Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av vinterdekk til Model S

Startet av trygvelo, fredag 25. oktober 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Maartensommer

Først og fremst er det en stor forbedring at Tesla nå faktisk klarer å informere oss direkte.  Det skal de ha for.

Når det er sagt så vil ikke denne løsningen hjelpe meg stort.  Etter at jeg mottok bilen og leverte inn dieselmonsteret har jeg blitt tvunget til å ha hjemmekontor hver onsdag og fredag fordi bilen må stå å lade.  Ett gavekort på 2.500 hjelper meg ingenting.  Hadde de tatt denne saken på alvor skulle de ha tilbudt (minimum til oss som pendler) å installere en løsning (Salto boks, slimbox el.l) hos meg som gjør at jeg kan bruke bilen for å komme meg på jobb.

Som jeg har skrevet tidligere fikk jeg installert en 32A blå kontakt i garasjen etter anbefaling fra Tesla (Alna).  Nå står kjellervinduet på gløtt ettersom jeg har måtte trekke en skjøteledning fra kjelleren og opp til bilen. Informasjon fra Tesla om manglende adapter ble gitt under utleveringen av bilen.

Jeg sendte mail på dette til Amsterdam mandag forrige uke.  Fikk en autoreply på at jeg skulle bli kontaktet innen 48 timer.  Har ikke hørt noe ennå, bortsett fra "gavekortmailen" som ble sendt ut tidligere i kveld.

PS: når bilen er ladet er jeg kanonfornøyd! Har aldri vært mer fornøyd med en bil!

eledille

#496
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 13. november 2013, klokken 23:15
Jeg kontaktet forøvrig George Blankenship direkte for to uker siden og nevnte "Norwegian Consumer Council"-Forbrukerrådet (på en så hyggelig måte jeg klarte) og at flere trolig ville ta kontakt med dem og at de hvertfall burde komme med noe info om problemene og estimert levering. Noen dager senere ble jeg kotaktet av Tesla på vegne av GB og de skulle gjøre alt de kunne for å få disse ut... Om jeg var heldig kunne jeg ha den røde om to uker...
Du kunne ikke gjenta bedriften og nevne at Schuko-adapteren deres heller ikke virker selv på feilfritt IT-nett, og at bilen innimellom friker totalt ut og trekker seg så til de grader inn i skallet sitt at 12 V-batteriet dør?

Jeg kan ikke lade om natta pga dette.

Jeg vedder på at dette har noe med at det er spenning mot jord på begge schuko-pinnene, pga at det er fase på begge pinnene i stedet for N på den ene.

Leser han den mailadressen man får ved å sette sammen navnet hans med punktum og kanelbolle slik man ville gjette på?

Jeg er også kanonfornøyd med bilen så lenge jeg ikke driver og kryper på alle fire på 30 cm plass foran bilen inni garasjen og under skiboksen for å dra av nosecone og koble lader...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Balrog

Sikker på at det ikke er jordfeil eller noe annet snadder på nettet ditt, elledille? Jeg har ladet mange ulike steder med schuko uten problemer av noen art..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

eledille

Så vidt jeg hører kan det variere mellom forskjellige UMC'er.

Spenningen her er høy og stabil, såvidt over 240 V. Jeg måler 135 V mellom den ene fasen og jord, på den andre er det 140. Da er det så vidt jeg vet ikke jordfeil.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sindrej

Sitat fra: Balrog på torsdag 14. november 2013, klokken 00:58
Sikker på at det ikke er jordfeil eller noe annet snadder på nettet ditt, elledille? Jeg har ladet mange ulike steder med schuko uten problemer av noen art..
Jeg har jordfeil hjemme (utenfor min eiendom), har ladet greit og uten problemer av vesentlig art.  Hos en kamerat røyk nettopp UMC nr 2.  Han har TN nett.  Det er nok mye tilfeldigheter ute å går, UMC'n virker å være noe dårlig konstruert/bygd.

larsleik

Noratel skilletrafo - 230V - 400V løser alle problemer :-) Påvirkes ikke av jordfeil i nettet omkring da dette blir et 100% adskilt 400V annlegg.

Valgte uansett å sette opp permanent ladeopplegg og ha UMC i frunken. For at TMS skal kunne fungere 100% som # 1 bil har vi satt som krav --> 100% lading over natten. Orker ikke lading i snegle tempo. Adaptere er til UMC er supert når de kommer men for min del ganske unødvendig.

Synes uansett det er fint for alle som faktisk trenger de og har kalkulert bruken deretter å få et plaster på såret.
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

jsu224

Det er vel en grei løsning å tilby gavekort til 2500kr synes jeg. Viser i hvertfall at de tar noe ansvar for ting de har lovt men ikke klart å levere, selv om det ikke direkte er Tesla sin skyld kanskje.

Antar dette blir tilbudt oss som skal hente bil i disse dager også hvis ikke adapteret kommer før utpå nyåret..?? Ingen som ikke har fått bilen som har fått mail enda vel såvidt jeg har forstått. Min DS har gått i hi tror jeg så...

sindrej

Sitat fra: jsu224 på torsdag 14. november 2013, klokken 11:41
Det er vel en grei løsning å tilby gavekort til 2500kr synes jeg. Viser i hvertfall at de tar noe ansvar for ting de har lovt men ikke klart å levere, selv om det ikke direkte er Tesla sin skyld kanskje.
Hvem i all verden sin skyld er det om det ikke er Tesla sin ??  ???  Denne "greie" løsningen medfører jo fremdeles en merkostnad for de som trenger raskere lading, selv om den nå kan sies å bli redusert med 2.5k.

Muffinman

Det er ihverfall ikke tvil hvor ansvaret ligger, det er hos Tesla. Så får de ordne internt med hvem som har skylden. Det er ikke noe som kunden skal behøve å forholde seg til.

jsu224

Sitat fra: sindrej på torsdag 14. november 2013, klokken 12:13
Sitat fra: jsu224 på torsdag 14. november 2013, klokken 11:41
Det er vel en grei løsning å tilby gavekort til 2500kr synes jeg. Viser i hvertfall at de tar noe ansvar for ting de har lovt men ikke klart å levere, selv om det ikke direkte er Tesla sin skyld kanskje.
Hvem i all verden sin skyld er det om det ikke er Tesla sin ??  ???  Denne "greie" løsningen medfører jo fremdeles en merkostnad for de som trenger raskere lading, selv om den nå kan sies å bli redusert med 2.5k.

Nå kjenner ikke jeg detaljene i dialogen med underleverandøren, men det gjør kanskje du? Hvis det er så at det er underleverandøren som ikke har levert så er det ikke Tesla sin feil DIREKTE. Men det kan jo være flere som ikke har gjort jobben sin...både hos Tesla og denne etterhvert mye omtalte underleverandøren. At det er Tesla sitt ansvar er det jo ingen tvil om. Ei heller at kompensasjonen er noe svak og til liten hjelp  for de stakkarene som er helt avhengig av disse adapterene. For disse menneskene var dette antakelig en viktig del av valget av bil når de bestilte. Jeg også lider av å ikke få mitt røde adapter. Det begrenser definitivt kjøringen og planer om langturer i bl.annet Jula i år. Jeg liker det ikke, men jeg føler at Tesla prøver i hvert fall. Jeg har hatt andre bilmerker/forhandlere hvor jeg har blitt behandlet ufattelig mye dårligere..

janmb

Selv om min egen bil er nesten et halvår frem i tid er jeg på en måte nesten glad for alt dette rotet (misforstå meg rett): Det gjør valget om saltoboks hjemme veldig enkelt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Sitat fra: janmb på torsdag 14. november 2013, klokken 12:55
Selv om min egen bil er nesten et halvår frem i tid er jeg på en måte nesten glad for alt dette rotet (misforstå meg rett): Det gjør valget om saltoboks hjemme veldig enkelt.
Det paradoksale i dette er at når du får bilen din om et halvår er alt dette rotet sannsynligvis løst og tilbakelagt.

Men jeg ser poenget ditt.

sindrej

Sitat fra: jsu224 på torsdag 14. november 2013, klokken 12:50
Nå kjenner ikke jeg detaljene i dialogen med underleverandøren, men det gjør kanskje du?
Hvilken underleverandør ?  Det står ingenting i mailen om en underleverandør, det står "Our engineering and manufacturing teams are working around the clock to accelerate the production of these adaptors", altså Tesla.  (Joda, jeg er klar over at det kan likevel være en underleverandør i bildet, men det er da også Tesla som må følge opp leverandøren og passe på at de leverer som de skal.  Vi snakker tross alt 6 mnd forsinkelse for noe som egentlig burde være veldig simpelt).

NTesla

Det er jkirkebo sin hybelboer som er underleverandør, da han så langt er eneste som har klart å produsere adapter(sett) til Tesla :)

Mtp. produksjonstakten på 13 adaptere i timen (ref. Tesla mail og annen post her) så skulle en nesten tro det var sant også...

sindrej

 ;D ;D  Nei, det tror jeg ikke noe på.  Hybelboer'n til Kirkebø hadde begynt utleveringen av adaptere fra de første bilene kom på veien ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA