Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:37
Sitat fra: DonPedro på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:33
Jeg har bestilt trafo for å kunne lade på 400V 16A 3-fas. Så hadde jeg tenkt å bare ha et stikk til å plugge en ekstra UMC i (sånn at jeg alltid har en i bagasjerommet, uten å ta den opp og ned hver gang). Er det sånn å forstå at denne løsningen ikke vil funke før det rød adapteret kommer?

I så fall burde jeg kanskje heller sette opp en Salto-stasjon...?

Dette vil heller ikke fungere uten adapter. Du trenger jo den rød.

Du må nok krype til Salto du også.

Sitat fra: joern100 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:31
Tesla på Skøyen har enfas 60 A 230 V med type 2 kabel. Noen som vet hva dette er?

Dette var da meget spennende, trodde ikke dette var mulig.. Håper noen får stjelt info.

Ser ut som jeg uansett må over på en type 2 løsning. Og den kabelen har jeg hvertfall.
Sitat Teslas nettsider:
(Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

El-boy

Sitat fra: joern100 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:31
Tesla og Sønnico skal ha møte 23/10. Håper det kommer en løsning ut av dette.

Tesla på Skøyen har enfas 60 A 230 V med type 2 kabel. Noen som vet hva dette er?
Jeg fikk ladet min i Bergen på en 60A 230V kurs. Mener å huske at det var på max 48A. Det blir vel 11kW.
Jeg velger å tro og håper att det kun gjelder problemer med å framskaffe blå adapter, og at det ikke er noe tekniske begrensninger med laderen i bilen.

Superladeren lader vel med likestrøm? Er det 366V ??? Det blir vel en ladestrøm på over 300Ampere...

PeGe

Sitat fra: DonPedro på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:33
Jeg har bestilt trafo for å kunne lade på 400V 16A 3-fas. Så hadde jeg tenkt å bare ha et stikk til å plugge en ekstra UMC i (sånn at jeg alltid har en i bagasjerommet, uten å ta den opp og ned hver gang). Er det sånn å forstå at denne løsningen ikke vil funke før det rød adapteret kommer?

I så fall burde jeg kanskje heller sette opp en Salto-stasjon...?

Åpent spørsmål/svar: Vil ikke denne http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/36-3292 fungere for de som har satt opp 400V 16A industrikontakt? Jeg er i ferd med installere nettopp dette så håper på et bekreftende svar.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

petersv

Sitat fra: DonPedro på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:33
Jeg har bestilt trafo for å kunne lade på 400V 16A 3-fas. Så hadde jeg tenkt å bare ha et stikk til å plugge en ekstra UMC i (sånn at jeg alltid har en i bagasjerommet, uten å ta den opp og ned hver gang). Er det sånn å forstå at denne løsningen ikke vil funke før det rød adapteret kommer?

I så fall burde jeg kanskje heller sette opp en Salto-stasjon...?

Røde adapere kommer veldig snart.

Stighl



Edit: Hvis jeg husker riktig må man vel velge 400 eller 230 vegglader fra dem. Beste er om jeg kunne fått installert mot 32A nå og eventuellt opgpradert med trafo senere. Men nå gikk ladeplanene veldig i vasken så da blir det hett fort :P
[/quote]

Salto sin lader fungerer på både IT og TN nett.
Jeg har en slik, og den kan kobles til trefas 400V eller enfas 230V.
Man kobler da bare på L1 og N, men laderen er forberedt for L1, L2, L3, og N.


Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

ebbrey

Sitat fra: Stighl på torsdag 17. oktober 2013, klokken 17:52


Edit: Hvis jeg husker riktig må man vel velge 400 eller 230 vegglader fra dem. Beste er om jeg kunne fått installert mot 32A nå og eventuellt opgpradert med trafo senere. Men nå gikk ladeplanene veldig i vasken så da blir det hett fort :P

Salto sin lader fungerer på både IT og TN nett.
Jeg har en slik, og den kan kobles til trefas 400V eller enfas 230V.
Man kobler da bare på L1 og N, men laderen er forberedt for L1, L2, L3, og N.


Stig
[/quote]

Okei, takk for info. Dem har skrevet det litt annerledes på hjemmesidene. Men fant ikke databladet her og nå. Ser at "høyspenningskontakten" for både 230v og 400v skal komme i 2014 i følge ladesiden til tesla men vi vet jo ikke specsa på denne. Det beste for min del er å finne ut hvilken type 2 ladeboks som kan ta imot mer enn 32A enfas slik at jeg får maks ut av dette.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

fredag

Sitat fra: DonPedro på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:33
Jeg har bestilt trafo for å kunne lade på 400V 16A 3-fas. Så hadde jeg tenkt å bare ha et stikk til å plugge en ekstra UMC i (sånn at jeg alltid har en i bagasjerommet, uten å ta den opp og ned hver gang). Er det sånn å forstå at denne løsningen ikke vil funke før det rød adapteret kommer?

I så fall burde jeg kanskje heller sette opp en Salto-stasjon...?

Istedet for å sette opp en rød 400V-kontakt bak trafoen, så setter du opp en type2-kontakt.

http://www.conrad.de/ce/de/product/431393/Keba-86875-Heimladestation-KeContact-P20-Typ2-32-A-Ausfuehrung-Typ-2-Buchse-22-KW-32-A-Silber-Grau

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station.html

Eller tilsvarende fra Salto.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kallagtunet

Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:55
Ingen adapter før 2014 nei, det er ikke bra. Jeg kan ikke leve med 13A lading det er ikke noe tema. Så her presser da tesla meg til å måtte krype til salto for full pakke.

Trist.

Edit: Hvis jeg husker riktig må man vel velge 400 eller 230 vegglader fra dem. Beste er om jeg kunne fått installert mot 32A nå og eventuellt opgpradert med trafo senere. Men nå gikk ladeplanene veldig i vasken så da blir det hett fort :P

Nå markedsfører vel tesla en viss ladehasighet når de selger bilen. Jeg skjønner ikke annet en at hvis de ikke kan levere det så har du rett på prisavlag eller at de tar Salto regningen. Hvis folk kjører litt på dette så tenker jeg dette fikser seg kjapt. I Norge står forbrukerrettighetene rimelig sterkt ....

ebbrey

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:21
Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 13:55
Ingen adapter før 2014 nei, det er ikke bra. Jeg kan ikke leve med 13A lading det er ikke noe tema. Så her presser da tesla meg til å måtte krype til salto for full pakke.

Trist.

Edit: Hvis jeg husker riktig må man vel velge 400 eller 230 vegglader fra dem. Beste er om jeg kunne fått installert mot 32A nå og eventuellt opgpradert med trafo senere. Men nå gikk ladeplanene veldig i vasken så da blir det hett fort :P

Nå markedsfører vel tesla en viss ladehasighet når de selger bilen. Jeg skjønner ikke annet en at hvis de ikke kan levere det så har du rett på prisavlag eller at de tar Salto regningen. Hvis folk kjører litt på dette så tenker jeg dette fikser seg kjapt. I Norge står forbrukerrettighetene rimelig sterkt ....

Snakket akkurat med en annen om det samme. Ved mangler som dette her har tesla krav til å "ordne opp" for egen regning først. Så saltoregningen kan de få ta.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: joern100 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:31
Tesla og Sønnico skal ha møte 23/10. Håper det kommer en løsning ut av dette.

Tesla på Skøyen har enfas 60 A 230 V med type 2 kabel. Noen som vet hva dette er?

Roadster HPC med adapter til Type 2 tenker jeg. Men den adapteren er vel ikke i vanlig salg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:37
Sitat fra: joern100 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:31
Tesla på Skøyen har enfas 60 A 230 V med type 2 kabel. Noen som vet hva dette er?

Dette var da meget spennende, trodde ikke dette var mulig.. Håper noen får stjelt info.

Enkeltladeren ser ut til å kunne takle opp til 48A enfase, da vil jeg tro dobbeltladeren fikser 70A (som er maks for Type 2 pluggen om man ikke bruker Teslas oppgraderte spesial-SC-variant).

En 70A EVSE kan man bygge selv (sjekk OpenEVSE) eller kjøpe ferdig med Type 1 kabel og plugg fra USA (f.eks Clipper Creek CS-90). Da må man kappe vekk Type 1 kabelen og sette på en Type 2 istedenfor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: fredag på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:04
Sitat fra: DonPedro på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:33
Jeg har bestilt trafo for å kunne lade på 400V 16A 3-fas. Så hadde jeg tenkt å bare ha et stikk til å plugge en ekstra UMC i (sånn at jeg alltid har en i bagasjerommet, uten å ta den opp og ned hver gang). Er det sånn å forstå at denne løsningen ikke vil funke før det rød adapteret kommer?

I så fall burde jeg kanskje heller sette opp en Salto-stasjon...?

Istedet for å sette opp en rød 400V-kontakt bak trafoen, så setter du opp en type2-kontakt.

http://www.conrad.de/ce/de/product/431393/Keba-86875-Heimladestation-KeContact-P20-Typ2-32-A-Ausfuehrung-Typ-2-Buchse-22-KW-32-A-Silber-Grau

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station-tethered.html

http://shop.zerocarbonworld.org/charging-stations/t2-32a-3p-charging-station.html

Eller tilsvarende fra Salto.

I minispekken på de type2 kontaktene fra zerocarbonworld står det at krever min 32A 230V (men i headingen står det 400V). Antar at dette er 230V TN? Så kommer dummies spørsmålet: Er det mulig konvertere fra 230V IT til TN uten å gå via en 230V/400V trafo...?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

ebbrey

Sitat fra: OddB på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:33
På Teslas nettsider (detaljer) står det: Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A

Så mao det kommer ann på hva veggladeren støtter hvor langt man kan dra 1-fase ladingen via Type 2. Hadde man fått en vegglader som hadde inntak på 1 fase 230v 80A så hadde man fått inn ca 17kw på dobbeltladeren fra denne?

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Milzit

Arg..da får jeg ikke brukt skøteledningen jeg kjøpte av kirkebo... Finnes det noen overgang jeg kan bruke eller må jeg kjøpe en 2.5mm skjøteledning? Noen som har en link til anbefaling?

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 18:35
Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. oktober 2013, klokken 16:37
Sitat fra: joern100 på torsdag 17. oktober 2013, klokken 15:31
Tesla på Skøyen har enfas 60 A 230 V med type 2 kabel. Noen som vet hva dette er?

Dette var da meget spennende, trodde ikke dette var mulig.. Håper noen får stjelt info.

Enkeltladeren ser ut til å kunne takle opp til 48A enfase, da vil jeg tro dobbeltladeren fikser 70A (som er maks for Type 2 pluggen om man ikke bruker Teslas oppgraderte spesial-SC-variant).

En 70A EVSE kan man bygge selv (sjekk OpenEVSE) eller kjøpe ferdig med Type 1 kabel og plugg fra USA (f.eks Clipper Creek CS-90). Da må man kappe vekk Type 1 kabelen og sette på en Type 2 istedenfor.

Bygge selv CE godkjent?

Høres ikke som noe for ukyndige eller kyndige hjemmesnekkere... Ei heller kan jeg skjønne at eventuelle nødvendige midlertidige løsninger må ordnes av kunden her. Her må Tesla finne en annen leverandør som kan låne ut det som trengs til de som trenger det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA