Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Balrog, fredag 25. oktober 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

Balrog

Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:24

Salto skal forresten sette opp hurtiglader i Oslo og har lagt opp mulighet for 120kW tesla supercharger. De antar at Tesla ikke vil sette opp superchargere i/nær de store byene pga. løftet om gratis strøm. Tror det blir et stort marked for slike og det ble antydet en betalingsløsning med pris i området 30kr/10 minutter.

Dette er jo en fantastisk nyhet som løser ladeproblematikk for mange!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

AllanW

BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Nuvolari

Med en slik løsning vil målgruppen til tesla utvides til å omfatte det setgmentet som parkerer i gata uten lademulighet og som ikke kjører så veldig langt. De vil kunne lade på denne 1-2ggr pr uke.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

AllanW

+1 :)
Det hadde vært en drøm å kunne lade en gang i uken bare.

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:09
Med en slik løsning vil målgruppen til tesla utvides til å omfatte det setgmentet som parkerer i gata uten lademulighet og som ikke kjører så veldig langt. De vil kunne lade på denne 1-2ggr pr uke.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

jsu224

Kommer til å være snau kø på denne fremover hvis Tesla ikke klarer å levere adaptere før mars 2014...


DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Espen Hugaas Andersen

Jeg har mine tvil om Tesla er med på dette, men det hadde vært en bra ting om de var med på det. Men da burde Tesla stille krav slik at uavhengige superladere passer inn med Tesla's stategi. F.eks noen krav:

- Alle uavhengige superladere skal bruke samme betalingsløsning.
- Alle uavhengige superladere skal ha minst 4 dedikerte plasser til Tesla.
- Hver uavhengige superlader skal minimum være 10 km unna alle andre superladere.
- Alle uavhengige superladere skal være plassert maks 5 minutter til fots unna et spisested eller kjøpesenter.
- Betaling skal skje per minutt og være maks X kr per minutt

Osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Balrog

Tviler på om Tesla er så teite at de stiller masse krav til at noen tilbyr dedikert lading til Teslas biler. Det er jo kun Tesla/Tesla-eiere som har glede av dette. Tesla kommer selvsagt ikke til å frigi sin software slik at andre (Leaf, i3 etc) kan via adaptere koble seg til Superchargers.

Noen som vet hvor Saltos hurtiglader eventuelt kommer? Jeg vil gjerne bestille ladekort...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OddB

Sitat fra: Balrog på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:14
Tviler på om Tesla er så teite at de stiller masse krav til at noen tilbyr dedikert lading til Teslas biler. Det er jo kun Tesla/Tesla-eiere som har glede av dette. Tesla kommer selvsagt ikke til å frigi sin software slik at andre (Leaf, i3 etc) kan via adaptere koble seg til Superchargers.

Noen som vet hvor Saltos hurtiglader eventuelt kommer? Jeg vil gjerne bestille ladekort...
Jeg tror ikke Tesla er så "teite" at de lar andre komme inn på superladermarkedet, i hvert fall ikke med det første..
Foreløpig tror jeg all deres kapasitet går til å produsere og utplassere sine egne ladere. Det nettverket vil bli et veldig viktig konkurransefortrinn i årene som kommer.
Å se for seg å KUN lade på en slik superlader fordi man ikke har egen parkeringsplass tror jeg er en dårlig deal for batteriet. I så fall ville jeg ladet der daglig i stedet for ukentlig for å spare litt på batteriet....
Tror ikke du har batteriet i 15 år om du lader det fra 0% til 100% på superladere hele tiden :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Sitat fra: OddB på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:24
Sitat fra: Balrog på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:14
Tviler på om Tesla er så teite at de stiller masse krav til at noen tilbyr dedikert lading til Teslas biler. Det er jo kun Tesla/Tesla-eiere som har glede av dette. Tesla kommer selvsagt ikke til å frigi sin software slik at andre (Leaf, i3 etc) kan via adaptere koble seg til Superchargers.

Noen som vet hvor Saltos hurtiglader eventuelt kommer? Jeg vil gjerne bestille ladekort...
Jeg tror ikke Tesla er så "teite" at de lar andre komme inn på superladermarkedet, i hvert fall ikke med det første..

Hva skulle nedsiden for Tesla være med dette OddB???

Utrolig første gang er JEG enig med rognballen :-D

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:47
Sitat fra: OddB på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:24
Sitat fra: Balrog på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:14
Tviler på om Tesla er så teite at de stiller masse krav til at noen tilbyr dedikert lading til Teslas biler. Det er jo kun Tesla/Tesla-eiere som har glede av dette. Tesla kommer selvsagt ikke til å frigi sin software slik at andre (Leaf, i3 etc) kan via adaptere koble seg til Superchargers.

Noen som vet hvor Saltos hurtiglader eventuelt kommer? Jeg vil gjerne bestille ladekort...
Jeg tror ikke Tesla er så "teite" at de lar andre komme inn på superladermarkedet, i hvert fall ikke med det første..

Hva skulle nedsiden for Tesla være med dette OddB???

Utrolig første gang er JEG enig med rognballen :-D
Som jeg skrev så har de sikkert mer enn nok med å produsere sine egne ladere for tiden.
En annen grunn til at de ikke ønsker ladere i tettbygde strøk er at folk i nærområdet bruker dem daglig. Det gjør jo ikke så mye økonomisk for Tesla, men det kan fort redusere kapasiteten på batteriene til de som bruker den daglig, og dermed så risikerer de reklamasjoner på utslitte batterier..
Gratis lading på langturer er et av Teslas beste salgsargumenter så det tror jeg de er forsiktige med å vanne ut med alternative betalingsløsninger... Det kommer nok superladere i utkanten av både Oslo og Trondheim etter hvert.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kallagtunet

Bortsatt for potensiell økt batterislitasje ser jeg ikke noen nedside for Tesla i argumentene dine OddB. Fordelene med gratis landing på langtur blir jo ikke mindre at man kan betale for å lade i byen hvis man vil. Hvis Tesla ikke betaler for hverken ladere eller strøm så kan jeg ikke se annet en at dette gjør bilen mer aktuell for de som har manglende lademulighet hjemme, dvs potensielt flere salg uten at det koster dem en krone.

OddB

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. oktober 2013, klokken 19:02
Bortsatt for potensiell økt batterislitasje ser jeg ikke noen nedside for Tesla i argumentene dine OddB. Fordelene med gratis landing på langtur blir jo ikke mindre at man kan betale for å lade i byen hvis man vil. Hvis Tesla ikke betaler for hverken ladere eller strøm så kan jeg ikke se annet en at dette gjør bilen mer aktuell for de som har manglende lademulighet hjemme, dvs potensielt flere salg uten at det koster dem en krone.
Det kan du ha rett i, og jeg ser ikke bort fra at det kommer til å skje på sikt. Minnes å ha hørt/lest noe om dette i USA... Men jeg tror samtidig de er veldig opptatt av å bygge merkevaren Tesla med sin egen gratislading først. Vi får se :D  Har ingenting i mot en slik løsning, men tviler at det kommer til å skje med det første . Jeg kan jo ta rivende ruskende feil  :o   
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Vi har sett en del ganger at Tesla er pragmatiske og finner løsninger som gavner kundene. Ettersom det ser uttil å drøye med de blå adaptere ville trykket lettet betydelig om det var en betal SC i Oslo og evt andre storbyer- den kan muligens være operasjonell lenge før adaptere kommer :o.
Om det er riktig tror jeg Tesla går for det 8).

tklev

Synes dette høres genialt ut! Sier seg selv at disse laderne må bygges ut i *stort* antall for at dette skal være hensiktsmessig. Superchargerne skal stå mellom storbyene, men det hender seg at du faktisk må lade litt ekstra i byen før de skal ut på en lengre tur. Da er det greit å ha mange slike stasjoner å velge mellom.
Betaler gjerne litt ekstra for å lade raskt og smertefritt - men viktig at det er mulig å velge hvor raskt en skal lade bilen.. Evt. setter de maks 50 KW så burde jo ikke det slite så mye på batteriet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA