Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:10
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 19:46
Som tidligere nevnt, rød afapter blir utlever veldig snart. Snakk om dager ikke uker.

Håper det stemmer. Jeg har nemlig en teori om at det kan gå å lade med 7,4kW fra en trefase 32A kontakt via en overgang til rød adapter. Skal teste dette så snart den ankommer.

Da tenker du 400V 32A rød?
Det er dette jeg har koblet opp. Planlegger også å bruke overgang til 16A som passer rød adapter.

UMC støtter ikke, med adapter, rødt 32A 400V stikk.
Kun rødt 16A stikk.

har du montert rødt 32A 400V ville jeg satt opp ett 16A rødt ved siden av for å koble til UMC.

petersv

Jeg vil forresten presisere at jeg helst ville unngå å spre infoen jeg sitter på siden det veldig fort blir mange høns av noen fjer her inne ;) Men når enkelte fikk anbefalt å kjøpe dyre type2-bokser når de hadde 16A 400V trefas klart klarte jeg ikke å sitte passiv og se på at folk gjør slike valg basert på unøyaktig info.

Dette må ikke tas som kritikk av noen parter, for det er det ikke, men som Laumb sa tidligere i tråden, kan det lønne seg å ha litt is i magen før man gjør drastiske tiltak basert på en forumpost (nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kviet meg for å komme med infoen jeg satt på ;) )

Hilsen dobbeltmoralens vokter, hehe.

Jimpec

Sitat fra: laumb på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:42
Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:10
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 19:46
Som tidligere nevnt, rød afapter blir utlever veldig snart. Snakk om dager ikke uker.

Håper det stemmer. Jeg har nemlig en teori om at det kan gå å lade med 7,4kW fra en trefase 32A kontakt via en overgang til rød adapter. Skal teste dette så snart den ankommer.

Da tenker du 400V 32A rød?
Det er dette jeg har koblet opp. Planlegger også å bruke overgang til 16A som passer rød adapter.

UMC støtter ikke, med adapter, rødt 32A 400V stikk.
Kun rødt 16A stikk.

har du montert rødt 32A 400V ville jeg satt opp ett 16A rødt ved siden av for å koble til UMC.

Har du testet dette med hjemmelaget adapter?
Hvordan kan UMCen vite hvilken type stikk den er koblet til? Strømmen er jo den samme.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:48
Dette må ikke tas som kritikk av noen parter, for det er det ikke, men som Laumb sa tidligere i tråden, kan det lønne seg å ha litt is i magen før man gjør drastiske tiltak basert på en forumpost (nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kviet meg for å komme med infoen jeg satt på ;) )
Greit med tips om når ting ankommer. Men rødt adapter hjelper null og niks for oss som må ha blått adapter. Så da snakker vi Q1, og jeg får en ekstraregning til elektriker for å få lagt opp midlertidig schuko stikk som jeg ikke trenger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:02
Sitat fra: laumb på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:42
Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:10
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 19:46
Som tidligere nevnt, rød afapter blir utlever veldig snart. Snakk om dager ikke uker.

Håper det stemmer. Jeg har nemlig en teori om at det kan gå å lade med 7,4kW fra en trefase 32A kontakt via en overgang til rød adapter. Skal teste dette så snart den ankommer.

Da tenker du 400V 32A rød?
Det er dette jeg har koblet opp. Planlegger også å bruke overgang til 16A som passer rød adapter.

UMC støtter ikke, med adapter, rødt 32A 400V stikk.
Kun rødt 16A stikk.

har du montert rødt 32A 400V ville jeg satt opp ett 16A rødt ved siden av for å koble til UMC.

Har du testet dette med hjemmelaget adapter?
Hvordan kan UMCen vite hvilken type stikk den er koblet til? Strømmen er jo den samme.

UMC trekker ikke mer enn 16A 400V, om du så kobler den til 32A stikk med adapter.

Som du sier, den vet ikke hva slags stikk den er - annet enn hva adapteret på UMC forteller bilen. Den forteller at det adapteret er 16A og tåler ikke mer.

Jimpec

Ja okei. Vi er selvfølgelig enige.
Man får bare 16A ut.. selv om stikket er 32A.

Jeg la 5x10 kvadrat så da kan jeg ikke sette på 16A stikk. Derfor hjemmemekk adapter. 
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

laumb

En tryggere løsning er å trekke 4mm2 ut fra 32A kontakten og sette ett 16A uttak ved siden av.
Slik sett har du en ekstra tilkoblingsvariant i framtiden tilgjengelig - og det er innenfor regelverket. ;)

4mm2 er like greit når stumpen er 30cm, skal jo tross alt gå en del hefig strøm igjennom kontinuerlig.

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:04
Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:48
Dette må ikke tas som kritikk av noen parter, for det er det ikke, men som Laumb sa tidligere i tråden, kan det lønne seg å ha litt is i magen før man gjør drastiske tiltak basert på en forumpost (nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kviet meg for å komme med infoen jeg satt på ;) )
Greit med tips om når ting ankommer. Men rødt adapter hjelper null og niks for oss som må ha blått adapter. Så da snakker vi Q1, og jeg får en ekstraregning til elektriker for å få lagt opp midlertidig schuko stikk som jeg ikke trenger.

Jeg vet det, derfor jeg skrev det om den blå. Det er folk som har rød CEE-stikk som ble anbefalt Type2-lader jeg siktet til.

OddB

Sitat fra: petersv på torsdag 17. oktober 2013, klokken 20:48
Jeg vil forresten presisere at jeg helst ville unngå å spre infoen jeg sitter på siden det veldig fort blir mange høns av noen fjer her inne ;) Men når enkelte fikk anbefalt å kjøpe dyre type2-bokser når de hadde 16A 400V trefas klart klarte jeg ikke å sitte passiv og se på at folk gjør slike valg basert på unøyaktig info.

Dette må ikke tas som kritikk av noen parter, for det er det ikke, men som Laumb sa tidligere i tråden, kan det lønne seg å ha litt is i magen før man gjør drastiske tiltak basert på en forumpost (nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kviet meg for å komme med infoen jeg satt på ;) )

Hilsen dobbeltmoralens vokter, hehe.
Skjønner det :-) Men atter en gang kunne spekulasjonene vært unngått hvis Tesla haffe kommet ut med informasjon... Når man kjøper en bil forventer man at aly som skal være med er med når bilen leveres.  Jeg synes folk har vært nesten i overkant tolmodig i denne saken ..Noen uker er greit, et halvt år uten noe forklaring er ikke greit.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:19
Jeg la 5x10 kvadrat så da kan jeg ikke sette på 16A stikk. Derfor hjemmemekk adapter.
Du kan sette på 16 A stikk selv om du har 10 kvadrat, det kommer an på sikringen, ikke kabelen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jimpec

Sitat fra: eledille på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Jimpec på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:19
Jeg la 5x10 kvadrat så da kan jeg ikke sette på 16A stikk. Derfor hjemmemekk adapter.
Du kan sette på 16 A stikk selv om du har 10 kvadrat, det kommer an på sikringen, ikke kabelen.

Ja - stemmer, unøyaktig utsagn av meg. Kunne nevnt det - men jeg ønsker ikke å bytte sikringen om jeg vil gå for en eller annen ladestasjon senere.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

El-boy

Min teori er at det ikke er begrensninger med laderen i bilen eller hardware der. Jeg fikk ladet min med 230V 48A (ja, jeg har bare enkeltlader) med full effekt =11kW, ingen problem
Den 60A kabelen til Tesla var rimelig grov, og uten den tenkeboksen med vandrende lys som ble med bilen... kanskje det er der problemet ligger, altså den fancy boksen og ladekabelen, hva er egentlig vitsen med boksen (og lysene)  ??? Kanskje 16A strøm er det maksimale denne er godkjent for?
400V TN nett med 16A rød adapter lader egentlig med 3x230Vx16A =11kW slik jeg har forstått dette er koblet opp mot Tesla lader.

Kan dere som er elektrikere skyte ned denne påstanden ASAP hvis jeg er på helt på jordet?

petersv

Sitat fra: El-boy på torsdag 17. oktober 2013, klokken 21:44
Min teori er at det ikke er begrensninger med laderen i bilen eller hardware der. Jeg fikk ladet min med 230V 48A (ja, jeg har bare enkeltlader) med full effekt =11kW, ingen problem
Den 60A kabelen til Tesla var rimelig grov, og uten den tenkeboksen med vandrende lys som ble med bilen... kanskje det er der problemet ligger, altså den fancy boksen og ladekabelen, hva er egentlig vitsen med boksen (og lysene)  ??? Kanskje 16A strøm er det maksimale denne er godkjent for?
400V TN nett med 16A rød adapter lader egentlig med 3x230Vx16A =11kW slik jeg har forstått dette er koblet opp mot Tesla lader.

Kan dere som er elektrikere skyte ned denne påstanden ASAP hvis jeg er på helt på jordet?

Jeg er ikke elektriker, men det du sier er rett. Teorien din er nok også mye rett, det er der som er problemet og løsningen til Tesla på en gang mtp. enfase 32A lading.

petersv

Siden jeg har sagt A i teorien min kan jeg liksågodt ta noen bokstaver til av alfabetet.

Hva skjer om du får kabelbrudd på en leder når du lader på 32A med UMC-en? *Dududu-du*

ebbrey

Dør av spenning her ho-ho.

Siden det ikke virker som om begrensning ligger på 32A uansett på laderne i bilen. Hva kan vi gjøre utenom å bygge egen EVSE med deler fra halve verden? Vært kjekt med en 48 amp ish lader hjemme for 1 fase 230v
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA