Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.
Hvordan kobler man overgangen mellom rød og blå da? Mener å ha lest  at laderen består av 3 delladere som hver kan trekke 16A. Må man fordele L1 og L2 fra enfasen over alle tre faselederene + N i den røde?

TS

Sitat fra: kholst på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:58
Det var mange innlegg denne tråden. Kan noen oppsummere hvilken overganger man bør få med i forhold til hva som leveres i praksis? :-)

Hva du kommer til å få bruk for er avhengig av hvordan du bruker bilen og hvor.
Selv har jeg bestillt adaptersett fra Jkirkebo som vil dekke det meste når adapterene kommer fra Tesla.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Ellers er en Type2 Mode3 kabel et must for hurtiglading på farten.
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1136-na-selger-vi-ladekabler

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Griffel

Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:13
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.

å så det virker  :D tror jeg må få gjort det når jeg skal kjøre fra Trondheim -> Brønnøysund må nok ha en pyseladning og tror det hjelper med 11kW i forhold til 2,99kW  ;)
Og skulle det ikke virke er det jo bare å sende regningen til jog.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.

Kunne du delt de bildene her?

Hvordan vet bilen hvor mye strøm den skal trekke dersom dette ikke blir signalisert via motstand på pilotledningen?

turfsurf

Har nettopp flyttet, og finner to kurser ut til garasjen, sikringene sier en trefase 230V/16A, og en trefase 400V/25A. I garasjen finner jeg igjen en trefase 230V/16A kontakt, og 2 enfase 230V/16A, men ingen rød 400V. Mistenker at de har tatt ut 2 16A kurser fra 400V, kan det stemme?

Kan jeg på noe relativt rimelig vis få mer enn 230V/16A lading her (har kun enkeltlader i bilen) ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

M.SKEIDE

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 00:55
Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:13
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.

å så det virker  :D tror jeg må få gjort det når jeg skal kjøre fra Trondheim -> Brønnøysund må nok ha en pyseladning og tror det hjelper med 11kW i forhold til 2,99kW  ;)
Og skulle det ikke virke er det jo bare å sende regningen til jog.

Tenkte jeg kanskje skulle være så vanskelig at jeg krevde at en tekniker hos Tesla gjorde dette ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

M.SKEIDE

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 08:35
Har nettopp flyttet, og finner to kurser ut til garasjen, sikringene sier en trefase 230V/16A, og en trefase 400V/25A. I garasjen finner jeg igjen en trefase 230V/16A kontakt, og 2 enfase 230V/16A, men ingen rød 400V. Mistenker at de har tatt ut 2 16A kurser fra 400V, kan det stemme?

Kan jeg på noe relativt rimelig vis få mer enn 230V/16A lading her (har kun enkeltlader i bilen) ?

Hvis du får en elektriker til å finne ledningene på 400v og bytter sikringene til 16a og montere en rød kontakt får du 11kW :D når du får det røde adapteret
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Griffel

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 08:35
Har nettopp flyttet, og finner to kurser ut til garasjen, sikringene sier en trefase 230V/16A, og en trefase 400V/25A. I garasjen finner jeg igjen en trefase 230V/16A kontakt, og 2 enfase 230V/16A, men ingen rød 400V. Mistenker at de har tatt ut 2 16A kurser fra 400V, kan det stemme?

Kan jeg på noe relativt rimelig vis få mer enn 230V/16A lading her (har kun enkeltlader i bilen) ?
Sikringene kan gjerne være merket med 400V selv om de er benyttet for 230V (Jeg går ut fra at det er merkingen på selve sikringen og ikke en kutsfortegnelse fra installatøren). I og med at du også har 3 fas kontakter for 230V, har du nok ikke 400V i huset. Hva går 25A kursen til? Det ser jo ikke ut som du har noen 25A kontakter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#608
Sitat fra: M.SKEIDE på søndag 08. desember 2013, klokken 09:01
Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 00:55
Sitat fra: M.SKEIDE på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:13
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.

å så det virker  :D tror jeg må få gjort det når jeg skal kjøre fra Trondheim -> Brønnøysund må nok ha en pyseladning og tror det hjelper med 11kW i forhold til 2,99kW  ;)
Og skulle det ikke virke er det jo bare å sende regningen til jog.

Tenkte jeg kanskje skulle være så vanskelig at jeg krevde at en tekniker hos Tesla gjorde dette ;)
Det er nok fornuftig. Dette er kanskje også tidspunktet å minne om at det "jog" beskriver med å kappe kabel og sette på rød kontakt ligger utenfor det de fleste har lov å gjøre selv. I tillegg til at adapteret rødt til blått er i strid med forskrifter så det får du aldrig Tesla til på lage. Som "Veggen" skriver er også Teslas adapterkoding ødelagt av dette forslaget, og hva UMC gjør med "motstridende" informasjon fra adapteret vet bare UMC ingeniørene. Det er mye som "kanskje virker" men skulle noe skje lurer avkortningsspøkelset, og rammer det andre også erstatningsspøkelse.

En annen ting er at Tesla helt sikkert, om de ville, kunne modifisere en UMC til en fast rød plugg, og en annen til en en fast blå plugg, men ikke en løsning med fast rød plugg og adapter rød-blå eller rød-schuko uten å komme i konflikt med regelverket.

Sitat fra: Muffinman på lørdag 07. desember 2013, klokken 21:20
Sitat fra: jog på lørdag 07. desember 2013, klokken 20:02
Virker fint å kappe kabel og montere rød og deretter overgang til blå. istedet for motstand kan en bare koble den ledingen til jord. Jeg tok nokre bilder av koblingene på Tesla skøyen, de hadde brukt samme system der.
Hvordan kobler man overgangen mellom rød og blå da? Mener å ha lest  at laderen består av 3 delladere som hver kan trekke 16A. Må man fordele L1 og L2 fra enfasen over alle tre faselederene + N i den røde?
Den røde pluggen er en 16 A plugg det er derfor brannfarlig (og selfølgelig ulovlig) å trekke 32A gjennom denne uansett om UMCen skulle gjøre det mulig som følge av jukset.


For de som er kompetente til å klippe ledningen til UMC vil jeg nok heller anbefale jkirkebo hjemmebygg basert på Zero Carbon World kit som er beskrevet i en annen tråd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kallagtunet

Eller hvorfor ikke gjøre Tesla sitt problem til deres problem. Kjøre en skriftlig dokumentert klage proses der de får en frist på å finne løsnig. Hvis de ikke overholder den informerer du om at du vil gå til innkjøp av godkjent erstaningsutstyr som tesla vil måtte dekke kostnadene på.

Risikere hus, hjem og forsikringsavkortning på tjuvkobling på egen hånd skjønner jeg faktisk ikke at noen tenker på en gang!

Muffinman

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 10:00
For de som er kompetente til å klippe ledningen til UMC vil jeg nok heller anbefale jkirkebo hjemmebygg basert på Zero Carbon World kit beskrevet i en annen tråd.
Enig. Hva med denne:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Ferdig bygget, kan denne være et alternativ til hjemmebygg? Og er det mulig å lage en overgang til blå 32A for den?

Griffel

#611
Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 10:11
Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 10:00
For de som er kompetente til å klippe ledningen til UMC vil jeg nok heller anbefale jkirkebo hjemmebygg basert på Zero Carbon World kit beskrevet i en annen tråd.
Enig. Hva med denne:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Ferdig bygget, kan denne være et alternativ til hjemmebygg?

Ja. Et godt alternativ til hjemmebygg, og et kjempegodt alternativ til "jog's UMC klipping".

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 10:11
Og er det mulig å lage en overgang til blå 32A for den?
Det må elbilhjelpen svare på.
Standarden for veggbokser har noen minstekrav, men det finnes et utall av mulige tilleggfunksjoner for å gjøre det enda sikrere. (Blant annet det som f.eks gjør at Norsk UMC er ulik Svensk UMC og at enkelte USA veggbokser ikke kan benyttes). For å være lovlig må den være levert av ladestasjonsleverandøren og utstyrt med et passende antall advarsler og instrukser om bruk. Siden denne stasjonen har en 32A plugg (til forskjell fra en evt Rød på UMC med 16A plugg) burde det gå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Capriso

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 08. desember 2013, klokken 10:08
Eller hvorfor ikke gjøre Tesla sitt problem til deres problem. Kjøre en skriftlig dokumentert klage proses der de får en frist på å finne løsnig. Hvis de ikke overholder den informerer du om at du vil gå til innkjøp av godkjent erstaningsutstyr som tesla vil måtte dekke kostnadene på.

Risikere hus, hjem og forsikringsavkortning på tjuvkobling på egen hånd skjønner jeg faktisk ikke at noen tenker på en gang!

Visst kan man klage og true med å gå til innkjøp av det man trenger og selvfølgelig kan man kjøpe det man trenger. Men man kan ikke forlange at en selskap skal betale for deg for hva du mener er rett.

Jeg har selv hatt problemer med en tidligere nybil og vært igjennom samme prossesen og forliksrådet vil fortelle deg at visst det ikke blir enighet over "bordet" så er det å møtes i en sal med advokater og en dommer imellom som gjelder. For det er ikke så enkelt å si at jeg kjøper dere betaler.

Så først er det lurt å prate med forbrukerrådet.

Model S. P85, Signal rød.

Kallagtunet

#613
Sitat fra: Capriso på søndag 08. desember 2013, klokken 10:39

Visst kan man klage og true med å gå til innkjøp av det man trenger og selvfølgelig kan man kjøpe det man trenger. Men man kan ikke forlange at en selskap skal betale for deg for hva du mener er rett.


Gjør en dette på riktig måte dokumenterer det skriftlig der en varsler om feil og frist for utbedring og det ikke skjer innen frist så vil Tesla måtte stå for kostnadene dine med å rette feil/mangel utført av andre.  Det kan hende du må trekke dem inn for forliksrådet eller i rettssak for å få pengene men så dumme tror jeg ikke Tesla er at for en slik sak vet de at de vil tape. Som sagt viktig å dokumentere klage send gjerne klage og frist rekommanderte brev, hvis Tesla ikke svarer på henvendelser så vil de stille enda svakere i ved en eventuell sak i forliksråd eller rettsak. Dokumenter også gjerne markedsføringen på web sidene deres der de vel fortsatt reklamerer med hvor fort en kan lade bilen selv om det ikke er mulig per nå på grunn av manglende adaptere.

turfsurf

Sitat fra: Griffel på søndag 08. desember 2013, klokken 09:32
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. desember 2013, klokken 08:35
Har nettopp flyttet, og finner to kurser ut til garasjen, sikringene sier en trefase 230V/16A, og en trefase 400V/25A. I garasjen finner jeg igjen en trefase 230V/16A kontakt, og 2 enfase 230V/16A, men ingen rød 400V. Mistenker at de har tatt ut 2 16A kurser fra 400V, kan det stemme?

Kan jeg på noe relativt rimelig vis få mer enn 230V/16A lading her (har kun enkeltlader i bilen) ?
Sikringene kan gjerne være merket med 400V selv om de er benyttet for 230V (Jeg går ut fra at det er merkingen på selve sikringen og ikke en kutsfortegnelse fra installatøren). I og med at du også har 3 fas kontakter for 230V, har du nok ikke 400V i huset. Hva går 25A kursen til? Det ser jo ikke ut som du har noen 25A kontakter.

Det er 3 stk 500V/80A sikringer og så står det 380V/100A på platen de er montert på inntaket til huset. Sier meg ikke så mye egentlig. 400V/25A kursen går til kjelleren i garasjen, og der er det som sagt 2 stk 230V/16A enfase uttak. For meg så ser det ut som om de har tatt ut 2x230V/16A fra 400V kursen, er det ikke 230V mellom fasene på 400V ?. Får vel bryte frem multimeteret og sjekke...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA