Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: Kristian på torsdag 24. oktober 2013, klokken 21:27
Sitat fra: Cirion på torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:43
Sitat fra: jorkus på torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:28
Vil denne fungere som en midlertidig overgang inntil blått adapter kommer? Jeg spør fordi jeg har lest at chuko adapteret skal være nokså klumpete, og ikke passer overalt? (Har forsøkt å legge ved et bilde, vet ikke om det kommer med..)
Den vil nok fungere, men du må kutte bort litt gummi på Schuko kontakten. Ligner på den som du får på Clas, og den måtte jeg trimme litt for å få inn Schuko adapteret.

Fungere er greit, men hvor mange Amp vil en kunne få? 13 eller 32?


13

Lanber

Røde adapter utlevert er visstnok ikke CE merket de heller? 
Utlevering både rødt og blått i Q1.....Tesla Q1, det er når de ikke sier hvilket årstall.

Jeg holder igjen betaling av matter tilsvarende manglende deler.

Muffinman

Må få greie på hvordan jeg får det til å fungere med en 32A blå enfas han direkte koblet på UMC``en. Dessverre er jeg nødt til å gjøre dette for å få brukt bilen noe særlig, schuko holder bare ikke  når bilen skal brukes i jobb :-(

ebbrey

Sitat fra: Lanber på fredag 25. oktober 2013, klokken 21:29
Røde adapter utlevert er visstnok ikke CE merket de heller? 
Utlevering både rødt og blått i Q1.....Tesla Q1, det er når de ikke sier hvilket årstall.

Jeg holder igjen betaling av matter tilsvarende manglende deler.

Får vi heller ikke røde adaptere før til neste år?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

RSandven

Har fått dette svaret fra min DS:
"Det blå og det røde adapteret skal være klart til første kvartal av 2014. Det røde adapteret (400v) kan bestilles nå, og vil koste 572,-"
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Teslafrank

Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.

OddB

Sitat fra: Teslafrank på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:29
Jeg har fått mitt røde adapter, men ikke prøvd å lade med den.

Min case:

Har i dag KUN  en 16 A schuko hjemme (230V), hvor jeg skal lade en Roadster og en Model S. Har planlagt 32 A i garasjen neste uke (nybygg), men får ikke utnyttet denne siden jeg mangler blått adapter. Kjører mye, så er til tider litt short på strøm.

Skal få 400/16-3 fas industristikk på jobben snart, så det vil hjelpe godt. (lader 11kw)

MEN: snakket med Salto i dag, og kommer til å bestille en lader der i fra, fordi:

- Jeg får utnyttet 32A/230-kursen jeg legger inn nå med en gang
- Jeg får da en type 2 Mode 3 kabel (som plugges inn i laderen og inn i bilen- Tesla-ladekabel kan da ligge i bilen- alltid. Mode 3 kabel kan jeg også ta med på langtur og bruke den på alle Type 2 stasjoner
- Laderen vil alltid ha styrestøm, som gjør at jeg kan eksempelvis skru på forvarme via app, uten at det trekkes strøm fra bilens batteri men fra nettet
- Styrestrømmen vil også STARTE ladingen igjen ved eventuelt strømbrudd/dipp i nettspenningen.  (dette skjedde i natt, i følge bilens logg ble ladingen avbrutt pga lavt spenningsnivå- og den startet ikke igjen. Surt å våkne til nesten "tom" tank..
-Jeg kjøper en type 2 kabel til Roadsteren, og kan hurtiglade den på samme boks. Teslas egen lader til den koster 10.000,- og blir da unødvenig
-Salto moteres sammen med et overspenningsvern som tåler DC, OM bilens batteri skulle få feil slår dette ikke tilbake på husets nett.

Koster 5.500.- + mva + kabler til ca 1700,- + mva

- Ser penere ut enn en industrikontakt på veggen...:)

Så da driter jeg i blått adapter, stoler ikke på infoen lengre.
Har vaklet mellom å kjøpe en ekstra UMC til å ha fast på blå kontakt i garasjen og en Type2 lader med løs kabel.
Heller mot ekstra UMC siden den er litt rimeligere, vil være reserve for den andre UMCen, og ikke minst at den gjør åpningen av ladeluka enklere...

Du mener altså at Saltoboksen har en type strømstyring som UMCen ikke har ?
Vil dette hindre mange av de ladeproblemene vi har hørt om ?
Har du mer detaljer /linker rundt dette ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Teslafrank

i følge Salto så har denne boksen annen styring ja.

Opplevde "dritten" i natt, da ladingen stoppet. Hadde kjørt fra Trondheim til Bud, og hadde 73 km igjen, skulle på jobb i dag. Våknet til en bil med 120 km bare... irriterende.

Med Salto hadde den startet å lade  selv når spenningen var tilbake.


ebbrey

Må være enda kjekkere med den boksen fra salto som har kabel integrert. Kan man ha med den andre på tur.

Hadde vært kjekt om appen kunne åpnet ladeluken. Er det uansett så mye styr om man ikke bruker knappen på den mefølgende laderen? Når man parkerer hjemme og vet man skal plugge inn så tar det vel ikke så lang tid å finne frem på menyen? Andre steder bruker man jo umc evt vet at man skal plugge til type2 kabelen og kan ordne det før man går ut uansett.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Epleskreller

Hvordan skal Tesla kompansere oss for manglende adaptere? Noen som har hørt noe?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lanber

Tesla kommer ikke til å kompansere for noenting

Muffinman

Og det er ikke bra. Blir jo som å levere en fossilbil hvor bensinpåfyllingen har diameter som et knappenålshode.

Kallagtunet

Sitat fra: Lanber på lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:07
Tesla kommer ikke til å kompansere for noenting

En får jo håpe de gjør det. Hvis ikke så er forbrukerrettihetene i Norge så sterke at det er bare å ta saken. Jeg er ganske sikker på at utfallet er at tesla må dekke ekstra kost eller gi prisavslag. Mulig en runde med norske horbrukemyndigheter det som skal til for at den Norske salgsorganisasjonen som helt sikker er like frustert som de som har behov for adaptere skal bli hørt der borte i California...

tklev

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Lanber på lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:07
Tesla kommer ikke til å kompansere for noenting

En får jo håpe de gjør det. Hvis ikke så er forbrukerrettihetene i Norge så sterke at det er bare å ta saken. Jeg er ganske sikker på at utfallet er at tesla må dekke ekstra kost eller gi prisavslag. Mulig en runde med norske horbrukemyndigheter det som skal til for at den Norske salgsorganisasjonen som helt sikker er like frustert som de som har behov for adaptere skal bli hørt der borte i California...

Gleder meg til du får bilen din - da ordner nok det meste seg :)

Kallagtunet

Sitat fra: tklev på lørdag 26. oktober 2013, klokken 10:03
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Lanber på lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:07
Tesla kommer ikke til å kompansere for noenting

En får jo håpe de gjør det. Hvis ikke så er forbrukerrettihetene i Norge så sterke at det er bare å ta saken. Jeg er ganske sikker på at utfallet er at tesla må dekke ekstra kost eller gi prisavslag. Mulig en runde med norske horbrukemyndigheter det som skal til for at den Norske salgsorganisasjonen som helt sikker er like frustert som de som har behov for adaptere skal bli hørt der borte i California...

Gleder meg til du får bilen din - da ordner nok det meste seg :)

Jeg gleder meg til å få bil ja, og håper virkelig ikke at jeg jeg trenger å ordne noe som helst.

Er også i den situasjon at daglig kjøremønster ikke krever hverken rødt eller blått adapter så det er en sak jeg ikke har noe behov å bruke tid på. For dem så har problemet så mener jeg som sagt at den effektive måten handtere dette på i Norge er å tar saken opp på de arenaene der en faktisk kan få gjort noe med den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA