Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

janblund

Ett litet dokument om adaptrar fra Tesla

http://www-origin.teslamotors.com/sites/all/themes/tesla/files/pdf/Utility_Outlet_Charging_NO_v7.pdf

og her står det att den blå er inkludert som standard i:
Norge, Frankrike, Spania, Storbritannia

og den røde er inkludert som standard i:
Nederland, Belgia, Luxemburg, Tyskland, Sveits, Østerrike, Sverige, Danmark, Finland,
Italia, Øst-Europa
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

janblund

#406
På fakturan til bilen min er det påført

vrakpant 2400:-
4 Year Maintenance Package 15.400:- + mva
ASY,UA,A,415V3,016A,TMC002I016M3PNE6 (rød adapter) 572:-
Delivery Prep and Coordination Fee 2800:-

Din Model S vil bli levert med den Mobile koblingen og to
adaptere:
1. En vanlig husholdningsstikkontakt
2. Et blått 32 A adapter for raskere lading


men jeg har bestillt en CHAdeMO adapter men det har jeg ikke hørt ett ord om
og den var ikke med på fakturan så den får jeg vente på :-(
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

Havebigfun

Det kan tenkes at UMC-problemene kun er relatert til det norske IT- nettet- da vil man i andre land kunne få blåe/røde adaptere.

janblund

Nå i ettermiddag fikk jeg besked fra Tesla Store att CHAdeMO-adeptern ska komma i Januari
og att di ska meddela meg så snart de har kommit :-D

nå er jeg en GLAD Svensk :-D
P2879
P85 multirød
levererad 11 november

sindrej

Tipper chademo adapteret kommer om to uker og jeg  ::)

Lanber


sindrej

Sitat fra: Lanber på mandag 04. november 2013, klokken 18:23
2 Tesla uker?
Ja, selvsagt.  Ikke to norske uker nei.  Teslauker som gjelder med adaptere.

eledille

Hva med combo-adapter, da - det er vel  lenger ute, så det  blir vel ca tre Tesla-uker, det da :P
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sindrej

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2013, klokken 12:44
Det er modifiserte amerikanske UMC``er.
Ref de modda UMC'ene i Bergen.  Er du sikker på dette er amerikanske utgaver ?  De amerikanske UMC'ene har jo annen plugg på bilsiden, så da må de i så fall modda den også.

Er det mulig å kjøpe en amerikansk UMC da skal tro  ::)

fredag

Sitat fra: Epleskreller på mandag 04. november 2013, klokken 10:01
Om min teori stemmer kan resten av Europa få røde adaptere da de ikke trenger(?) den blå (og følgelig ny UMC).

Franskmennene venter også på blå adapter. De er blitt forespeilet omtrent like lang ventetid som oss.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Sitat fra: sindrej på mandag 04. november 2013, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2013, klokken 12:44
Det er modifiserte amerikanske UMC``er.
Ref de modda UMC'ene i Bergen.  Er du sikker på dette er amerikanske utgaver ?  De amerikanske UMC'ene har jo annen plugg på bilsiden, så da må de i så fall modda den også.
Det var en representant for Tesla som fortalte meg det når jeg hentet bilen. Diskuterte problematikken rundt rundt adaptere, og jeg kommenterte den som hang på veggen med rød plugg.

El-boy

#416
Sitat fra: sindrej på mandag 04. november 2013, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2013, klokken 12:44
Det er modifiserte amerikanske UMC``er.
Ref de modda UMC'ene i Bergen.  Er du sikker på dette er amerikanske utgaver ?  De amerikanske UMC'ene har jo annen plugg på bilsiden, så da må de i så fall modda den også.

Er det mulig å kjøpe en amerikansk UMC da skal tro  ::)
Det var ikke synlig UMC blinkeboks med det jeg kunne se i Bergen når jeg var der, men en egen kabel, koblet mot 63A kurs 230V. Det var iallefall slik det så ut for meg... Grov kabel hele veien til støpselet, ikke myk og føyelig som den på UMC'en.

Tror det er mest sannsynlig det blir nye modifiserte UMC'er for dei som vil lade med 230V 32A. Ref. til en tidligere diskusjon, og ellers i denne tråden... ("Time vil shåv" som dei sa i Flåklypa):
Sitat fra: Sofus på torsdag 24. oktober 2013, klokken 08:39
Jeg håper virkelig at jeg tar feil fordi det jo betyr at nullederen må være dimensjonert for 32A også ved bruk av det blå adapteret. Men jeg sliter litt med å se andre måter delladerne kan være konfigurert på siden den skal kunne ta TN nettet direkte. Ser du andre måter enn at nullederen er sentrum i en stjernekobling av delladerne jkirkebo? Du sa at du tror det blå adapteret splitter den ene fasen til to av laderne, men hvordan er de i så fall koblet i bilen?

I et TN nett vil nullederen ikke ha noe særlig strøm men vil vel normalt sett være dimensjonert for å kunne ta strømmen til èn av fasene altså 16A?

Jeg hater å spekulere, men har en liten mistanke om at grunnen til forsinkelse av blått adapter kan ha noe med dette å gjøre. At nulleder i UMC ikke er dimensjonert for 32A.

Havebigfun

Det er fortsatt amerikanske TMS til prøvekjøring i Norge- da er det rimelig med modifiserte amerikanske UMC.
Jeg tror det også eksisterer roadsterladere til TMS.
Endelig har det vært bytte av endel ødelagte UMC slik at det er mulig at disse modifiseres.
Mange muligheter :)

El-boy

#418
Sitat fra: Havebigfun på mandag 04. november 2013, klokken 23:04
Det er fortsatt amerikanske TMS til prøvekjøring i Norge- da er det rimelig med modifiserte amerikanske UMC.
Jeg tror det også eksisterer roadsterladere til TMS.
Endelig har det vært bytte av endel ødelagte UMC slik at det er mulig at disse modifiseres.
Mange muligheter :)
Men er ikke kontakten på US vs. EU bilene forskjellige?
D.v.s. at støpselet til en US utgave ikke vil passe i en EU bil og vise-versa?
Det kan godt være selve kabelen som brukes i den modifiserte men ikke støpselene.
Jeg heller mot å tro dette er en spesiallaget variant for å passe mot 63A 230V IT-nettet... nå tenker jeg altså på Model S og ikke Roadster.

eclipse

Jeg fikk nettopp uoppfordret telefon fra Tesla i Nederland. De kunne opplyse meg om at grunnen til at adapterene var forsinket var bytte av leverandør.

Jeg benyttet anledningen til å kritisere dem fordi de ikke kom ut med offisiell informasjon og de beklaget dette. Jeg spurte også om det var noen problemer med UMC eller laderen som kunne ha noe med forsinkelsen til adapteret å gjøre og fikk da følgende beskjed:

"Vi vet at det spekuleres i dette på diverse forum men kan forsikre deg at det ikke stemmer, grunnen til utsettelse er bytte av leverandør"!

Så da er det bare å skynde seg å vente :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA