikonstiften, og tar så av lokket. Smør på godt på alle lister. La det trekke inn litt uten å lukke dørene. Tørk så av overflødig silikon så det ikke griser for mye.

Teskje-metoden: Du kommer ikke til listene fordi de sitter nede i døra. Det er ikke lista oppe jeg snakker om, det er pakningen mot vinduet nede i døra, du vet, der hvor vinduet forsvinner nedi når du ruller det ned. Det er ikke mulig å få stappet en silikonstift nedi en to millimeter stor sprekk.

Da ser det ut til at jeg må smøre silikon på vinduet, for så å kjøre det ned, for dermed indirekte å smøre den lista som man ikke kommer til.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA