Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøring av i-MiEV med B-modus

Startet av olso, lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:39

« forrige - neste »

olso

Kjørte idag fra kr.sand til Gjøvik , med 1 t stopp på brokelandsheia, fylte opp batteri på supercharger og vom på cinderella. Skulle holde med 10 mils margin. Feilbedømte nok litt forbruket ved hastighet 100+, tok sjansen på at det holdt helt fram. Ved ca 40 km rest kommer en effektbegrensning, denne kryper nedover . Nesten framme og 0 rest: charge now, men bilen gikk fortsatt, kjørte videre 3-4 km på null . Noen som har erfaring/kunnskap om hvor mye reserve man har etter km 0? Slår den seg plutselig av , eller kryper effektbegrensningen nedover gradvis? Kjørte etterhvert i 40 på cruise for å spare max.        P85 grey21"
Tesla S P85 sept-13

Meringdal


jkirkebo

Sitat fra: olso på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:07
Kjørte idag fra kr.sand til Gjøvik , med 1 t stopp på brokelandsheia, fylte opp batteri på supercharger og vom på cinderella. Skulle holde med 10 mils margin. Feilbedømte nok litt forbruket ved hastighet 100+, tok sjansen på at det holdt helt fram. Ved ca 40 km rest kommer en effektbegrensning, denne kryper nedover . Nesten framme og 0 rest: charge now, men bilen gikk fortsatt, kjørte videre 3-4 km på null . Noen som har erfaring/kunnskap om hvor mye reserve man har etter km 0? Slår den seg plutselig av , eller kryper effektbegrensningen nedover gradvis? Kjørte etterhvert i 40 på cruise for å spare max.        P85 grey21"

I følge opplysninger fra de som har testet dette i USA er det ca. 5kWh tilgjengelig "under null". Med 200Wh/km blir det 25km, klarer du 150Wh/km blir det 33km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PHsigP85

Problemet i ettertid er at SC på Broklandsheia er litt for langt sør og SC i Lillehammer er litt for langt nord.

Stathelle (Lasses) og Espa evt. Dal (Nebbenes) ville løst hele problemet og fordelt distansene langt bedre...
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

olso

Enig med siste innlegg, krever en "mellomlading " fra brokelandsheia og Lillehammer , ellers takker for antatt 25 km, dersom andre har sikre tall, vil nok dette ha almen interesse, vi vil nok havne der før eller senere alle mann, kan da være greit å vite når man skal banke på døra hos en tilfeldig fremmed og tigge strøm
Tesla S P85 sept-13

jkirkebo

Sitat fra: PHsigP85 på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:16
Problemet i ettertid er at SC på Broklandsheia er litt for langt sør og SC i Lillehammer er litt for langt nord.

Stathelle (Lasses) og Espa evt. Dal (Nebbenes) ville løst hele problemet og fordelt distansene langt bedre...

Nei, det blir for langt. Avstandene bør ikke være mye over 200km av flere grunner. 60kWh biler, hvor høy SOC man må lade til (ladetid), folk som kjører tur/retur til steder mellom laderne osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: olso på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:22
Enig med siste innlegg, krever en "mellomlading " fra brokelandsheia og Lillehammer , ellers takker for antatt 25 km, dersom andre har sikre tall, vil nok dette ha almen interesse, vi vil nok havne der før eller senere alle mann, kan da være greit å vite når man skal banke på døra hos en tilfeldig fremmed og tigge strøm

Hvem blir førstemann til å prøve dette i praksis? Ta med et 2kW Honda-aggregat i bagasjerommet og kjøre rundt i nabolaget? ;)

Et tips er å nullstille en trip-teller når gjenværende kilometer når null. Da ser man hvor mye man har brukt av "reserven".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olso

0-stille tripteller er nok smart , og anta ca 30 km reserve, der man lurker fram i 30-40 km/t og forbruk ned mot 150.  Ellers noen frivillige til utprøving av kirkebos vitenskapelige forslag med Honda aggregat?
Tesla S P85 sept-13

Havebigfun

Sitat fra: olso på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:47
0-stille tripteller er nok smart , og anta ca 30 km reserve, der man lurker fram i 30-40 km/t og forbruk ned mot 150.  Ellers noen frivillige til utprøving av kirkebos vitenskapelige forslag med Honda aggregat?
Jeg ville testet først om UMC-en lader med det aktuelle aggregatet- regner med at andre produsenter enn Honda også kan fungere :D

snoopy2005

Sitat fra: Havebigfun på fredag 18. oktober 2013, klokken 07:30
Sitat fra: olso på fredag 18. oktober 2013, klokken 01:47
0-stille tripteller er nok smart , og anta ca 30 km reserve, der man lurker fram i 30-40 km/t og forbruk ned mot 150.  Ellers noen frivillige til utprøving av kirkebos vitenskapelige forslag med Honda aggregat?
Jeg ville testet først om UMC-en lader med det aktuelle aggregatet- regner med at andre produsenter enn Honda også kan fungere :D

Er det ikke enklere å ha med slepetau, og regenerere litt?
P85D og en KIA SOUL EV

sindrej

TMS skal ikke slepes i følge manualen.  (I prinsippet er jeg imidlertid enig med deg, selv om regen er begrenset ved snustom bil)

Lanber

Kjørte fra Jaren til Brokelandsheia, startet med 75% og kom frem med 10-15%, husker ikke helt.
Langt fra fin kjøring men brukte vel ikke mer enn 105-110 på motorvegen.

Du har 54km videre til Gjøvik men endel høydemeter opp og ikke fullt så mange ned.

Havebigfun

For maksimal rekkevidde er det ikke bare hastighetene og gasspådrag som er relevant når det gjelder kjøreatferd:
1. bruk "aldri" bremsepedalen medmindre du kommer i en uforutsett situasjon
2. bruk så lite regen som mulig dvs kjør så forutskuende at du bare gir så mye gass som nødvendig
3. om man bruker girvelgeren flittig (mellom D og N) og lar bilen rulle på N så mye som mulig kommer man vesentlig lenger enn ved kjøring kun med hø fot eller med CC. Er nedoverbakken for bratt kan man legge inn litt regenbremsing ved å velge D et lite øyeblikk.

Mens jeg vanligvis ligger på 2-2,2 kWh/mil  med normal kjøring av min P+ kom jeg ned mot 1,6 kWh/mil med denne metoden. Man må venne seg til dette og det er litt kjedelig kjøring men det er lurt å øve/optimalisere dette før man er i alvorlige rekkevidde-problemer.
På den andre siden blir det interessant å bi kjent med bilen sin på flere måter 8)

kjonix

Kult at dere tester dette for det vil ikke jeg gjøre med mitt batteri...:-)
Eller skal det ikke være så ødeleggende som man har lest om tidligere?

Havebigfun

Det kan fort hende at dette testes ufrivillig av en herværende teslaeier- da blir det nyttig info for oss andre som har litt mindre uflaks ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA