Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: lag enkelt utstyr til lagring av NiCd blokker

Startet av bkv, onsdag 16. juli 2008, klokken 21:44

« forrige - neste »

bkv

Hei

Har nettopp tatt en 5-kilomters kjøretur i en lånt Kewet 2004-modell. Kjøreegenskapene var ikke helt det jeg er vant til. Den var faktisk nokså ulik alt annet jeg har kjørt.

Er de nyere Buddy-modellene likedan? Har denne bilen veigrep nok til å kjøres om vinteren? Er det noen her som kjører den på vinterføre?

Keweten var sannelig rask nok, men jeg bor i en kupert del av landet og jeg kommer neppe frem med en slik bil uten å kjøre "på rødt". Er det svært skadelig for bilens motor og batteri?

Det er egentlig en morsom farkost. Jeg satt ganske godt og hadde nok plass.

Hilsen Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

ilmarw

Hei,

Min erfaring er at Buddy'en har betydelig bedre fjæring enn da gamle, selv om det fremdeles ikke er som en vanlig bil. Jeg kjører bilen hele året rundt, faktisk mer om vinteren, ettersom jeg sykler om sommeren, men nå bor jo jeg i Oslo. Jeg vet om folk som kjører Buddy med pigger opp bakkene til Tryvann om vinteren, og mange som bruker dempå snøføre andre steder i landet. Har selv kjørt Oslo-Hønefoss (seks mil) i snøstorm. Bare vær forsiktig med gassen, ettersom bakhjulstrekk og kort avstand mellom hjulene fort gjør at du spinner rundt 720 grader.

At man må kjøre på rødt enkelte ganger er ikke til å unngå, men man bør ikke gjøre det lenge av gangen. Det er helt greit å gjøre for å komme litt opp i fart, men det verste er lange, bratte bakker. Jeg ligger selv gjerne i 50-60 der jeg ellers ville ligget i 80. Det er først og fremst batteriene som tar skade av slik kjøring i lengden, spesielt dersom du kjører på rødt med allerede lav kapasitet. I tillegg så forkorter du rekkevidden betraktelig. Det er noe man lærer seg etterhvert, akkurat som å lese trafikkbildet for å unngå hurtige oppbremsninger etterfulgt av ny akselerasjon (man vil gjerne beholde momentum).

Jeg gleder meg til å kjøre til jobb hver dag, selv om det innebærer motorvei og Festningstunnelen i Oslo (den går under byen, så det blir først mye nedover, så mye oppover). Og plass har jeg ikke hatt noe problemer med. Både to personer og en cellokasse, og et trommesett har blitt fraktet i bilen (ikke samtidig  :) ), og et takstativ gjør at skiturer og turer på IKEA ikke er noen problem.

ilmar
Polestar i bestilling

bkv

Takk Ilmar

Jeg er egentlig på en venteliste hos Enviro for en P106/Saxo, men jeg er blitt skeptisk bl.a. etter å ha lest forumet her. Batteriene er svært dyre og dermed er den økonomiske risikoen høy. Det virker jo som det er noen problemer med disse bilene.

Jeg får kanskje ta meg til Skøyen og prøvekjøre en Buddy, det skal jo til og med være mulig å få låne en over natten. El-bilen jeg evntuelt kjøper kommer til bli brukt mye på strekningen Røyken - Drammen som er ca 35 km tur-retur. Jeg trenger et kjøretøy som kan gå i motbakker der fartsgrensen er 60 km/t.
-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

eljet

Jeg har en kewet eljet 4 og den er nede i 50 km/t i de verste oppoverbakkene.
Min bil er en 60 volter og eljet 5 og buddy er 72 voltere så jeg tror ikke det er noe problem.
Jeg kjører mye på rødt og tenker at det finnes nye batterier i butikken.

Jeg er også skeptisk til disse PSA bilene pga batteriene.

Vinter føret er ikke noe problem med keweten vi brukte den hele vestlandsvinteren.
Kansje du bør ha sommer og piggdekk.

Fullt batterisett til en buddy får du for under 20000 vist du sjekker rundt litt
Lykke til med elbil kjøp
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

bkv

Selvom vi ikke lenger har det stabile vinterværet, er vel vestlandsvinteren ennå mer elbil-vennlig enn vinteren her østpå. Jeg skulle gjerne høre noen flere vintererfaringer med Buddy fra Østlandet.

Jeg kjører en bil som bruker 10.2 l bensin på 100 km med den kjøringen jeg bedriver til vanlig, og jeg begynner å bli temmelig lei av bensinutgiftene. En sekssylindret bensinmotor er dessuten en stor overdrivelse på det som for det meste er små kjøreturer. Idéen er å la bensinbilen stå i garasjen når den ikke trengs til lengre turer (eller til kjøring av flere enn to personer) og bruke en elbil til resterende kjøring (som er nesten alt).

Jeg får ta meg en tur til Elbil Norge og prøve Buddyen. Det sies at man også kan få låne den med hjem over natten.
Mitsubishi i-Miev 2012.

mohpet

Kjører selve en 2004 Kewet 5, erfaring fra sist vinter i Asker var bare positiv, nå har jeg ingen store bakker da spinner den nok litt lett om man må ta bakkestart :-/ men ma kan alltid snu o.l. så man kommer seg alltid avgårde på småveiene. Større veier problemfritt. Kjører daglig Asker-Fornebu via Sandvika og retur, problemfritt hele vinteren mått aldri ta fossilbilen i bruk :-)

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: ilmarw på torsdag 26. juni 2008, klokken 09:11
Min erfaring er at Buddy'en har betydelig bedre fjæring enn da gamle, selv om det fremdeles ikke er som en vanlig bil. Jeg kjører bilen hele året rundt, faktisk mer om vinteren, ettersom jeg sykler om sommeren, men nå bor jo jeg i Oslo. Jeg vet om folk som kjører Buddy med pigger opp bakkene til Tryvann om vinteren, og mange som bruker dempå snøføre andre steder i landet. Har selv kjørt Oslo-Hønefoss (seks mil) i snøstorm. Bare vær forsiktig med gassen, ettersom bakhjulstrekk og kort avstand mellom hjulene fort gjør at du spinner rundt 720 grader.

Been there, done that... Jeg bor i Ski og bruker elbil hver dag til og fra jobb, jobber på ÅS, jeg merket meget godt denne 720 grader'n i vinter... jeg bare måtte teste. ;) Jeg har måtte rygge opp den bratteste bakken hjemme da parkeringsplassen også er i skråning et par tre ganger i vinter. Det gikk helt greit. Jeg kjører med "helårs dekk" som jeg kjøpte når jeg kjøpte bilen.

Jeg merket også at kapasiteten blir merkbar mindre om vinteren. Jeg har noen lange bakker i 60 km sone som jeg må opp. Dette ble jeg faktisk litt overrasket over. Så husk dette hvis du ikke kan lade før du skal hjem.

Ellers har jeg vært plaget med kondens på rutene, men har fått tips her inne som jeg skal prøve.

Jeg synes også at Buddy er noe "myk" i demperene i forhold til hva jeg er vant til, og kommer til å spørre om de kan stramme inn et knepp eller to på service.

Og hvis det er noen som har kjørt de siste modellene, har det blitt noe bedring på støy inne i bilen? (Min er fra sept 2006) Det er flere som har sittet på med meg som synes det er mere støy inni bilen enn utenfor. Noe jeg er helt enig, og som kanskje kan la seg endre.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Manna

Sitat fra: mohpet på onsdag 02. juli 2008, klokken 12:54
...da spinner den nok litt lett om man må ta bakkestart ...
Selvfølgelig spinner man om man er tung på høyrefoten, spesiellt med kort akselavstand. Jeg bruker å være ytterst forsiktig, og så vidt trykke på gasspedalen ved bakkestart på glatta. Da siger bilen sakte opp. Å snu Buddyen er ikke noen god løsning, bilen har mindre kraft bakover etter min erfaring, og for å få mest tyngde på bakhjulene som driver bilen fremover, er det best at de er lavest. Syns i grunnen Buddyen er mye bedre ved bakkestart og krabbing i motbakker på holke enn noen av bensinbilene jeg har hatt. Jeg kjørte med helårsdekk forrige vinter. Helt topp!

Hilsen Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA